Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till fossilt?

Nej, en gång elbil, alltid elbil
143
29%
Nej, trots att det tar längre tid att köra långfärder
47
10%
Nej, miljöskälen är för starka
76
16%
Nej, elbilar är så mycket bättre än fossilbilar
109
22%
Nej, annat skäl (specifera)
5
1%
Ja, om det blir för dyrt att ladda på långfärder
14
3%
Ja, om inte laddnätverket förtätas i tillräckligt snabb takt
17
3%
Ja, om det blir för många som laddar så att det blir köer
32
7%
Ja, om skatter kommer att göra det minst lika dyrt att köra på el som på fossilt bränsle
31
6%
Ja, annat skäl (specificera)
15
3%
 
Antal röster: 489

Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av GreenMachine »

Jobbade en tid och pendlade (typ 2-3 ggr/mån) mellan Stockholm - Södra Tyskland - Stockholm och om jag skulle behöva köra på något liknande sätt igen, så skulle elbilen gå fetbort.

Hur mycket jag än giller både min MX och min Ipace så är elbilar fortfarande helt värdelösa över 120 km/h under längre tid jämförelse med ett riktigt autobahn-lok. Så om jag skulle behöva ”tugga mil” mer regelbundet så blir det inte i en elbil.

En i min familjen pendlar idag Sth- Malmö/vecka och trotts att han kan välja mellan två olika elbilar så blir det inte i elbil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14498
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av taliz »

josve skrev:
Sticker ut hakan en smula;

Är förvånad över flera här som uppenbarligen har ekonomiska resurser att äga/har ägt elbil (Tesla) men ändå överväger att gå tillbaka till Fossilt.

Då tänker jag enkom utifrån en hållbar framtid där de flesta borde insett att Fossilt inte är framtiden.

Lite märkligt att det kan vara ”smågrejer” som gör att man överväger att byta sin nuvarande elbil mot en avgasbil. Bryr man sig inte
mer än så om vår gemensamma framtid?

Detta var inte enkom skrivet för att provocera ;) utan är genuint intresserad hur ni tänker?
Håller med. Känns som vissa köpte elbil bara för att det var coolt. Nu när alla andra också skaffar det så är det inte så coolt längre.

Efter allt man läst om hur besvärligt det är att dra släp med elbil förväntade jag mig konstanta plågor. Men jag drog ett kåpsläp i 42 mil häromdagen med min ID4 utan att det kändes ansträngande på något vis.
Visst, jag fick häkta av släpet på ett ställe, men det tar ju typ 30 sekunder och är ett övergående problem.

Jag skulle förresten flytta en avgasbil förra veckan. En med manuell växellåda. Vred om nyckeln och den harkade och hostade. Provade igen. Gick inte. Sen kom jag på att man måste trampa ner kopplingen också. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

OfarligTesla skrev:
Sen om man pratar att ta hand om planeten har jag och frun redan bestämt oss för att göra det bästa man som människa kan göra för det, strunta i att skaffa barn.
+100 på den. Samma här. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
josve skrev:
Sticker ut hakan en smula;

Är förvånad över flera här som uppenbarligen har ekonomiska resurser att äga/har ägt elbil (Tesla) men ändå överväger att gå tillbaka till Fossilt.

Då tänker jag enkom utifrån en hållbar framtid där de flesta borde insett att Fossilt inte är framtiden.

Lite märkligt att det kan vara ”smågrejer” som gör att man överväger att byta sin nuvarande elbil mot en avgasbil. Bryr man sig inte
mer än så om vår gemensamma framtid?

Detta var inte enkom skrivet för att provocera ;) utan är genuint intresserad hur ni tänker?
Skiter faktiskt fullständigt i om planeten är bebolig för oss människor om 100-200 år, vet inte om vi förtjänar den här planeten och vi kommer oavsett göra den obeboelig, frågan är bara när och hur. Men planeten kommer återhämta sig utan problem när människoarten inte längre finns, det tar bara lite tid, sen kommer den fungera bättre än när vi fanns.

Sen om man pratar att ta hand om planeten har jag och frun redan bestämt oss för att göra det bästa man som människa kan göra för det, strunta i att skaffa barn.
Du och jag kanske inte förtjänar den här planeten men våra och andras barn och därpå kommande generationer gör det!

Som jord och skogsägare till en släktgård försöker jag se mig själv som en länk i en lång kedja, jag tycker samma sak gäller för vår planet. :)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 974
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Toja »

Jag kommer aldrig gå tillbaks till fosilbil.
Det vore som att gå från Spotify och gå tillbaks till stenkakor
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Aida »

Nu måste jag vara så där härligt dryg och sitta på en riktigt hög häst. Men det är okej en lördagkväll. Men denna artikel säger väl allt om att INTE gå tillbaka till fossilbil:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m1 ... n-is-borta

Ja Martinot min vän - jag tittar på dig! :ugeek:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
Du och jag kanske inte förtjänar den här planeten men våra och andras barn och därpå kommande generationer gör det!

Som jord och skogsägare till en släktgård försöker jag se mig själv som en länk i en lång kedja, jag tycker samma sak gäller för vår planet. :)
Varför? Det finns inget fundamentalt viktigt i att människoarten finns om 200 år, det har varit gott om arter som försvunnit eller nästan försvunnit (många på grund av vår påverkan) sedan liv började på jorden. Det är inget speciellt med oss som gör att vi förtjänar den här planeten.

Hur vi lever i modern tid går stick i stäv med ett hållbart levnadssätt, överflöd av mat, teknikprylar, resor, bilar och allt möjligt. Vi lär inte ändra oss innan det redan är för sent. Angående hela elbil vs fossilbil, hade jag verkligen brytt mig om påverkan av min transport så hade jag helt enkelt åkt kollektivtrafik och/eller cyklat, hade jag inte bott så det hade gått så hade jag väl flyttat på mig. Hela debatten med elbil vs fossilbil visar ju snarare på problematiken som jag pratar om, människan idag har väldigt höga krav på hur vi vill leva. Alla människor hade kunnat köra elbil imorn och vi hade ändå varit dömda att misslyckas, på sin höjd hade vi skjutit på det lite men vi hittar nya saker hela tiden som "vi inte kan leva utan" vars resurser skall komma någonstans ifrån.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
OfarligTesla skrev:
Sen om man pratar att ta hand om planeten har jag och frun redan bestämt oss för att göra det bästa man som människa kan göra för det, strunta i att skaffa barn.
+100 på den. Samma här. :)
Fast ni vet att vi går mot en befolkningskollaps där det föds för lite barn och det inte kommer finnas någon som kan försörja och ta hand om de äldre.

(Jag har absolut inga åsikter eller tankar om folk som skaffar eller inte skaffar barn, det är enormt privat)
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik j
Inlägg: 10812
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

Vet inte vilken slutsats ni drar när ni lyssnar på forskarna men min är att det inte kommer gå att påverka utfallet. Det har gått för långt och nödvändiga insatser är helt orealistiska på grund av den politiska komplexiteten.
Vi får anpassa oss istället. Det är ju det människan är så fenomenal på. Senaste tidens översvämningar t.ex. Antagligen kommer man renovera allt på samma plats igen som om det var en engångshändelse. Där behöver man ju verkligen diskutera åtgärder. Vilken bil Martinot kör under tiden vi planerar tror jag har liten betydelse.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

Maw skrev:
Jag
Du och jag kanske inte förtjänar den här planeten men våra och andras barn och därpå kommande generationer gör det!

Som jord och skogsägare till en släktgård försöker jag se mig själv som en länk i en lång kedja, jag tycker samma sak gäller för vår planet. :)
Jag är nog som tor-ake skriver. Jag bryr mig inte om människan överlever några 100 år till, jag tror ärligt talat att vår art kommer utrota sig själv inom en ganska snar framtid. Det ligger i våra gener. Någon form av naturlag kanske. Men jag bryr mig inte om det.
Däremot så gillar jag djur och naturen och jag tycker det är fruktansvärt förfärligt att vi människor är orsaken till den största massutrotningen sedan dinosaurierna. Att detta i slutändan leder till att vi själva också försvinner är bara rättvist. Men det är få som begriper det. Alldeles för få. Och som sagt, det kanske är bra så, det kanske är rentav meningen med livet. När en art blir för dominant kommer den att dö ut förr eller senare. Planeten kommer återhämta sig efter ett tag. Och så kommer det nåt nytt.
Ja, jag vet. Jag har en becksvart syn på framtiden. Men jag föredrar att vara realistisk.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
Inlägg: 10812
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Maw skrev:
Jag
Du och jag kanske inte förtjänar den här planeten men våra och andras barn och därpå kommande generationer gör det!

Som jord och skogsägare till en släktgård försöker jag se mig själv som en länk i en lång kedja, jag tycker samma sak gäller för vår planet. :)
Jag är nog som tor-ake skriver. Jag bryr mig inte om människan överlever några 100 år till, jag tror ärligt talat att vår art kommer utrota sig själv inom en ganska snar framtid. Det ligger i våra gener. Någon form av naturlag kanske. Men jag bryr mig inte om det.
Däremot så gillar jag djur och naturen och jag tycker det är fruktansvärt förfärligt att vi människor är orsaken till den största massutrotningen sedan dinosaurierna. Att detta i slutändan leder till att vi själva också försvinner är bara rättvist. Men det är få som begriper det. Alldeles för få. Och som sagt, det kanske är bra så, det kanske är rentav meningen med livet. När en art blir för dominant kommer den att dö ut förr eller senare. Planeten kommer återhämta sig efter ett tag. Och så kommer det nåt nytt.
Ja, jag vet. Jag har en becksvart syn på framtiden. Men jag föredrar att vara realistisk.
Om man hårddrar det så förstör vi ju inte egentligen planeten med utsläpp av växthusgaser. Det är ju våra förutsättningar som förändras. Radioaktivitet och tungmetaller och diverse giftutsläpp förstör.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

ObscureEconomist skrev:
Har inte hittat en elbil som kan ersätta min diesel ännu. Att kunna ta mig över 100 mil utan problem, lasta mycket och dra långt mer än de flesta elbilar gör det svårt.
Nu kommer någon säga att ingen kör 100 mil i sträck och nej det gör man inte, men infrastrukturen är fortfarande katastrofal på vissa ställen så då är alltid extra räckvidd viktigt.
På den fetade punkten kan jag hålla med dig rakt av.
Har nu besökt/jobbat i emmaboda i 2 veckor, var över till Bromölla för hämta kvarglömda grejer på förra stället..
Inte en endaste snabbladdare över de 3 timmars körningen åt varje håll, högst 50kW.
Samma ända bort till Kalmar, inte en snabbladdare, och i kalmar finns det en snabbladdare vid jyreskog, men de godtar inte mig mercedes me-kort och tar inte vanligt bankkort (= går ej att använda). och vid SuC:en vid scandic finns det en 50kW (typ den enda?) för runt 5:45kr/kWh..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Fast ni vet att vi går mot en befolkningskollaps där det föds för lite barn och det inte kommer finnas någon som kan försörja och ta hand om de äldre.

(Jag har absolut inga åsikter eller tankar om folk som skaffar eller inte skaffar barn, det är enormt privat)
Vad jag kan se ökar världsbefolkningen hela tiden. Mer än någonsin. Ändå så talas det om att det föds för få barn. Problemet är snarare att befolkningen växer på "fel" ställe. Vi i västvärlden har byggt vårt ekonomiska system på ständig tillväxt, vilket också inkluderar befolkningen. Samtidigt glöms det bort att det måste finnas sysselsättning, bostäder, energi och mat för alla dessa människor. Annars kommer de inte kunna försörja oss när vi blir gamla.
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

Gustafsson skrev:
ObscureEconomist skrev:
Har inte hittat en elbil som kan ersätta min diesel ännu. Att kunna ta mig över 100 mil utan problem, lasta mycket och dra långt mer än de flesta elbilar gör det svårt.
Nu kommer någon säga att ingen kör 100 mil i sträck och nej det gör man inte, men infrastrukturen är fortfarande katastrofal på vissa ställen så då är alltid extra räckvidd viktigt.
Hade jag dina behov skulle inte jag heller ha elbil som bil för sådana ändamål. Skulle dock fundera på en mindre elbil som andrabil om sådan behövs i familjen.
Teknikutvecklingen måste komma längre, men jag tror det kommer alternativ redan inom 1-2 år utan för många kompromisser. Men det kanske är väl optimistiskt…
De senaste 2 månaderna har jag nu snittat 1000 mil-ish per månad, laddningen är värst egentligen. får lägga upp emot 2 timmar per resväg för att ladda och komma fram.

"Lasta mycket" betyder nog olika för olika personer, så det är svårt att avgöra.
Men över lag funkar elbil på långa sträckor med lite stopp här och där.

ObscureEconomist skrev:
Nej det är ju tyvärr så. Elbilarna är helt enkelt för dåliga för många av oss så det är bara att avvakta och vänta tyvärr
Hur/vad menar du att elbilarna är för dåliga?
OfarligTesla skrev:
Sen om man pratar att ta hand om planeten har jag och frun redan bestämt oss för att göra det bästa man som människa kan göra för det, strunta i att skaffa barn.
Fast det kvittar ju om "du" struntar i att skaffa "dina" 1.4 barn (/per person i sverige eller nåt sådant) när det finns familjer på andra stället på jorden som skaffar 10+ på löpande band..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Vad jag kan se ökar världsbefolkningen hela tiden. Mer än någonsin. Ändå så talas det om att det föds för få barn. Problemet är snarare att befolkningen växer på "fel" ställe. Vi i västvärlden har byggt vårt ekonomiska system på ständig tillväxt, vilket också inkluderar befolkningen. Samtidigt glöms det bort att det måste finnas sysselsättning, bostäder, energi och mat för alla dessa människor. Annars kommer de inte kunna försörja oss när vi blir gamla.
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
Det där med befolkningstillväxt på "fel" ställe och annorlunda politiska klimat är en sak jag pratat om länge. Vi i västvärlden förstör klimatet så stora delar av världen kommer bli obeboeliga relativt tidigt (för varmt på vissa platser och höjda vattennivåer på andra), där bor det idag väldigt mycket människor. Var kommer dessa ta vägen? Jo de kommer såklart bege sig dit det går att bo och odla. Kommer vi vara schyssta människor och dela med oss av vårt överflöd men samtidigt får mindre själva? I en tid där världens totala matproduktion faktiskt fått sig en törn) Garanterat inte, det kommer bli murar, gränser och krig. Finns det lösningar på problemen? Ja garanterat, konstbevattning genom att avsakta havsvatten är en sådan för ställena som skulle bli en öken annars. Kommer vi offra de pengarna som krävs eftersom de inte kommer kunna bekosta det själva? Troligtvis inte.
Gargamel skrev:

Fast det kvittar ju om "du" struntar i att skaffa "dina" 1.4 barn (/per person i sverige eller nåt sådant) när det finns familjer på andra stället på jorden som skaffar 10+ på löpande band..
Ja, men det kvittar också om jag kör elbil eller inte. Ingenting jag personligen gör spelar någon roll faktiskt. Kollektivt kan saker dock spela roll, vilket är detsamma med barn. Sen skulle ett av mina barn förmodligen förbruka mer än 10 gånger så mycket som ett barn på andra sidan jorden i en familj med 9 andra barn så påverkan blir densamma.
Fredrik j
Inlägg: 10812
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
Vår värld är ju inte särskilt lik den våra mor/far-föräldrar levde i. Men rätt ok ändå.
Att skaffa barn är ju en försäkring att ha någon som bryr sig när man blir gammal.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

Löjlig diskussion. Mina barn är verkligen min mening med livet. Är på semester nu med min svåger med familj. Att se hur kusinerna hittar varandra och bygger banden för nästa generation är verkligen superhäftigt.

Om man inte vill skaffa barn så gör inte det men skyll för fan inte på miljö eller politik.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
Vår värld är ju inte särskilt lik den våra mor/far-föräldrar levde i. Men rätt ok ändå.
Att skaffa barn är ju en försäkring att ha någon som bryr sig när man blir gammal.
Varför ha en egocentrisk syn på saken? Att veta att mina barn finns är lön nog.
Fredrik j
Inlägg: 10812
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
mati skrev:
Jag tänker inte elda på detta vansinne genom att producera avkommor som dessutom högst förmodligen tvingas leva i en värld som kommer se mycket annorlunda ut än den värld vi lever i idag. Både miljömässigt och politiskt.
Vår värld är ju inte särskilt lik den våra mor/far-föräldrar levde i. Men rätt ok ändå.
Att skaffa barn är ju en försäkring att ha någon som bryr sig när man blir gammal.
Varför ha en egocentrisk syn på saken? Att veta att mina barn finns är lön nog.
Det kommer av sig själv. Vi tar hand om dom äldre i min familj och förhoppningsvis präglas det på våra barn.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av Gargamel »

OfarligTesla skrev:
Gargamel skrev:

Fast det kvittar ju om "du" struntar i att skaffa "dina" 1.4 barn (/per person i sverige eller nåt sådant) när det finns familjer på andra stället på jorden som skaffar 10+ på löpande band..
Ja, men det kvittar också om jag kör elbil eller inte. Ingenting jag personligen gör spelar någon roll faktiskt. Kollektivt kan saker dock spela roll, vilket är detsamma med barn. Sen skulle ett av mina barn förmodligen förbruka mer än 10 gånger så mycket som ett barn på andra sidan jorden i en familj med 9 andra barn så påverkan blir densamma.
Jag får en känsla av att du tillhör grupperingen "skatta folket dyrt för mikroskopisk förtjänst för "miljöns skull".
Jag hamnar med på "Gör ändringen där det största skillnaden kan göras för minst "krona per "effort"".

Så förbjud världen runt att ha mer än 3 barn per person/familj/nåt...
Men då får vi också samtidigt ett ansvar att hjälpa de som måste ha femtioelva barn för att överleva, att hjälpa med med jordbruk, odla, fixa mat osv. Men vi måste isåfall börja där det ger mest effekt till "minst krone-kostnad", Vi kan inte skatta mer i sverige för att vi enligt listor skapar 0.0000000000000000000000000004% av världens s.k. utsläpp (där BARA co2 räknas).......
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av OfarligTesla »

Gargamel skrev:

Jag får en känsla av att du tillhör grupperingen "skatta folket dyrt för mikroskopisk förtjänst för "miljöns skull".
Jag hamnar med på "Gör ändringen där det största skillnaden kan göras för minst "krona per "effort"".

Så förbjud världen runt att ha mer än 3 barn per person/familj/nåt...
Men då får vi också samtidigt ett ansvar att hjälpa de som måste ha femtioelva barn för att överleva, att hjälpa med med jordbruk, odla, fixa mat osv. Men vi måste isåfall börja där det ger mest effekt till "minst krone-kostnad", Vi kan inte skatta mer i sverige för att vi enligt listor skapar 0.0000000000000000000000000004% av världens s.k. utsläpp (där BARA co2 räknas).......
Ne, jag är som sagt rätt säker på att det är kört oavsett. Däremot har jag inget emot att man beskattas för kostnaden man skapar genom nedsmutsning. Men det baseras snarare på ett liberalt förhållningssätt där man inte skall låta andra betala för sig.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Löjlig diskussion. Mina barn är verkligen min mening med livet. Är på semester nu med min svåger med familj. Att se hur kusinerna hittar varandra och bygger banden för nästa generation är verkligen superhäftigt.

Om man inte vill skaffa barn så gör inte det men skyll för fan inte på miljö eller politik.
Vad ska man annars "skylla på" då? Om ens högst medvetna beslut att inte skaffa barn just är på grund av detta? Att du har en annan uppfattning är helt okej, men jag har gjort detta valet tidigt i livet och jag har aldrig ångrat det. Tvärtom. Jag är idag tacksam att jag i tidig ålder hade så pass mycket vett i huvudet. Det har man ju inte nödvändigtvis haft i andra sammanhang.
Jag vet mycket väl att jag kommer vara ensam när jag är gammal, eftersom jag varken har barn eller familj eller släkt. Egentligen är jag ensam redan idag och har alltid varit det. Det stör inte mig.
Men barn är å andra sidan ingen garanti för att man inte blir ensam ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Varför? Det finns inget fundamentalt viktigt i att människoarten finns om 200 år, det har varit gott om arter som försvunnit eller nästan försvunnit (många på grund av vår påverkan) sedan liv började på jorden. Det är inget speciellt med oss som gör att vi förtjänar den här planeten.
Håller inte med dig överhuvudtaget.

Det finns något unikt med människan som inte finns hos någon annan varelse på jorden: intelligens och en förmåga att förstå och uppskatta naturen och universum.

Det mesta tyder på att intelligent liv är extremt sällsynt, sannolikheten att vi är helt ensamma i vårt närområde, vår galax, eller t.o.m. i det observerbara universum ökar för varje år som resultaten från alla SETI-projekt fortsätter att utebli.

Ett universum utan intelligenta observatörer är för mig helt meningslöst. Vi har ett enormt ansvar att förvalta detta, genom att se till att människan kan leva vidare på jorden, och genom att se till att vi skapar permanenta bosättningar på fler ställen, i vårt solsystem, och vidare.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Håller inte med dig överhuvudtaget.

Det finns något unikt med människan som inte finns hos någon annan varelse på jorden: intelligens och en förmåga att förstå och uppskatta naturen och universum.

Det mesta tyder på att intelligent liv är extremt sällsynt, sannolikheten att vi är helt ensamma i vårt närområde, vår galax, eller t.o.m. i det observerbara universum ökar för varje år som resultaten från alla SETI-projekt fortsätter att utebli.

Ett universum utan intelligenta observatörer är för mig helt meningslöst. Vi har ett enormt ansvar att förvalta detta, genom att se till att människan kan leva vidare på jorden, och genom att se till att vi skapar permanenta bosättningar på fler ställen, i vårt solsystem, och vidare.

/fth
Det finns ingen mening mer än för oss själva med vår existens. Jorden och fortsätter oavsett vad som händer med oss. Vi människor har dock ett behov av att känna oss viktiga, varför förstår jag faktiskt inte.

Finns det inga intelligenta varelser i universum nu (vilket är statistiskt osannolikt) så kommer det komma senare. Det kan redan ha funnits många sådana som gått samma väg som vi är på väg, ta kål på oss själva. Väntar vi tillräckligt länge kan det uppstå på jorden igen efter att vi förstört den.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Finns det något som kan få dig att gå tillbaka till foss

Inlägg av MWall »

mati skrev:
MWall skrev:
Löjlig diskussion. Mina barn är verkligen min mening med livet. Är på semester nu med min svåger med familj. Att se hur kusinerna hittar varandra och bygger banden för nästa generation är verkligen superhäftigt.

Om man inte vill skaffa barn så gör inte det men skyll för fan inte på miljö eller politik.
Vad ska man annars "skylla på" då? Om ens högst medvetna beslut att inte skaffa barn just är på grund av detta? Att du har en annan uppfattning är helt okej, men jag har gjort detta valet tidigt i livet och jag har aldrig ångrat det. Tvärtom. Jag är idag tacksam att jag i tidig ålder hade så pass mycket vett i huvudet. Det har man ju inte nödvändigtvis haft i andra sammanhang.
Jag vet mycket väl att jag kommer vara ensam när jag är gammal, eftersom jag varken har barn eller familj eller släkt. Egentligen är jag ensam redan idag och har alltid varit det. Det stör inte mig.
Men barn är å andra sidan ingen garanti för att man inte blir ensam ändå.
Finns massor av anledningar till att inte vilja ha barn. Är ett sjujäkla åtagande som kräver enormt med tid och pengar under många år. Om någon inte vill ha barn så är det ok med mig. Men vill man i grunden ha barn så är det enligt mig fel att avstå med hänvisning till naturfrågan eller dyl. Barnfrågan är mycket större än så. Om en person avstår 1-3 barn eller vad det nu kan vara gör ju varken från eller till så det är mest en symbolhandling isf.
Skriv svar