Sida 4 av 4

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 16 sep 2021 10:56
av R_Edvinsson
themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Helt på din linje.
50Kw laddare inne vid köpcentrum och centrumkärnor och sen supersnabbladdare unde vid donken och CirkleK.

Kör en del rundor ner till Öland och hade mer än gärna haft ett enda stopp i Västervik, om det inte vore så att det är en enda handske på den laddaren nere i hamnen.
Maten där är kanon och det är ganska precis mitt på rutten...
Men det är för osäkert så jag väljer Norrköping och Oskarshamn för att där vet jag att jag kan ladda, och äter oftast skräp på macken istället.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 16 sep 2021 11:50
av Niklas Z
themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Jag tänker på samma sätt. Under min Tysklandsresa i somras var det väldigt tydligt. Första och sista dagen var rena transportdagar, från Uppsala till Tyskland t o r. Då blev det 90 resp. 110 mil per dag. Under sådana dagar är hög laddeffekt mycket värdefullt. Dagarna däremellan blev det inte så många mil per dag (30-40 mil i snitt) och då passade det mycket bättre med långsammare laddare, förutsatt att de inte låg längs en motorväg eller liknande, utan där det fanns något att uppleva, såsom sevärdheter, fina miljöer eller trevliga restauranger.

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 16 sep 2021 14:12
av Robertrimmevik
themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Håller med i allt du säger. Varför jag startade tråden beror mer på att det står många bilar och laddar i 50-80kW på 350kW-laddare. Det tycker jag känns som ett enormt resursslöseri. De bilarna skulle ju hellre stå någon annanstans och ladda om alternativet fanns. Och om det var prissatt därefter.
Men mycket gott har kommit fram i tråden. Jag tycker att lastbalansera mellan laddarna som Tesla gör verkar optimalt. Som de flesta laddkurvor ser ut idag så tror jag att 4 laddare som delar på 350kW skulle räcka för att få ett bra flyt.
Sen så verkar jag inte ensam om att sakna långsamma DC-laddare på trevliga ställen där man utan problem lägger en timme eller två. Där skulle 4 laddare delat på 150kW räcka.
Gillar också idén kring att kunna ställa in sin laddhastighet i ett sånt upplägg. Vet du om att du vill göra något i en och en halv timme, ställ in laddhastighet därefter så behöver du inte passa på bilen och kapaciteten blir över till andra. Långsammare laddning är dessutom skonsammare för batteriet.
Nu är bara frågan hur vi får laddtilverkarna, laddoperatörerna och politikerna att fatta detta. :)
Någon som har några bra kanaler?

Re: Varför tjata om snabbare laddare.

Postat: 16 sep 2021 16:08
av martinot
themax skrev:
Varför kriga om behovet av 50-80 kW- eller 350 kW-laddare? Vi behöver båda. Jag laddar gärna på 50 kW om det finns bra restauranger i närheten eller i centrum av en ort där jag kan utföra ärenden samtidigt. Stannar ofta inne i Gävle på 11 kW (!) för att slippa Gävle Bro (som är vår vanligaste SuC annars).

Men vi behöver supersnabba laddare också! De kan placeras vid dessa evinnerligt tråkiga snabbmatsställen längs huvudvägarna där man ändå inte vill stanna längre än att man hinner gå på toaletten. Perfekt för de som älskar Dinners och McDonalds.

Jag skulle säker ladda oftare på 50-kW än de med högre effekt om det funnits fler av dem. Jag har sällan bråttom när jag reser och upptäcker gärna nya vägar.
Instämmer 100%. Finns att starkt behov för båda typer av laddning!