Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Varför tjata om snabbare laddare.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 12 sep 2021 12:21

20210912_131114.jpg

Polestar

20210912_131132.jpg

E-tron


20210912_131125.jpg

ID4

Har länge varit förespråkare av fler 50kW-laddare. Blev det inte mindre nu.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare taliz » 12 sep 2021 12:31

Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 9149
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare roder99 » 12 sep 2021 12:49

Själv tycker jag att https://www.ishavsveien.no/ har en bra och prisvärd lösning. Två uttag av varje.

Normallading: 22kW AC
2,50 kroner per kWh

Hurtiglading (50kW):
4,25 kroner per kWh

Lynlading (175kW):
4,75 kroner per kWh

Kanske blir lika i framtiden för oss som inte har den nyaste teslamodellen. Skamvrån med V2-laddare lite på sidan om V3-laddarna.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: 02 maj 2019 16:49
Ort: Gävle
Referralkod: mikael63603

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare Elof » 12 sep 2021 12:53

taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.


Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
 
Inlägg: 523
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist DanneLKPG » 12 sep 2021 13:10

taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.


160km/h för att man har hemlängtan? Snyggt…
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
 
Inlägg: 201
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare AAKEE » 12 sep 2021 13:44

Laddhastigheten blir ju en fråga om hur länge man blockar en laddstation. 50Kwh-laddare innebär då att jag skulle stå minst dubbelt så länge i genomsnitt, dvs hälften så många bilar laddade per dygn/laddare.
Det är alltså inte bara en fråga om elbilägarens tålamod vid laddning av den egna bilen.
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
 
Inlägg: 608
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ke18519

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare taliz » 12 sep 2021 13:47

Elof skrev:
taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.


Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.


Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 9149
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist FredrikR » 12 sep 2021 13:49

taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.



Nu har du redan fått mothugg av andra och vi tar ju alla våra egna beslut.
Men för mig som jobbar på ambulansen tar man sig för pannan när man läser sådana kommentarer. Senast nu inatt körde jag i just mörker och ösregn med en ganska kritisk patient till sjukhus, kan ju säga att inte ens då "bombade jag på" i 160 km/h. Det kändes inte riktigt lämpligt att utsätta mig, min kolega, medtrafikanter (eller patienten för den delen, även om den redan var svårt sjuk) för den risken det skulle innebära.

Det finns väldigt många variabler som väger in i min bedömning om hur snabbt jag tycker det är lämpligt att köra med blåljus på. Men nattetid och regn är verkligen två variabler som väger tungt. Kan ju tillägga att just 160 km/h är där min arbetsgivare valt att strypa våra bilar, de anser aldrig att det är lämpligt att köra snabbare än så.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018)
Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020)
Kona 64 kWh - 20 (2020-...)
FredrikR
elbilist
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 24 apr 2015 08:39
Ort: Uppsala

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 12 sep 2021 13:52

taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.

Problemet är ju på bilsidan, inte många gånger man behöver ladda mer än 50 - 70 kWh, men behöver man det tar det ju lång tid med vilken laddare som helst. Även en vanlig 50 kW laddar ju max vad bilen kan ta över sådär 70% SoC. V2 laddare menar jag är tillräckligt snabbt om det skulle gå att hålla 140 kW hela laddsessionen. Någon gång måste även ett stort batteri laddas och då tar det dubbelt så lång tid att ladda 200 kWh som ett 100 kWh hur man än vrider på det. Men ska man handla och äta mat så är 50 kW rätt bra att ha det också.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 4310
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare OlleBack » 12 sep 2021 14:01

taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.

Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.


När det regnar och blåser på natten är det nog bäst att inte köra 160 :)
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 24 aug 2017 09:29

Nästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: icreate och 30 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.