BMW i3 köpråd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

BMW i3 köpråd

Inlägg av Hertsh »

DrDR skrev:
Funderar på att köpa en begagnad i3 som andrabil. Har lite frågor:

* Laddport är typ 2 vad jag förstår. Stämmer det?
* Det verkar finnas olika effekt på ombordladdaren (AC): 3,7 eller 7,4 kW. Hur ser man vilken det är? Står det i instruktionsbok el dyl?
* Hur långt kommer man i praktiken med 60 Ah resp 94 Ah batteri?
* Några vanliga fel/problem med bilen?

Tack på förhand!
Vi har en i3S 94Ah som vi haft sedan den var ny i April 2018.

Det är typ-2 med 11kw AC och max 50Kw AC-snabbladdning (CCS). Snabbladdning har vi bara använt under en resa då bilen var ny för att jag helt enkelt tyckte det var kul. I övrigt går den som andrabil med många men korta körningar.

Med andra ord är räckvidd inte så viktigt med andrabil såvida du inte har en särskild sträcka du vill ta dig till jobbet eller sommarstugan eller liknande. På sommaren visar mätaren 20-22 mil och på vintern 12-14 mil. Det känns rimligt.

Vår bil har haft 0 fel på de dryga 3 år vi ägt den. Besiktning, en service samt hjulskifte är det enda som gjorts på bilen. Vi är oerhört nöjda ägare. Den känns fortfarande som ny med avseende på ljudnivå och total avsaknad av gnissel eller gnek från karossen. Parkeringsskada saknas också eftersom panelerna är mjukare än traditionell plåt/aluminium så småskador uppstår inte.

Den är riktigt rolig att köra. Har fantastisk ESP som kanske är lite väl aggressiv på vintern (gör bilen långsam ur blocken), men det roliga är att ESPn kan stängas av och då är den som en gocart att köra. Det är, enligt mig, ingen långfärdsbil pga att den är vindkänslig och de smala däcken gör den instabil på motorväg (trots att i3S har något bredare däck bak än vanliga i3).

Kan bara rekommendera den!
Senast redigerad av Hertsh, redigerad totalt 1 gånger.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Hertsh skrev:
MWall skrev:
Köp en 94Ah med Rex. Gärna en S för lite stadigare väghållning. Köper man en 94Ah får man även en ombordladdare som klarar 11 kW, dvs 16A 3-fas.

Vi kommer drygt 20 mil på sommaren och runt 15 mil på vintern. Men eftersom det är en Rex så har man ytterligare ~10-15 reservmil om man inte kan eller vill ladda. Jag tycker det är mycket bättre än en 120Ah utan Rex.

Snabbladdning är också mycket snabbare på 94Ah jämfört med 60Ah. Sägs det. Har aldrig provat. :) Vi har bara haft vår i 4,5 år. :lol:

Nästan alla verkar råka ut för spruckna damasker på framdämparna. I övrigt har vi inte haft ett enda fel. Eller jo, var nåt med hjulupphängningen fram som var knas.

Trevlig bil i och runt stan men jag gillar inte att köra den på landsväg/motorväg. Vi har inte någon S och jag tycker den är svår att hålla på rak kurs och så är den väldigt känslig för sidvind.


Edit: Lite för dyr men klart läckrast. En "Roadstyle" med Rex. Väldigt ovanlig. Helsvart S med kopparfärgade accenter och maxutrustad. Skinnet är väldigt mjukt och fint. Helt klart en optimal i3:a i mina ögon och lite av en "unicorn". De flesta Roadstyle är 120Ah som inte säljs med Rex i Europa längre. (nu kommer vissa hävda att det är för att det inte behövs men kom igen, på vintern får en 120Ah slita för att klara 20 mil och det är inte mycket till räckvidd).
S finns inte med REX, bara BEV
Det är direkt felaktigt. Jag länkade ju dessutom till en S med Rex.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Hertsh »

MWall skrev:
Hertsh skrev:
S finns inte med REX, bara BEV
Det är direkt felaktigt. Jag länkade ju dessutom till en S med Rex.
Var är länken? Jag kan inte se någon. När jag köpte i3S fanns inte REX som alternativ och det var en av de första S som beställdes. Men det såldes nog S med REX utanför Sverige.

Jag ser gärna länken och blir motbevisad, alltid kul att lära sig något nytt.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Hertsh skrev:
MWall skrev:
Hertsh skrev:
S finns inte med REX, bara BEV
Det är direkt felaktigt. Jag länkade ju dessutom till en S med Rex.
Var är länken? Jag kan inte se någon. När jag köpte i3S fanns inte REX som alternativ och det var en av de första S som beställdes. Men det såldes nog S med REX utanför Sverige.

Jag ser gärna länken och blir motbevisad, alltid kul att lära sig något nytt.
Lustigt. Var helt säker på att jag länkade till den. :lol:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/97399647


Finns även några till
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... &q=I3s+rex
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1224
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Hertsh »

MWall skrev:
Hertsh skrev:
MWall skrev:
Hertsh skrev:
S finns inte med REX, bara BEV
Det är direkt felaktigt. Jag länkade ju dessutom till en S med Rex.
Var är länken? Jag kan inte se någon. När jag köpte i3S fanns inte REX som alternativ och det var en av de första S som beställdes. Men det såldes nog S med REX utanför Sverige.

Jag ser gärna länken och blir motbevisad, alltid kul att lära sig något nytt.
Lustigt. Var helt säker på att jag länkade till den. :lol:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/97399647


Finns även några till
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... &q=I3s+rex
Ja där ser man. Alla de kan ju inte vara sålda i utlandet från början. Bild
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Hertsh skrev:
MWall skrev:
Hertsh skrev:
MWall skrev:
Hertsh skrev:
S finns inte med REX, bara BEV
Det är direkt felaktigt. Jag länkade ju dessutom till en S med Rex.
Var är länken? Jag kan inte se någon. När jag köpte i3S fanns inte REX som alternativ och det var en av de första S som beställdes. Men det såldes nog S med REX utanför Sverige.

Jag ser gärna länken och blir motbevisad, alltid kul att lära sig något nytt.
Lustigt. Var helt säker på att jag länkade till den. :lol:

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... a/97399647


Finns även några till
https://www.blocket.se/annonser/hela_sv ... &q=I3s+rex
Ja där ser man. Alla de kan ju inte vara sålda i utlandet från början. Bild
Du kanske tänker på 120Ah? De såldes aldrig som Rex. Vare sig i3S eller vanliga i3.

Jag hade gärna bytt till en S men nu har vi haft vår vanliga i3 sen mars 2017. Har liksom blivit som en liten familjemedlem. :)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Tellus »

Dexter86 skrev:
Hur långt kommer man med 120aH batteriet vintertid på motorväg i 110km/h?
Kikat lite på att ha en sådan buse till frugan också som andrabil typ
Beror på väglag, temperatur, däck, vind osv

Här kan man få en bra uppskattning om man lägger in förhållanden
https://abetterrouteplanner.com/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
DanneLKPG skrev:
Jag kan varmt rekommendera den här gruppen för att få köpråd:

BMW i3 Sweden
https://www.facebook.com/groups/178692419151481

Jag själv kör en i3S 120Ah 2019 och älskar bilen! Har tyvärr inte jättekoll på äldre modellerna...
Nyfiken; vad är du gillar med bilen, och vad gör den bättre jämfört med dagens mer moderna elbilar?
Bättre än andra bilar vet jag inte, det är ju en smaksak och jag har inte kört alla. Men för sitt begagnatpris är den i toppklass om du vill ha ren elbil.
Jag kör mestadels i stadstrafik.

+Körglädje
+Pigg och snabb
+Låg förbrukning om man vill ;)
+Kort svängradie
+Stark regenerering (det gillar jag!)
+Lättparkerad överallt
+Bra parkeringshjälp med högupplöst backkamera och sensorer med pedestrian brake assist
+STORT utrymme för förare och passagerare fram
+Mycket god sikt i alla vinklar
+Fäller man sätena bak så kan du lasta mycket mer än man tror
+Känns väldigt modern och premium (min är maxutrustad med skinn, trådlös carplay, harman/kardon ljudsystem, navigation, trådlös laddare, adaptiv farthållare, öppningsbart soltak, Adaptiv LED Matrix)
+Trots endast 50kW CCS så laddar den 48-49kW 0-90% (vid 90-95% ca 25-30kW), känns inte långsamt alls med ett 42kWh-batteri
+i3S är SNYGG!
+Kolfiber kommer aldrig rosta!
+Frunk som rymmer min Typ2-kabel, Schukokabel, reparationssats och extra spolarvätska
+Service vartannat år (runt 2000-3000kr beroende på verkstad) och oavsett miltal om jag inte minns fel
+Stabil app för att starta klimatisering, ställa in laddningstider, förvärmningstider etc (Inte lika bra som Teslas grymma app såklart)

-Bakdörrarna bökiga att komma ur vid trång parkering
-Vindkänslig på motorvägen (men inte så att det känns farligt)
-Karmlösa dörrar (snyggt, men nej tack)
-Lite för aggressiva hjälpmedel på vintern som en annan påtalade, men går att stänga av (jag har den på en av 8 konfigurerbara snabbknappar)
-Ingen dragkroksmöjlighet original i Sverige, går dock att importera och eftermontera från USA om man orkar för att kunna dra lätta släp eller hålla cyklar dock
-Dyr i nypris, men svårslagen på begagnatmarknaden
-Inget fack under bagagegolvet, finns att köpa från tredjepart att montera för oss som ej har REX (en djupare plastbalja som monteras där motorn hade suttit)


Hade behållit bilen om vi hade behov av två stycken, men den kommer ersättas av IONIQ 5 i Nov/Dec då vi kommer flytta från stadskärnan nästa år och då gärna vill ha dragkrok.
Jag har även gjort min lite mindre clown-aktig genom att foliera bort blåa detaljer (under BMW-logo), "de-chrome" baklucka och svart foliering längst ner fram och bak.

Fler bilder före och efter folieringen här:
https://imgur.com/a/TmpNyIG
174244980_10222543884919967_7656337421263343271_n.jpg
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
+i3S är SNYGG!

Jag har även gjort min lite mindre clown-aktig genom att foliera bort blåa detaljer (under BMW-logo), "de-chrome" baklucka och svart foliering längst ner fram och bak.

Fler bilder före och efter folieringen här:
https://imgur.com/a/TmpNyIG
Tack för hela listan, men tänker att det finns Honda E, Fiat 500, Mini, MG Z, ID3, Seat Mi, mflr. nyare små elbilar som alternativ?

Tycker verkligen om BMW som bilar generellt (M3 är grym, men gillar hela 3-serien), men denna design är ingen favorit. Sorry, men tycker att det verkligen inte är snyggt att halva fronten/motorhuven glidit bakåt 1 dm jämfört med den nedre halvan av fronten. Har svårt för den märkliga formen på huven/fronten måste jag säga.

Däremot så tycker jag den är rätt snygg interiört. Där tycker jag deras designidéer lyckats lite bättre ur en estetisk synvinkel.

Samt att man måste ge BMW poäng för att komma med den så tidigt i början på 10-talet. De var verkligen nästan lika tidiga att satsa på rena elbilar som Tesla och Nissan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av DanneLKPG »

Förstår inte alls var du vill komma? Jag skrev att jag gillar min i3S och du försöker få mig att inte göra det eller vadå? I den listan har jag bara provkört ID.3 som var ruskigt tråkig och plastig. Det var den första elbilen jag testade och fick mig inte alls övertygad att byta från min Golf. Sen drog jag till BMW och provkörde i3S. Mycket bättre.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

DanneLKPG skrev:
Förstår inte alls var du vill komma? Jag skrev att jag gillar min i3S och du försöker få mig att inte göra det eller vadå? I den listan har jag bara provkört ID.3 som var ruskigt tråkig och plastig. Det var den första elbilen jag testade och fick mig inte alls övertygad att byta från min Golf. Sen drog jag till BMW och provkörde i3S. Mycket bättre.
Helt rätt. i3 är en otroligt bra bil. Honda e och Mini electric lockar inte alls.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Förstår inte alls var du vill komma? Jag skrev att jag gillar min i3S och du försöker få mig att inte göra det eller vadå? I den listan har jag bara provkört ID.3 som var ruskigt tråkig och plastig. Det var den första elbilen jag testade och fick mig inte alls övertygad att byta från min Golf. Sen drog jag till BMW och provkörde i3S. Mycket bättre.
Nej, absolut inte! Helt Ok.

Var bara en personlig sidokommentar (inte planerad sådan) att jag har svårt för den exteriöra designen av i3.

Gillar som sagt interiören i i3. Tycker de lyckats bra där.

Jo, håller med om ID3 interiört ser enormt plastig ut (gillar inte alls, även om jag tycker den är snygg exteriört).

Men köper absolut att det är svårt att diskutera smak gällande form och design. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare
Inlägg: 310
Blev medlem: 08 mar 2015 15:31
Ort: Vallentuna

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av sweslac »

Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Magnus71
Inlägg: 146
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Magnus71 »

Har en I3 94Ah Rex sedan 3,5år.
Är mycket nöjd med den. Inga problem alls med reparationer. Det går åka långresor med den. Men den trivs bäst i stad och förortsmiljö. Jag tar lätt hellre vår I3 än vår Tesla 3 om jag ska iväg på ett ärende.

Helljuset är den största besvikelsen. Men det löste jag med att byta h9 lamporna mot led

En begagnad I3 är en helt perfekt andrabil (även första för par utan barn). Låga driftskostnader och förväntat mycket högt andrahandsvärde då bilen i princip helt är byggd av aluminium, plast och kolfiber. Se t.ex. Audi A1 som har många liknande egenskaper.

Sedan tycker jag personligen att det är hur kul som helst att ha en bil byggd i kolfiber. Hur vanligt är det?
Senast redigerad av Magnus71, redigerad totalt 1 gånger.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Tars »

MWall skrev:
sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Det är billigare än förmånsvärdet på min! Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Tars skrev:
MWall skrev:
sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Det är billigare än förmånsvärdet på min! Bild
Sålde du inte den för länge sen?
Qwerty
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 aug 2019 07:52

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Qwerty »

Off Grid Byggaren skrev:

Borde ju även bli lite djupare cykler för batteriet på REX-bilar, då många vågar köra ända ned till tomt batteri. Fast BMW verkar ha stryktåliga batterier, vad är det för leverantör och typ på dessa egentligen?
Samsung SDI. "These cells are considered to be among the longest life-cycle cells available." https://insideevs.com/news/338067/bmw-i ... 000-miles/
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 594
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av Sofie »

MWall skrev:
sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Är det inte 2995:-/månad för den vanliga i3an, och 2795:-/månad för i3s?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

Sofie skrev:
MWall skrev:
sweslac skrev:
Sålde min pga att jag inte pendlar längre. En 94ah från 2018.... Super svår såld visade sig, och stor värdetapp efter 1,5 års ägande. Tror att folk vill hellre leasa nya elbilar än att köpa begagnad.

Ja nu kan man ju leasa en ny S i 12 månader för 2995:-/mån inklusive vinterhjul. Går inte att konkurrera mot det.
Är det inte 2995:-/månad för den vanliga i3an, och 2795:-/månad för i3s?
Nä. Tror inte det. 2995 är med 200 för vinterhjul inräknat.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av jonasl »

Jag tycker nog att i3 kan räknas som en av de modernare bilarna fortfarande. Från grunden utvecklad som elbil och en hel del progressivt tänk med kolfiberkaross och ett utseende som går mot strömmen. Tror det kommer bli en klassiker och ett av de bättre begagnadköpen idag.

Som andrabil verkar den svårslaget användbar till skillnad från t.ex. en Up eller Leaf i samma prisklass (givet att man kan leva med de inbyggda begränsningar som faktiskt finns, typ endast två i baksätet och opraktiska bakdörrar).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av NEO »

I3 är verkligen en fin bil. Vår går över 300km även nu när tempen kryper ner mot ensiffrigt, tack vare VP. Någon som nämnde att bredare bakdäck endast finns på Sen, märkligt för vår levererades med 175 bak original. Vår i3a är tystare än vår Model 3 och känns bättre kvalitetsmässigt. Någon undrade hur långt man kommer i motorvägsfart med 120Ah batteri. Kör man lagligt är 250-260km motorvägsfart fullt möjligt. Kör man den 20km/h över skyltad fart blir det bara 22mil. Med snittfart på 108km/h drar vår 189Wh/km. Tillgänglig kapacitet är runt 39-40kWh. Som andra nämnt är svängradien fantastisk och effekten räcker gott och väl (170hk)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

NEO skrev:
I3 är verkligen en fin bil. Vår går över 300km även nu när tempen kryper ner mot ensiffrigt, tack vare VP. Någon som nämnde att bredare bakdäck endast finns på Sen, märkligt för vår levererades med 175 bak original. Vår i3a är tystare än vår Model 3 och känns bättre kvalitetsmässigt. Någon undrade hur långt man kommer i motorvägsfart med 120Ah batteri. Kör man lagligt är 250-260km motorvägsfart fullt möjligt. Kör man den 20km/h över skyltad fart blir det bara 22mil. Med snittfart på 108km/h drar vår 189Wh/km. Tillgänglig kapacitet är runt 39-40kWh. Som andra nämnt är svängradien fantastisk och effekten räcker gott och väl (170hk)
20" hjulen är staggered även på vanliga i3.
luftkyld
Inlägg: 13
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av luftkyld »

Ska lämna igen min passat GTE bil via jobbet. Enda alternativet som gick att få för mig via jobbet var en Cupra (=id3) men även det tåget har gått nu(leveranstider). Man kan inte ha takräcke eller dragkrok, då ska man upp på en ID4. Jag kör lite för lite för att motivera det. Vi har bara bilar inom VW och systermärken att välja på.

Provade en i3 i helgen och blev sugen på att köpa en så billig begagnad som möjligt. Hos handlare kostar 2014-2015 60Ah REX med drygt 10.000 mil ca 150. En 94Ah REX hos handlare verkar kosta 200.000.

Om jag skulle leasa en ny blir det 3100/mån för 12 mån kontrakt. Det är nästan så jag tror en privatköpt för 200 blir dyrare än en leasad.

Min plan är att, tills vettiga elbilar med dragkrok blir rimligare att köpa privat, köpa en liten elbil för all vardagskörning och ha en gammal V70 till övrig körning. Just nu kör jag knappt så jag kan motivera en elbil (<1000 mil per år), men normalt ligger jag på 3000 (jobbar hemifrån och tror det kommer fortsätta gå bra efter covid de flesta dar i veckan). Eftersom jag inte vet hur långt jag kör vill jag inte binda mig till långa leasingavtal eller för låga miltal.

Kunde jag få tag på en 60Ah REX för 120-130 så behöver jag inte ta lån mm och om två år har jag en "andrabil" för ungefär samma det har kostat mig att köra en Passat GTE.

Är det rimligt tro att det kommer ut privatsålda i3 så lågt...

Även om en passat GTE inte är en riktig elbil känns det fel att gå tillbaka till nån beg fossilbil för vardagskörningen... Kanske blir det ändå interimslösningen, men går det att hitta en i3 riktigt billigt känns det som den bästa kompromissen tills vidare...
Skriv svar