Riskera att dra för tungt med elbil
Moderator: Redaktion
Riskera att dra för tungt med elbil
Läst runt lite och får inget tydligt svar.jag har en båt som väger 1000kg som jag tar upp via en ramp med ganska okänt underlag (så att båten väger 1000kg är ju bara en del av totalinfon, lutning och underlag spelar ju stor roll)
Det är på håret att det går varje gång med en v70. Tänkte nu eventuellt testa med nya ID4an. Tycker ju att den (och alla andra elbilar) rimligen borde ha skydd för att inte överbelastas?? Om släpet tex sätter sig fast helt (ett värsta scenariot) så ger väll bara bilen max och slår av innan man pajjar nått??
Det är på håret att det går varje gång med en v70. Tänkte nu eventuellt testa med nya ID4an. Tycker ju att den (och alla andra elbilar) rimligen borde ha skydd för att inte överbelastas?? Om släpet tex sätter sig fast helt (ett värsta scenariot) så ger väll bara bilen max och slår av innan man pajjar nått??
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Däcken kommer väl börja slira antar jag. Om du inte drar tyngre än vad bilen är godkänd för så är det ju inget problem antar jag. Om en bil är godkänd för tex 1000kg så innebär ju det att du får dra ett släp i 80km/h som väger 1000kg utan att draget går sönder. Nu ska du dra 1000kg i nästan stillastående så det blir ju bara en bråkdel av krafterna. Det kommer gå bra.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7482
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Ja, du lär inte bränna någon koppling i alla fall.
Fast AWD är alltid bra att ha, jag har kört fyrhjulsdrivet i 21 år.
Fast AWD är alltid bra att ha, jag har kört fyrhjulsdrivet i 21 år.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Jo men det är massa snack om överbelastning när man googlar.
1000kg är som sagt oväsentligt då det inte säger hur mkt kraft som måste övervinnas. I värsta fall sitter släpet fast och jag kommer ingenstans. Att däcken slirar loss är ju inga problem. Att däremot ha sönder nått för att motorn drar Max ström för länge vore ju katastrof. Tycker ju inte det borde kunna hända i en modern bil men man vill ju vara 110%
Är absolut inte orolig när släpet väl är på asfalterad "plan väg"
1000kg är som sagt oväsentligt då det inte säger hur mkt kraft som måste övervinnas. I värsta fall sitter släpet fast och jag kommer ingenstans. Att däcken slirar loss är ju inga problem. Att däremot ha sönder nått för att motorn drar Max ström för länge vore ju katastrof. Tycker ju inte det borde kunna hända i en modern bil men man vill ju vara 110%
Är absolut inte orolig när släpet väl är på asfalterad "plan väg"
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Motorn kommer inte ta skada, då är det andra delar som går sönder innan. Det är jointen fossilmotor med 100-tals rörliga delar. Det enda som kan hända med motorn är att den överhettar men det händer ju inte utan varningar och att den i så fall drar ner på strömmen. Men då har däcken redan brunnit upp för länge sedan.
Krafterna vid stillastående är ju inget mot när man accelererar för fullt eller får ett kast med vagnen.
Krafterna vid stillastående är ju inget mot när man accelererar för fullt eller får ett kast med vagnen.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Vad säger myterna ska hända?Arne1921 skrev:Jo men det är massa snack om överbelastning när man googlar.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Du behöver inte vara rädd för överbelastning när du gör tillfälligt "tuffa" manövrar. Det som kan vara problematiskt är om man tar ut väldigt hög effekt under lång tid. Då blir batteriet väldigt varmt och beroende på kylning så kan man få restriktioner på kraften man då kan ta ut.
Men det krävs rätt mycket för att det ska hända. Typ konstant uttag av 150-200HK under lång tid.
Vid nått enstaka tillfälle när jag snabbladdat min Polestar 2 och fått 150kW laddhastighet efter snabb motorvägskörning och avslutat laddningen innan hastigheten gått ner har jag fått restriktion på kraften jag kunde ta ut när jag körde iväg. Kunde bara använda ca 200HK då under de första 3-4 minuterna av körningen.. men det kyldes som sagt snabbt ner.
När jag kört husvagn i sommar har jag inte haft några sånna saker.
Men det krävs rätt mycket för att det ska hända. Typ konstant uttag av 150-200HK under lång tid.
Vid nått enstaka tillfälle när jag snabbladdat min Polestar 2 och fått 150kW laddhastighet efter snabb motorvägskörning och avslutat laddningen innan hastigheten gått ner har jag fått restriktion på kraften jag kunde ta ut när jag körde iväg. Kunde bara använda ca 200HK då under de första 3-4 minuterna av körningen.. men det kyldes som sagt snabbt ner.
När jag kört husvagn i sommar har jag inte haft några sånna saker.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Så brukar det stå specat för avgasbilar, och det är vad de ska klara kontinuerligt.dd88 skrev:Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Dvs du skall kunna köra med den lasten och lutningen i timmar utan att motor, transmission etc överhettar.
Att dra upp en båt handlar ju bara om sekunder, så då är det ingen risk för överhettning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Det är väl asynkronmotorer i Tesla, så länge dom inte arbetar så bör inte någon större värme utvecklas. Med arbete menar jag att den roterar, står en asynkronmotor still med pådrag utför den inget arbete.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7482
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Värme = tillförd energi - levererad energi (utfört arbete). Problemet med en asynkronmotor (särskilt med mycket slip) är att mycket värme alstras i rotorn och den värmen är svår att kyla bort.Olten skrev:Det är väl asynkronmotorer i Tesla, så länge dom inte arbetar så bör inte någon större värme utvecklas. Med arbete menar jag att den roterar, står en asynkronmotor still med pådrag utför den inget arbete.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
[quote][/quote]
Svårt och svårt, moderna järnvägsfordon har inga problem med den biten. Luft eller vattenkylning och effekterna är något högre.....
Svårt och svårt, moderna järnvägsfordon har inga problem med den biten. Luft eller vattenkylning och effekterna är något högre.....
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Ja dragvikten är ju alltid worst-case. Det är klart att grejorna har en mekanisk gräns men man får väl ta det försiktigt.taliz skrev:Så brukar det stå specat för avgasbilar, och det är vad de ska klara kontinuerligt.dd88 skrev:Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Dvs du skall kunna köra med den lasten och lutningen i timmar utan att motor, transmission etc överhettar.
Att dra upp en båt handlar ju bara om sekunder, så då är det ingen risk för överhettning.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Just dra upp båt lär handla mer om belastning på tex draganordning.Fredrik j skrev:Ja dragvikten är ju alltid worst-case. Det är klart att grejorna har en mekanisk gräns men man får väl ta det försiktigt.taliz skrev:Så brukar det stå specat för avgasbilar, och det är vad de ska klara kontinuerligt.dd88 skrev:Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Dvs du skall kunna köra med den lasten och lutningen i timmar utan att motor, transmission etc överhettar.
Att dra upp en båt handlar ju bara om sekunder, så då är det ingen risk för överhettning.
Men jag skulle inte vara så orolig med ”bara” 1000kg.
Hade det varit typ 5 ton eller något sådant hade jag tagit traktorn istället dock…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Nu var det manualen till ID4 och inget annat.taliz skrev:Så brukar det stå specat för avgasbilar, och det är vad de ska klara kontinuerligt.dd88 skrev:Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Dvs du skall kunna köra med den lasten och lutningen i timmar utan att motor, transmission etc överhettar.
Att dra upp en båt handlar ju bara om sekunder, så då är det ingen risk för överhettning.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Då står det alltså exakt samma som avgasbilarna, vilket betyder att du kan just köra med den belastningen konstant tills strömmen tar slut...dd88 skrev:Nu var det manualen till ID4 och inget annat.taliz skrev:Så brukar det stå specat för avgasbilar, och det är vad de ska klara kontinuerligt.dd88 skrev:Står något om det i manualen, en kollega skulle göra samma sak och hittade detta:
”1000kg at 12 % incline 1200kg at 8% incline”
Vet inte vilken modell men borde finnas i manualen om man söker.
Dvs du skall kunna köra med den lasten och lutningen i timmar utan att motor, transmission etc överhettar.
Att dra upp en båt handlar ju bara om sekunder, så då är det ingen risk för överhettning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Så ett antagande med andra ord?taliz skrev:Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Nej, det är inget antagande.dd88 skrev:Så ett antagande med andra ord?taliz skrev:Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Du har inget konkret att komma med då som kan styrka ditt påstående?taliz skrev:Nej, det är inget antagande.dd88 skrev:Så ett antagande med andra ord?taliz skrev:Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Jo, texten du själv citerade. Återigen, det är exakt samma formulering som för avgasbilar och det gäller kontinuerlig drift. Om det skulle varit så att elbilar haft någon tidsfaktor eller liknande så skulle de skrivit det. Bilmanualer är inte raketkirurgi.dd88 skrev:Du har inget konkret att komma med då som kan styrka ditt påstående?taliz skrev:Nej, det är inget antagande.dd88 skrev:Så ett antagande med andra ord?taliz skrev:Det är det texten betyder. Om det endast var för en begränsad tid så skulle det stå just det.dd88 skrev:Är det ett antagande eller hittar du något om det i manualen? Vi letade rätt länge senast utan att hitta något om det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Jag skulle inte vara helt säkert att det är bra att överlasta elmotorer. vill minnas att man förstört svaga sådana genom att nypa fast dem.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
MEB-plattformens bakre motor är en synkronmotor med permanentmagneter. Skulle bli mycket förvånad om den gick att överbelasta, invertern ger bara den ström som ger max vridmoment och som statorn klarar av med hänsyn till temperaturen. Statorn är dessutom vätskekyld.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -