Värme = tillförd energi - levererad energi (utfört arbete). Problemet med en asynkronmotor (särskilt med mycket slip) är att mycket värme alstras i rotorn och den värmen är svår att kyla bort.Olten skrev:Det är väl asynkronmotorer i Tesla, så länge dom inte arbetar så bör inte någon större värme utvecklas. Med arbete menar jag att den roterar, står en asynkronmotor still med pådrag utför den inget arbete.
Riskera att dra för tungt med elbil
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7585
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
[quote][/quote]
Svårt och svårt, moderna järnvägsfordon har inga problem med den biten. Luft eller vattenkylning och effekterna är något högre.....
Svårt och svårt, moderna järnvägsfordon har inga problem med den biten. Luft eller vattenkylning och effekterna är något högre.....
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Ja dragvikten är ju alltid worst-case. Det är klart att grejorna har en mekanisk gräns men man får väl ta det försiktigt.taliz skrev:Så brukar det stå specat för avgasbilar, och det är vad de ska klara kontinuerligt.dd88 skrev:Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Dvs du skall kunna köra med den lasten och lutningen i timmar utan att motor, transmission etc överhettar.
Att dra upp en båt handlar ju bara om sekunder, så då är det ingen risk för överhettning.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Just dra upp båt lär handla mer om belastning på tex draganordning.Fredrik j skrev:Ja dragvikten är ju alltid worst-case. Det är klart att grejorna har en mekanisk gräns men man får väl ta det försiktigt.taliz skrev:Så brukar det stå specat för avgasbilar, och det är vad de ska klara kontinuerligt.dd88 skrev:Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Dvs du skall kunna köra med den lasten och lutningen i timmar utan att motor, transmission etc överhettar.
Att dra upp en båt handlar ju bara om sekunder, så då är det ingen risk för överhettning.
Men jag skulle inte vara så orolig med ”bara” 1000kg.
Hade det varit typ 5 ton eller något sådant hade jag tagit traktorn istället dock…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Nu var det manualen till ID4 och inget annat.taliz skrev:Så brukar det stå specat för avgasbilar, och det är vad de ska klara kontinuerligt.dd88 skrev:Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Dvs du skall kunna köra med den lasten och lutningen i timmar utan att motor, transmission etc överhettar.
Att dra upp en båt handlar ju bara om sekunder, så då är det ingen risk för överhettning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Då står det alltså exakt samma som avgasbilarna, vilket betyder att du kan just köra med den belastningen konstant tills strömmen tar slut...dd88 skrev:Nu var det manualen till ID4 och inget annat.taliz skrev:Så brukar det stå specat för avgasbilar, och det är vad de ska klara kontinuerligt.dd88 skrev:Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Dvs du skall kunna köra med den lasten och lutningen i timmar utan att motor, transmission etc överhettar.
Att dra upp en båt handlar ju bara om sekunder, så då är det ingen risk för överhettning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Så ett antagande med andra ord?taliz skrev:Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Nej, det är inget antagande.dd88 skrev:Så ett antagande med andra ord?taliz skrev:Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Du har inget konkret att komma med då som kan styrka ditt påstående?taliz skrev:Nej, det är inget antagande.dd88 skrev:Så ett antagande med andra ord?taliz skrev:Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Jo, texten du själv citerade. Återigen, det är exakt samma formulering som för avgasbilar och det gäller kontinuerlig drift. Om det skulle varit så att elbilar haft någon tidsfaktor eller liknande så skulle de skrivit det. Bilmanualer är inte raketkirurgi.dd88 skrev:Du har inget konkret att komma med då som kan styrka ditt påstående?taliz skrev:Nej, det är inget antagande.dd88 skrev:Så ett antagande med andra ord?taliz skrev:Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Jag skulle inte vara helt säkert att det är bra att överlasta elmotorer. vill minnas att man förstört svaga sådana genom att nypa fast dem.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
MEB-plattformens bakre motor är en synkronmotor med permanentmagneter. Skulle bli mycket förvånad om den gick att överbelasta, invertern ger bara den ström som ger max vridmoment och som statorn klarar av med hänsyn till temperaturen. Statorn är dessutom vätskekyld.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Alltså ett antagande.taliz skrev:Jo, texten du själv citerade. Återigen, det är exakt samma formulering som för avgasbilar och det gäller kontinuerlig drift. Om det skulle varit så att elbilar haft någon tidsfaktor eller liknande så skulle de skrivit det. Bilmanualer är inte raketkirurgi.dd88 skrev:Du har inget konkret att komma med då som kan styrka ditt påstående?taliz skrev:Nej, det är inget antagande.dd88 skrev:Så ett antagande med andra ord?taliz skrev:Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Du behöver inte oroa dig. På en ICE-bil är det kopplingen som tar stryk vid start i brant backe med tungt släp. Automat inga problem så länge man inte står och stallar i en minut.
Att dra upp en 1000kg båt uppför en ramp vilken som helst är inte ens i närheten av ett problem.
Att dra upp en 1000kg båt uppför en ramp vilken som helst är inte ens i närheten av ett problem.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Om en hastighetsskylt visar 80, undrar du då om den egentligen bara gäller närmaste 10 metrarna? Eller kanske bara vid angrepp av främmande makt? Det står ju faktiskt inte på skylten.dd88 skrev:Alltså ett antagande.taliz skrev:Jo, texten du själv citerade. Återigen, det är exakt samma formulering som för avgasbilar och det gäller kontinuerlig drift. Om det skulle varit så att elbilar haft någon tidsfaktor eller liknande så skulle de skrivit det. Bilmanualer är inte raketkirurgi.dd88 skrev:Du har inget konkret att komma med då som kan styrka ditt påstående?taliz skrev:Nej, det är inget antagande.dd88 skrev:Så ett antagande med andra ord?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Jag ser inte ett problem med att dra tungt med en elbil.
Mekaniskt måste ju konstruktionen klara alla hk bilen har.
För det vore ju pinsamt om bilen gick i två delar när man drar upp båten.
Det intressanta, och till skillnad mot en fossilmotor, är att en elmotors effektbegränsning är i princip hur mycket värme den tål.
Så en elmotor som är på 100kW kan leverera 300kW i 5s innan värmen blir ett problem.
Däremot om du vill ta ut mexeffekt över flera minuter.
Då vill det till att man har bra kylning, annars sänks effekten för att minska temperaturen på elmotorn.
Och dagens elbilar har ju bra koll på värmen så jag skulle inte vara orolig att dra tungt med en elbil.
Mekaniskt måste ju konstruktionen klara alla hk bilen har.
För det vore ju pinsamt om bilen gick i två delar när man drar upp båten.
Det intressanta, och till skillnad mot en fossilmotor, är att en elmotors effektbegränsning är i princip hur mycket värme den tål.
Så en elmotor som är på 100kW kan leverera 300kW i 5s innan värmen blir ett problem.
Däremot om du vill ta ut mexeffekt över flera minuter.
Då vill det till att man har bra kylning, annars sänks effekten för att minska temperaturen på elmotorn.
Och dagens elbilar har ju bra koll på värmen så jag skulle inte vara orolig att dra tungt med en elbil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Det är naturligtvis så att 1000kg vid 12% lutning är siffror som är framtagna med en rejäl säkerhetsmarginal. Och 12% är mycket brant. Rimligen borde det vara nästan omöjligt att överbelasta bilen med ett 1000kg släp, såvida man inte verkligen provocerar fram det med våld. Det finns ju en massa situationer där ett släp plötsligt blir tyngre att dra. Till exempel om man kör över en mjuk gräsmatta eller genom sand eller så. Det händer ju. Och det måste bilen också klara av utan att överbelastas. Bilen tål nog betydligt tyngre släp egentligen.
En sak till. ID4 RWD får faktiskt dra 1200kg vid 8% lutning, vilket är ändå ganska branta backar. Men i Sverige har vi inga sådana regler med olika dragvikter för olika lutningar. Det är en tysk grej bara. Här i Sverige gäller alltid den lägsta dragvikten, därav bara 1000kg.
En sak till. ID4 RWD får faktiskt dra 1200kg vid 8% lutning, vilket är ändå ganska branta backar. Men i Sverige har vi inga sådana regler med olika dragvikter för olika lutningar. Det är en tysk grej bara. Här i Sverige gäller alltid den lägsta dragvikten, därav bara 1000kg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Jag tycker att ni kan bortse helt från de siffrorna i er diskussion eftersom de avser bil i rullning och inte från stillastående. Dessutom så gäller de såväl för uppförsbacke som nedförsbacke. De är ett lagkrav och är utformade enligt en DIN-standard och gäller över tid. Så här står det i instruktionsboken:
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Känns som dom mer eller mindre copy-pasteat från nån avgasbil.Aida skrev:Jag tycker att ni kan bortse helt från de siffrorna i er diskussion eftersom de avser bil i rullning och inte från stillastående. Dessutom så gäller de såväl för uppförsbacke som nedförsbacke. De är ett lagkrav och är utformade enligt en DIN-standard och gäller över tid. Så här står det i instruktionsboken:
Där beror ju reduktionen på ca 10% per 1000m på att avgasmotorn då får försämrad effekt pga tunnare luft. Det gäller ju inte för en elmotor AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Om trailern står en bit ut i vatten, och dessutom sjunkit ned lite i lera eller grus kan det gå väldigt tungt att komma igång.
Om elbilen inte rör sig och du står länge och trycker full gas (full el) kan det nog inte vara nyttigt.
Ifall den rör sig uppåt på en gång borde det inte vara några problem, många elbilar har ju även sportläge och extra rödljus snabbacceleration.
Backa inte ner trailern så långt utan vincha istället båten längre sträcka.
Verkar som att de flesta olyckor är att bilen sjösätts istället.
Och elbilar kan ha lite lustigheter för sig, svårt att få de att stå helt stilla. Och de kan även rulla bakåt vid minskat gaspådrag.
Använd vänster fot på bromsen, eller om det finns start i backe att välja. Släpp sedan inte på gasen förrän båten är uppe.
Om elbilen inte rör sig och du står länge och trycker full gas (full el) kan det nog inte vara nyttigt.
Ifall den rör sig uppåt på en gång borde det inte vara några problem, många elbilar har ju även sportläge och extra rödljus snabbacceleration.
Backa inte ner trailern så långt utan vincha istället båten längre sträcka.
Verkar som att de flesta olyckor är att bilen sjösätts istället.
Och elbilar kan ha lite lustigheter för sig, svårt att få de att stå helt stilla. Och de kan även rulla bakåt vid minskat gaspådrag.
Använd vänster fot på bromsen, eller om det finns start i backe att välja. Släpp sedan inte på gasen förrän båten är uppe.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Det är en synkronmotor i ID4. Med vätskekyld stator. Samt temperaturövervakad.
Om inte elektroingenjörerna gjort helt fel kan du sätta fast bilen i en bergvägg och hålla gasen i botten ända till batteriet är slut utan att skada något.
Om ni känner att ni måste kommentera nånting som ni inte riktigt begriper föreslår jag att ni läser på lite.
Ber om ursäkt på förhand om någon blir kränkt av detta inlägg, men jag har redan igår sagt att MEB-plattformen har permanentmagnetsynkronmotor och ändå fortsätter fantiserandet.
Nu kommer säkert moderator att radera delar av det här inlägget för att jag har "tråkig ton" men lås i så fall hela tråden eftersom den sprider desinformation.
Tack för mig.
/den bittre ingenjören
PS här är en länk till videon där Munro går igenom ID4s elmotor
Om inte elektroingenjörerna gjort helt fel kan du sätta fast bilen i en bergvägg och hålla gasen i botten ända till batteriet är slut utan att skada något.
Om ni känner att ni måste kommentera nånting som ni inte riktigt begriper föreslår jag att ni läser på lite.
Ber om ursäkt på förhand om någon blir kränkt av detta inlägg, men jag har redan igår sagt att MEB-plattformen har permanentmagnetsynkronmotor och ändå fortsätter fantiserandet.
Nu kommer säkert moderator att radera delar av det här inlägget för att jag har "tråkig ton" men lås i så fall hela tråden eftersom den sprider desinformation.
Tack för mig.
/den bittre ingenjören
PS här är en länk till videon där Munro går igenom ID4s elmotor
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Helt rätt det är i princip riskfritt.
Det enda som kommer hända är att däcken slirar.
Har en fossilbil klarat detta med sin underlägsna teknik så kommer elbilen klara det galant. Fossilbilen har en växellåda och/eller koppling som kan gå sönder. Motorn består av tusentals delar som inte gillar att stå med slirande däck och varva.
Det enda som kommer hända är att däcken slirar.
Har en fossilbil klarat detta med sin underlägsna teknik så kommer elbilen klara det galant. Fossilbilen har en växellåda och/eller koppling som kan gå sönder. Motorn består av tusentals delar som inte gillar att stå med slirande däck och varva.