Ladda äta

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Ladda äta

Inlägg av nek0 »

Eldsig skrev:
iAkita skrev:
Eldsig skrev:
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?

All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.

I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.
Håller helt och fullt med. Man pressar sig gärna till det yttersta och kör gärna på så länge alla i bilen är lugna, trots att man själv skulle behöva en paus.
Jag har kört bil och lastbil sedan 1985 och aldrig upplevt att jag behöver en förmyndare som ska berätta för mig när jag måste gå på toa eller att jag är hungrig. Hur kan det vara enklare eller lättare stressa som några gjorde i fredags i Örnsköldsvik än att köra och ladda när man själv vill? Nej jag köper inte resonemanget. Även om man har 100mil räckvidd så kan man ladda efter 20mil lika bra som efter 70mil om man är hungrig eller kissnödig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Jag har kört bil och lastbil sedan 1985 och aldrig upplevt att jag behöver en förmyndare som ska berätta för mig när jag måste gå på toa eller att jag är hungrig. Hur kan det vara enklare eller lättare stressa som några gjorde i fredags i Örnsköldsvik än att köra och ladda när man själv vill? Nej jag köper inte resonemanget. Även om man har 100mil räckvidd så kan man ladda efter 20mil lika bra som efter 70mil om man är hungrig eller kissnödig.
Men du behöver ju inte 1000 km för att det ska funka. Det räcker med 300-400 km och ett bra laddnätverk så kan du stanna och äta och rasta när du vill. Du tänker förståligt nog som en fossilbilist där du helt skiljer mellan att äta och att tanka. Men så gör man ju inte med en elbil om man vill ha det enkelt. Då ser man till att ladda medan man äter och äter medan man laddar.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av Dexter86 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag har kört bil och lastbil sedan 1985 och aldrig upplevt att jag behöver en förmyndare som ska berätta för mig när jag måste gå på toa eller att jag är hungrig. Hur kan det vara enklare eller lättare stressa som några gjorde i fredags i Örnsköldsvik än att köra och ladda när man själv vill? Nej jag köper inte resonemanget. Även om man har 100mil räckvidd så kan man ladda efter 20mil lika bra som efter 70mil om man är hungrig eller kissnödig.
Men du behöver ju inte 1000 km för att det ska funka. Det räcker med 300-400 km och ett bra laddnätverk så kan du stanna och äta och rasta när du vill. Du tänker förståligt nog som en fossilbilist där du helt skiljer mellan att äta och att tanka. Men så gör man ju inte med en elbil om man vill ha det enkelt. Då ser man till att ladda medan man äter och äter medan man laddar.
Men om man inte vill äta da, utan bara ladda och köra ? :)
Då är det drygt att sitta vänta långa laddtider..."långa" 30-40 min bara sitta o glo är ganska så drygt hehe
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

nek0 skrev:
Eldsig skrev:
iAkita skrev:
Eldsig skrev:
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Har inte ni ett litet missförstånd mellan er?

All tid räknades in i tävlingen men om man av säkerhetsskäl behövde ta paus, så fick man räkna av den tiden, så länge man inte laddade samtidigt.

I övrigt kan man vila, fika, äta, gå på toa, ligga... vad man vill medan bilen laddar. Eller på bekostnad av sämre tävlingstid. Segelflygaren hade ju tex kunnat tvätta bilen efter halva resan för att minska luftmotstånd tex och ändå haft bästa tiden...
Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.
Håller helt och fullt med. Man pressar sig gärna till det yttersta och kör gärna på så länge alla i bilen är lugna, trots att man själv skulle behöva en paus.
Jag har kört bil och lastbil sedan 1985 och aldrig upplevt att jag behöver en förmyndare som ska berätta för mig när jag måste gå på toa eller att jag är hungrig. Hur kan det vara enklare eller lättare stressa som några gjorde i fredags i Örnsköldsvik än att köra och ladda när man själv vill? Nej jag köper inte resonemanget. Även om man har 100mil räckvidd så kan man ladda efter 20mil lika bra som efter 70mil om man är hungrig eller kissnödig.
Om du kört lastbil sen 1985 måste du vara väl medveten om att det faktiskt finns en "förmyndare", som du kallar det, som exakt anger hur länge du får köra, när du måste ta paus, och hur långa pauserna ska vara. Det finns en anledning till att det behöver regleras. Men du får så klart köra precis som du vill. Personligen hade jag tyckt det varit en mardröm att köra racet med en bil med 100 mils räckvidd, precis som jag skrev. Varför kan du inte acceptera att det är så jag känner utan måste tjafsa emot? Måste alla tänka och resonera precis som du? Vill du fortsätta den här diskussionen får du göra det med någon annan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag har kört bil och lastbil sedan 1985 och aldrig upplevt att jag behöver en förmyndare som ska berätta för mig när jag måste gå på toa eller att jag är hungrig. Hur kan det vara enklare eller lättare stressa som några gjorde i fredags i Örnsköldsvik än att köra och ladda när man själv vill? Nej jag köper inte resonemanget. Även om man har 100mil räckvidd så kan man ladda efter 20mil lika bra som efter 70mil om man är hungrig eller kissnödig.
Men du behöver ju inte 1000 km för att det ska funka. Det räcker med 300-400 km och ett bra laddnätverk så kan du stanna och äta och rasta när du vill. Du tänker förståligt nog som en fossilbilist där du helt skiljer mellan att äta och att tanka. Men så gör man ju inte med en elbil om man vill ha det enkelt. Då ser man till att ladda medan man äter och äter medan man laddar.
Men jag kan inte äta hela dagen. Det spelar ingen roll hur jag tänker, frågan var vad som är plågsamt om man har 1000km i räckvidd.
Att det funkar med 300-400km i räckvidd vet jag ,men varför det inte skulle funka om man har 1000km i räckvidd vet jag inte.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av iAkita »

Dexter86 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:
Jag har kört bil och lastbil sedan 1985 och aldrig upplevt att jag behöver en förmyndare som ska berätta för mig när jag måste gå på toa eller att jag är hungrig. Hur kan det vara enklare eller lättare stressa som några gjorde i fredags i Örnsköldsvik än att köra och ladda när man själv vill? Nej jag köper inte resonemanget. Även om man har 100mil räckvidd så kan man ladda efter 20mil lika bra som efter 70mil om man är hungrig eller kissnödig.
Men du behöver ju inte 1000 km för att det ska funka. Det räcker med 300-400 km och ett bra laddnätverk så kan du stanna och äta och rasta när du vill. Du tänker förståligt nog som en fossilbilist där du helt skiljer mellan att äta och att tanka. Men så gör man ju inte med en elbil om man vill ha det enkelt. Då ser man till att ladda medan man äter och äter medan man laddar.
Men om man inte vill äta da, utan bara ladda och köra ? :)
Då är det drygt att sitta vänta långa laddtider..."långa" 30-40 min bara sitta o glo är ganska så drygt hehe
40 minuter kan bli lite drygt, men så länge det finns tillgång till bra laddare så finns det ingen anledning att stanna så länge med någon av de elbilar som var med i årets race. Model 3 förarna han väl knappt gå på toa, köpa dricka/snacks och planera nästa steg längs vägen innan det var dags att ge sig av. Till och med med min ID4 kändes stoppen mycket stressigare i år jämfört med förra året när jag körde e-Niro. Det var svårt att på samma gång hinna få i sig en vettig måltid, läsa igenom vad som skrevs i forumet, planera nästa stopp och ha koll så man inte laddade för mycket.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: SECC 2021: Ystad - Haparanda, Haparanda – Ystad?

Inlägg av nek0 »

iAkita skrev:
nek0 skrev:
iAkita skrev:
Eldsig skrev:
Men snälla du iAkita. Jag läste vad ni skrev och frågade varför ni tycker som ni gör.
Vill man vinna så tycker inte jag att det är fel om man slipper stanna 8 gånger för att ladda.
Jag kan säga så här: Jag hade inte velat ta färre pauser på resan än vad jag gjorde. Dessutom tror jag att det hade varit mindre säkert. Därför är det bra om bilen tvingar en att stanna. Det kan lätt bli "bara några mil till" annars. Iallafall för mig.
Håller helt och fullt med. Man pressar sig gärna till det yttersta och kör gärna på så länge alla i bilen är lugna, trots att man själv skulle behöva en paus.
Jag har kört bil och lastbil sedan 1985 och aldrig upplevt att jag behöver en förmyndare som ska berätta för mig när jag måste gå på toa eller att jag är hungrig. Hur kan det vara enklare eller lättare stressa som några gjorde i fredags i Örnsköldsvik än att köra och ladda när man själv vill? Nej jag köper inte resonemanget. Även om man har 100mil räckvidd så kan man ladda efter 20mil lika bra som efter 70mil om man är hungrig eller kissnödig.
Om du kört lastbil sen 1985 måste du vara väl medveten om att det faktiskt finns en "förmyndare", som du kallar det, som exakt anger hur länge du får köra, när du måste ta paus, och hur långa pauserna ska vara. Det finns en anledning till att det behöver regleras. Men du får så klart köra precis som du vill. Personligen hade jag tyckt det varit en mardröm att köra racet med en bil med 100 mils räckvidd, precis som jag skrev. Varför kan du inte acceptera att det är så jag känner utan måste tjafsa emot? Måste alla tänka och resonera precis som du? Vill du fortsätta den här diskussionen får du göra det med någon annan.
Jag vill inte tjafsa. Är det inte enklare svara på enkel kort fråga "varför"
Tycker du att det är ok om man reglerar för de som kör lastbil, men inte för de som kör vanlig bil? I en vanlig bil kan du köra till du dör utan att någon frågar dig något . Är det rätt? Nu är vi i alla fall överens att vi tycker olika :)
Skriv svar