Helt rätt. i3 är en otroligt bra bil. Honda e och Mini electric lockar inte alls.DanneLKPG skrev:Förstår inte alls var du vill komma? Jag skrev att jag gillar min i3S och du försöker få mig att inte göra det eller vadå? I den listan har jag bara provkört ID.3 som var ruskigt tråkig och plastig. Det var den första elbilen jag testade och fick mig inte alls övertygad att byta från min Golf. Sen drog jag till BMW och provkörde i3S. Mycket bättre.
BMW i3 köpråd
Moderator: Redaktion
Re: BMW i3 köpråd
Re: BMW i3 köpråd
Nej, absolut inte! Helt Ok.DanneLKPG skrev:Förstår inte alls var du vill komma? Jag skrev att jag gillar min i3S och du försöker få mig att inte göra det eller vadå? I den listan har jag bara provkört ID.3 som var ruskigt tråkig och plastig. Det var den första elbilen jag testade och fick mig inte alls övertygad att byta från min Golf. Sen drog jag till BMW och provkörde i3S. Mycket bättre.
Var bara en personlig sidokommentar (inte planerad sådan) att jag har svårt för den exteriöra designen av i3.
Gillar som sagt interiören i i3. Tycker de lyckats bra där.
Jo, håller med om ID3 interiört ser enormt plastig ut (gillar inte alls, även om jag tycker den är snygg exteriört).
Men köper absolut att det är svårt att diskutera smak gällande form och design.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i3 köpråd
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Re: BMW i3 köpråd
Har en I3 94Ah Rex sedan 3,5år.
Är mycket nöjd med den. Inga problem alls med reparationer. Det går åka långresor med den. Men den trivs bäst i stad och förortsmiljö. Jag tar lätt hellre vår I3 än vår Tesla 3 om jag ska iväg på ett ärende.
Helljuset är den största besvikelsen. Men det löste jag med att byta h9 lamporna mot led
En begagnad I3 är en helt perfekt andrabil (även första för par utan barn). Låga driftskostnader och förväntat mycket högt andrahandsvärde då bilen i princip helt är byggd av aluminium, plast och kolfiber. Se t.ex. Audi A1 som har många liknande egenskaper.
Sedan tycker jag personligen att det är hur kul som helst att ha en bil byggd i kolfiber. Hur vanligt är det?
Är mycket nöjd med den. Inga problem alls med reparationer. Det går åka långresor med den. Men den trivs bäst i stad och förortsmiljö. Jag tar lätt hellre vår I3 än vår Tesla 3 om jag ska iväg på ett ärende.
Helljuset är den största besvikelsen. Men det löste jag med att byta h9 lamporna mot led
En begagnad I3 är en helt perfekt andrabil (även första för par utan barn). Låga driftskostnader och förväntat mycket högt andrahandsvärde då bilen i princip helt är byggd av aluminium, plast och kolfiber. Se t.ex. Audi A1 som har många liknande egenskaper.
Sedan tycker jag personligen att det är hur kul som helst att ha en bil byggd i kolfiber. Hur vanligt är det?
Senast redigerad av Magnus71, redigerad totalt 1 gånger.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: BMW i3 köpråd
sweslac skrev:Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.
Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: BMW i3 köpråd
Det är billigare än förmånsvärdet på min!MWall skrev:sweslac skrev:Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.
Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: BMW i3 köpråd
Sålde du inte den för länge sen?Tars skrev:Det är billigare än förmånsvärdet på min!MWall skrev:sweslac skrev:Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.
Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Re: BMW i3 köpråd
Samsung SDI. "These cells are considered to be among the longest life-cycle cells available." https://insideevs.com/news/338067/bmw-i ... 000-miles/Off Grid Byggaren skrev:
Borde ju även bli lite djupare cykler för batteriet på REX-bilar, då många vågar köra ända ned till tomt batteri. Fast BMW verkar ha stryktåliga batterier, vad är det för leverantör och typ på dessa egentligen?
Re: BMW i3 köpråd
Är det inte 2995:-/månad för den vanliga i3an, och 2795:-/månad för i3s?MWall skrev:sweslac skrev:Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.
Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Re: BMW i3 köpråd
Nä. Tror inte det. 2995 är med 200 för vinterhjul inräknat.Sofie skrev:Är det inte 2995:-/månad för den vanliga i3an, och 2795:-/månad för i3s?MWall skrev:sweslac skrev:Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.
Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3634
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: BMW i3 köpråd
Jag tycker nog att i3 kan räknas som en av de modernare bilarna fortfarande. Från grunden utvecklad som elbil och en hel del progressivt tänk med kolfiberkaross och ett utseende som går mot strömmen. Tror det kommer bli en klassiker och ett av de bättre begagnadköpen idag.
Som andrabil verkar den svårslaget användbar till skillnad från t.ex. en Up eller Leaf i samma prisklass (givet att man kan leva med de inbyggda begränsningar som faktiskt finns, typ endast två i baksätet och opraktiska bakdörrar).
Som andrabil verkar den svårslaget användbar till skillnad från t.ex. en Up eller Leaf i samma prisklass (givet att man kan leva med de inbyggda begränsningar som faktiskt finns, typ endast två i baksätet och opraktiska bakdörrar).
Model Y LR AWD 2022
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: BMW i3 köpråd
I3 är verkligen en fin bil. Vår går över 300km även nu när tempen kryper ner mot ensiffrigt, tack vare VP. Någon som nämnde att bredare bakdäck endast finns på Sen, märkligt för vår levererades med 175 bak original. Vår i3a är tystare än vår Model 3 och känns bättre kvalitetsmässigt. Någon undrade hur långt man kommer i motorvägsfart med 120Ah batteri. Kör man lagligt är 250-260km motorvägsfart fullt möjligt. Kör man den 20km/h över skyltad fart blir det bara 22mil. Med snittfart på 108km/h drar vår 189Wh/km. Tillgänglig kapacitet är runt 39-40kWh. Som andra nämnt är svängradien fantastisk och effekten räcker gott och väl (170hk)
Re: BMW i3 köpråd
20" hjulen är staggered även på vanliga i3.NEO skrev:I3 är verkligen en fin bil. Vår går över 300km även nu när tempen kryper ner mot ensiffrigt, tack vare VP. Någon som nämnde att bredare bakdäck endast finns på Sen, märkligt för vår levererades med 175 bak original. Vår i3a är tystare än vår Model 3 och känns bättre kvalitetsmässigt. Någon undrade hur långt man kommer i motorvägsfart med 120Ah batteri. Kör man lagligt är 250-260km motorvägsfart fullt möjligt. Kör man den 20km/h över skyltad fart blir det bara 22mil. Med snittfart på 108km/h drar vår 189Wh/km. Tillgänglig kapacitet är runt 39-40kWh. Som andra nämnt är svängradien fantastisk och effekten räcker gott och väl (170hk)
Re: BMW i3 köpråd
Ska lämna igen min passat GTE bil via jobbet. Enda alternativet som gick att få för mig via jobbet var en Cupra (=id3) men även det tåget har gått nu(leveranstider). Man kan inte ha takräcke eller dragkrok, då ska man upp på en ID4. Jag kör lite för lite för att motivera det. Vi har bara bilar inom VW och systermärken att välja på.
Provade en i3 i helgen och blev sugen på att köpa en så billig begagnad som möjligt. Hos handlare kostar 2014-2015 60Ah REX med drygt 10.000 mil ca 150. En 94Ah REX hos handlare verkar kosta 200.000.
Om jag skulle leasa en ny blir det 3100/mån för 12 mån kontrakt. Det är nästan så jag tror en privatköpt för 200 blir dyrare än en leasad.
Min plan är att, tills vettiga elbilar med dragkrok blir rimligare att köpa privat, köpa en liten elbil för all vardagskörning och ha en gammal V70 till övrig körning. Just nu kör jag knappt så jag kan motivera en elbil (<1000 mil per år), men normalt ligger jag på 3000 (jobbar hemifrån och tror det kommer fortsätta gå bra efter covid de flesta dar i veckan). Eftersom jag inte vet hur långt jag kör vill jag inte binda mig till långa leasingavtal eller för låga miltal.
Kunde jag få tag på en 60Ah REX för 120-130 så behöver jag inte ta lån mm och om två år har jag en "andrabil" för ungefär samma det har kostat mig att köra en Passat GTE.
Är det rimligt tro att det kommer ut privatsålda i3 så lågt...
Även om en passat GTE inte är en riktig elbil känns det fel att gå tillbaka till nån beg fossilbil för vardagskörningen... Kanske blir det ändå interimslösningen, men går det att hitta en i3 riktigt billigt känns det som den bästa kompromissen tills vidare...
Provade en i3 i helgen och blev sugen på att köpa en så billig begagnad som möjligt. Hos handlare kostar 2014-2015 60Ah REX med drygt 10.000 mil ca 150. En 94Ah REX hos handlare verkar kosta 200.000.
Om jag skulle leasa en ny blir det 3100/mån för 12 mån kontrakt. Det är nästan så jag tror en privatköpt för 200 blir dyrare än en leasad.
Min plan är att, tills vettiga elbilar med dragkrok blir rimligare att köpa privat, köpa en liten elbil för all vardagskörning och ha en gammal V70 till övrig körning. Just nu kör jag knappt så jag kan motivera en elbil (<1000 mil per år), men normalt ligger jag på 3000 (jobbar hemifrån och tror det kommer fortsätta gå bra efter covid de flesta dar i veckan). Eftersom jag inte vet hur långt jag kör vill jag inte binda mig till långa leasingavtal eller för låga miltal.
Kunde jag få tag på en 60Ah REX för 120-130 så behöver jag inte ta lån mm och om två år har jag en "andrabil" för ungefär samma det har kostat mig att köra en Passat GTE.
Är det rimligt tro att det kommer ut privatsålda i3 så lågt...
Även om en passat GTE inte är en riktig elbil känns det fel att gå tillbaka till nån beg fossilbil för vardagskörningen... Kanske blir det ändå interimslösningen, men går det att hitta en i3 riktigt billigt känns det som den bästa kompromissen tills vidare...