Sida 1 av 9

Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 12:21
av Robertrimmevik
20210912_131114.jpg

Polestar

20210912_131132.jpg

E-tron


20210912_131125.jpg

ID4

Har länge varit förespråkare av fler 50kW-laddare. Blev det inte mindre nu.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 12:31
av taliz
Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 12:49
av roder99
Själv tycker jag att https://www.ishavsveien.no/ har en bra och prisvärd lösning. Två uttag av varje.

Normallading: 22kW AC
2,50 kroner per kWh

Hurtiglading (50kW):
4,25 kroner per kWh

Lynlading (175kW):
4,75 kroner per kWh

Kanske blir lika i framtiden för oss som inte har den nyaste teslamodellen. Skamvrån med V2-laddare lite på sidan om V3-laddarna.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 12:53
av Elof
taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.


Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 13:10
av DanneLKPG
taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.


160km/h för att man har hemlängtan? Snyggt…

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 13:44
av AAKEE
Laddhastigheten blir ju en fråga om hur länge man blockar en laddstation. 50Kwh-laddare innebär då att jag skulle stå minst dubbelt så länge i genomsnitt, dvs hälften så många bilar laddade per dygn/laddare.
Det är alltså inte bara en fråga om elbilägarens tålamod vid laddning av den egna bilen.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 13:47
av taliz
Elof skrev:
taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.


Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.


Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 13:49
av FredrikR
taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.



Nu har du redan fått mothugg av andra och vi tar ju alla våra egna beslut.
Men för mig som jobbar på ambulansen tar man sig för pannan när man läser sådana kommentarer. Senast nu inatt körde jag i just mörker och ösregn med en ganska kritisk patient till sjukhus, kan ju säga att inte ens då "bombade jag på" i 160 km/h. Det kändes inte riktigt lämpligt att utsätta mig, min kolega, medtrafikanter (eller patienten för den delen, även om den redan var svårt sjuk) för den risken det skulle innebära.

Det finns väldigt många variabler som väger in i min bedömning om hur snabbt jag tycker det är lämpligt att köra med blåljus på. Men nattetid och regn är verkligen två variabler som väger tungt. Kan ju tillägga att just 160 km/h är där min arbetsgivare valt att strypa våra bilar, de anser aldrig att det är lämpligt att köra snabbare än så.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 13:52
av Gustafsson
taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.

Problemet är ju på bilsidan, inte många gånger man behöver ladda mer än 50 - 70 kWh, men behöver man det tar det ju lång tid med vilken laddare som helst. Även en vanlig 50 kW laddar ju max vad bilen kan ta över sådär 70% SoC. V2 laddare menar jag är tillräckligt snabbt om det skulle gå att hålla 140 kW hela laddsessionen. Någon gång måste även ett stort batteri laddas och då tar det dubbelt så lång tid att ladda 200 kWh som ett 100 kWh hur man än vrider på det. Men ska man handla och äta mat så är 50 kW rätt bra att ha det också.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 12 sep 2021 14:01
av OlleBack
taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.


När det regnar och blåser på natten är det nog bäst att inte köra 160 :)