Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Varför tjata om snabbare laddare.

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare fth » 15 sep 2021 14:00

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.

Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.

Med intelligent lastbalansering så skulle iofs 50 kW kunna vara "worst case scenario" på en station med typ 20 laddstolpar, då skulle det bara krävas en matning på 1 MW, vilket skulle tillåta typ sex e-tron att ladda med full effekt när belastningen är låg.

Jag håller helt med TS om att det inte alls är ändamålsenligt att bygga två stolpar med 300 kW som Ionity verkar göra. Då är det förstås mycket bättre att t.ex bygga 12 stolpar med 50-300 kW effekt beroende på belastning, risken att råka ut för den lägsta effekten är ju extremt låg även om varenda stolpe är upptagen. Med bara två stolpar är ju däremot risken extremt hög att man får vänta på laddplats, vilket förstås är mycket värre eftersom tiden man köar ju inte går att använda till något annat än att just vänta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Referralkod: fredrik8071

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 15 sep 2021 14:05

fth skrev:Med intelligent lastbalansering så skulle iofs 50 kW kunna vara "worst case scenario" på en station med typ 20 laddstolpar, då skulle det bara krävas en matning på 1 MW, vilket skulle tillåta typ sex e-tron att ladda med full effekt när belastningen är låg.

Jag håller helt med TS om att det inte alls är ändamålsenligt att bygga två stolpar med 300 kW som Ionity verkar göra. Då är det förstås mycket bättre att t.ex bygga 12 stolpar med 50-300 kW effekt beroende på belastning, risken att råka ut för den lägsta effekten är ju extremt låg även om varenda stolpe är upptagen. Med bara två stolpar är ju däremot risken extremt hög att man får vänta på laddplats, vilket förstås är mycket värre eftersom tiden man köar ju inte går att använda till något annat än att just vänta.

/fth

Ja visst, men då är det ju snabbare stolpar i grunden och genomsnittshastigheten blir högre. Tycker dock att man bör dimensionera effekten högre än så på stationen, bör nog vilja ha att worst case ligger kring 100 kW per stolpe för att få en låg sannolikhet för begränsad hastighet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 15 sep 2021 14:15

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:Diskussionen handlar i första hand om att slippa laddkö. Jag laddar hellre på en 50kW-laddare än att stå i laddkö.

Fast det där handlar ju bara om vilja, det går ju uppenbarligen att bygga ett nätverk som inte har långa köer och som har hög effekt. Skall du efterfråga fler laddare kan du ju lika gärna efterfråga fler snabba laddare. Om 50 kW är det som finns kommer nog inte många vilja köra elbil på långresorna.

Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 15 sep 2021 14:31

Robertrimmevik skrev:Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.
Jag säger inte att 50kW-laddare är det ända vi ska ha men vi behöver definitivt fler laddare och inte snabbare laddare för att få bort de köer som kommer att bli. Självklart vill vi ha både fler och snabbare laddare men jag ser inte det hända tillräckligt fort.

Medelsvensson är också ekonomisk. Alla kommer inte vilja betala dyrt för att få snabbare laddning. Kan man stanna och käka och få billig laddning så tror jag det finns en marknad för det.
Dock speglar inte dagens prisbild det. Men jag tror att i framtiden när stödpengar och gratis årsabonnemang försvinner kommer prisbilden vara någon helt annan.

Och hur mycket kö var det på Superchargers längs vägen? Som jag sa är det ju bevisat att det går att bygga snabba laddare i tillräckligt stor utsträckning för att slippa kö, det handlar bara om viljan att göra det. Tesla verkar ju vara de enda som velat ordna den viktiga aspekten för sina kunder.

Problemet med 50 kW laddare är ju att man behöver en mycket större mängd laddare för att slippa kö vilket också driver på kostnaden, genomströmningshastigheten är väldigt viktig i ett kösystem och med 50 kW så blir det mycket lägre. Det korta stoppet som i min Model 3 tar ca 15 minuter på Supercharger v3 tar t.ex. nästan en timme på en 50 kW laddare för samma energimängd, det innebär ju att jag skulle blockera en laddare nästan 4 gånger så lång tid.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 15 sep 2021 14:46

OfarligTesla skrev:
Robertrimmevik skrev:Ja det är ju där vi går isär. När jag var nere i södra Sverige i helgen så såg jag en försmak av vad som komma skall. Det var kö i både Uppsala och Södertälje och nära på till och med i Sundsvall. Och nu var det bara en vanlig helg i september.

Och hur mycket kö var det på Superchargers längs vägen? Som jag sa är det ju bevisat att det går att bygga snabba laddare i tillräckligt stor utsträckning för att slippa kö, det handlar bara om viljan att göra det. Tesla verkar ju vara de enda som velat ordna den viktiga aspekten för sina kunder.

Problemet med 50 kW laddare är ju att man behöver en mycket större mängd laddare för att slippa kö vilket också driver på kostnaden, genomströmningshastigheten är väldigt viktig i ett kösystem och med 50 kW så blir det mycket lägre. Det korta stoppet som i min Model 3 tar ca 15 minuter på Supercharger v3 tar t.ex. nästan en timme på en 50 kW laddare för samma energimängd, det innebär ju att jag skulle blockera en laddare nästan 4 gånger så lång tid.

Fast återigen. Då måste staten in och sponsra. Till och med Tesla själva verkar ju ha tröttnat på kostnaderna och vill in i bidrags-värmen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 15 sep 2021 15:28

OfarligTesla skrev:

Men då har jag fått det hela helt om bakfoten. Tycker mig ha läst mig till här på forumet att det är väldigt dyrt att bygga laddare med höga effekter, 150kW och över. Men får man lika mycket kW för samma peng när man bygger supersnabbladdare så är det väll det som gäller. Med den förutsättningen att det fördelas på många laddare, så att det sväljer de som segladdar på hög SoC.
Robertrimmevik
elbilist

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 15 sep 2021 15:47

Robertrimmevik skrev:
Men då har jag fått det hela helt om bakfoten. Tycker mig ha läst mig till här på forumet att det är väldigt dyrt att bygga laddare med höga effekter, 150kW och över. Men får man lika mycket kW för samma peng när man bygger supersnabbladdare så är det väll det som gäller. Med den förutsättningen att det fördelas på många laddare, så att det sväljer de som segladdar på hög SoC.

Visst är det dyrt att bygga laddare med höga effekter, men det är också dyrt att bygga laddare oavsett, frågan är ju om det är mycket billigare att bygga 50 kW laddare kontra 150 kW laddare. I många fall kan man ju behöva mer än dubbelt så många 50 kW laddare jämfört med snabbare laddare, vad jag sett så skalar inte kostnaden linjärt med maximal effekt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav Teslaägare martinot » 15 sep 2021 19:29

MWall skrev:
Fast återigen. Då måste staten in och sponsra. Till och med Tesla själva verkar ju ha tröttnat på kostnaderna och vill in i bidrags-värmen.

Helt klart!

Om något så visar detta på att elbilsladdning med hög effekt och bra täthet är idag är inget som bär sina egna kostnader. Det är troligen inga några vinstmaskiner, eller ens bär sina egna kostnader.

Antingen är det sponsrat av biltillverkarna för att sälja deras bilar (Tesla SuC, Ionity), lite test/marknadsföring av elbolag/bensinkedjor (green wash/miljö-PR, och positionera sig för framtiden) eller kräver bidrag för staterna och EU.
Bild
Model 3, Long Range, E3LD, 82 kWh (Panasonic 2170L), Dual Motor, 18" Aero, WLTP 614/779 km, Midnight Silver Metallic, HW3, AP, 2021-05
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Referralkod: martin65735

Varför tjata om snabbare laddare.

Inläggav Teslaägare themax » 16 sep 2021 06:48

Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att nu ratta en Model 3 LR AWD. Äntligen!
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Referralkod: mats15727

Inläggav Dexter86 » 16 sep 2021 09:45

themax skrev:Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.

Bra poäng !
Dexter86

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon