Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Varför tjata om snabbare laddare.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Deeds » 14 sep 2021 08:44

Robertrimmevik skrev:Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..

Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidssparande att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.
Deeds

Inläggav Teslaägare fth » 14 sep 2021 08:50

Deeds skrev:
Robertrimmevik skrev:Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..

Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidseffektivt att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.

Det är också mycket lätt att simulera detta i ABRP och nå samma resultat, även med höga siffror på "overhead" (Time to Open Charge port etc) så är det mycket snabbare att ladda i "rätt" del av kurvan under flera tillfällen än att gneta upp till hög SoC på färre platser (iaf med Tesla, med e-tron och andra bilar med plattare kurva kan det förstås vara annorlunda).

Detta stämmer också mycket väl med mina erfarenheter från ganska många långresor med min X, jag tycker dessutom det är extremt trist att vistas på dom ofta mycket tråkiga laddplatserna längre än nödvändigt.

När man ändå måste stanna längre t.ex. för att äta lunch skall man förstås ladda så mycket det går, men med dom flesta vanligt förekommande laddkurvor finns det ingen tidsvinst med färre stopp.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav elbilist R_Edvinsson » 14 sep 2021 08:54

Deeds skrev:

Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidssparande att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.

Har också insett att jag gillar att stanna mer än en gång på långturer och den totala tiden brukar gå på ett ut, även då att den effektiva laddtiden blir 10-15min kortare med fler stopp, så gäller det ju att alla laddare står lediga... men vem orkar ha bråttom ändå :-)
ECAB Bike Adventures
http://www.SwedeDivide.se
R_Edvinsson
elbilist

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 14 sep 2021 09:08

Det var väl också taktiken flera hade vid Ystad-Haparanda-Ystad?
Själv kör jag ofta 7% - 65-70%. Det är ”Sweet spot” laddning för mig när jag kan planera in sådant, åker ofta samma sträckor i jobbet…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 15 sep 2021 07:14

fth skrev:
Deeds skrev:

Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidseffektivt att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.

Det är också mycket lätt att simulera detta i ABRP och nå samma resultat, även med höga siffror på "overhead" (Time to Open Charge port etc) så är det mycket snabbare att ladda i "rätt" del av kurvan under flera tillfällen än att gneta upp till hög SoC på färre platser (iaf med Tesla, med e-tron och andra bilar med plattare kurva kan det förstås vara annorlunda).

Detta stämmer också mycket väl med mina erfarenheter från ganska många långresor med min X, jag tycker dessutom det är extremt trist att vistas på dom ofta mycket tråkiga laddplatserna längre än nödvändigt.

När man ändå måste stanna längre t.ex. för att äta lunch skall man förstås ladda så mycket det går, men med dom flesta vanligt förekommande laddkurvor finns det ingen tidsvinst med färre stopp.

/fth

Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav Teslaägare MWall » 15 sep 2021 07:21

Fler laddpunkter är viktigare än snabbare laddning men 50kW är för klent ändå. Jag tycker det krävs åtminstone 100kW.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav elbilist DanneLKPG » 15 sep 2021 08:01

MWall skrev:Fler laddpunkter är viktigare än snabbare laddning men 50kW är för klent ändå. Jag tycker det krävs åtminstone 100kW.

Håller med! Bilar med ett mindre batteri och 50kW laddning kan ju fortfarande ladda där. Bilar med större batteri tar ju aplång tid att ladda upp med 50kW...
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inläggav Teslaägare fth » 15 sep 2021 08:04

Robertrimmevik skrev:Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.

Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Dinsdale » 15 sep 2021 08:52

fth skrev:
Dinsdale skrev:Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt.

Vet du detta eller spekulerar du?

Jag har inte hört något om att SuC v3 generellt skulle ha klen matning, jag har också svårt att tro att Tesa skulle ha dimensionerat sin nya infrastruktur så dåligt att det inte ens går att få 150 kW samtidig effekt på stolparna, när dom egna bilarna peakar på >250 kW.

Även med den "dåliga" laddkurvan på Model 3/Y så är ju chansen mycket stor att flertalet bilar iaf vill ha >150 kW samtidigt, menar du att ingen SuC v3 klarar av det?

/fth

Jag spekulerar baserat på följande observation: Varför skulle man lastbalansera mellan laddstolparna om man hade tillräckligt med inkopplad effekt så att alla stolpar kunde köra 250 kW samtidigt? Har du en sådan matning behöver du inte lastbalansera öht. Men man kanske inte har nån lastbalansering alls? Borde gå att ta reda på.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare

Inläggav Teslaägare fth » 15 sep 2021 09:12

Dinsdale skrev:Jag spekulerar baserat på följande observation: Varför skulle man lastbalansera mellan laddstolparna om man hade tillräckligt med inkopplad effekt så att alla stolpar kunde köra 250 kW samtidigt? Har du en sådan matning behöver du inte lastbalansera öht. Men man kanske inte har nån lastbalansering alls? Borde gå att ta reda på.

Jag tror kanske inte heller att matningen på alla SuC är dimensionerad för 250 kW samtidig effekt på samtliga stolpar, men du antar att dom inte heller skulle klara flera att leverera 150 kW till flera stolpar, det var det jag reagerade på.

Jag har inte sett uttalat att SuC v3 har lastbalansering, men jag är övertygad om att dom har det, det finns ju ingen anledning att dimensionera för 250kW samtidig effekt på samtliga stolpar eftersom detta sannolikt aldrig kommer att ske. Vilken nivå under detta som Tesla vanligen lägger sig på för sin matning vet jag dock inte, men jag skulle bli förvånad om den inte skulle räcka till för att öppna upp för e-tron också.

Med tanke på hur laddkurvan för Model 3/Y ser ut, och hur dom flesta använder SuC, så borde ju rimligen många Tesla på stationen kräva högre samtidig effekt än motsvarande antal e-tron, eftersom den senare aldrig kommer att begära mer än 150 kW, oavsett SoC.

/fth
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon