Tror du på riktigt att ditt scenario med 15000mil över Europa är vanligare.fth skrev:Ditt scenario känner iaf jag inte alls igen mig i, min erfarenhet efter snart 15,000 mil över hela Europa är tvärtom att Teslas modell med förhållandevis glest placerade laddare med många laddpunkter med rejäl effekt fungerar extremt bra. "Glest" stämmer ju dessutom inte längre, SuC ligger ju nu med 5-10 mils avstånd längs i princip alla större vägar, så även med något sämre räckvidd (som med min 2016 X90) så kan jag oftast välja att passera både en, två och tre stationer beroende på hur jag vill lägga upp min resa.Robertrimmevik skrev:Jag vet att man givetvis kan maximera sin optimala restid genom fler stopp speciellt med usla laddkurvor som de bilar med hög laddeffekt har(Över 200kW). Men folk kommer inte hålla på så. Låt säga att man ska 40-50mil åker tidigt från jobbet runt klockan tre. Packar ihop familjen och kommer iväg fyra. Efter nån timme är alla hungriga (utom kanske elbilsentusiastpappan som är upptagen med tankar på effektiv laddning och förbrukning och dylikt. Han blir dock snabbt nerröstad).
Matstopp blir runt 65% SoC. Pappan påpekar att 85% SoC räcker för att ta sig fram till målet men blir återigen nerröstad då det kan komma dåligt väder som drar ner räckvidden. Det slutar med att man käkar i lugn och ro och segladdar upp till 95-100% SoC. Inga fler laddstopp och man kommer fram tryggt med 5-6mils räckvidd kvar. Man har också friheten att ligga på i 140km/h på motorvägen om man känner för det.
Och bor man i laddöknen som vi så får man lov att planera laddstopp efter tillgång oavsett SoC.
Återigen prio ett fler laddpunkter före snabbare laddning.
Jag skulle inte alls vara intresserad av en modell med massor av mindre stationer med 50 kW effekt, det tror jag är fullständigt ohållbart, både för projektering, för drift och underhåll, för köbildning, etc och inte minst för att jag inte tror någon är intresserad av att sitta och glo på tråkiga parkeringsplatser i timmar i sträck.
Jag håller inte heller med om beskrivningen "usla laddkurvor", sista biten på kurvan är ju inte så kul, men det är ju just därför man inte använder den under långresa. Det tillhör verkligen undantagen att jag laddar över typ 75% under långresa, det är ju inte heller precis "rocket science" att få till hyfsat optimala laddstopp, det sköter ju bilen åt dig.
Nej, efter att ha kört Tesla och sett hur ett bra snabbladdarnätverk kan fungera i praktiken så skulle jag aldrig öht överväga att stanna till vid en 50 kW-laddare, annat än möjligen då i en nödsituation. Vid den punkt på min laddkurva där effekten går ned till den nivå där dom laddarna börjar så har jag åkt vidare för länge sedan, det tror jag gäller för dom flesta som kör långt med sin Tesla.
/fth
Är övertygad om att mitt scenario är betydligt mer medelsvensson och jämför man med Europeiska länder är räckvidd av en mindre betydelse. Jag bor dessutom i Lappland så jag vet vad långa resor innebär.
Var i mitt exempel har du timmar av tråkiga parkeringsplatser. Sen behöver det kanske inte just vara 50kW-laddare men 70-80kW skulle räcka bra långt om man vill äta mat i lugn och ro utan att stressa ut till en laddare. Det jag ser med snabbare laddning som du är inne på är att laddningen blir så pass snabb och tillgänglig så att man kan använda elbilen på exakt samma premisser som man tankar en ICE. Dit tror jag är väldigt långt. Fram till dess är det fler laddare som gäller och inte svindyra snabbladdare.
Tycker lastbalansering mellan många laddare som gemensamt har en väldigt hög kapacitet skulle vara strålande. Tycker också om idén kring att samtidigt ställa in önskad laddhastighet så man kan spara batteri och planera sitt laddstopp och ge kapacitet till andra.
Många menar också att dagens laddkapacitet på elbilar redan är omodern och att vi därför behöver snabbare laddning. Jag menar att dagens räckvidd snart kommer att vara omodern och att vi knappt kommer behöva snabbladdning över huvud taget.
Förstår inte heller hur du resonerar när du inte kan tänka dig att stanna vid en 50kW-laddare. Om du i ett scenario inte behöver mer och den står perfekt till och den också skulle vara billigare att ladda på. Varför inte ladda där?
Känns mer som att det skulle vara under din värdighet att segladda. I övrigt är du väldigt fast i ett Teslatänk.
Jag vet att detta är ett Tesla-forum men många andra hänger här för det är Sveriges överlägset bästa elbilsforum. Vi ser saker från ett helt annat perspektiv.