BMW i3 köpråd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

BMW i3 köpråd

Inlägg av DrDR »

Funderar på att köpa en begagnad i3 som andrabil. Har lite frågor:

* Laddport är typ 2 vad jag förstår. Stämmer det?
* Det verkar finnas olika effekt på ombordladdaren (AC): 3,7 eller 7,4 kW. Hur ser man vilken det är? Står det i instruktionsbok el dyl?
* Hur långt kommer man i praktiken med 60 Ah resp 94 Ah batteri?
* Några vanliga fel/problem med bilen?

Tack på förhand!
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av NEO »

Satsa hellre lite mer på en 120Ah, den har både 11kW trefas AC ombordladdare och 50kW CCS DC. Reell räckvidd är till och med över sin WLTP på 302km sommartid om man kör landsväg 70-90km/h.

Kör man den i 110km/h snittar den inte ens 165-170Wh/km och ger då över 250km motorvägsfart. Vi snittar vår vinter och sommar 162Wh/km sedan ny. Då pendlas den med varje dag på E18. Efter ett år och 15000km har den inte haft ett enda fel eller verkstadsbesök, annat kan vi tyvärr säga om våra Teslor.

En 60 har då halva räckvidden av ovan uppgifter (om den har VP som 120Ah) samt om den har gått runt 1500mil. Mer mil lägre räckvidd: degradering.

Laddport är type 2 ja.
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Köp en 94Ah med Rex. Gärna en S för lite stadigare väghållning. Köper man en 94Ah får man även en ombordladdare som klarar 11 kW, dvs 16A 3-fas.

Vi kommer drygt 20 mil på sommaren och runt 15 mil på vintern. Men eftersom det är en Rex så har man ytterligare ~10-15 reservmil om man inte kan eller vill ladda. Jag tycker det är mycket bättre än en 120Ah utan Rex.

Snabbladdning är också mycket snabbare på 94Ah jämfört med 60Ah. Sägs det. Har aldrig provat. :) Vi har bara haft vår i 4,5 år. :lol:

Nästan alla verkar råka ut för spruckna damasker på framdämparna. I övrigt har vi inte haft ett enda fel. Eller jo, var nåt med hjulupphängningen fram som var knas.

Trevlig bil i och runt stan men jag gillar inte att köra den på landsväg/motorväg. Vi har inte någon S och jag tycker den är svår att hålla på rak kurs och så är den väldigt känslig för sidvind.


Edit: Lite för dyr men klart läckrast. En "Roadstyle" med Rex. Väldigt ovanlig. Helsvart S med kopparfärgade accenter och maxutrustad. Skinnet är väldigt mjukt och fint. Helt klart en optimal i3:a i mina ögon och lite av en "unicorn". De flesta Roadstyle är 120Ah som inte säljs med Rex i Europa längre. (nu kommer vissa hävda att det är för att det inte behövs men kom igen, på vintern får en 120Ah slita för att klara 20 mil och det är inte mycket till räckvidd).
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Teslaspolen »

DrDR skrev:
Funderar på att köpa en begagnad i3 som andrabil. Har lite frågor:

* Laddport är typ 2 vad jag förstår. Stämmer det?
* Det verkar finnas olika effekt på ombordladdaren (AC): 3,7 eller 7,4 kW. Hur ser man vilken det är? Står det i instruktionsbok el dyl?
* Hur långt kommer man i praktiken med 60 Ah resp 94 Ah batteri?
* Några vanliga fel/problem med bilen?

Tack på förhand!
1. Ja det är Typ 2/CCS

2. Huruvida det är 3,7 eller 7,4 kW spelar ingen direkt roll i Sverige då det är en enfas laddare och så höga (32 ampere) huvudsäkringar är sällsynta här. I praktiken kan man säga att alla sådana bilar har en 3,7 kW laddare. Däremot finns i3 från någon årgång (någon mer kunnig om just i3 får svara från när) med en trefas 11 kW laddare som är högst relevant i Europa.

3. Kolla på abrp.mp och labba lite med de sträckorna du kan tänkas köra så kan du få dig en uppfattning om vad du har att vänta dig.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Tellus »

Med en i3 60Ah Rex kommer man ca 6-7 mil vintertid innan motorn hoppar igång vid 7% SOC.
Alla med REX saknar värmepump.
När vi bytte till 94ah utan rex så ungefär fördubblades räckvidden.
Trefasladdning fanns ej till 60ah, men 94ah hade trefas 11kW, tror det var ett tillägg som de flesta har.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Ken1 »

Jag har en REX 60ah -15.
Vi räknar med drygt 10 mil + 10 mil på rex.
Det känns som den ligger på det ganska stadigt. Kör man försiktigt kan man säkert komma längre.
Är väldigt nöjd med bilen även om den inte varit felfri men är heller ingen problembil utan på nivå med tidigare bilar so majg haft skulle jag säga.

Den har gått drygt 5000mil.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

BMW i3 är väl ändå en bil som var före sin tid år 2013 när den kom? Åtminstone på det mesta, utom just batteristorleken.

Avgörande måste ju vara vilka körsträckor den ska användas till, ska det vara andrabil endast för jobbpendling, med 40 km per dag och inget mer räcker ju minsta batteriet med 18.8 kWh och utan REX.

Har en god vän med 94 Ah och REX, han kör land och rike runt med sin i3, och är väldigt nöjd. Men det har varit en del extra servicekostnader på REX-motorn, den används för lite tydligen.

Borde ju även bli lite djupare cykler för batteriet på REX-bilar, då många vågar köra ända ned till tomt batteri. Fast BMW verkar ha stryktåliga batterier, vad är det för leverantör och typ på dessa egentligen?

Priser från begagnade på 120 000:- till nya för 530 000:- ser jag på nätet, kul att den utvecklats så fint med åren och fortfarande säljer bra.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
BMW i3 är väl ändå en bil som var före sin tid år 2013 när den kom? Åtminstone på det mesta, utom just batteristorleken.

Avgörande måste ju vara vilka körsträckor den ska användas till, ska det vara andrabil endast för jobbpendling, med 40 km per dag och inget mer räcker ju minsta batteriet med 18.8 kWh och utan REX.

Har en god vän med 94 Ah och REX, han kör land och rike runt med sin i3, och är väldigt nöjd. Men det har varit en del extra servicekostnader på REX-motorn, den används för lite tydligen.

Borde ju även bli lite djupare cykler för batteriet på REX-bilar, då många vågar köra ända ned till tomt batteri. Fast BMW verkar ha stryktåliga batterier, vad är det för leverantör och typ på dessa egentligen?

Priser från begagnade på 120 000:- till nya för 530 000:- ser jag på nätet, kul att den utvecklats så fint med åren och fortfarande säljer bra.

Det är service vartannat år om man som vi inte kör så många mil. Tror det kostar 1500:- extra för Rex. 62,50:-/mån alltså. :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
BMW i3 är väl ändå en bil som var före sin tid år 2013 när den kom? Åtminstone på det mesta, utom just batteristorleken.

Avgörande måste ju vara vilka körsträckor den ska användas till, ska det vara andrabil endast för jobbpendling, med 40 km per dag och inget mer räcker ju minsta batteriet med 18.8 kWh och utan REX.

Har en god vän med 94 Ah och REX, han kör land och rike runt med sin i3, och är väldigt nöjd. Men det har varit en del extra servicekostnader på REX-motorn, den används för lite tydligen.

Borde ju även bli lite djupare cykler för batteriet på REX-bilar, då många vågar köra ända ned till tomt batteri. Fast BMW verkar ha stryktåliga batterier, vad är det för leverantör och typ på dessa egentligen?

Priser från begagnade på 120 000:- till nya för 530 000:- ser jag på nätet, kul att den utvecklats så fint med åren och fortfarande säljer bra.

Det är service vartannat år om man som vi inte kör så många mil. Tror det kostar 1500:- extra för Rex. 62,50:-/mån alltså. :)
Han fick byta spridare i REX-motorn nyligen, efter 5 års körning. Tydligen inte helt ovanligt enligt teknikern. Så det var då några tusenlappar till på den servicen, inte så farligt förstås.

Men har du inte behov av den extra räckvidden, behöver du ju inte släpa runt på en extra bensinmotor med generator i onödan. Och kan istället ha en värmepump där.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
MWall skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
BMW i3 är väl ändå en bil som var före sin tid år 2013 när den kom? Åtminstone på det mesta, utom just batteristorleken.

Avgörande måste ju vara vilka körsträckor den ska användas till, ska det vara andrabil endast för jobbpendling, med 40 km per dag och inget mer räcker ju minsta batteriet med 18.8 kWh och utan REX.

Har en god vän med 94 Ah och REX, han kör land och rike runt med sin i3, och är väldigt nöjd. Men det har varit en del extra servicekostnader på REX-motorn, den används för lite tydligen.

Borde ju även bli lite djupare cykler för batteriet på REX-bilar, då många vågar köra ända ned till tomt batteri. Fast BMW verkar ha stryktåliga batterier, vad är det för leverantör och typ på dessa egentligen?

Priser från begagnade på 120 000:- till nya för 530 000:- ser jag på nätet, kul att den utvecklats så fint med åren och fortfarande säljer bra.

Det är service vartannat år om man som vi inte kör så många mil. Tror det kostar 1500:- extra för Rex. 62,50:-/mån alltså. :)
Han fick byta spridare i REX-motorn nyligen, efter 5 års körning. Tydligen inte helt ovanligt enligt teknikern. Så det var då några tusenlappar till på den servicen, inte så farligt förstås.

Men har du inte behov av den extra räckvidden, behöver du ju inte släpa runt på en extra bensinmotor med generator i onödan. Och kan istället ha en värmepump där.
Ok, men då är det ju reparation och inte service. Vi hade nåt med nån ventil när bilen var nästan ny. Men annars har Rex varit helt felfri. Bilen tillverkades i juli 2016 så det är en av de allra första 94Ah-bilarna.

Typiskt behöver inte vi räckvidden heller men på somrarna brukar vi låna ut den till min svägerska och hennes man. Då kör de ner till Åhus bland annat. 65 mil från Uppsala. De laddar på lunchen men sen kör de en del på Rex också.

Att vi lånar ut den på somrarna är väl ingen anledning till att ha Rex kanske men jag gillar det ändå. Det är även ett bra försäkring mot min frus glömska. Inte alltid hon kommer ihåg att ladda. Då kan hon ändå ta sig till jobbet med den.

Vad vi skulle ha värmepump till förstår jag inte heller. Spara pengar på elförbrukningen? Minska vikt? Vara mer "renlärig"?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av DanneLKPG »

Jag kan varmt rekommendera den här gruppen för att få köpråd:

BMW i3 Sweden
https://www.facebook.com/groups/178692419151481


Jag själv kör en i3S 120Ah 2019 och älskar bilen! Har tyvärr inte jättekoll på äldre modellerna...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av DrDR »

Tack för svar.

Som sagt vi ska ha den som andrabil. Ingen pendling, kommer att snurra runt i närförort till Stockholm 90 % av tiden (max 1 mil per resa, kanske 1,5 t o r), ev några resor upp till 7-8 mil t o r per månad. Men för längre resor har jag min ordinarie bil, som ska bytas till en Ioniq 5 nästa år. Så 10 mil räckvidd räcker gott och väl. Av principskäl så vill jag gå helt över till eldrift och skippar därmed Rex.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av R2_m3 »

Har en 60Ah Rex som gått 5000 mil (varav vi kört ca 4000). Har endast haft ett fel och det är att bensintanksluckan inte alltid vill öppna sig utan man måste använda nödöppnare. Är tydligen ett vanligt fel på en givare som åtminstone i USA har bytts även utanför garantitiden. Har inte brytt mig om att byta den då vi nästan inte använder någon bensin längre. I början åkte vi till landet med den (12 mil) och då gick bensinmotorn (650 cc MC motor :) ) igång, men slog man på den på motorvägen så stördes man inte av ljudet. Ibland toppade vi upp med el i Sillekrog bara för att man kunde :)
Vissa i3 har nog bara typ2 och ingen DC (50kW) laddning, så det kan man kolla upp man letar begagnat. Har man inte behov av DC så kanske inte så viktigt men praktiskt att kunna ladda snabbt om så behövs.
Värmepump är ju bra om man har en BEV (utan REX) då den drar mindre för uppvärming på vintern så man får längre räckvidd.
Nu är det frun som har bilen och är mycket nöjd med den , vill inte köra Teslan, tycker det är för high tech :)
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Jag kan varmt rekommendera den här gruppen för att få köpråd:

BMW i3 Sweden
https://www.facebook.com/groups/178692419151481


Jag själv kör en i3S 120Ah 2019 och älskar bilen! Har tyvärr inte jättekoll på äldre modellerna...
Nyfiken; vad är du gillar med bilen, och vad gör den bättre jämfört med dagens mer moderna elbilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Ken1 »

Kan svara för min egen del.
En begangad 60Ah är ju hyffsat billig mot en nyare elbil (dom flesta i alla fall)

Sedan är det en perfekt stadsbil.

Den är alert, man sitter högt och är smidig att hantera pga av sitt lite udda format :)

En Honda E eller en Mini E är väl kanske skönare att åka i men dom kostar väl en del mer pengar?

rolighets faktorn på desa är väl ungefär densamma kan jag tycka, men jag gillar verkligen I3, med dess kolfiberkaross och hela tänket kring denna bil.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Tellus »

i3 REX kan bli en bra EPA traktor

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Jag kan varmt rekommendera den här gruppen för att få köpråd:

BMW i3 Sweden
https://www.facebook.com/groups/178692419151481


Jag själv kör en i3S 120Ah 2019 och älskar bilen! Har tyvärr inte jättekoll på äldre modellerna...
Nyfiken; vad är du gillar med bilen, och vad gör den bättre jämfört med dagens mer moderna elbilar?
Definiera modern. Räckvidd, laddhastighet o sånt är ju nästan helt ovidkommande för biltypen.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Hertsh »

MWall skrev:
Köp en 94Ah med Rex. Gärna en S för lite stadigare väghållning. Köper man en 94Ah får man även en ombordladdare som klarar 11 kW, dvs 16A 3-fas.

Vi kommer drygt 20 mil på sommaren och runt 15 mil på vintern. Men eftersom det är en Rex så har man ytterligare ~10-15 reservmil om man inte kan eller vill ladda. Jag tycker det är mycket bättre än en 120Ah utan Rex.

Snabbladdning är också mycket snabbare på 94Ah jämfört med 60Ah. Sägs det. Har aldrig provat. :) Vi har bara haft vår i 4,5 år. :lol:

Nästan alla verkar råka ut för spruckna damasker på framdämparna. I övrigt har vi inte haft ett enda fel. Eller jo, var nåt med hjulupphängningen fram som var knas.

Trevlig bil i och runt stan men jag gillar inte att köra den på landsväg/motorväg. Vi har inte någon S och jag tycker den är svår att hålla på rak kurs och så är den väldigt känslig för sidvind.


Edit: Lite för dyr men klart läckrast. En "Roadstyle" med Rex. Väldigt ovanlig. Helsvart S med kopparfärgade accenter och maxutrustad. Skinnet är väldigt mjukt och fint. Helt klart en optimal i3:a i mina ögon och lite av en "unicorn". De flesta Roadstyle är 120Ah som inte säljs med Rex i Europa längre. (nu kommer vissa hävda att det är för att det inte behövs men kom igen, på vintern får en 120Ah slita för att klara 20 mil och det är inte mycket till räckvidd).
S finns inte med REX, bara BEV
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Hertsh »

Teslaspolen skrev:
DrDR skrev:
Funderar på att köpa en begagnad i3 som andrabil. Har lite frågor:

* Laddport är typ 2 vad jag förstår. Stämmer det?
* Det verkar finnas olika effekt på ombordladdaren (AC): 3,7 eller 7,4 kW. Hur ser man vilken det är? Står det i instruktionsbok el dyl?
* Hur långt kommer man i praktiken med 60 Ah resp 94 Ah batteri?
* Några vanliga fel/problem med bilen?

Tack på förhand!
1. Ja det är Typ 2/CCS

2. Huruvida det är 3,7 eller 7,4 kW spelar ingen direkt roll i Sverige då det är en enfas laddare och så höga (32 ampere) huvudsäkringar är sällsynta här. I praktiken kan man säga att alla sådana bilar har en 3,7 kW laddare. Däremot finns i3 från någon årgång (någon mer kunnig om just i3 får svara från när) med en trefas 11 kW laddare som är högst relevant i Europa.

3. Kolla på abrp.mp och labba lite med de sträckorna du kan tänkas köra så kan du få dig en uppfattning om vad du har att vänta dig.
i3 med 11kw AC tar 3-fas. Det är standard på 94Ah. Vad som gällde på 60Ah vågar jag inte svara på.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Dexter86 »

Hur långt kommer man med 120aH batteriet vintertid på motorväg i 110km/h?
Kikat lite på att ha en sådan buse till frugan också som andrabil typ
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

BMW i3 köpråd

Inlägg av Hertsh »

DrDR skrev:
Funderar på att köpa en begagnad i3 som andrabil. Har lite frågor:

* Laddport är typ 2 vad jag förstår. Stämmer det?
* Det verkar finnas olika effekt på ombordladdaren (AC): 3,7 eller 7,4 kW. Hur ser man vilken det är? Står det i instruktionsbok el dyl?
* Hur långt kommer man i praktiken med 60 Ah resp 94 Ah batteri?
* Några vanliga fel/problem med bilen?

Tack på förhand!
Vi har en i3S 94Ah som vi haft sedan den var ny i April 2018.

Det är typ-2 med 11kw AC och max 50Kw AC-snabbladdning (CCS). Snabbladdning har vi bara använt under en resa då bilen var ny för att jag helt enkelt tyckte det var kul. I övrigt går den som andrabil med många men korta körningar.

Med andra ord är räckvidd inte så viktigt med andrabil såvida du inte har en särskild sträcka du vill ta dig till jobbet eller sommarstugan eller liknande. På sommaren visar mätaren 20-22 mil och på vintern 12-14 mil. Det känns rimligt.

Vår bil har haft 0 fel på de dryga 3 år vi ägt den. Besiktning, en service samt hjulskifte är det enda som gjorts på bilen. Vi är oerhört nöjda ägare. Den känns fortfarande som ny med avseende på ljudnivå och total avsaknad av gnissel eller gnek från karossen. Parkeringsskada saknas också eftersom panelerna är mjukare än traditionell plåt/aluminium så småskador uppstår inte.

Den är riktigt rolig att köra. Har fantastisk ESP som kanske är lite väl aggressiv på vintern (gör bilen långsam ur blocken), men det roliga är att ESPn kan stängas av och då är den som en gocart att köra. Det är, enligt mig, ingen långfärdsbil pga att den är vindkänslig och de smala däcken gör den instabil på motorväg (trots att i3S har något bredare däck bak än vanliga i3).

Kan bara rekommendera den!
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Hertsh skrev:
MWall skrev:
Köp en 94Ah med Rex. Gärna en S för lite stadigare väghållning. Köper man en 94Ah får man även en ombordladdare som klarar 11 kW, dvs 16A 3-fas.

Vi kommer drygt 20 mil på sommaren och runt 15 mil på vintern. Men eftersom det är en Rex så har man ytterligare ~10-15 reservmil om man inte kan eller vill ladda. Jag tycker det är mycket bättre än en 120Ah utan Rex.

Snabbladdning är också mycket snabbare på 94Ah jämfört med 60Ah. Sägs det. Har aldrig provat. :) Vi har bara haft vår i 4,5 år. :lol:

Nästan alla verkar råka ut för spruckna damasker på framdämparna. I övrigt har vi inte haft ett enda fel. Eller jo, var nåt med hjulupphängningen fram som var knas.

Trevlig bil i och runt stan men jag gillar inte att köra den på landsväg/motorväg. Vi har inte någon S och jag tycker den är svår att hålla på rak kurs och så är den väldigt känslig för sidvind.


Edit: Lite för dyr men klart läckrast. En "Roadstyle" med Rex. Väldigt ovanlig. Helsvart S med kopparfärgade accenter och maxutrustad. Skinnet är väldigt mjukt och fint. Helt klart en optimal i3:a i mina ögon och lite av en "unicorn". De flesta Roadstyle är 120Ah som inte säljs med Rex i Europa längre. (nu kommer vissa hävda att det är för att det inte behövs men kom igen, på vintern får en 120Ah slita för att klara 20 mil och det är inte mycket till räckvidd).
S finns inte med REX, bara BEV
Det är direkt felaktigt. Jag länkade ju dessutom till en S med Rex.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Hertsh »

MWall skrev:
Hertsh skrev:
S finns inte med REX, bara BEV
Det är direkt felaktigt. Jag länkade ju dessutom till en S med Rex.
Var är länken? Jag kan inte se någon. När jag köpte i3S fanns inte REX som alternativ och det var en av de första S som beställdes. Men det såldes nog S med REX utanför Sverige.

Jag ser gärna länken och blir motbevisad, alltid kul att lära sig något nytt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Hertsh skrev:
MWall skrev:
Hertsh skrev:
S finns inte med REX, bara BEV
Det är direkt felaktigt. Jag länkade ju dessutom till en S med Rex.
Var är länken? Jag kan inte se någon. När jag köpte i3S fanns inte REX som alternativ och det var en av de första S som beställdes. Men det såldes nog S med REX utanför Sverige.

Jag ser gärna länken och blir motbevisad, alltid kul att lära sig något nytt.
Lustigt. Var helt säker på att jag länkade till den. :lol:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/97399647


Finns även några till
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... &q=I3s+rex
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Hertsh »

MWall skrev:
Hertsh skrev:
MWall skrev:
Hertsh skrev:
S finns inte med REX, bara BEV
Det är direkt felaktigt. Jag länkade ju dessutom till en S med Rex.
Var är länken? Jag kan inte se någon. När jag köpte i3S fanns inte REX som alternativ och det var en av de första S som beställdes. Men det såldes nog S med REX utanför Sverige.

Jag ser gärna länken och blir motbevisad, alltid kul att lära sig något nytt.
Lustigt. Var helt säker på att jag länkade till den. :lol:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/97399647


Finns även några till
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... &q=I3s+rex
Ja där ser man. Alla de kan ju inte vara sålda i utlandet från början. Bild
MX LR (Raven) 2019
Skriv svar