Vi har en i3S 94Ah som vi haft sedan den var ny i April 2018.DrDR skrev:Funderar på att köpa en begagnad i3 som andrabil. Har lite frågor:
* Laddport är typ 2 vad jag förstår. Stämmer det?
* Det verkar finnas olika effekt på ombordladdaren (AC): 3,7 eller 7,4 kW. Hur ser man vilken det är? Står det i instruktionsbok el dyl?
* Hur långt kommer man i praktiken med 60 Ah resp 94 Ah batteri?
* Några vanliga fel/problem med bilen?
Tack på förhand!
Det är typ-2 med 11kw AC och max 50Kw AC-snabbladdning (CCS). Snabbladdning har vi bara använt under en resa då bilen var ny för att jag helt enkelt tyckte det var kul. I övrigt går den som andrabil med många men korta körningar.
Med andra ord är räckvidd inte så viktigt med andrabil såvida du inte har en särskild sträcka du vill ta dig till jobbet eller sommarstugan eller liknande. På sommaren visar mätaren 20-22 mil och på vintern 12-14 mil. Det känns rimligt.
Vår bil har haft 0 fel på de dryga 3 år vi ägt den. Besiktning, en service samt hjulskifte är det enda som gjorts på bilen. Vi är oerhört nöjda ägare. Den känns fortfarande som ny med avseende på ljudnivå och total avsaknad av gnissel eller gnek från karossen. Parkeringsskada saknas också eftersom panelerna är mjukare än traditionell plåt/aluminium så småskador uppstår inte.
Den är riktigt rolig att köra. Har fantastisk ESP som kanske är lite väl aggressiv på vintern (gör bilen långsam ur blocken), men det roliga är att ESPn kan stängas av och då är den som en gocart att köra. Det är, enligt mig, ingen långfärdsbil pga att den är vindkänslig och de smala däcken gör den instabil på motorväg (trots att i3S har något bredare däck bak än vanliga i3).
Kan bara rekommendera den!