Sida 2 av 4

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 13 sep 2021 11:36
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Vi börjar vara rörande överens. ;)
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.

Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 13 sep 2021 12:07
av Johlei
Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.

Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?

Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 13 sep 2021 12:24
av fth
Johlei skrev:
Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.

Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?

Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.
Trängselavgift tas endast ut när man är full-/färdigladdad och inte flyttar bilen, 80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.

Minutpriser har ju förekommit tidigare, men kritiserats rätt hårt här på TCS, men jag håller med om att någon form av mekanism kan bli nödvändig för att göra det mindre attraktivt att ladda till hög SoC om/när belastningen är hög. Högre pris för lägre effekt är förstås ett sätt, men kanske lite svårsålt, det är ju precis tvärtemot marknadsföringen att "snabbare är bättre = dyrare".

/fth

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 13 sep 2021 21:25
av roder99
Kan bli lite svårsmält om de som har ett nerf:at batteri blir "belönad" med en högre laddkostnad också. En lösning skulle kunna vara att det finns ett antal AC-laddare som man kan använda om man har behov av att ladda mer än 95%

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 06:37
av Johlei
fth skrev:
80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.
Jaha! Då har jag tryckt i mig burgaren och stressat ut helt i onödan ju. Man lär så länge man överlever.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 07:20
av Dinsdale
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Vi börjar vara rörande överens. ;)
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.

Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.
Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.

Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.

Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 07:25
av Bjelke
Johlei skrev:
fth skrev:
80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.
Jaha! Då har jag tryckt i mig burgaren och stressat ut helt i onödan ju. Man lär så länge man överlever.
Det ska komma ett pling i appen OM det är parking fee och man börjar närma sig...
Fast det litar jag inte riktigt på utan kör i värsta fall med "knepet" ovan...

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 07:30
av Robertrimmevik
Dinsdale skrev:
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:
Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.
Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.
Vi börjar vara rörande överens. ;)
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.

Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.
Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.

Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.

Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.
Det går väll på ett ut. E-tron blir ju klar snabbare. Och därmed lämnar plats för nästa.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 07:45
av Dinsdale
Robertrimmevik skrev:
Dinsdale skrev:
Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.

Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.

Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.
Det går väll på ett ut. E-tron blir ju klar snabbare. Och därmed lämnar plats för nästa.
Nja, en fördel med Etron är ju att den laddar i typ 150 eller något sådant under ett stort procent-spann. Om det kommer många Etron till en laddstation kommer alla vilja ha samma effekt länge. Det kräver att laddstationen kan serva alla ladduttagen med hög effekt. Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt. De laddar snabbt i början och bromsar sedan in.
Enstaka e-tron spelar förstås lika lite roll som enstaka slöladdare, men iom att Etron är väldigt vanlig och dess laddkurva inte matchar Teslas infrastruktur kan det bli ett problem. E-tron blir nog inte mindre populär om tillgången till laddare ökar skulle jag gissa.

Kommer det massor av e-tron till samma supercharger kommer de kunna bromsa varann också helt oavsett vilken procent de själva har vid ankomst och vad andra som laddar ligger på.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 09:03
av fth
Dinsdale skrev:
Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt.
Vet du detta eller spekulerar du?

Jag har inte hört något om att SuC v3 generellt skulle ha klen matning, jag har också svårt att tro att Tesa skulle ha dimensionerat sin nya infrastruktur så dåligt att det inte ens går att få 150 kW samtidig effekt på stolparna, när dom egna bilarna peakar på >250 kW.

Även med den "dåliga" laddkurvan på Model 3/Y så är ju chansen mycket stor att flertalet bilar iaf vill ha >150 kW samtidigt, menar du att ingen SuC v3 klarar av det?

/fth

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 09:44
av Deeds
Robertrimmevik skrev:
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidssparande att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 09:50
av fth
Deeds skrev:
Robertrimmevik skrev:
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidseffektivt att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.
Det är också mycket lätt att simulera detta i ABRP och nå samma resultat, även med höga siffror på "overhead" (Time to Open Charge port etc) så är det mycket snabbare att ladda i "rätt" del av kurvan under flera tillfällen än att gneta upp till hög SoC på färre platser (iaf med Tesla, med e-tron och andra bilar med plattare kurva kan det förstås vara annorlunda).

Detta stämmer också mycket väl med mina erfarenheter från ganska många långresor med min X, jag tycker dessutom det är extremt trist att vistas på dom ofta mycket tråkiga laddplatserna längre än nödvändigt.

När man ändå måste stanna längre t.ex. för att äta lunch skall man förstås ladda så mycket det går, men med dom flesta vanligt förekommande laddkurvor finns det ingen tidsvinst med färre stopp.

/fth

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 09:54
av R_Edvinsson
Deeds skrev:
Robertrimmevik skrev:
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidssparande att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.
Har också insett att jag gillar att stanna mer än en gång på långturer och den totala tiden brukar gå på ett ut, även då att den effektiva laddtiden blir 10-15min kortare med fler stopp, så gäller det ju att alla laddare står lediga... men vem orkar ha bråttom ändå :-)

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 14 sep 2021 10:08
av Gustafsson
Det var väl också taktiken flera hade vid Ystad-Haparanda-Ystad?
Själv kör jag ofta 7% - 65-70%. Det är ”Sweet spot” laddning för mig när jag kan planera in sådant, åker ofta samma sträckor i jobbet…

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 08:14
av Robertrimmevik
fth skrev:
Deeds skrev:
Robertrimmevik skrev:
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe..
Bjørn Nyland gjorde ett test på just detta och det visade sig vara väldigt mycket effektivare och tidseffektivt att ladda mindre och oftare för att uppnå hög laddhastighet.
Det är också mycket lätt att simulera detta i ABRP och nå samma resultat, även med höga siffror på "overhead" (Time to Open Charge port etc) så är det mycket snabbare att ladda i "rätt" del av kurvan under flera tillfällen än att gneta upp till hög SoC på färre platser (iaf med Tesla, med e-tron och andra bilar med plattare kurva kan det förstås vara annorlunda).

Detta stämmer också mycket väl med mina erfarenheter från ganska många långresor med min X, jag tycker dessutom det är extremt trist att vistas på dom ofta mycket tråkiga laddplatserna längre än nödvändigt.

När man ändå måste stanna längre t.ex. för att äta lunch skall man förstås ladda så mycket det går, men med dom flesta vanligt förekommande laddkurvor finns det ingen tidsvinst med färre stopp.

/fth
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 08:21
av MWall
Fler laddpunkter är viktigare än snabbare laddning men 50kW är för klent ändå. Jag tycker det krävs åtminstone 100kW.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 09:01
av DanneLKPG
MWall skrev:
Fler laddpunkter är viktigare än snabbare laddning men 50kW är för klent ändå. Jag tycker det krävs åtminstone 100kW.
Håller med! Bilar med ett mindre batteri och 50kW laddning kan ju fortfarande ladda där. Bilar med större batteri tar ju aplång tid att ladda upp med 50kW...

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 09:04
av fth
Robertrimmevik skrev:
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 09:52
av Dinsdale
fth skrev:
Dinsdale skrev:
Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt.
Vet du detta eller spekulerar du?

Jag har inte hört något om att SuC v3 generellt skulle ha klen matning, jag har också svårt att tro att Tesa skulle ha dimensionerat sin nya infrastruktur så dåligt att det inte ens går att få 150 kW samtidig effekt på stolparna, när dom egna bilarna peakar på >250 kW.

Även med den "dåliga" laddkurvan på Model 3/Y så är ju chansen mycket stor att flertalet bilar iaf vill ha >150 kW samtidigt, menar du att ingen SuC v3 klarar av det?

/fth
Jag spekulerar baserat på följande observation: Varför skulle man lastbalansera mellan laddstolparna om man hade tillräckligt med inkopplad effekt så att alla stolpar kunde köra 250 kW samtidigt? Har du en sådan matning behöver du inte lastbalansera öht. Men man kanske inte har nån lastbalansering alls? Borde gå att ta reda på.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 10:12
av fth
Dinsdale skrev:
Jag spekulerar baserat på följande observation: Varför skulle man lastbalansera mellan laddstolparna om man hade tillräckligt med inkopplad effekt så att alla stolpar kunde köra 250 kW samtidigt? Har du en sådan matning behöver du inte lastbalansera öht. Men man kanske inte har nån lastbalansering alls? Borde gå att ta reda på.
Jag tror kanske inte heller att matningen på alla SuC är dimensionerad för 250 kW samtidig effekt på samtliga stolpar, men du antar att dom inte heller skulle klara flera att leverera 150 kW till flera stolpar, det var det jag reagerade på.

Jag har inte sett uttalat att SuC v3 har lastbalansering, men jag är övertygad om att dom har det, det finns ju ingen anledning att dimensionera för 250kW samtidig effekt på samtliga stolpar eftersom detta sannolikt aldrig kommer att ske. Vilken nivå under detta som Tesla vanligen lägger sig på för sin matning vet jag dock inte, men jag skulle bli förvånad om den inte skulle räcka till för att öppna upp för e-tron också.

Med tanke på hur laddkurvan för Model 3/Y ser ut, och hur dom flesta använder SuC, så borde ju rimligen många Tesla på stationen kräva högre samtidig effekt än motsvarande antal e-tron, eftersom den senare aldrig kommer att begära mer än 150 kW, oavsett SoC.

/fth

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 11:31
av Robertrimmevik
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Var i mitt exempel har du timmar av tråkiga parkeringsplatser. Sen behöver det kanske inte just vara 50kW-laddare men 70-80kW skulle räcka bra långt om man vill äta mat i lugn och ro utan att stressa ut till en laddare. Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt. Fram till dess är det fler laddare som gäller och inte svindyra snabbladdare.
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 11:43
av Robertrimmevik
Robertrimmevik skrev:
fth skrev:
Robertrimmevik skrev:
Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.

Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.

Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.

Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.

/fth
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare. Ditt scenario förutsätter också att det inte blir laddköer. Denna tråd är startad just på grund av risker för laddköer närmaste åren. Och med ett öppnat SuC så tror jag inte att du kommer undan heller.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.

Var i mitt exempel har du timmar av tråkiga parkeringsplatser. Sen behöver det kanske inte just vara 50kW-laddare men 70-80kW skulle räcka bra långt om man vill äta mat i lugn och ro utan att stressa ut till en laddare. Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt. Fram till dess är det fler laddare som gäller och inte svindyra snabbladdare.
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.

Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 12:37
av fth
Robertrimmevik skrev:
Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.
Många av dessa snart 15,000 mil är helt vanliga "medelsvensson"-resor, jag tycker inte heller att varje dag på en 500-milsresa i Europa skiljer sig nämnvärt från en fjällresa el dyl i Sverige?

Jag har tolkat din tes som att du tycker att "någon" ska bygga en massa långsamma laddare istf färre snabba, rätta mig om jag har tolkat dig fel, men det är iaf den grundtesen som jag inte tycker stämmer alls. Ingen gång under mina resor, "medelsvensson" eller ej, har jag längtat efter en långsammare laddare än den jag faktiskt använt.
Robertrimmevik skrev:
Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt.
Jag håller inte med alls där, Tesls SuC är redan idag framme eller iaf väldigt nära, definitivt för mig. Jag har t.ex. under de senaste året kört många gånger mellan Stockholm och Malmö, dvs drygt 60 mil, jag har då varit tvungen att ladda två gånger per resa, eftersom min X90 har tämligen begränsad räckvidd jämfört med aktuella modeller som klarar sig bra på ett stopp. Även med två stopp så är skillnaden mot att tanka en fossilbil för mig försumbar, jag hade ändå behövt stanna vid minst ett tillfälle, för mat, fika, toabesök etc.

Hade jag däremot av någon anledning varit tvungen att ladda på 50 kW-laddare så hade tidsskillnaden blivit betydligt större, det hade iaf jag inte tyckt varit njutbart.
Robertrimmevik skrev:
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Jag tror som sagt att det är just så SuC fungerar redan idag, det finns förstås ett maxtak för samtidig effekt som sätts av hur stor matning stationen har, och när belastningen närmar sig det så antar jag att laddningen begränsas någorlunda jämnt fördelat över laddande fordon. Att man skall kunna ange önskad hastighet kanske vore bra, men risken är att det blir för krångligt, alla operatörer och kedjor måste då också enas om hur den informationen skall skickas från fordon/förare till stationen och användas, det tror jag kanske är för mycket att begära, både av leverantörer och användare.

Jag tror snarare på dagens modell där effekten sjunker "solidariskt" vid dom få tillfällen som stationen närmar sig taket, jag har också svårt att tro att det skulle vara många tillfällen då det skulle bli någon egentlig prisskillnad för att ladda långsammare.
Robertrimmevik skrev:
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.
Tja, så kan det förstås bli, jag är själv rätt skeptisk, av flera skäl, det finns ju t.ex. för det mesta ingen anledning att släpa omkring på de >150 kWh batterier som då skulle krävas. Utan snabbladdning måste ju också destinationsladdning istället byggas ut rejält, både i antal och effekt. Ska man kunna köra långt två dagar i rad utan snabbladdning så räcker det ju inte alls med AC vid hotell o dyl, då måste det byggas en massa "semisnabbladdare" typ dina 50 kW istället för dom vanliga AC-laddarna på 3.7-11 kW. Vem skall bygga dom, och var?
Robertrimmevik skrev:
Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Tja, jag kan bara inte hitta något scenario under en långresa som detta stämmer in på. Den enda orsaken att välja en 50 kW-laddare före en 250 kW-laddare är att man faktiskt inte vill komma iväg snabbt. Det händer förstås ibland att bilen är färdig före oss även på SuC, men med 50 kW så skulle jag behöva hitta på något skäl att stanna längre, vilket jag inte riktigt förstår syftet med? :?
Robertrimmevik skrev:
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.
Ja, jag har inte haft någon annan elbil än Tesla, så mitt perspektiv är förstås lite begränsat, men jag har ändå svårt att se hur att bygga långsammare laddare tillför något?
Tesla har ju med SuC visat att det faktiskt fungerar bekymmersfritt att köra långt med elbil, varför skulle jag vilja "segladda" som du skriver när det uppenbarligen finns en bättre lösning, det har inget med "värdighet" eller "Teslatänk" att göra, det är ren bekvämlighet.

/fth

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 14:19
av OfarligTesla
Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 15 sep 2021 14:30
av fth
OfarligTesla skrev:
Själv ser jag inte mycket mening med långsamma laddare alls, jag kan inte komma på många faktiska scenarion där jag hellre skulle ha en långsam laddare än en snabb. På 50 kW blir det ju strax under en timmes laddning per 20 mil motorväg även i en Model 3a…
Håller helt med, jag tror faktiskt aldrig jag har använt en 50 kW-laddare annat än den gången jag ville testa min CCS-konvertering och åkte till Lidl och snikladdade ett par gratis kWh. :D

Det som behövs är ju "långsamladdning" (3-17 kW AC) där man parkerar och "extremsnabbladdning" (>=150 kW DC) där man långkör, spannet däremellan är helt ointressant, iaf för mig.

/fth