Varför tjata om snabbare laddare.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Var i mitt exempel har du timmar av tråkiga parkeringsplatser. Sen behöver det kanske inte just vara 50kW-laddare men 70-80kW skulle räcka bra långt om man vill äta mat i lugn och ro utan att stressa ut till en laddare. Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt. Fram till dess är det fler laddare som gäller och inte svindyra snabbladdare.
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare. Ditt scenario förutsätter också att det inte blir laddköer. Denna tråd är startad just på grund av risker för laddköer närmaste åren. Och med ett öppnat SuC så tror jag inte att du kommer undan heller.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Var i mitt exempel har du timmar av tråkiga parkeringsplatser. Sen behöver det kanske inte just vara 50kW-laddare men 70-80kW skulle räcka bra långt om man vill äta mat i lugn och ro utan att stressa ut till en laddare. Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt. Fram till dess är det fler laddare som gäller och inte svindyra snabbladdare.
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

Robertrimmevik skrev:
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.
Många av dessa snart 15,000 mil är helt vanliga "medelsvensson"-resor, jag tycker inte heller att varje dag på en 500-milsresa i Europa skiljer sig nämnvärt från en fjällresa el dyl i Sverige?

Jag har tolkat din tes som att du tycker att "någon" ska bygga en massa långsamma laddare istf färre snabba, rätta mig om jag har tolkat dig fel, men det är iaf den grundtesen som jag inte tycker stämmer alls. Ingen gång under mina resor, "medelsvensson" eller ej, har jag längtat efter en långsammare laddare än den jag faktiskt använt.
Robertrimmevik skrev:
Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt.
Jag håller inte med alls där, Tesls SuC är redan idag framme eller iaf väldigt nära, definitivt för mig. Jag har t.ex. under de senaste året kört många gånger mellan Stockholm och Malmö, dvs drygt 60 mil, jag har då varit tvungen att ladda två gånger per resa, eftersom min X90 har tämligen begränsad räckvidd jämfört med aktuella modeller som klarar sig bra på ett stopp. Även med två stopp så är skillnaden mot att tanka en fossilbil för mig försumbar, jag hade ändå behövt stanna vid minst ett tillfälle, för mat, fika, toabesök etc.

Hade jag däremot av någon anledning varit tvungen att ladda på 50 kW-laddare så hade tidsskillnaden blivit betydligt större, det hade iaf jag inte tyckt varit njutbart.
Robertrimmevik skrev:
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Jag tror som sagt att det är just så SuC fungerar redan idag, det finns förstås ett maxtak för samtidig effekt som sätts av hur stor matning stationen har, och när belastningen närmar sig det så antar jag att laddningen begränsas någorlunda jämnt fördelat över laddande fordon. Att man skall kunna ange önskad hastighet kanske vore bra, men risken är att det blir för krångligt, alla operatörer och kedjor måste då också enas om hur den informationen skall skickas från fordon/förare till stationen och användas, det tror jag kanske är för mycket att begära, både av leverantörer och användare.

Jag tror snarare på dagens modell där effekten sjunker "solidariskt" vid dom få tillfällen som stationen närmar sig taket, jag har också svårt att tro att det skulle vara många tillfällen då det skulle bli någon egentlig prisskillnad för att ladda långsammare.
Robertrimmevik skrev:
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.
Tja, så kan det förstås bli, jag är själv rätt skeptisk, av flera skäl, det finns ju t.ex. för det mesta ingen anledning att släpa omkring på de >150 kWh batterier som då skulle krävas. Utan snabbladdning måste ju också destinationsladdning istället byggas ut rejält, både i antal och effekt. Ska man kunna köra långt två dagar i rad utan snabbladdning så räcker det ju inte alls med AC vid hotell o dyl, då måste det byggas en massa "semisnabbladdare" typ dina 50 kW istället för dom vanliga AC-laddarna på 3.7-11 kW. Vem skall bygga dom, och var?
Robertrimmevik skrev:
Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Tja, jag kan bara inte hitta något scenario under en långresa som detta stämmer in på. Den enda orsaken att välja en 50 kW-laddare före en 250 kW-laddare är att man faktiskt inte vill komma iväg snabbt. Det händer förstås ibland att bilen är färdig före oss även på SuC, men med 50 kW så skulle jag behöva hitta på något skäl att stanna längre, vilket jag inte riktigt förstår syftet med? :?
Robertrimmevik skrev:
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Ja, jag har inte haft någon annan elbil än Tesla, så mitt perspektiv är förstås lite begränsat, men jag har ändå svårt att se hur att bygga långsammare laddare tillför något?
Tesla har ju med SuC visat att det faktiskt fungerar bekymmersfritt att köra långt med elbil, varför skulle jag vilja "segladda" som du skriver när det uppenbarligen finns en bättre lösning, det har inget med "värdighet" eller "Teslatänk" att göra, det är ren bekvämlighet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…
Håller helt med, jag tror faktiskt aldrig jag har använt en 50 kW-laddare annat än den gången jag ville testa min CCS-konvertering och åkte till Lidl och snikladdade ett par gratis kWh. :D

Det som behövs är ju "långsamladdning" (3-17 kW AC) där man parkerar och "extremsnabbladdning" (>=150 kW DC) där man långkör, spannet däremellan är helt ointressant, iaf för mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.
Många av dessa snart 15,000 mil är helt vanliga "medelsvensson"-resor, jag tycker inte heller att varje dag på en 500-milsresa i Europa skiljer sig nämnvärt från en fjällresa el dyl i Sverige?

Jag har tolkat din tes som att du tycker att "någon" ska bygga en massa långsamma laddare istf färre snabba, rätta mig om jag har tolkat dig fel, men det är iaf den grundtesen som jag inte tycker stämmer alls. Ingen gång under mina resor, "medelsvensson" eller ej, har jag längtat efter en långsammare laddare än den jag faktiskt använt.
Robertrimmevik skrev:
Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt.
Jag håller inte med alls där, Tesls SuC är redan idag framme eller iaf väldigt nära, definitivt för mig. Jag har t.ex. under de senaste året kört många gånger mellan Stockholm och Malmö, dvs drygt 60 mil, jag har då varit tvungen att ladda två gånger per resa, eftersom min X90 har tämligen begränsad räckvidd jämfört med aktuella modeller som klarar sig bra på ett stopp. Även med två stopp så är skillnaden mot att tanka en fossilbil för mig försumbar, jag hade ändå behövt stanna vid minst ett tillfälle, för mat, fika, toabesök etc.

Hade jag däremot av någon anledning varit tvungen att ladda på 50 kW-laddare så hade tidsskillnaden blivit betydligt större, det hade iaf jag inte tyckt varit njutbart.
Robertrimmevik skrev:
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Jag tror som sagt att det är just så SuC fungerar redan idag, det finns förstås ett maxtak för samtidig effekt som sätts av hur stor matning stationen har, och när belastningen närmar sig det så antar jag att laddningen begränsas någorlunda jämnt fördelat över laddande fordon. Att man skall kunna ange önskad hastighet kanske vore bra, men risken är att det blir för krångligt, alla operatörer och kedjor måste då också enas om hur den informationen skall skickas från fordon/förare till stationen och användas, det tror jag kanske är för mycket att begära, både av leverantörer och användare.

Jag tror snarare på dagens modell där effekten sjunker "solidariskt" vid dom få tillfällen som stationen närmar sig taket, jag har också svårt att tro att det skulle vara många tillfällen då det skulle bli någon egentlig prisskillnad för att ladda långsammare.
Robertrimmevik skrev:
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.
Tja, så kan det förstås bli, jag är själv rätt skeptisk, av flera skäl, det finns ju t.ex. för det mesta ingen anledning att släpa omkring på de >150 kWh batterier som då skulle krävas. Utan snabbladdning måste ju också destinationsladdning istället byggas ut rejält, både i antal och effekt. Ska man kunna köra långt två dagar i rad utan snabbladdning så räcker det ju inte alls med AC vid hotell o dyl, då måste det byggas en massa "semisnabbladdare" typ dina 50 kW istället för dom vanliga AC-laddarna på 3.7-11 kW. Vem skall bygga dom, och var?
Robertrimmevik skrev:
Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Tja, jag kan bara inte hitta något scenario under en långresa som detta stämmer in på. Den enda orsaken att välja en 50 kW-laddare före en 250 kW-laddare är att man faktiskt inte vill komma iväg snabbt. Det händer förstås ibland att bilen är färdig före oss även på SuC, men med 50 kW så skulle jag behöva hitta på något skäl att stanna längre, vilket jag inte riktigt förstår syftet med? :?
Robertrimmevik skrev:
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Ja, jag har inte haft någon annan elbil än Tesla, så mitt perspektiv är förstås lite begränsat, men jag har ändå svårt att se hur att bygga långsammare laddare tillför något?
Tesla har ju med SuC visat att det faktiskt fungerar bekymmersfritt att köra långt med elbil, varför skulle jag vilja "segladda" som du skriver när det uppenbarligen finns en bättre lösning, det har inget med "värdighet" eller "Teslatänk" att göra, det är ren bekvämlighet.

/fth
Känns som att vi pratar mest förbi varandra.
Vi släpper 50kW-laddare och tar 70-80kW istället vilket är en nivå som många landar på när de snabbladdar.(Har varit på nog många ionity för att uppleva det) Ionity har få laddpunkter och ingen lastbalansering. Jag tycker Teslas tänk är grymt bra att ha många punkter som delar. Men så ser inte verkligheten ut för oss som inte har tillgång till SuC.
Nu bygger man istället laddare med två portar och 300kW hade varit bättre om dessa hade 3-4 portar då minimerar man risken att två bilar står och segladdar i 50-70kW och blockerar halva effekten.

Sedan till stora batterier. Jag tycker inte att 22kW ombordladdare och 22kW destinationsladdning är en utopi. Tror också att det är relativt ovanligt att folk snittar runt 100mil om dagen flera dagar i sträck. Inte ens när jag åkte på Europasemester från Lappland med ICE gjorde jag det. Så jag tror att 11-22kW kommer räcka bra och dessa är inte dyra att bygga. Kommer kosta att säkra upp. Men det är ju bara för boendet att ta betalt, och det kommer att vara betydligt billigare än 350kW snabbladdning. Dessutom kommer det att vara mer skonsamt för batteriet.

Sen så har vi tydligen olika preferenser. Du har tydligen inte scenariot i din världsbild att folk kan tänkas stanna tidigt på en resa och göra bort mat och laddstopp på en gång. Och sedan nå fram till destinationen.

I vissa delar av landet har du faktiskt inget annat val än att ta den laddare som bjuds för att du ska nå fram. Har man då 70% SoC så får man ta det. Intressant blir det när många turister har elbil i dessa områden.

Jag kan som sagt ge mig på att bygga en massa 50kW-laddare är fel men hellre det än dyra 350kW-laddare där man får mindre kW för pengarna. Men en mellanväg, låt säga 70-80kW-laddare löser närmaste årens problem. Men det är kanske där vi landar under högtryck med smart lastbalansering mellan portarna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Håller helt med, jag tror faktiskt aldrig jag har använt en 50 kW-laddare annat än den gången jag ville testa min CCS-konvertering och åkte till Lidl och snikladdade ett par gratis kWh. :D

Det som behövs är ju "långsamladdning" (3-17 kW AC) där man parkerar och "extremsnabbladdning" (>=150 kW DC) där man långkör, spannet däremellan är helt ointressant, iaf för mig.

/fth
Jag som inte har någon stolpe på egen parkeringsplats har använt 50 kW då och då nu under covid när frun inte varit på kontoret där hon kan ladda, bara när jag varit för lat för att parkera om efter att ha laddat på gatan dock. Men jag hade bra mycket hellre gjort den laddningen på en SuC v3 också istället för 50 kW…
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

OfarligTesla skrev:
Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…
Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.

Oj då sällan man får höra sådana sanningar på detta forum. Men startar du fulladdad så har du ändå en resa på 50mil motorväg på det laddstoppet. Ligger laddaren nära ett trevligt fik/restaurang och nån trevlig butik så är det stoppet klart bättre än 25 min vid en tråkig SuC.
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

Robertrimmevik skrev:
Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.
Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Gustafsson »

Man måste även fundera på hur tekniken ser ut om 2-3-5 år. Idag tycker jag 50kW är användbara om det saknas bättre alternativ, men de togs fram när bilarna gick 20 mil (förutom Tesla då). Nu är det snart 3-4 ggr så mycket laddning som ska i bilarna och för att möta det behovet krävs ju utveckling även av laddhastigheten också.
När jag köpte min första laddbara bil (prius plugin) var det guld att den lokala mataffären hade en schuko. Även med första Teslan 2015 var schuko inte ovanligt. Många sådana stolpar i Norge tex.
Då kunde jag inte drömma om att det skulle finnas 100 kW i varenda gathörn, men vi är ju på väg dit ganska snabbt nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:
Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.
Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.
Med intelligent lastbalansering så skulle iofs 50 kW kunna vara "worst case scenario" på en station med typ 20 laddstolpar, då skulle det bara krävas en matning på 1 MW, vilket skulle tillåta typ sex e-tron att ladda med full effekt när belastningen är låg.

Jag håller helt med TS om att det inte alls är ändamålsenligt att bygga två stolpar med 300 kW som Ionity verkar göra. Då är det förstås mycket bättre att t.ex bygga 12 stolpar med 50-300 kW effekt beroende på belastning, risken att råka ut för den lägsta effekten är ju extremt låg även om varenda stolpe är upptagen. Med bara två stolpar är ju däremot risken extremt hög att man får vänta på laddplats, vilket förstås är mycket värre eftersom tiden man köar ju inte går att använda till något annat än att just vänta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

fth skrev:
Med intelligent lastbalansering så skulle iofs 50 kW kunna vara "worst case scenario" på en station med typ 20 laddstolpar, då skulle det bara krävas en matning på 1 MW, vilket skulle tillåta typ sex e-tron att ladda med full effekt när belastningen är låg.

Jag håller helt med TS om att det inte alls är ändamålsenligt att bygga två stolpar med 300 kW som Ionity verkar göra. Då är det förstås mycket bättre att t.ex bygga 12 stolpar med 50-300 kW effekt beroende på belastning, risken att råka ut för den lägsta effekten är ju extremt låg även om varenda stolpe är upptagen. Med bara två stolpar är ju däremot risken extremt hög att man får vänta på laddplats, vilket förstås är mycket värre eftersom tiden man köar ju inte går att använda till något annat än att just vänta.

/fth
Ja visst, men då är det ju snabbare stolpar i grunden och genomsnittshastigheten blir högre. Tycker dock att man bör dimensionera effekten högre än så på stationen, bör nog vilja ha att worst case ligger kring 100 kW per stolpe för att få en låg sannolikhet för begränsad hastighet.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:
Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.
Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.
Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

Robertrimmevik skrev:
Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.
Och hur mycket kö var det på Superchargers längs vägen? Som jag sa är det ju bevisat att det går att bygga snabba laddare i tillräckligt stor utsträckning för att slippa kö, det handlar bara om viljan att göra det. Tesla verkar ju vara de enda som velat ordna den viktiga aspekten för sina kunder.

Problemet med 50 kW laddare är ju att man behöver en mycket större mängd laddare för att slippa kö vilket också driver på kostnaden, genomströmningshastigheten är väldigt viktig i ett kösystem och med 50 kW så blir det mycket lägre. Det korta stoppet som i min Model 3 tar ca 15 minuter på Supercharger v3 tar t.ex. nästan en timme på en 50 kW laddare för samma energimängd, det innebär ju att jag skulle blockera en laddare nästan 4 gånger så lång tid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.
Och hur mycket kö var det på Superchargers längs vägen? Som jag sa är det ju bevisat att det går att bygga snabba laddare i tillräckligt stor utsträckning för att slippa kö, det handlar bara om viljan att göra det. Tesla verkar ju vara de enda som velat ordna den viktiga aspekten för sina kunder.

Problemet med 50 kW laddare är ju att man behöver en mycket större mängd laddare för att slippa kö vilket också driver på kostnaden, genomströmningshastigheten är väldigt viktig i ett kösystem och med 50 kW så blir det mycket lägre. Det korta stoppet som i min Model 3 tar ca 15 minuter på Supercharger v3 tar t.ex. nästan en timme på en 50 kW laddare för samma energimängd, det innebär ju att jag skulle blockera en laddare nästan 4 gånger så lång tid.

Fast återigen. Då måste staten in och sponsra. Till och med Tesla själva verkar ju ha tröttnat på kostnaderna och vill in i bidrags-värmen.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:
Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.
Och hur mycket kö var det på Superchargers längs vägen? Som jag sa är det ju bevisat att det går att bygga snabba laddare i tillräckligt stor utsträckning för att slippa kö, det handlar bara om viljan att göra det. Tesla verkar ju vara de enda som velat ordna den viktiga aspekten för sina kunder.

Problemet med 50 kW laddare är ju att man behöver en mycket större mängd laddare för att slippa kö vilket också driver på kostnaden, genomströmningshastigheten är väldigt viktig i ett kösystem och med 50 kW så blir det mycket lägre. Det korta stoppet som i min Model 3 tar ca 15 minuter på Supercharger v3 tar t.ex. nästan en timme på en 50 kW laddare för samma energimängd, det innebär ju att jag skulle blockera en laddare nästan 4 gånger så lång tid.
Men då har jag fått det hela helt om bakfoten. Tycker mig ha läst mig till här på forumet att det är väldigt dyrt att bygga laddare med höga effekter, 150kW och över. Men får man lika mycket kW för samma peng när man bygger supersnabbladdare så är det väll det som gäller. Med den förutsättningen att det fördelas på många laddare, så att det sväljer de som segladdar på hög SoC.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av OfarligTesla »

Robertrimmevik skrev:

Men då har jag fått det hela helt om bakfoten. Tycker mig ha läst mig till här på forumet att det är väldigt dyrt att bygga laddare med höga effekter, 150kW och över. Men får man lika mycket kW för samma peng när man bygger supersnabbladdare så är det väll det som gäller. Med den förutsättningen att det fördelas på många laddare, så att det sväljer de som segladdar på hög SoC.
Visst är det dyrt att bygga laddare med höga effekter, men det är också dyrt att bygga laddare oavsett, frågan är ju om det är mycket billigare att bygga 50 kW laddare kontra 150 kW laddare. I många fall kan man ju behöva mer än dubbelt så många 50 kW laddare jämfört med snabbare laddare, vad jag sett så skalar inte kostnaden linjärt med maximal effekt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av martinot »

MWall skrev:

Fast återigen. Då måste staten in och sponsra. Till och med Tesla själva verkar ju ha tröttnat på kostnaderna och vill in i bidrags-värmen.
Helt klart!

Om något så visar detta på att elbilsladdning med hög effekt och bra täthet är idag är inget som bär sina egna kostnader. Det är troligen inga några vinstmaskiner, eller ens bär sina egna kostnader.

Antingen är det sponsrat av biltillverkarna för att sälja deras bilar (Tesla SuC, Ionity), lite test/marknadsföring av elbolag/bensinkedjor (green wash/miljö-PR, och positionera sig för framtiden) eller kräver bidrag för staterna och EU.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av themax »

Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Dexter86 »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Bra poäng !
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av R_Edvinsson »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Helt på din linje.
50Kw laddare inne vid köpcentrum och centrumkärnor och sen supersnabbladdare unde vid donken och CirkleK.

Kör en del rundor ner till Öland och hade mer än gärna haft ett enda stopp i Västervik, om det inte vore så att det är en enda handske på den laddaren nere i hamnen.
Maten där är kanon och det är ganska precis mitt på rutten...
Men det är för osäkert så jag väljer Norrköping och Oskarshamn för att där vet jag att jag kan ladda, och äter oftast skräp på macken istället.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Niklas Z »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Jag tänker på samma sätt. Under min Tysklandsresa i somras var det väldigt tydligt. Första och sista dagen var rena transportdagar, från Uppsala till Tyskland t o r. Då blev det 90 resp. 110 mil per dag. Under sådana dagar är hög laddeffekt mycket värdefullt. Dagarna däremellan blev det inte så många mil per dag (30-40 mil i snitt) och då passade det mycket bättre med långsammare laddare, förutsatt att de inte låg längs en motorväg eller liknande, utan där det fanns något att uppleva, såsom sevärdheter, fina miljöer eller trevliga restauranger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av Robertrimmevik »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Håller med i allt du säger. Varför jag startade tråden beror mer på att det står många bilar och laddar i 50-80kW på 350kW-laddare. Det tycker jag känns som ett enormt resursslöseri. De bilarna skulle ju hellre stå någon annanstans och ladda om alternativet fanns. Och om det var prissatt därefter.
Men mycket gott har kommit fram i tråden. Jag tycker att lastbalansera mellan laddarna som Tesla gör verkar optimalt. Som de flesta laddkurvor ser ut idag så tror jag att 4 laddare som delar på 350kW skulle räcka för att få ett bra flyt.
Sen så verkar jag inte ensam om att sakna långsamma DC-laddare på trevliga ställen där man utan problem lägger en timme eller två. Där skulle 4 laddare delat på 150kW räcka.
Gillar också idén kring att kunna ställa in sin laddhastighet i ett sånt upplägg. Vet du om att du vill göra något i en och en halv timme, ställ in laddhastighet därefter så behöver du inte passa på bilen och kapaciteten blir över till andra. Långsammare laddning är dessutom skonsammare för batteriet.
Nu är bara frågan hur vi får laddtilverkarna, laddoperatörerna och politikerna att fatta detta. :)
Någon som har några bra kanaler?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inlägg av martinot »

themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Instämmer 100%. Finns att starkt behov för båda typer av laddning!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar