Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Varför tjata om snabbare laddare.
Moderator: Redaktion
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jo, men det har ju delvis löst sig då många inte brytt sig om CCS-konvertering.Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är ju (än så länge) väldigt gott om plats på alla V3-laddare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Elon får trimma upp laddkurvan på 85 kWh batteriet. De batterier som inte tål detta får ett rekondat 90 kWh batteri "free of charge". Case closed.Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.
Tesla Björn snackar om dom:
Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Tesla Björn snackar om dom:
Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Håller med,, det är en bra lösning på problemet. Kunde man sen ställa in en lite lägre laddhastighet för att slippa stressa i sig maten när man vill ta det lungt vore det ännu bättreDaven skrev:Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.
Tesla Björn snackar om dom:
Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.
Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
M3 och MY är väl inte heller jättesnabba vid 87% SOC som e-tronen laddar vid på bilden på första inlägget?MWall skrev:Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.
Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Nä, men de har mindre batteri i absoluta tal och behöver inte stanna lika ofta pga lägre förbrukning.Maw skrev:M3 och MY är väl inte heller jättesnabba vid 87% SOC som e-tronen laddar vid på bilden på första inlägget?MWall skrev:Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.
Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Då kanske vi med SR+ kan få höjd laddnivå också?
Skickat från min RMX2111 via Tapatalk
Skickat från min RMX2111 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Mycket klokt. Sparar ju också på batteriets livslängd.Maw skrev:Håller med,, det är en bra lösning på problemet. Kunde man sen ställa in en lite lägre laddhastighet för att slippa stressa i sig maten när man vill ta det lungt vore det ännu bättreDaven skrev:Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.
Tesla Björn snackar om dom:
Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Många laddpunkter måste vara prio ett. Snabbare och dyrare laddning kan man fokusera på när prio ett är löst.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Vi börjar vara rörande överens.martinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.
Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.
Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?
Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.
Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?
Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Trängselavgift tas endast ut när man är full-/färdigladdad och inte flyttar bilen, 80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.Johlei skrev:Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.
Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?
Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.
Minutpriser har ju förekommit tidigare, men kritiserats rätt hårt här på TCS, men jag håller med om att någon form av mekanism kan bli nödvändig för att göra det mindre attraktivt att ladda till hög SoC om/när belastningen är hög. Högre pris för lägre effekt är förstås ett sätt, men kanske lite svårsålt, det är ju precis tvärtemot marknadsföringen att "snabbare är bättre = dyrare".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Kan bli lite svårsmält om de som har ett nerf:at batteri blir "belönad" med en högre laddkostnad också. En lösning skulle kunna vara att det finns ett antal AC-laddare som man kan använda om man har behov av att ladda mer än 95%
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jaha! Då har jag tryckt i mig burgaren och stressat ut helt i onödan ju. Man lär så länge man överlever.fth skrev:80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.Robertrimmevik skrev:Vi börjar vara rörande överens.martinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.
Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.
Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.
Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.
Model 3 SR+ 18" 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Det ska komma ett pling i appen OM det är parking fee och man börjar närma sig...Johlei skrev:Jaha! Då har jag tryckt i mig burgaren och stressat ut helt i onödan ju. Man lär så länge man överlever.fth skrev:80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.
Fast det litar jag inte riktigt på utan kör i värsta fall med "knepet" ovan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Det går väll på ett ut. E-tron blir ju klar snabbare. Och därmed lämnar plats för nästa.Dinsdale skrev:Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.Robertrimmevik skrev:Vi börjar vara rörande överens.martinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.
Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.
Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.
Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 685
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Nja, en fördel med Etron är ju att den laddar i typ 150 eller något sådant under ett stort procent-spann. Om det kommer många Etron till en laddstation kommer alla vilja ha samma effekt länge. Det kräver att laddstationen kan serva alla ladduttagen med hög effekt. Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt. De laddar snabbt i början och bromsar sedan in.Robertrimmevik skrev:Det går väll på ett ut. E-tron blir ju klar snabbare. Och därmed lämnar plats för nästa.Dinsdale skrev:Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.
Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.
Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.
Enstaka e-tron spelar förstås lika lite roll som enstaka slöladdare, men iom att Etron är väldigt vanlig och dess laddkurva inte matchar Teslas infrastruktur kan det bli ett problem. E-tron blir nog inte mindre populär om tillgången till laddare ökar skulle jag gissa.
Kommer det massor av e-tron till samma supercharger kommer de kunna bromsa varann också helt oavsett vilken procent de själva har vid ankomst och vad andra som laddar ligger på.
Model 3 SR+ 18" 2021
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Vet du detta eller spekulerar du?Dinsdale skrev:Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt.
Jag har inte hört något om att SuC v3 generellt skulle ha klen matning, jag har också svårt att tro att Tesa skulle ha dimensionerat sin nya infrastruktur så dåligt att det inte ens går att få 150 kW samtidig effekt på stolparna, när dom egna bilarna peakar på >250 kW.
Även med den "dåliga" laddkurvan på Model 3/Y så är ju chansen mycket stor att flertalet bilar iaf vill ha >150 kW samtidigt, menar du att ingen SuC v3 klarar av det?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidssparande att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.Robertrimmevik skrev:Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Det är också mycket lätt att simulera detta i ABRP och nå samma resultat, även med höga siffror på "overhead" (Time to Open Charge port etc) så är det mycket snabbare att ladda i "rätt" del av kurvan under flera tillfällen än att gneta upp till hög SoC på färre platser (iaf med Tesla, med e-tron och andra bilar med plattare kurva kan det förstås vara annorlunda).Deeds skrev:Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidseffektivt att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.Robertrimmevik skrev:Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Detta stämmer också mycket väl med mina erfarenheter från ganska många långresor med min X, jag tycker dessutom det är extremt trist att vistas på dom ofta mycket tråkiga laddplatserna längre än nödvändigt.
När man ändå måste stanna längre t.ex. för att äta lunch skall man förstås ladda så mycket det går, men med dom flesta vanligt förekommande laddkurvor finns det ingen tidsvinst med färre stopp.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- elbilist
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Har också insett att jag gillar att stanna mer än en gång på långturer och den totala tiden brukar gå på ett ut, även då att den effektiva laddtiden blir 10-15min kortare med fler stopp, så gäller det ju att alla laddare står lediga... men vem orkar ha bråttom ändåDeeds skrev:Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidssparande att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.Robertrimmevik skrev:Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Det var väl också taktiken flera hade vid Ystad-Haparanda-Ystad?
Själv kör jag ofta 7% - 65-70%. Det är ”Sweet spot” laddning för mig när jag kan planera in sådant, åker ofta samma sträckor i jobbet…
Själv kör jag ofta 7% - 65-70%. Det är ”Sweet spot” laddning för mig när jag kan planera in sådant, åker ofta samma sträckor i jobbet…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).fth skrev:Det är också mycket lätt att simulera detta i ABRP och nå samma resultat, även med höga siffror på "overhead" (Time to Open Charge port etc) så är det mycket snabbare att ladda i "rätt" del av kurvan under flera tillfällen än att gneta upp till hög SoC på färre platser (iaf med Tesla, med e-tron och andra bilar med plattare kurva kan det förstås vara annorlunda).Deeds skrev:Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidseffektivt att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.Robertrimmevik skrev:Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Detta stämmer också mycket väl med mina erfarenheter från ganska många långresor med min X, jag tycker dessutom det är extremt trist att vistas på dom ofta mycket tråkiga laddplatserna längre än nödvändigt.
När man ändå måste stanna längre t.ex. för att äta lunch skall man förstås ladda så mycket det går, men med dom flesta vanligt förekommande laddkurvor finns det ingen tidsvinst med färre stopp.
/fth
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.