Varför tjata om snabbare laddare.
Moderator: Redaktion
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jag stötte på två Id4 som behövde ladda på samma laddare under semestern, medan jag laddade SuC på samma plats.
Kollade in Id4:a nr1 lite som laddade på en Bee vilken gav 50kW. Han hade stått 30 min och hade ca 1h kvar då han skulle långt. Ungefär då kom nästa Id4, som också behövde mycket ström. Vänta 1h, sedan ladda > 1h. Han såg inte jättenöjd.
Familjen hade köpt glass på macken bredvid och jag hann precis äta upp min glass så var det dags att åka efter ca 20min.
Kombinationen långsamma laddare och hög andel trasiga är ju ingen hit!
Är riktigt glad att jag valde Tesla och tycker synd om bägge Id4-killar.
Kollade in Id4:a nr1 lite som laddade på en Bee vilken gav 50kW. Han hade stått 30 min och hade ca 1h kvar då han skulle långt. Ungefär då kom nästa Id4, som också behövde mycket ström. Vänta 1h, sedan ladda > 1h. Han såg inte jättenöjd.
Familjen hade köpt glass på macken bredvid och jag hann precis äta upp min glass så var det dags att åka efter ca 20min.
Kombinationen långsamma laddare och hög andel trasiga är ju ingen hit!
Är riktigt glad att jag valde Tesla och tycker synd om bägge Id4-killar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Håller med dig. Men om vi bortser från det lagvidriga så kanske det inte är smart att köra i 160 i mörker och regn - så pass mycket regn att kommentarskribenten inte ville lämna bilen för att ladda… Riskenför vattenplaning gör ju att tom Autobahn har max 120 km/h i regn.MWall skrev:Jag förstår inte trådstartarens poäng. 50kW är för långsamt till och med för mig. Laddstopp på 90 minuter lockar inte. Det innebär åtminstone 40 minuter dötid vilket är mer än jag kan stå ut med.
Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist.
Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
ID4 laddar med bortåt 80 kW vid 62% om laddaren levererar som den ska och man inte kommer dit med ett kallt batteri. Oavsett vilket, vad är det för poäng att dra slutsatser från vilken effekt bilar tar emot vid relativt hög SoC? Det är knappast en nyhet att de allra flesta elbilarna laddar snabbare när SoC är låg. Med den logiken kan man lika gärna posta några bilder på laddeffekten vid 95%, och sen argumentera att det inte behövs några snabbladdare eller SuC överhuvudtaget. Det räcker bra med 22 kW stolpar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
AAKEE skrev:Jag stötte på två Id4 som behövde ladda på samma laddare under semestern, medan jag laddade SuC på samma plats.
Kollade in Id4:a nr1 lite som laddade på en Bee vilken gav 50kW. Han hade stått 30 min och hade ca 1h kvar då han skulle långt. Ungefär då kom nästa Id4, som också behövde mycket ström. Vänta 1h, sedan ladda > 1h. Han såg inte jättenöjd.
Familjen hade köpt glass på macken bredvid och jag hann precis äta upp min glass så var det dags att åka efter ca 20min.
Kombinationen långsamma laddare och hög andel trasiga är ju ingen hit!
Är riktigt glad att jag valde Tesla och tycker synd om bägge Id4-killar.
Ja, fast nästa sommar kanske de står och blockerar laddare på SuC. Blir kanske ingen katastrof men köer under rusningstid tror jag vi får lära oss att leva med.
Har räknat en del och kommit fram till att det går på ett ut för mig att byta till en 3 år gammal BMW 540i Touring med extra allt som att behålla min likaledes 3 år gamla Model S. Sen är fördelarna och nackdelarna vad de är. Eldrift med sin gasrespons och billiga bränsle mot utrustning, premiumkänsla och kunna strunta i allt vad snabbladdning heter å den andra.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Nä, är det dåliga förhållanden så håller jag igen. På vintern när det är slaskigt och jävligt i vänsterfilen så är jag alltid lika förundrar över alla framtunga Audis och liknande som plöjer fram utan fäste (fast de har bilar som är stabila rakt fram och vet inte om det). Så jag är en ganska försiktig förare i grund och botten.Aida skrev:Håller med dig. Men om vi bortser från det lagvidriga så kanske det inte är smart att köra i 160 i mörker och regn - så pass mycket regn att kommentarskribenten inte ville lämna bilen för att ladda… Riskenför vattenplaning gör ju att tom Autobahn har max 120 km/h i regn.MWall skrev:Jag förstår inte trådstartarens poäng. 50kW är för långsamt till och med för mig. Laddstopp på 90 minuter lockar inte. Det innebär åtminstone 40 minuter dötid vilket är mer än jag kan stå ut med.
Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist.
Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Det tror jag med, fast inget av det blir bättre av trådstartarens ide att 50kW räcker.MWall skrev:Ja, fast nästa sommar kanske de står och blockerar laddare på SuC. Blir kanske ingen katastrof men köer under rusningstid tror jag vi får lära oss att leva med.
Och ju mer pissladdare på 50-60kW desto mer kö på de riktiga laddarna(SuC) när det släpps. Förhoppningsvis blir det ett system som inte drabbar Teslaförare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jo, SuC är den enskilt största orsaken till att jag vågade skaffa en elbil istället för fossilbil.AAKEE skrev:Jag stötte på två Id4 som behövde ladda på samma laddare under semestern, medan jag laddade SuC på samma plats.
Kollade in Id4:a nr1 lite som laddade på en Bee vilken gav 50kW. Han hade stått 30 min och hade ca 1h kvar då han skulle långt. Ungefär då kom nästa Id4, som också behövde mycket ström. Vänta 1h, sedan ladda > 1h. Han såg inte jättenöjd.
Familjen hade köpt glass på macken bredvid och jag hann precis äta upp min glass så var det dags att åka efter ca 20min.
Kombinationen långsamma laddare och hög andel trasiga är ju ingen hit!
Är riktigt glad att jag valde Tesla och tycker synd om bägge Id4-killar.
Utan SuC hade det inte blivit någon elbil för mig.
Jag hoppas att det inte blir problem eller sämre än idag för oss "tesslor", men jag räknar inte med det.AAKEE skrev:Det tror jag med, fast inget av det blir bättre av trådstartarens ide att 50kW räcker.MWall skrev:Ja, fast nästa sommar kanske de står och blockerar laddare på SuC. Blir kanske ingen katastrof men köer under rusningstid tror jag vi får lära oss att leva med.
Och ju mer pissladdare på 50-60kW desto mer kö på de riktiga laddarna(SuC) när det släpps. Förhoppningsvis blir det ett system som inte drabbar Teslaförare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.MWall skrev:Jag förstår inte trådstartarens poäng. 50kW är för långsamt till och med för mig. Laddstopp på 90 minuter lockar inte. Det innebär åtminstone 40 minuter dötid vilket är mer än jag kan stå ut med.
Vad gäller fortkörning så kan vi kanske diskutera det nån annanstans. Men jag skulle aldrig köra i 250 på Autobahn. Jag är bekväm upp till 200 ca. Sen tycker jag tunnelseendet blir för kraftigt och marginalerna för små. Alltid vinglar det ut nån i vänsterfilen när man minst anar det. Ja, till och med i Tyskland. Kan till och med vara en svensk turist.
Däremot har jag inga som helst problem att köra i 150 på svenska motorvägar. Är ju hur lugnt som helst. Men dock är jag alltid på min vakt. Tänker hela tiden på vad som kan hända. Kollar så att ingen till höger kommer ikapp nåt långsammare och svänger ut utan att komma backspegeln osv. Försöker ligga två steg före hela tiden.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Vilka bilar kan ladda över 200kW på 400V förutom Tesla?martinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jo, men det har ju delvis löst sig då många inte brytt sig om CCS-konvertering.Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är ju (än så länge) väldigt gott om plats på alla V3-laddare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Elon får trimma upp laddkurvan på 85 kWh batteriet. De batterier som inte tål detta får ett rekondat 90 kWh batteri "free of charge". Case closed.Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.
Tesla Björn snackar om dom:
Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Tesla Björn snackar om dom:
Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Håller med,, det är en bra lösning på problemet. Kunde man sen ställa in en lite lägre laddhastighet för att slippa stressa i sig maten när man vill ta det lungt vore det ännu bättreDaven skrev:Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.
Tesla Björn snackar om dom:
Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.
Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
M3 och MY är väl inte heller jättesnabba vid 87% SOC som e-tronen laddar vid på bilden på första inlägget?MWall skrev:Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.
Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Nä, men de har mindre batteri i absoluta tal och behöver inte stanna lika ofta pga lägre förbrukning.Maw skrev:M3 och MY är väl inte heller jättesnabba vid 87% SOC som e-tronen laddar vid på bilden på första inlägget?MWall skrev:Nect skrev:Typ som äldre Teslor menar du? Ursäkta kunna inte hålla migmartinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Finns inte så många äldre Teslor så de kommer inte vara något problem. Även om jag förstår att du är ironisk.
Däremot kommer det ju svämmas över av MEB-bilar osv.
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Då kanske vi med SR+ kan få höjd laddnivå också?
Skickat från min RMX2111 via Tapatalk
Skickat från min RMX2111 via Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Mycket klokt. Sparar ju också på batteriets livslängd.Maw skrev:Håller med,, det är en bra lösning på problemet. Kunde man sen ställa in en lite lägre laddhastighet för att slippa stressa i sig maten när man vill ta det lungt vore det ännu bättreDaven skrev:Jag tycker man ska se på problemt ur en annan syn vinkel. Både Tesla SuC V3 och Kempower har har löst problemet genom att ha många punkter/kontakter där man kan koppla in bilen som sedan lastfördelar emellan hela stationen. Då behöver man "bara" betala för många anslutningar punkter samt kan nöja sig med lägre anslutning emot nätet.
Tesla Björn snackar om dom:
Rekommenderar denna för att förstå logiken:
Många laddpunkter måste vara prio ett. Snabbare och dyrare laddning kan man fokusera på när prio ett är löst.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Vi börjar vara rörande överens.martinot skrev:Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.
Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.
Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?
Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.
Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?
Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7069
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Trängselavgift tas endast ut när man är full-/färdigladdad och inte flyttar bilen, 80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.Johlei skrev:Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.
Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?
Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.
Minutpriser har ju förekommit tidigare, men kritiserats rätt hårt här på TCS, men jag håller med om att någon form av mekanism kan bli nödvändig för att göra det mindre attraktivt att ladda till hög SoC om/när belastningen är hög. Högre pris för lägre effekt är förstås ett sätt, men kanske lite svårsålt, det är ju precis tvärtemot marknadsföringen att "snabbare är bättre = dyrare".
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Kan bli lite svårsmält om de som har ett nerf:at batteri blir "belönad" med en högre laddkostnad också. En lösning skulle kunna vara att det finns ett antal AC-laddare som man kan använda om man har behov av att ladda mer än 95%
-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
- Johlei
- Teslaägare
- Inlägg: 313
- Blev medlem: 21 jun 2019 10:06
- Ort: Huddinge
- Referralkod: ts.la/john713130
Re: Varför tjata om snabbare laddare.
Jaha! Då har jag tryckt i mig burgaren och stressat ut helt i onödan ju. Man lär så länge man överlever.fth skrev:80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019