Jodå, det regnade rejält…Pasjostrom skrev:haha, lycka till!Segelflygaren skrev:…
Om det inte regnar så mycket bör det inte vara några problem (min LR -21) överskattar alltid förbrukningen något så längre det är fint väder.
SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Moderator: Redaktion
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 960
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Mitt i natten i Mantorp. Kom in med 2%. Sista kilometern var det svårt att håll 120km/h pga turtle mode.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Efter Sthlm så låg Segelflygarn och ReNewAble hack i häl på varandra, men nu när de närmar sig Linköping så ligger Segelflygarn på stadiga 110km/h, men ReNewAble har sänkt till 105km/h. Börjar procenten sina tro?
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
När E-Tron och ElectricSwede är i Mjölby är REnewable och Segelflygarn i Linköping. Bara 35 km eller så efter. iAkita ungefär mittemellan.
Ser ut att bli ev sista laddning som blir avgörande.
Ser ut att bli ev sista laddning som blir avgörande.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 960
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Både jag och E-Tron rullar in i Värnamo med 1% respektive 0%!!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Don’t try this at home….kamp om den SISTA lediga Ionity-laddare i Värnamo.
Tight när elen är slut i ösregn och man MÅSTE hålla 120 km/h i närmare 10 KILOMETER med momentan förbrukning på 3,0kWh/mil… för att komma först till laddaren… (Co-drivern fotade)
Tight när elen är slut i ösregn och man MÅSTE hålla 120 km/h i närmare 10 KILOMETER med momentan förbrukning på 3,0kWh/mil… för att komma först till laddaren… (Co-drivern fotade)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Mögväder, hade inte med regn i laddplaneringen. Nu förhoppningsvis sista laddning i Markaryd. Förbrukning så långt på returresan 172Wh/km. Sedan sista laddningen 219Wh/km i regnet.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Regn är en mildödare.ReNewAble skrev:Mögväder, hade inte med regn i laddplaneringen. Nu förhoppningsvis sista laddning i Markaryd. Förbrukning så långt på returresan 172Wh/km. Sedan sista laddningen 219Wh/km i regnet.
Tesla Model Y
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 960
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Och motvind.Heiko skrev:Regn är en mildödare.ReNewAble skrev:Mögväder, hade inte med regn i laddplaneringen. Nu förhoppningsvis sista laddning i Markaryd. Förbrukning så långt på returresan 172Wh/km. Sedan sista laddningen 219Wh/km i regnet.
För mig visade räckvidden - före Markaryd, trots fisåkning bakom lastbil på 120 väg.
Har i stort sett prickat ca 3% på laddstationerna idag, men det här var nära stopp i regnet.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3247
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Det var skillnaden i förbrukning vi diskuterade, inte tider, eller något annat. Att det större batteriet ger mer räckvidd är självklart och det kan också ge lite högre genomsnittlig laddeffekt i och med att fler laddbara kWh finns i det intervall där laddhastigheten är hög. Så självklart är det större batteriet en fördel på flera sätt, men inte för just den sak vi diskuterade.taliz skrev:Nä, men han får ju längre räckvidd.Niklas Z skrev:Batteriet minskar väl inte förbrukningen. Och värmepumpen har nog inte mycket påverkan i detta väder, i och med att temperaturskillnaden mellan kupé och omgivning är liten. Hade det varit 20° kallare hade nog fördelen med värmepumpen blivit påtaglig.taliz skrev:Det är ju också en refresh med nya stora batteriet, värmepump etc, vs en äldre.
Nog det som gör mest skillnad.
När det gäller placeringen i tävlingen påverkar ju körstrategierna också, t ex att ladda i både Sundsvall och Hudiksvall, eller bara Hudiksvall. Men det är en annan sak än förbrukningen.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Vilket lyckat initiativ med jaktstart, ser ut som att polestar blir först över mållinjen, misstänker att sista laddningen gjorde att E-tron får se bakljus på polestar vid målet.
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Grattis till alla som har gjort detta! Imponerande kört.
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
framme!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Grattis och riktigt bra livesändning hela natten! Sjukt spännande upplopp!joel80 skrev:framme!
Även riktigt bra kört av segelflygaren också som nog fick sig en riktigt bra tid! Kul med regn också som lite extra krydda
Model 3 LR AWD -19 *Såld* (Reserverades den 1 april 2016)
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Min data här. Blev högre förbrukning ner. Mycket beroende på regnet men även högre snitthastighet då jag tog E4an hela vägen.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Slog Segelflygaren tiden upp?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3588
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Grymt kul med live! Har kollat då och då och prickade din målgång.
Model Y LR AWD 2022
-
- elbilist
- Inlägg: 250
- Blev medlem: 10 okt 2020 00:17
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Riktigt imponerad av er alla!! Nu är ni riktiga elbilsracers med 0% vid varje laddstopp
Omvänd jaktstart är här för att stanna — gör verkligen nerresan mycket intressantare och målgången mycket roligare när man kommer ungefär samtidigt!!
Omvänd jaktstart är här för att stanna — gör verkligen nerresan mycket intressantare och målgången mycket roligare när man kommer ungefär samtidigt!!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Grattis till alla!
Returtider (och förbrukning!) för alla tävlande emottages tacksamt men bestämt
Returtider (och förbrukning!) för alla tävlande emottages tacksamt men bestämt
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Tesla anger att de fått längre räckvidd med nya 2021 M3 LR, inte bara genom det större Panasonic-batteriet, men även tack vare att de fått ner förbrukningen genom nya optimeringar av drivlinan.taliz skrev:Det är ju också en refresh med nya stora batteriet, värmepump etc, vs en äldre.unumlapis skrev:Och därför vore det intressant att samla in vad bilarna kör med för hjulkonfig som en del av att redovisa bilarnas konfig. Men Aerokåporna verkar ju göra en del så inte bara en marknadsföringsploj.Niklas Z skrev:Det är ändå ingen stor skillnad i förbrukning. Du har väl 19" och han 18" med aerokåpor, så det är rätt väntat.
Nog det som gör mest skillnad.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Ja, det var verkligen en rolig förbättring av tävlingsformatet gentemot tidigare år!Sofie skrev:Vilket lyckat initiativ med jaktstart, ser ut som att polestar blir först över mållinjen, misstänker att sista laddningen gjorde att E-tron får se bakljus på polestar vid målet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Starten i Haparanda för mig hamnade på 11:02 (Om jag förstod Per rätt) Och jag var framme i Ystad 8:10.TiborBlomhall skrev:Grattis till alla!
Returtider (och förbrukning!) för alla tävlande emottages tacksamt men bestämt
Utan det sjukt kraftiga regnet på slutet (Som höll på att stranda flera av oss) såg det ut som att jag skulle klara det under 21h, men det blir nått att jaga ett annat år!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
Här kommer resultatlistan för jaktstarten samt deltagarnas tider för delsträcka två. Jag reserverar mig för felräkningar så dubbelkolla era tider. (Jag är extremt trött i skallen märker jag, undrar varför?) Jag överlåter åt Tibor att summera tiden för de två delsträckorna, men kan konstatera att min egen sammanlagda tid varit bra nog för vinst förra året! Ändå bler jag utklassad i år. Det går fort framåt med elbilar, på alla sätt och vis!
Placeringar jaktstarten:
1. Joel80 (Polestar 2 AWD)
2. Wilson (AUDI e-Tron 50): +5 minuter
3. iAkita (Volkswagen ID4): +9 minuter
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): +10 minuter
5. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): +21 minuter (korrigerad tid)
6. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): +43 minuter
Tider delsträcka två:
1. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55
2. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:40
3. iAkita (Volkswagen ID4): 20:45
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:06
5. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:10
6. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:13
Placeringar jaktstarten:
1. Joel80 (Polestar 2 AWD)
2. Wilson (AUDI e-Tron 50): +5 minuter
3. iAkita (Volkswagen ID4): +9 minuter
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): +10 minuter
5. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): +21 minuter (korrigerad tid)
6. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): +43 minuter
Tider delsträcka två:
1. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55
2. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:40
3. iAkita (Volkswagen ID4): 20:45
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:06
5. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:10
6. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:13
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: SECC 2021 – Följ jaktstarten idag söndag!
iAkita skrev:Här kommer resultatlistan för jaktstarten samt deltagarnas tider för delsträcka två. Jag reserverar mig för felräkningar så dubbelkolla era tider. (Jag är extremt trött i skallen märker jag, undrar varför?) Jag överlåter åt Tibor att summera tiden för de två delsträckorna, men kan konstatera att min egen sammanlagda tid varit bra nog för vinst förra året! Ändå bler jag utklassad i år. Det går fort framåt med elbilar, på alla sätt och vis!
Placeringar jaktstarten:
1. Joel80 (Polestar 2 AWD)
2. Wilson (AUDI e-Tron 50): +5 minuter
3. iAkita (Volkswagen ID4): +9 minuter
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): +10 minuter
5. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): +21 minuter (korrigerad tid)
6. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): +43 minuter
Tider delsträcka två:
1. Segelflygaren (Tesla Model 3 LR): 18:55
2. ReNewAble (Tesla Model 3 LR): 19:40
3. iAkita (Volkswagen ID4): 20:45
4. Leo + Lator (Skoda Enyaq iv80): 21:06
5. Joel80 (Polestar 2 AWD): 21:10
6. Wilson (AUDI e-Tron 50): 22:13
Wohoo det var rejäla omkast i slutet! dygn 2!!
SVT har nappat på det. Via någon av oss tror jag jag läste mig till?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... r-de-i-mal