Renault Zoe 22 kWh

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av DrDR »

Finns ganska många Renault Zoe 22 kWh på Blocket för runt 100 kkr.

Vad har era erfarenheter av den? Vanliga problem? Räckvidd? Behöver max 4-5 mil även vintertid då det är en potentiell andrabil. Annat man behöver veta? Känner till batterihyra/-köp.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av Jerker »

Jag hade en sån i 3 år. Det är en trevlig bil att köra. Jag hade inga problem med bilen utom att jag fick ett måndagsexemplar vad gäller värmepumpen som bara startade ibland. Hade den på privatleasing och efter att de försökt reparera pumpen ett antal ggr bytte de till slut in den.

Men jag var en riktig entusiast och körde även långkörningar med den, typ 50 mil. Det tar givetvis längre tid, men då fanns det gratis 22 kW-laddare på många ställen så det blev iaf billigt att köra!

Det man ska veta är att förbrukningen verkligen rusar iväg om man kör motorvägsfart, men om du bara ska pendla kortare sträckor skulle jag säga att det inte är nåt att tveka om.

Edit: Det man ska tänka på är att de flesta säljs med batterihyra, så det tillkommer en månadskostnad som är beroende av hur många mil man kör per år.
Användarvisningsbild
AndersBosson
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 30 sep 2019 22:59
Ort: Tjörn

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av AndersBosson »

Köpte just en 41kwh Zoe, lite mindre än Nissan leaf men för oss som bor utanför stan är det riktigt gott att ha mer räckvidd när barnen skall köras kors och tvärs.
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av niklas12 »

Hade också planer på en Zoe men det föll på batterihyran, det funkar ju när bilen är ny men som begagnade är just batterihyran den största utgiftsposten.
Detta måste vara en riktig kassako för Renault.
Som jag förstår det så löper hyran på oavsett om bilen används eller inte.

Gäller garantin på batteriet under tiden det leasas eller när går garantitiden ut ?

Hur är det med utköp av batteri ?
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av FredrikR »

niklas12 skrev:
Hade också planer på en Zoe men det föll på batterihyran, det funkar ju när bilen är ny men som begagnade är just batterihyran den största utgiftsposten.
Detta måste vara en riktig kassako för Renault.
Som jag förstår det så löper hyran på oavsett om bilen används eller inte.

Gäller garantin på batteriet under tiden det leasas eller när går garantitiden ut ?

Hur är det med utköp av batteri ?

Utköp av batteri går att göra på alla med batterihyra.
Det verkar som att det finns något av en "formel" för hyran. Men fritt från minnet kostar det 25-50 000 att köpa ut.
Vet att det finns avhandlat i ett par trådar om Zoe.

Finns bland annat en tråd som heter "Zoe och köp av batteri" sök på den för mer info.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av Jerker »

niklas12 skrev:
Gäller garantin på batteriet under tiden det leasas eller när går garantitiden ut ?
Man har "livstidsgaranti" på minst 75% kapacitet på batteriet. Tror att det från början var ett sätt att få folk att släppa rädslan för att de skulle bli tvungna att byta batteri efter några år. Man är alltså garanterad att batteriet är OK under den tid man hyr det, oavsett ålder på själva bilen.
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av niklas12 »

Tolkar jag det rätt att denna livstidsgaranti endast gäller leasade batterier eller hur är villkoren om man köper ut batteriet?

Vart hittar man hyreskostnaden för batterierna har för mig att 599/mån är första steget och att det stegrade ganska mycket om man kör mycket.

Jag skulle ha den som pendlarbil och räknar med ca 2500mil/år
niklas12
Inlägg: 2508
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av niklas12 »

Jag hittade den andra tråden nu och det verkar som att det ska gå o köpa loss i vart fall
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av [JM] »

Köpte en Zoe 22kwh i våras och den har ca 100km räckvidd med medeltung fot på gaspedalen eller när det är lite kallare ute. 0-ish.
Lånade ut till mamma (75 år) som körde den några veckor i juli.
När ja fick tillbaka den så hade den 160km uppskattad räckvidd.
Mätaren verkar visa ganska rätt gällade uppskattad räckvidd.

Enda negativa är att det inte får att ställa laddströmen.
Den drar 16A på trefasen eller 8A (1-fas) med reseladdaren (om jag minns rätt)
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av DrDR »

Slog till på en 22 kWh 2016. En fråga om någon vet:
Hur ändrar man klockan, den går en timme efter. Har försökt göra som det står i instruktionsboken men det funkar inte.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av filippb »

DrDR skrev:
Slog till på en 22 kWh 2016. En fråga om någon vet:
Hur ändrar man klockan, den går en timme efter. Har försökt göra som det står i instruktionsboken men det funkar inte.
Har för mig man var tvungen att uppdatera mjukvara genom usb-sticka för ett par år sedan för att få igång klockan mm.

Testa här: https://renault-connect.renault.se/soft ... de/r-link2
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av DrDR »

filippb skrev:
DrDR skrev:
Slog till på en 22 kWh 2016. En fråga om någon vet:
Hur ändrar man klockan, den går en timme efter. Har försökt göra som det står i instruktionsboken men det funkar inte.
Har för mig man var tvungen att uppdatera mjukvara genom usb-sticka för ett par år sedan för att få igång klockan mm.

Testa här: https://renault-connect.renault.se/soft ... de/r-link2
Tack! Det ska jag testa.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av Jerker »

Tyvärr är ju infotainmentsystemet från 1800-talet. Det har många brister, men det är ju samma som alla andra Renaults bilar från samma perod, bara med några anpassningar till elbil. Vet inte hur mycket de har förbättrat det i senare modeller.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av ChristerSjo »

DrDR skrev:
Finns ganska många Renault Zoe 22 kWh på Blocket för runt 100 kkr.

Vad har era erfarenheter av den? Vanliga problem? Räckvidd? Behöver max 4-5 mil även vintertid då det är en potentiell andrabil. Annat man behöver veta? Känner till batterihyra/-köp.
Frugan köpte en Zoe 2019 med 41 kWh batteriet i juli 2020. Hon pendlar 7 mil per dag (ToR) och det är 55% landsväg 70-80 km/h och 45% motorväg (100-110 kWh) på sommaren kommer hon 26-27 mil och på vintern 22-25 mil. Ungefär.

EDIT: Sorry det var ju en 22 kWh du pratade om.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av DrDR »

Har problem med att min Zoe inte alltid laddar eller börjar ladda efter utsatt tid när jag har valt fördröjd start på laddningen. Någon annan som haft samma problem och vet lösning på detta?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av Yxel »

Ja den är känslig om spänningen är för låg tror jag.
Fel vi haft på våran: brustna fjädrar fram, rör till gasen i värmesystemet trasigt (gick på 22000:- men togs på maskinskada. Fått batteriet bytt då den slutade ladda vid en köldknäpp.
Trots det är vi nöjda. Perfekt pendlar och slit och slängbil.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av perkabolo »

DrDR skrev: 21 dec 2022 23:25
Har problem med att min Zoe inte alltid laddar eller börjar ladda efter utsatt tid när jag har valt fördröjd start på laddningen. Någon annan som haft samma problem och vet lösning på detta?
Jag hade samma problem med min Zoe och lyckades aldrig hitta någon lösning.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
timoptimerad
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jan 2023 10:18

Re: Renault Zoe 22 kWh

Inlägg av timoptimerad »

Ett trick som verkar hjälpa är att ha laddaren öppen för laddning i 1 minut när man ansluter även om elpriset är högt just då. Därefter deaktiverar man laddaren och väntar på billiga elpriser. Då vaknar Zoe alltid när laddaren kommer igång några timmar senare för mig. Som om den håller sig mer vaken när den fått laddning direkt vid inkoppling. Kanske bara har haft tur... Har lagt in script som sköter laddaren så åt mig och det har fungerat bra sedan jag lade till det i hemautomationen. Har en Garo-laddare.
Skriv svar