Varför tjata om snabbare laddare.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.
Och hur mycket kö var det på Superchargers längs vägen? Som jag sa är det ju bevisat att det går att bygga snabba laddare i tillräckligt stor utsträckning för att slippa kö, det handlar bara om viljan att göra det. Tesla verkar ju vara de enda som velat ordna den viktiga aspekten för sina kunder.

Problemet med 50 kW laddare är ju att man behöver en mycket större mängd laddare för att slippa kö vilket också driver på kostnaden, genomströmningshastigheten är väldigt viktig i ett kösystem och med 50 kW så blir det mycket lägre. Det korta stoppet som i min Model 3 tar ca 15 minuter på Supercharger v3 tar t.ex. nästan en timme på en 50 kW laddare för samma energimängd, det innebär ju att jag skulle blockera en laddare nästan 4 gånger så lång tid.
Men då har jag fått det hela helt om bakfoten. Tycker mig ha läst mig till här på forumet att det är väldigt dyrt att bygga laddare med höga effekter, 150kW och över. Men får man lika mycket kW för samma peng när man bygger supersnabbladdare så är det väll det som gäller. Med den förutsättningen att det fördelas på många laddare, så att det sväljer de som segladdar på hög SoC.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

Robertrimmevik skrev:

Men då har jag fått det hela helt om bakfoten. Tycker mig ha läst mig till här på forumet att det är väldigt dyrt att bygga laddare med höga effekter, 150kW och över. Men får man lika mycket kW för samma peng när man bygger supersnabbladdare så är det väll det som gäller. Med den förutsättningen att det fördelas på många laddare, så att det sväljer de som segladdar på hög SoC.
Visst är det dyrt att bygga laddare med höga effekter, men det är också dyrt att bygga laddare oavsett, frågan är ju om det är mycket billigare att bygga 50 kW laddare kontra 150 kW laddare. I många fall kan man ju behöva mer än dubbelt så många 50 kW laddare jämfört med snabbare laddare, vad jag sett så skalar inte kostnaden linjärt med maximal effekt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av martinot »

MWall skrev:

Fast återigen. Då måste staten in och sponsra. Till och med Tesla själva verkar ju ha tröttnat på kostnaderna och vill in i bidrags-värmen.
Helt klart!

Om något så visar detta på att elbilsladdning med hög effekt och bra täthet är idag är inget som bär sina egna kostnader. Det är troligen inga några vinstmaskiner, eller ens bär sina egna kostnader.

Antingen är det sponsrat av biltillverkarna för att sälja deras bilar (Tesla SuC, Ionity), lite test/marknadsföring av elbolag/bensinkedjor (green wash/miljö-PR, och positionera sig för framtiden) eller kräver bidrag för staterna och EU.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av themax »

Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Dexter86 »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Bra poäng !
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av R_Edvinsson »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Helt på din linje.
50Kw laddare inne vid köpcentrum och centrumkärnor och sen supersnabbladdare unde vid donken och CirkleK.

Kör en del rundor ner till Öland och hade mer än gärna haft ett enda stopp i Västervik, om det inte vore så att det är en enda handske på den laddaren nere i hamnen.
Maten där är kanon och det är ganska precis mitt på rutten...
Men det är för osäkert så jag väljer Norrköping och Oskarshamn för att där vet jag att jag kan ladda, och äter oftast skräp på macken istället.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Niklas Z »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Jag tänker på samma sätt. Under min Tysklandsresa i somras var det väldigt tydligt. Första och sista dagen var rena transportdagar, från Uppsala till Tyskland t o r. Då blev det 90 resp. 110 mil per dag. Under sådana dagar är hög laddeffekt mycket värdefullt. Dagarna däremellan blev det inte så många mil per dag (30-40 mil i snitt) och då passade det mycket bättre med långsammare laddare, förutsatt att de inte låg längs en motorväg eller liknande, utan där det fanns något att uppleva, såsom sevärdheter, fina miljöer eller trevliga restauranger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Håller med i allt du säger. Varför jag startade tråden beror mer på att det står många bilar och laddar i 50-80kW på 350kW-laddare. Det tycker jag känns som ett enormt resursslöseri. De bilarna skulle ju hellre stå någon annanstans och ladda om alternativet fanns. Och om det var prissatt därefter.
Men mycket gott har kommit fram i tråden. Jag tycker att lastbalansera mellan laddarna som Tesla gör verkar optimalt. Som de flesta laddkurvor ser ut idag så tror jag att 4 laddare som delar på 350kW skulle räcka för att få ett bra flyt.
Sen så verkar jag inte ensam om att sakna långsamma DC-laddare på trevliga ställen där man utan problem lägger en timme eller två. Där skulle 4 laddare delat på 150kW räcka.
Gillar också idén kring att kunna ställa in sin laddhastighet i ett sånt upplägg. Vet du om att du vill göra något i en och en halv timme, ställ in laddhastighet därefter så behöver du inte passa på bilen och kapaciteten blir över till andra. Långsammare laddning är dessutom skonsammare för batteriet.
Nu är bara frågan hur vi får laddtilverkarna, laddoperatörerna och politikerna att fatta detta. :)
Någon som har några bra kanaler?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Instämmer 100%. Finns att starkt behov för båda typer av laddning!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar