Det som kan ta sönder saker är ju om det börjar "hoppa", dvs man tappar respektive återfår greppet frekvent.
Men antispinnsystem tar ju hand om det på moderna bilar.
Min största oro skulle just vara att råka sjösätta bilen... är man lite klumpig eller det är dåligt fäste...
Riskera att dra för tungt med elbil
Moderator: Redaktion
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Ska vi se om fysiken kan hälpa oss lite på traven.
För att att flytta/lyfta ett ton (1000kg) en meter i höjd går det åt.
1000 × 9,82 = 9820 Joule. Det motsvarar ca 2,7 Wh
För att accelerera bilen från 0 till 100km/h så trampar man gasen i botten i ca 10 sekunder.
En bil som utvecklar 200hk/150kW gör då av med 150 × 10 / 3600 = 0,426 kWh = 426Wh
Delar man 426 med 2,7 så får man kvoten ca 153.
Slutsats:
Elmotorn utvecklar ca 150ggr mer effekt/värme under de 10 sekunder man drar fullgas än då man lyfter ett ton.....
Hand upp den som fortfarande tror att värmeutvecklingen i motorn är ett problem i detta specialfall.
För att att flytta/lyfta ett ton (1000kg) en meter i höjd går det åt.
1000 × 9,82 = 9820 Joule. Det motsvarar ca 2,7 Wh
För att accelerera bilen från 0 till 100km/h så trampar man gasen i botten i ca 10 sekunder.
En bil som utvecklar 200hk/150kW gör då av med 150 × 10 / 3600 = 0,426 kWh = 426Wh
Delar man 426 med 2,7 så får man kvoten ca 153.
Slutsats:
Elmotorn utvecklar ca 150ggr mer effekt/värme under de 10 sekunder man drar fullgas än då man lyfter ett ton.....
Hand upp den som fortfarande tror att värmeutvecklingen i motorn är ett problem i detta specialfall.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Drog upp min båt på 2000 kg i helgen med en Skoda enyaq 80. Gick hur bra som helst, är asfalt vid rampen däcken slirade ingenting.
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Luftens elektriska isolationsförmåga minskar med altituden. Säger inte att det har någon avgörande påverkan här men finns ju med som en faktor.taliz skrev:Känns som dom mer eller mindre copy-pasteat från nån avgasbil.Aida skrev:Jag tycker att ni kan bortse helt från de siffrorna i er diskussion eftersom de avser bil i rullning och inte från stillastående. Dessutom så gäller de såväl för uppförsbacke som nedförsbacke. De är ett lagkrav och är utformade enligt en DIN-standard och gäller över tid. Så här står det i instruktionsboken:
Där beror ju reduktionen på ca 10% per 1000m på att avgasmotorn då får försämrad effekt pga tunnare luft. Det gäller ju inte för en elmotor AFAIK.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Har flera ggr dragit runt 2,5 tons båt på traktorsläp 1,5(?) ton bakom min Leaf 2013. Gör jobbet bättre och snällare än manuell XC70 med 460Nm. Mjukt å fint. Problem med grepp på drivhjulen i grus bara.Jo_e skrev:Drog upp min båt på 2000 kg i helgen med en Skoda enyaq 80. Gick hur bra som helst, är asfalt vid rampen däcken slirade ingenting.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Riskera att dra för tungt med elbil
Finns det någon som på riktigt påstår att en elbil skulle vara sämre att dra upp en båt med än med en ICE-bil?
När man drar upp båtar på ramp är ju möjlighet att krypköra att föredra. Många kopplingar har ju eldats upp vid båtupptagning.
När man drar upp båtar på ramp är ju möjlighet att krypköra att föredra. Många kopplingar har ju eldats upp vid båtupptagning.