Varför tjata om snabbare laddare.
Postat: 12 sep 2021 13:21
E-tron
ID4
Har länge varit förespråkare av fler 50kW-laddare. Blev det inte mindre nu.
Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
160km/h för att man har hemlängtan? Snyggt…taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Problemet är ju på bilsidan, inte många gånger man behöver ladda mer än 50 - 70 kWh, men behöver man det tar det ju lång tid med vilken laddare som helst. Även en vanlig 50 kW laddar ju max vad bilen kan ta över sådär 70% SoC. V2 laddare menar jag är tillräckligt snabbt om det skulle gå att hålla 140 kW hela laddsessionen. Någon gång måste även ett stort batteri laddas och då tar det dubbelt så lång tid att ladda 200 kWh som ett 100 kWh hur man än vrider på det. Men ska man handla och äta mat så är 50 kW rätt bra att ha det också.taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
När det regnar och blåser på natten är det nog bäst att inte köra 160taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Det är snarare att det oftast bara är EN snabbladdare på varje ställe som gör det bökigt tycker jag. Inte att den bara är 50kW. Ruskigt irriterande att köa till laddaren när man bara vill gå in och beställa käk…MarkusL skrev:Missar du medvetet att e tronen får 87kw vid extremt hög soc? En 50kw ger ju max 47 i praktiken och en E- tron får troligen stå där tre ggr så lång tid som Ionity annars möjliggör. Själv kopplar jag ur när hastigheten droppar under 100kw om jag inte sitter och äter. Skulle troligen kört fossilt fortfarande om 50kw var standard.
Jag håller helt med dig, därför kommer vi behålla en bensinbil i några år till. Polestar:en är härlig att köra och rolig men på långtur har den (liksom alla elbilar) sina begränsningar.taliz skrev:Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Jag hade nog inte heller kört en stor skåpbil/buss i den hastigheten i regn och blåst. Men en låg sedan är inga som helst problem.FredrikR skrev:taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Nu har du redan fått mothugg av andra och vi tar ju alla våra egna beslut.
Men för mig som jobbar på ambulansen tar man sig för pannan när man läser sådana kommentarer. Senast nu inatt körde jag i just mörker och ösregn med en ganska kritisk patient till sjukhus, kan ju säga att inte ens då "bombade jag på" i 160 km/h. Det kändes inte riktigt lämpligt att utsätta mig, min kolega, medtrafikanter (eller patienten för den delen, även om den redan var svårt sjuk) för den risken det skulle innebära.
Det finns väldigt många variabler som väger in i min bedömning om hur snabbt jag tycker det är lämpligt att köra med blåljus på. Men nattetid och regn är verkligen två variabler som väger tungt. Kan ju tillägga att just 160 km/h är där min arbetsgivare valt att strypa våra bilar, de anser aldrig att det är lämpligt att köra snabbare än så.
Mm folk är så extremt inskränkta här, de förstår inte att folk kör i betydligt högre hastigheter nere på kontinenten utan några som helst problem.johanh skrev:Jag håller helt med dig, därför kommer vi behålla en bensinbil i några år till. Polestar:en är härlig att köra och rolig men på långtur har den (liksom alla elbilar) sina begränsningar.taliz skrev:Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
I Tyskland har jag maxat alla bilar vi haft de senaste tio åren och att ligga i 250 är inte heller något problem där. När vi körde fruns BMW där sist träffade vi på en Mercedes som körde lika fort som oss (båda bilar cappade på 250) och vi hamnade på samma mack för att tanka och då ber han om ursäkt å en landsmans vägnar som låg och segade i 150 eller nåt i ytterfil när vi båda ville om.
Fri fart kanske är ett minne blott i närtid. Rapport i går kväll 11.07 in i sändningen.johanh skrev:Jag håller helt med dig, därför kommer vi behålla en bensinbil i några år till. Polestar:en är härlig att köra och rolig men på långtur har den (liksom alla elbilar) sina begränsningar.taliz skrev:Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
I Tyskland har jag maxat alla bilar vi haft de senaste tio åren och att ligga i 250 är inte heller något problem där. När vi körde fruns BMW där sist träffade vi på en Mercedes som körde lika fort som oss (båda bilar cappade på 250) och vi hamnade på samma mack för att tanka och då ber han om ursäkt å en landsmans vägnar som låg och segade i 150 eller nåt i ytterfil när vi båda ville om.
Ursäkta men, det här är varken Tyskland eller Nederländerna. Vad dom får göra där spelar inte alls rolls för hur du får uppföra dig här.taliz skrev:Mm folk är så extremt inskränkta här, de förstår inte att folk kör i betydligt högre hastigheter nere på kontinenten utan några som helst problem.johanh skrev:Jag håller helt med dig, därför kommer vi behålla en bensinbil i några år till. Polestar:en är härlig att köra och rolig men på långtur har den (liksom alla elbilar) sina begränsningar.taliz skrev:Säkrare att köra 160kmh på en tom motorväg än 110 på en fullsmockad.Elof skrev:Kör du på det viset är vi andra nöjda när du tar tåget.taliz skrev:Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
I Tyskland har jag maxat alla bilar vi haft de senaste tio åren och att ligga i 250 är inte heller något problem där. När vi körde fruns BMW där sist träffade vi på en Mercedes som körde lika fort som oss (båda bilar cappade på 250) och vi hamnade på samma mack för att tanka och då ber han om ursäkt å en landsmans vägnar som låg och segade i 150 eller nåt i ytterfil när vi båda ville om.
Hastighet i sig är aldrig ett problem, det är var/när/hur. Sverige har stora fina motorvägar som särskilt nattetid har extremt låg trafikbelastning.
I Holland får man tex köra 30kmh snabbare på motorväg på natten.
Håller med. Skulle vara helt underbart!taliz skrev:Du menar att du gärna stannar och laddar i 2 timmar?
Själv laddar jag till den SOC som hinns med på ett mat/toastopp, och då räcker definitivt inte 50kw.
Tyvärr räcker inte dagens bilars räckvidd heller, då jag tvingas göra stopp jag inte skulle behövt med avgasbil, och då räcker faktisk tinte 150kw heller.
Inte kul att tvingas stanna kl0130 på natten när det regnar och blåser när man bara har 20 mil kvar. Då vill man bara kunna bomba på i 160kmh.
Nånstans runt 200kwh batteri och 500+kw laddeffekt tror jag att jag är nöjd.
Japp. Även batterikemierna, och paktering/kylning, måste hänga med i utvecklingen och förbättras (och det är jag övertygad att den kommer att göra).Gustafsson skrev:Problemet är ju på bilsidan, inte många gånger man behöver ladda mer än 50 - 70 kWh, men behöver man det tar det ju lång tid med vilken laddare som helst. Även en vanlig 50 kW laddar ju max vad bilen kan ta över sådär 70% SoC. V2 laddare menar jag är tillräckligt snabbt om det skulle gå att hålla 140 kW hela laddsessionen. Någon gång måste även ett stort batteri laddas och då tar det dubbelt så lång tid att ladda 200 kWh som ett 100 kWh hur man än vrider på det. Men ska man handla och äta mat så är 50 kW rätt bra att ha det också.
Håller med dig. Men om vi bortser från det lagvidriga så kanske det inte är smart att köra i 160 i mörker och regn - så pass mycket regn att kommentarskribenten inte ville lämna bilen för att ladda… Riskenför vattenplaning gör ju att tom Autobahn har max 120 km/h i regn.MWall skrev:Jag förstår inte trådstartarens poäng. 50kW är för långsamt till och med för mig. Laddstopp på 90 minuter lockar inte. Det innebär åtminstone 40 minuter dötid vilket är mer än jag kan stå ut med.
Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist.
Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.
AAKEE skrev:Jag stötte på två Id4 som behövde ladda på samma laddare under semestern, medan jag laddade SuC på samma plats.
Kollade in Id4:a nr1 lite som laddade på en Bee vilken gav 50kW. Han hade stått 30 min och hade ca 1h kvar då han skulle långt. Ungefär då kom nästa Id4, som också behövde mycket ström. Vänta 1h, sedan ladda > 1h. Han såg inte jättenöjd.
Familjen hade köpt glass på macken bredvid och jag hann precis äta upp min glass så var det dags att åka efter ca 20min.
Kombinationen långsamma laddare och hög andel trasiga är ju ingen hit!
Är riktigt glad att jag valde Tesla och tycker synd om bägge Id4-killar.
Nä, är det dåliga förhållanden så håller jag igen. På vintern när det är slaskigt och jävligt i vänsterfilen så är jag alltid lika förundrar över alla framtunga Audis och liknande som plöjer fram utan fäste (fast de har bilar som är stabila rakt fram och vet inte om det). Så jag är en ganska försiktig förare i grund och botten.Aida skrev:Håller med dig. Men om vi bortser från det lagvidriga så kanske det inte är smart att köra i 160 i mörker och regn - så pass mycket regn att kommentarskribenten inte ville lämna bilen för att ladda… Riskenför vattenplaning gör ju att tom Autobahn har max 120 km/h i regn.MWall skrev:Jag förstår inte trådstartarens poäng. 50kW är för långsamt till och med för mig. Laddstopp på 90 minuter lockar inte. Det innebär åtminstone 40 minuter dötid vilket är mer än jag kan stå ut med.
Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist.
Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.