BMW i3 köpråd

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av jonasl »

Jag tycker nog att i3 kan räknas som en av de modernare bilarna fortfarande. Från grunden utvecklad som elbil och en hel del progressivt tänk med kolfiberkaross och ett utseende som går mot strömmen. Tror det kommer bli en klassiker och ett av de bättre begagnadköpen idag.

Som andrabil verkar den svårslaget användbar till skillnad från t.ex. en Up eller Leaf i samma prisklass (givet att man kan leva med de inbyggda begränsningar som faktiskt finns, typ endast två i baksätet och opraktiska bakdörrar).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av NEO »

I3 är verkligen en fin bil. Vår går över 300km även nu när tempen kryper ner mot ensiffrigt, tack vare VP. Någon som nämnde att bredare bakdäck endast finns på Sen, märkligt för vår levererades med 175 bak original. Vår i3a är tystare än vår Model 3 och känns bättre kvalitetsmässigt. Någon undrade hur långt man kommer i motorvägsfart med 120Ah batteri. Kör man lagligt är 250-260km motorvägsfart fullt möjligt. Kör man den 20km/h över skyltad fart blir det bara 22mil. Med snittfart på 108km/h drar vår 189Wh/km. Tillgänglig kapacitet är runt 39-40kWh. Som andra nämnt är svängradien fantastisk och effekten räcker gott och väl (170hk)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av MWall »

NEO skrev:
I3 är verkligen en fin bil. Vår går över 300km även nu när tempen kryper ner mot ensiffrigt, tack vare VP. Någon som nämnde att bredare bakdäck endast finns på Sen, märkligt för vår levererades med 175 bak original. Vår i3a är tystare än vår Model 3 och känns bättre kvalitetsmässigt. Någon undrade hur långt man kommer i motorvägsfart med 120Ah batteri. Kör man lagligt är 250-260km motorvägsfart fullt möjligt. Kör man den 20km/h över skyltad fart blir det bara 22mil. Med snittfart på 108km/h drar vår 189Wh/km. Tillgänglig kapacitet är runt 39-40kWh. Som andra nämnt är svängradien fantastisk och effekten räcker gott och väl (170hk)
20" hjulen är staggered även på vanliga i3.
luftkyld
Inlägg: 14
Blev medlem: 16 dec 2021 14:06

Re: BMW i3 köpråd

Inlägg av luftkyld »

Ska lämna igen min passat GTE bil via jobbet. Enda alternativet som gick att få för mig via jobbet var en Cupra (=id3) men även det tåget har gått nu(leveranstider). Man kan inte ha takräcke eller dragkrok, då ska man upp på en ID4. Jag kör lite för lite för att motivera det. Vi har bara bilar inom VW och systermärken att välja på.

Provade en i3 i helgen och blev sugen på att köpa en så billig begagnad som möjligt. Hos handlare kostar 2014-2015 60Ah REX med drygt 10.000 mil ca 150. En 94Ah REX hos handlare verkar kosta 200.000.

Om jag skulle leasa en ny blir det 3100/mån för 12 mån kontrakt. Det är nästan så jag tror en privatköpt för 200 blir dyrare än en leasad.

Min plan är att, tills vettiga elbilar med dragkrok blir rimligare att köpa privat, köpa en liten elbil för all vardagskörning och ha en gammal V70 till övrig körning. Just nu kör jag knappt så jag kan motivera en elbil (<1000 mil per år), men normalt ligger jag på 3000 (jobbar hemifrån och tror det kommer fortsätta gå bra efter covid de flesta dar i veckan). Eftersom jag inte vet hur långt jag kör vill jag inte binda mig till långa leasingavtal eller för låga miltal.

Kunde jag få tag på en 60Ah REX för 120-130 så behöver jag inte ta lån mm och om två år har jag en "andrabil" för ungefär samma det har kostat mig att köra en Passat GTE.

Är det rimligt tro att det kommer ut privatsålda i3 så lågt...

Även om en passat GTE inte är en riktig elbil känns det fel att gå tillbaka till nån beg fossilbil för vardagskörningen... Kanske blir det ändå interimslösningen, men går det att hitta en i3 riktigt billigt känns det som den bästa kompromissen tills vidare...
Skriv svar