Riskera att dra för tungt med elbil

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av taliz »

Det som kan ta sönder saker är ju om det börjar "hoppa", dvs man tappar respektive återfår greppet frekvent.
Men antispinnsystem tar ju hand om det på moderna bilar.

Min största oro skulle just vara att råka sjösätta bilen... är man lite klumpig eller det är dåligt fäste...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av [JM] »

Ska vi se om fysiken kan hälpa oss lite på traven.

För att att flytta/lyfta ett ton (1000kg) en meter i höjd går det åt.
1000 × 9,82 = 9820 Joule. Det motsvarar ca 2,7 Wh

För att accelerera bilen från 0 till 100km/h så trampar man gasen i botten i ca 10 sekunder.
En bil som utvecklar 200hk/150kW gör då av med 150 × 10 / 3600 = 0,426 kWh = 426Wh

Delar man 426 med 2,7 så får man kvoten ca 153.

Slutsats:
Elmotorn utvecklar ca 150ggr mer effekt/värme under de 10 sekunder man drar fullgas än då man lyfter ett ton.....

Hand upp den som fortfarande tror att värmeutvecklingen i motorn är ett problem i detta specialfall.
Jo_e
Inlägg: 1
Blev medlem: 22 mar 2019 09:31

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Jo_e »

Drog upp min båt på 2000 kg i helgen med en Skoda enyaq 80. Gick hur bra som helst, är asfalt vid rampen däcken slirade ingenting.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Aida skrev:
Jag tycker att ni kan bortse helt från de siffrorna i er diskussion eftersom de avser bil i rullning och inte från stillastående. Dessutom så gäller de såväl för uppförsbacke som nedförsbacke. De är ett lagkrav och är utformade enligt en DIN-standard och gäller över tid. Så här står det i instruktionsboken:
Känns som dom mer eller mindre copy-pasteat från nån avgasbil. :lol:
Där beror ju reduktionen på ca 10% per 1000m på att avgasmotorn då får försämrad effekt pga tunnare luft. Det gäller ju inte för en elmotor AFAIK. ;)
Luftens elektriska isolationsförmåga minskar med altituden. Säger inte att det har någon avgörande påverkan här men finns ju med som en faktor.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av RagWal »

Jo_e skrev:
Drog upp min båt på 2000 kg i helgen med en Skoda enyaq 80. Gick hur bra som helst, är asfalt vid rampen däcken slirade ingenting.
Har flera ggr dragit runt 2,5 tons båt på traktorsläp 1,5(?) ton bakom min Leaf 2013. Gör jobbet bättre och snällare än manuell XC70 med 460Nm. Mjukt å fint. Problem med grepp på drivhjulen i grus bara.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Riskera att dra för tungt med elbil

Inlägg av Fredrik j »

Finns det någon som på riktigt påstår att en elbil skulle vara sämre att dra upp en båt med än med en ICE-bil?
När man drar upp båtar på ramp är ju möjlighet att krypköra att föredra. Många kopplingar har ju eldats upp vid båtupptagning.
Skriv svar