Sida 5 av 9

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 13 sep 2021 10:36
av Robertrimmevik
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.


Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.

Vi börjar vara rörande överens. ;)
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.

Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 13 sep 2021 11:07
av Johlei
Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.

Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?

Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 13 sep 2021 11:24
av fth
Johlei skrev:Tesla har länge haft konceptet med trängselavgift om man laddar över 80% SoC när det är hög belastning på stationen.

Vore troligen enkelt att införa trängselavgift baserat på laddfart, säg 8 kr/min extra om du laddar långsammare än 50 kW i fem minuter?

Det borde rätt snabbt få bukt med folk som blockerar laddare för andra, samtidigt som de kan få tillåtas använda laddarna på off-peak-perioder.

Trängselavgift tas endast ut när man är full-/färdigladdad och inte flyttar bilen, 80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.

Minutpriser har ju förekommit tidigare, men kritiserats rätt hårt här på TCS, men jag håller med om att någon form av mekanism kan bli nödvändig för att göra det mindre attraktivt att ladda till hög SoC om/när belastningen är hög. Högre pris för lägre effekt är förstås ett sätt, men kanske lite svårsålt, det är ju precis tvärtemot marknadsföringen att "snabbare är bättre = dyrare".

/fth

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 13 sep 2021 20:25
av roder99
Kan bli lite svårsmält om de som har ett nerf:at batteri blir "belönad" med en högre laddkostnad också. En lösning skulle kunna vara att det finns ett antal AC-laddare som man kan använda om man har behov av att ladda mer än 95%

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 14 sep 2021 05:37
av Johlei
fth skrev:80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.


Jaha! Då har jag tryckt i mig burgaren och stressat ut helt i onödan ju. Man lär så länge man överlever.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 14 sep 2021 06:20
av Dinsdale
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.


Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.

Vi börjar vara rörande överens. ;)
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.

Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.

Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.

Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.

Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 14 sep 2021 06:25
av Bjelke
Johlei skrev:
fth skrev:80% SoC är endast en "rekommendation" och den nivå som bilen automatiskt sänker till på SuC med hög belastning, du kan själv höja till 100% och ladda fullt utan att drabbas av trängselavgifter, bara du flyttar bilen så fort den har uppnått önskad nivå.


Jaha! Då har jag tryckt i mig burgaren och stressat ut helt i onödan ju. Man lär så länge man överlever.

Det ska komma ett pling i appen OM det är parking fee och man börjar närma sig...
Fast det litar jag inte riktigt på utan kör i värsta fall med "knepet" ovan...

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 14 sep 2021 06:30
av Robertrimmevik
Dinsdale skrev:
Robertrimmevik skrev:
martinot skrev:
Robertrimmevik skrev:Poängen är först och främst att när man som vi med E-tron kommer till en 150kW-laddare och hamnar i kö så står det ett helt gäng med bilar och slöladdar i hastigheter runt 70kW. Vilket drar ut på kötiden. Vore det inte bättre då att dessa bilar stod vid laddare som passar deras kapacitet. Laddare som dessutom skulle vara bra mycket billigare att bygga och på så sett skulle vi få bra mycket fler laddare.
Kan heller inte fatta att folk tycker att det är okej att åka och dutta på 3 laddstopp för att hålla hög laddhastighet istället för att göra bort laddningen på ett stopp. Skulle tro att det nästan jämnar ut sig med tanke på tid för parkering, uppkoppling och ev kö på nästa ställe.
Förstår att det kan låta drygt att man med E-tron klankar ner på dessa kassa laddkurvor. Men jag är absolut inte främmande för att ladda på en 50kW-laddare till rätt pris. Tycker helt enkelt att det är resursslöseri som det ser ut idag.


Det är precis detta slöseri som jag är rädd för när Tesla, och speciellt deras fina 250kW SuC V3, öppnas upp för kreti och pleti med bilar som laddar slött. Enormt resursslöseri.

Vi börjar vara rörande överens. ;)
Men kom ihåg att en M3 också är kreti och pleti när de kommer till en 150kW-laddare med 60% SoC och får för sig att ta en lunchrast för att det passade just utmärkt enligt resplan.
Ett annat resursslöseri är de 8 SuC som står nästan alltid tomma i Storuman där det för övrigt finns ett behov av snabbladdare för övriga märken men ingen vill bygga några för de bär sig inte.

Var ner till södra Sverige i helgen och förstår nu den enormt stora skillnaden i utvecklingen av elbilism mot här. Förstår att ni Teslaägare är oroliga över öppnandet av SuC.

Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.

Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.

Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.

Det går väll på ett ut. E-tron blir ju klar snabbare. Och därmed lämnar plats för nästa.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 14 sep 2021 06:45
av Dinsdale
Robertrimmevik skrev:
Dinsdale skrev:Supercharger v3 lastbalanserar mellan alla ladduttagen. Det finns inte tillräckligt med kraft för att alla ska få 250 kW samtidigt. Med Tesla kan man ladda snabbt i början och sen avtar effekten. Eftersom folk inte anländer till supercharger med exakt samma procent kvar, blir det så att en del får 250, andra 170, nån får kanske 70 osv. Men totalt sett kan alla oftast ladda max givet aktuell laddningsprocent.

Det är betydligt värre om det står en massa e-tron och tuggar i sig 150 kW konstant på supercharger v3 än om det står en massa bilar där och segladdar när du själv glider in med din Tesla. Etron stjäl mycket kraft från alla under en stor del av den tid den står där, slöladdarna påverkar inte din egen laddstolpe för totalt effektuttag lämnar gott om utrymme kvar för att du ska ladda på maxfart själv. Så egentligen vill man att det ska vara mycket slöladdare på v3 eftersom det höjer sannolikheten att du själv kan ladda till max. Ju längre de står kvar och blockerar e-trons, ju bättre för teslaägaren. Så länge inte alla platser är upptagna naturligtvis, för då är det dåligt för alla oavsett bilmodell.

Supercharger v2 handlar ju mer om att man öht inte vill dela stolpe med nån för då får man bara max 75 eller vad det blir. Det problemet har man ju även idag med enbart Teslabilar, det problemet blir värre om antalet bilar som kan ladda på v2 plötsligt ökar kraftigt.

Det går väll på ett ut. E-tron blir ju klar snabbare. Och därmed lämnar plats för nästa.

Nja, en fördel med Etron är ju att den laddar i typ 150 eller något sådant under ett stort procent-spann. Om det kommer många Etron till en laddstation kommer alla vilja ha samma effekt länge. Det kräver att laddstationen kan serva alla ladduttagen med hög effekt. Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt. De laddar snabbt i början och bromsar sedan in.
Enstaka e-tron spelar förstås lika lite roll som enstaka slöladdare, men iom att Etron är väldigt vanlig och dess laddkurva inte matchar Teslas infrastruktur kan det bli ett problem. E-tron blir nog inte mindre populär om tillgången till laddare ökar skulle jag gissa.

Kommer det massor av e-tron till samma supercharger kommer de kunna bromsa varann också helt oavsett vilken procent de själva har vid ankomst och vad andra som laddar ligger på.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

InläggPostat: 14 sep 2021 08:03
av fth
Dinsdale skrev:Teslas v3-laddare är istället anslutna till en gemensam kabel med relativt sett klen effekt. Den klarar inte hög effekt på samtliga stolpar, men det har ju heller inte behövts eftersom Teslor inte laddar med konstant hög effekt.

Vet du detta eller spekulerar du?

Jag har inte hört något om att SuC v3 generellt skulle ha klen matning, jag har också svårt att tro att Tesa skulle ha dimensionerat sin nya infrastruktur så dåligt att det inte ens går att få 150 kW samtidig effekt på stolparna, när dom egna bilarna peakar på >250 kW.

Även med den "dåliga" laddkurvan på Model 3/Y så är ju chansen mycket stor att flertalet bilar iaf vill ha >150 kW samtidigt, menar du att ingen SuC v3 klarar av det?

/fth