Riskera att dra för tungt med elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.
Så ett antagande med andra ord?
Nej, det är inget antagande.
Du har inget konkret att komma med då som kan styrka ditt påstående?
Jo, texten du själv citerade. Återigen, det är exakt samma formulering som för avgasbilar och det gäller kontinuerlig drift. Om det skulle varit så att elbilar haft någon tidsfaktor eller liknande så skulle de skrivit det. Bilmanualer är inte raketkirurgi.
Alltså ett antagande.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av BrooklynS »

Du behöver inte oroa dig. På en ICE-bil är det kopplingen som tar stryk vid start i brant backe med tungt släp. Automat inga problem så länge man inte står och stallar i en minut.

Att dra upp en 1000kg båt uppför en ramp vilken som helst är inte ens i närheten av ett problem.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
Så ett antagande med andra ord?
Nej, det är inget antagande.
Du har inget konkret att komma med då som kan styrka ditt påstående?
Jo, texten du själv citerade. Återigen, det är exakt samma formulering som för avgasbilar och det gäller kontinuerlig drift. Om det skulle varit så att elbilar haft någon tidsfaktor eller liknande så skulle de skrivit det. Bilmanualer är inte raketkirurgi.
Alltså ett antagande.
Om en hastighetsskylt visar 80, undrar du då om den egentligen bara gäller närmaste 10 metrarna? Eller kanske bara vid angrepp av främmande makt? Det står ju faktiskt inte på skylten. :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Zalman3 »

Jag ser inte ett problem med att dra tungt med en elbil.
Mekaniskt måste ju konstruktionen klara alla hk bilen har.
För det vore ju pinsamt om bilen gick i två delar när man drar upp båten.

Det intressanta, och till skillnad mot en fossilmotor, är att en elmotors effektbegränsning är i princip hur mycket värme den tål.

Så en elmotor som är på 100kW kan leverera 300kW i 5s innan värmen blir ett problem.

Däremot om du vill ta ut mexeffekt över flera minuter.
Då vill det till att man har bra kylning, annars sänks effekten för att minska temperaturen på elmotorn.

Och dagens elbilar har ju bra koll på värmen så jag skulle inte vara orolig att dra tungt med en elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av mati »

Det är naturligtvis så att 1000kg vid 12% lutning är siffror som är framtagna med en rejäl säkerhetsmarginal. Och 12% är mycket brant. Rimligen borde det vara nästan omöjligt att överbelasta bilen med ett 1000kg släp, såvida man inte verkligen provocerar fram det med våld. Det finns ju en massa situationer där ett släp plötsligt blir tyngre att dra. Till exempel om man kör över en mjuk gräsmatta eller genom sand eller så. Det händer ju. Och det måste bilen också klara av utan att överbelastas. Bilen tål nog betydligt tyngre släp egentligen.
En sak till. ID4 RWD får faktiskt dra 1200kg vid 8% lutning, vilket är ändå ganska branta backar. Men i Sverige har vi inga sådana regler med olika dragvikter för olika lutningar. Det är en tysk grej bara. Här i Sverige gäller alltid den lägsta dragvikten, därav bara 1000kg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Aida »

Jag tycker att ni kan bortse helt från de siffrorna i er diskussion eftersom de avser bil i rullning och inte från stillastående. Dessutom så gäller de såväl för uppförsbacke som nedförsbacke. De är ett lagkrav och är utformade enligt en DIN-standard och gäller över tid. Så här står det i instruktionsboken:
36B4EAAE-500D-4A04-9955-EE27960253B6.png
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av taliz »

Aida skrev:
Jag tycker att ni kan bortse helt från de siffrorna i er diskussion eftersom de avser bil i rullning och inte från stillastående. Dessutom så gäller de såväl för uppförsbacke som nedförsbacke. De är ett lagkrav och är utformade enligt en DIN-standard och gäller över tid. Så här står det i instruktionsboken:
Känns som dom mer eller mindre copy-pasteat från nån avgasbil. :lol:
Där beror ju reduktionen på ca 10% per 1000m på att avgasmotorn då får försämrad effekt pga tunnare luft. Det gäller ju inte för en elmotor AFAIK. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om trailern står en bit ut i vatten, och dessutom sjunkit ned lite i lera eller grus kan det gå väldigt tungt att komma igång.

Om elbilen inte rör sig och du står länge och trycker full gas (full el) kan det nog inte vara nyttigt.

Ifall den rör sig uppåt på en gång borde det inte vara några problem, många elbilar har ju även sportläge och extra rödljus snabbacceleration.

Backa inte ner trailern så långt utan vincha istället båten längre sträcka.

Verkar som att de flesta olyckor är att bilen sjösätts istället.

Och elbilar kan ha lite lustigheter för sig, svårt att få de att stå helt stilla. Och de kan även rulla bakåt vid minskat gaspådrag.

Använd vänster fot på bromsen, eller om det finns start i backe att välja. Släpp sedan inte på gasen förrän båten är uppe.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1755
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av tor-ake »

Det är en synkronmotor i ID4. Med vätskekyld stator. Samt temperaturövervakad.

Om inte elektroingenjörerna gjort helt fel kan du sätta fast bilen i en bergvägg och hålla gasen i botten ända till batteriet är slut utan att skada något.

Om ni känner att ni måste kommentera nånting som ni inte riktigt begriper föreslår jag att ni läser på lite.

Ber om ursäkt på förhand om någon blir kränkt av detta inlägg, men jag har redan igår sagt att MEB-plattformen har permanentmagnetsynkronmotor och ändå fortsätter fantiserandet.



Nu kommer säkert moderator att radera delar av det här inlägget för att jag har "tråkig ton" men lås i så fall hela tråden eftersom den sprider desinformation.

Tack för mig.

/den bittre ingenjören

PS här är en länk till videon där Munro går igenom ID4s elmotor
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av LarsL »

Helt rätt det är i princip riskfritt.
Det enda som kommer hända är att däcken slirar.
Har en fossilbil klarat detta med sin underlägsna teknik så kommer elbilen klara det galant. Fossilbilen har en växellåda och/eller koppling som kan gå sönder. Motorn består av tusentals delar som inte gillar att stå med slirande däck och varva.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av dd88 »

Motorn har jag aldrig sett som den svaga länken, snarare att dragkrok och infästning är dimensionerat efter typad dragvikt.

Sett mängder med bilar som fått kroken förstörd av en så enkel sak som för högt kultryck, så varför skulle inte en för hög dragvikt kunna ställa till det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av BrooklynS »

För att det är exakt likadan dragkrok på bilen med 3500 kg dragvikt som på den med 750 kg dragvikt...

Ingen fara, dra på.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag testade start i uppförsbacke på grus med 1250 kg på kroken efter e-tron.

Det funkade hur bra som helst. Smög igång fint utan något hjulspinn.

Men båttrailer är lite speciellt, det kan bryta och bända i dragkroken så lite varlig kan du nog vara.

På min tidigare dieselbil Volvo XC60 knäckte jag bakfjädringen (stålfjädern) och ett bakhjulslager efter lite väl tung släpvagnskörning.
Backe.jpg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av BrooklynS »

Jag drog i vintras loss en lastbil ur en snödriva. Det känns inte ens att det är något bakom... inget som motorerna behöver jobba ihjäl sig med direkt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Och elbilar kan ha lite lustigheter för sig, svårt att få de att stå helt stilla.
Jag anser ett detta är ett e-tron fenomen. Den har sannerligen svårt att stå stilla, den kan hoppa till, rycka, osv. Man får parera med broms och/eller handbroms om man inte vill riskera att köra in i nånting.
Detta har jag aldrig upplevt med någon annan elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av taliz »

Det som kan ta sönder saker är ju om det börjar "hoppa", dvs man tappar respektive återfår greppet frekvent.
Men antispinnsystem tar ju hand om det på moderna bilar.

Min största oro skulle just vara att råka sjösätta bilen... är man lite klumpig eller det är dåligt fäste...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av [JM] »

Ska vi se om fysiken kan hälpa oss lite på traven.

För att att flytta/lyfta ett ton (1000kg) en meter i höjd går det åt.
1000 × 9,82 = 9820 Joule. Det motsvarar ca 2,7 Wh

För att accelerera bilen från 0 till 100km/h så trampar man gasen i botten i ca 10 sekunder.
En bil som utvecklar 200hk/150kW gör då av med 150 × 10 / 3600 = 0,426 kWh = 426Wh

Delar man 426 med 2,7 så får man kvoten ca 153.

Slutsats:
Elmotorn utvecklar ca 150ggr mer effekt/värme under de 10 sekunder man drar fullgas än då man lyfter ett ton.....

Hand upp den som fortfarande tror att värmeutvecklingen i motorn är ett problem i detta specialfall.
Jo_e
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 mar 2019 09:31

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Jo_e »

Drog upp min båt på 2000 kg i helgen med en Skoda enyaq 80. Gick hur bra som helst, är asfalt vid rampen däcken slirade ingenting.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Aida skrev:
Jag tycker att ni kan bortse helt från de siffrorna i er diskussion eftersom de avser bil i rullning och inte från stillastående. Dessutom så gäller de såväl för uppförsbacke som nedförsbacke. De är ett lagkrav och är utformade enligt en DIN-standard och gäller över tid. Så här står det i instruktionsboken:
Känns som dom mer eller mindre copy-pasteat från nån avgasbil. :lol:
Där beror ju reduktionen på ca 10% per 1000m på att avgasmotorn då får försämrad effekt pga tunnare luft. Det gäller ju inte för en elmotor AFAIK. ;)
Luftens elektriska isolationsförmåga minskar med altituden. Säger inte att det har någon avgörande påverkan här men finns ju med som en faktor.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av RagWal »

Jo_e skrev:
Drog upp min båt på 2000 kg i helgen med en Skoda enyaq 80. Gick hur bra som helst, är asfalt vid rampen däcken slirade ingenting.
Har flera ggr dragit runt 2,5 tons båt på traktorsläp 1,5(?) ton bakom min Leaf 2013. Gör jobbet bättre och snällare än manuell XC70 med 460Nm. Mjukt å fint. Problem med grepp på drivhjulen i grus bara.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Fredrik j »

Finns det någon som på riktigt påstår att en elbil skulle vara sämre att dra upp en båt med än med en ICE-bil?
När man drar upp båtar på ramp är ju möjlighet att krypköra att föredra. Många kopplingar har ju eldats upp vid båtupptagning.
Skriv svar