Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Varför tjata om snabbare laddare.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 15 sep 2021 10:31

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.

Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth

Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Var i mitt exempel har du timmar av tråkiga parkeringsplatser. Sen behöver det kanske inte just vara 50kW-laddare men 70-80kW skulle räcka bra långt om man vill äta mat i lugn och ro utan att stressa ut till en laddare. Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt. Fram till dess är det fler laddare som gäller och inte svindyra snabbladdare.
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 15 sep 2021 10:43

Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.

Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth

Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare. Ditt scenario förutsätter också att det inte blir laddköer. Denna tråd är startad just på grund av risker för laddköer närmaste åren. Och med ett öppnat SuC så tror jag inte att du kommer undan heller.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Var i mitt exempel har du timmar av tråkiga parkeringsplatser. Sen behöver det kanske inte just vara 50kW-laddare men 70-80kW skulle räcka bra långt om man vill äta mat i lugn och ro utan att stressa ut till en laddare. Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt. Fram till dess är det fler laddare som gäller och inte svindyra snabbladdare.
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare fth » 15 sep 2021 11:37

Robertrimmevik skrev:Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Många av dessa snart 15,000 mil är helt vanliga "medelsvensson"-resor, jag tycker inte heller att varje dag på en 500-milsresa i Europa skiljer sig nämnvärt från en fjällresa el dyl i Sverige?

Jag har tolkat din tes som att du tycker att "någon" ska bygga en massa långsamma laddare istf färre snabba, rätta mig om jag har tolkat dig fel, men det är iaf den grundtesen som jag inte tycker stämmer alls. Ingen gång under mina resor, "medelsvensson" eller ej, har jag längtat efter en långsammare laddare än den jag faktiskt använt.

Robertrimmevik skrev:Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt.

Jag håller inte med alls där, Tesls SuC är redan idag framme eller iaf väldigt nära, definitivt för mig. Jag har t.ex. under de senaste året kört många gånger mellan Stockholm och Malmö, dvs drygt 60 mil, jag har då varit tvungen att ladda två gånger per resa, eftersom min X90 har tämligen begränsad räckvidd jämfört med aktuella modeller som klarar sig bra på ett stopp. Även med två stopp så är skillnaden mot att tanka en fossilbil för mig försumbar, jag hade ändå behövt stanna vid minst ett tillfälle, för mat, fika, toabesök etc.

Hade jag däremot av någon anledning varit tvungen att ladda på 50 kW-laddare så hade tidsskillnaden blivit betydligt större, det hade iaf jag inte tyckt varit njutbart.

Robertrimmevik skrev:Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.

Jag tror som sagt att det är just så SuC fungerar redan idag, det finns förstås ett maxtak för samtidig effekt som sätts av hur stor matning stationen har, och när belastningen närmar sig det så antar jag att laddningen begränsas någorlunda jämnt fördelat över laddande fordon. Att man skall kunna ange önskad hastighet kanske vore bra, men risken är att det blir för krångligt, alla operatörer och kedjor måste då också enas om hur den informationen skall skickas från fordon/förare till stationen och användas, det tror jag kanske är för mycket att begära, både av leverantörer och användare.

Jag tror snarare på dagens modell där effekten sjunker "solidariskt" vid dom få tillfällen som stationen närmar sig taket, jag har också svårt att tro att det skulle vara många tillfällen då det skulle bli någon egentlig prisskillnad för att ladda långsammare.

Robertrimmevik skrev:Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Tja, så kan det förstås bli, jag är själv rätt skeptisk, av flera skäl, det finns ju t.ex. för det mesta ingen anledning att släpa omkring på de >150 kWh batterier som då skulle krävas. Utan snabbladdning måste ju också destinationsladdning istället byggas ut rejält, både i antal och effekt. Ska man kunna köra långt två dagar i rad utan snabbladdning så räcker det ju inte alls med AC vid hotell o dyl, då måste det byggas en massa "semisnabbladdare" typ dina 50 kW istället för dom vanliga AC-laddarna på 3.7-11 kW. Vem skall bygga dom, och var?

Robertrimmevik skrev:Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?

Tja, jag kan bara inte hitta något scenario under en långresa som detta stämmer in på. Den enda orsaken att välja en 50 kW-laddare före en 250 kW-laddare är att man faktiskt inte vill komma iväg snabbt. Det händer förstås ibland att bilen är färdig före oss även på SuC, men med 50 kW så skulle jag behöva hitta på något skäl att stanna längre, vilket jag inte riktigt förstår syftet med? :?

Robertrimmevik skrev:Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.

Ja, jag har inte haft någon annan elbil än Tesla, så mitt perspektiv är förstås lite begränsat, men jag har ändå svårt att se hur att bygga långsammare laddare tillför något?
Tesla har ju med SuC visat att det faktiskt fungerar bekymmersfritt att köra långt med elbil, varför skulle jag vilja "segladda" som du skriver när det uppenbarligen finns en bättre lösning, det har inget med "värdighet" eller "Teslatänk" att göra, det är ren bekvämlighet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 4590
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 15 sep 2021 13:19

Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3814
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare fth » 15 sep 2021 13:30

OfarligTesla skrev:Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…

Håller helt med, jag tror faktiskt aldrig jag har använt en 50 kW-laddare annat än den gången jag ville testa min CCS-konvertering och åkte till Lidl och snikladdade ett par gratis kWh. :D

Det som behövs är ju "långsamladdning" (3-17 kW AC) där man parkerar och "extremsnabbladdning" (>=150 kW DC) där man långkör, spannet däremellan är helt ointressant, iaf för mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
 
Inlägg: 4590
Blev medlem: 30 mar 2017 15:25
Ort: Stockholm
Referralkod: fredrik8071

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 15 sep 2021 13:37

fth skrev:
Robertrimmevik skrev:Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Många av dessa snart 15,000 mil är helt vanliga "medelsvensson"-resor, jag tycker inte heller att varje dag på en 500-milsresa i Europa skiljer sig nämnvärt från en fjällresa el dyl i Sverige?

Jag har tolkat din tes som att du tycker att "någon" ska bygga en massa långsamma laddare istf färre snabba, rätta mig om jag har tolkat dig fel, men det är iaf den grundtesen som jag inte tycker stämmer alls. Ingen gång under mina resor, "medelsvensson" eller ej, har jag längtat efter en långsammare laddare än den jag faktiskt använt.

Robertrimmevik skrev:Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt.

Jag håller inte med alls där, Tesls SuC är redan idag framme eller iaf väldigt nära, definitivt för mig. Jag har t.ex. under de senaste året kört många gånger mellan Stockholm och Malmö, dvs drygt 60 mil, jag har då varit tvungen att ladda två gånger per resa, eftersom min X90 har tämligen begränsad räckvidd jämfört med aktuella modeller som klarar sig bra på ett stopp. Även med två stopp så är skillnaden mot att tanka en fossilbil för mig försumbar, jag hade ändå behövt stanna vid minst ett tillfälle, för mat, fika, toabesök etc.

Hade jag däremot av någon anledning varit tvungen att ladda på 50 kW-laddare så hade tidsskillnaden blivit betydligt större, det hade iaf jag inte tyckt varit njutbart.

Robertrimmevik skrev:Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.

Jag tror som sagt att det är just så SuC fungerar redan idag, det finns förstås ett maxtak för samtidig effekt som sätts av hur stor matning stationen har, och när belastningen närmar sig det så antar jag att laddningen begränsas någorlunda jämnt fördelat över laddande fordon. Att man skall kunna ange önskad hastighet kanske vore bra, men risken är att det blir för krångligt, alla operatörer och kedjor måste då också enas om hur den informationen skall skickas från fordon/förare till stationen och användas, det tror jag kanske är för mycket att begära, både av leverantörer och användare.

Jag tror snarare på dagens modell där effekten sjunker "solidariskt" vid dom få tillfällen som stationen närmar sig taket, jag har också svårt att tro att det skulle vara många tillfällen då det skulle bli någon egentlig prisskillnad för att ladda långsammare.

Robertrimmevik skrev:Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Tja, så kan det förstås bli, jag är själv rätt skeptisk, av flera skäl, det finns ju t.ex. för det mesta ingen anledning att släpa omkring på de >150 kWh batterier som då skulle krävas. Utan snabbladdning måste ju också destinationsladdning istället byggas ut rejält, både i antal och effekt. Ska man kunna köra långt två dagar i rad utan snabbladdning så räcker det ju inte alls med AC vid hotell o dyl, då måste det byggas en massa "semisnabbladdare" typ dina 50 kW istället för dom vanliga AC-laddarna på 3.7-11 kW. Vem skall bygga dom, och var?

Robertrimmevik skrev:Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?

Tja, jag kan bara inte hitta något scenario under en långresa som detta stämmer in på. Den enda orsaken att välja en 50 kW-laddare före en 250 kW-laddare är att man faktiskt inte vill komma iväg snabbt. Det händer förstås ibland att bilen är färdig före oss även på SuC, men med 50 kW så skulle jag behöva hitta på något skäl att stanna längre, vilket jag inte riktigt förstår syftet med? :?

Robertrimmevik skrev:Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.

Ja, jag har inte haft någon annan elbil än Tesla, så mitt perspektiv är förstås lite begränsat, men jag har ändå svårt att se hur att bygga långsammare laddare tillför något?
Tesla har ju med SuC visat att det faktiskt fungerar bekymmersfritt att köra långt med elbil, varför skulle jag vilja "segladda" som du skriver när det uppenbarligen finns en bättre lösning, det har inget med "värdighet" eller "Teslatänk" att göra, det är ren bekvämlighet.

/fth

Känns som att vi pratar mest förbi varandra.
Vi släpper 50kW-laddare och tar 70-80kW istället vilket är en nivå som många landar på när de snabbladdar.(Har varit på nog många ionity för att uppleva det) Ionity har få laddpunkter och ingen lastbalansering. Jag tycker Teslas tänk är grymt bra att ha många punkter som delar. Men så ser inte verkligheten ut för oss som inte har tillgång till SuC.
Nu bygger man istället laddare med två portar och 300kW hade varit bättre om dessa hade 3-4 portar då minimerar man risken att två bilar står och segladdar i 50-70kW och blockerar halva effekten.

Sedan till stora batterier. Jag tycker inte att 22kW ombordladdare och 22kW destinationsladdning är en utopi. Tror också att det är relativt ovanligt att folk snittar runt 100mil om dagen flera dagar i sträck. Inte ens när jag åkte på Europasemester från Lappland med ICE gjorde jag det. Så jag tror att 11-22kW kommer räcka bra och dessa är inte dyra att bygga. Kommer kosta att säkra upp. Men det är ju bara för boendet att ta betalt, och det kommer att vara betydligt billigare än 350kW snabbladdning. Dessutom kommer det att vara mer skonsamt för batteriet.

Sen så har vi tydligen olika preferenser. Du har tydligen inte scenariot i din världsbild att folk kan tänkas stanna tidigt på en resa och göra bort mat och laddstopp på en gång. Och sedan nå fram till destinationen.

I vissa delar av landet har du faktiskt inget annat val än att ta den laddare som bjuds för att du ska nå fram. Har man då 70% SoC så får man ta det. Intressant blir det när många turister har elbil i dessa områden.

Jag kan som sagt ge mig på att bygga en massa 50kW-laddare är fel men hellre det än dyra 350kW-laddare där man får mindre kW för pengarna. Men en mellanväg, låt säga 70-80kW-laddare löser närmaste årens problem. Men det är kanske där vi landar under högtryck med smart lastbalansering mellan portarna.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 15 sep 2021 13:39

fth skrev:Håller helt med, jag tror faktiskt aldrig jag har använt en 50 kW-laddare annat än den gången jag ville testa min CCS-konvertering och åkte till Lidl och snikladdade ett par gratis kWh. :D

Det som behövs är ju "långsamladdning" (3-17 kW AC) där man parkerar och "extremsnabbladdning" (>=150 kW DC) där man långkör, spannet däremellan är helt ointressant, iaf för mig.

/fth


Jag som inte har någon stolpe på egen parkeringsplats har använt 50 kW då och då nu under covid när frun inte varit på kontoret där hon kan ladda, bara när jag varit för lat för att parkera om efter att ha laddat på gatan dock. Men jag hade bra mycket hellre gjort den laddningen på en SuC v3 också istället för 50 kW…
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3814
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 15 sep 2021 13:42

OfarligTesla skrev:Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…

Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.

Oj då sällan man får höra sådana sanningar på detta forum. Men startar du fulladdad så har du ändå en resa på 50mil motorväg på det laddstoppet. Ligger laddaren nära ett trevligt fik/restaurang och nån trevlig butik så är det stoppet klart bättre än 25 min vid en tråkig SuC.
Senast redigerad av Robertrimmevik 15 sep 2021 13:52, redigerad totalt 1 gång.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 463
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 15 sep 2021 13:49

Robertrimmevik skrev:Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.


Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 3814
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 15 sep 2021 14:00

Man måste även fundera på hur tekniken ser ut om 2-3-5 år. Idag tycker jag 50kW är användbara om det saknas bättre alternativ, men de togs fram när bilarna gick 20 mil (förutom Tesla då). Nu är det snart 3-4 ggr så mycket laddning som ska i bilarna och för att möta det behovet krävs ju utveckling även av laddhastigheten också.
När jag köpte min första laddbara bil (prius plugin) var det guld att den lokala mataffären hade en schuko. Även med första Teslan 2015 var schuko inte ovanligt. Många sådana stolpar i Norge tex.
Då kunde jag inte drömma om att det skulle finnas 100 kW i varenda gathörn, men vi är ju på väg dit ganska snabbt nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 4311
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hoppsan_84 och 23 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.