Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Varför tjata om snabbare laddare.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist Nect » 12 sep 2021 23:04

martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.


Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.


Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D
Audi E-tron 55 -21
Nect
elbilist
 
Inlägg: 342
Blev medlem: 06 okt 2020 11:24
Ort: Bollnäs

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare martinot » 12 sep 2021 23:29

Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.


Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.


Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D


Jo, men det har ju delvis löst sig då många inte brytt sig om CCS-konvertering.

Det är ju (än så länge) väldigt gott om plats på alla V3-laddare.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 7063
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare roder99 » 13 sep 2021 00:06

Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.


Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.


Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D


Elon får trimma upp laddkurvan på 85 kWh batteriet. De batterier som inte tål detta får ett rekondat 90 kWh batteri "free of charge". Case closed.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 02 maj 2019 16:49
Ort: Gävle
Referralkod: mikael63603

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare Daven » 13 sep 2021 05:08

Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.

Tesla Björn snackar om dom:
https://youtu.be/Z6BGJy49u4w

Rekommenderar denna för att förstå logiken:
https://youtu.be/mZuBaZEcrho
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44
Referralkod: daniel58469

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist Maw » 13 sep 2021 05:54

Daven skrev:Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.

Tesla Björn snackar om dom:
https://youtu.be/Z6BGJy49u4w

Rekommenderar denna för att förstå logiken:
https://youtu.be/mZuBaZEcrho


Håller med,, det är en bra lösning på problemet. Kunde man sen ställa in en lite lägre laddhastighet för att slippa stressa i sig maten när man vill ta det lungt vore det ännu bättre :)
Maw
elbilist
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare MWall » 13 sep 2021 06:57

Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.


Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.


Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D



Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.

Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3140
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist Maw » 13 sep 2021 09:07

MWall skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.


Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.


Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D



Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.

Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.


M3 och MY är väl inte heller jättesnabba vid 87% SOC som e-tronen laddar vid på bilden på första inlägget?
Maw
elbilist
 
Inlägg: 845
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare MWall » 13 sep 2021 09:17

Maw skrev:
MWall skrev:
Nect skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.


Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.


Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla mig :lol: :D



Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.

Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.


M3 och MY är väl inte heller jättesnabba vid 87% SOC som e-tronen laddar vid på bilden på första inlägget?


Nä, men de har mindre batteri i absoluta tal och behöver inte stanna lika ofta pga lägre förbrukning. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 3140
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare bonath » 13 sep 2021 09:24

Då kanske vi med SR+ kan få höjd laddnivå också?

Skickat från min RMX2111 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
 
Inlägg: 1848
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad
Referralkod: svante59135

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 13 sep 2021 09:41

Maw skrev:
Daven skrev:Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.

Tesla Björn snackar om dom:
https://youtu.be/Z6BGJy49u4w

Rekommenderar denna för att förstå logiken:
https://youtu.be/mZuBaZEcrho


Håller med,, det är en bra lösning på problemet. Kunde man sen ställa in en lite lägre laddhastighet för att slippa stressa i sig maten när man vill ta det lungt vore det ännu bättre :)

Mycket klokt. Sparar ju också på batteriets livslängd.
Många laddpunkter måste vara prio ett. Snabbare och dyrare laddning kan man fokusera på när prio ett är löst. :)
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 553
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.