Straffavgift på snabbladdning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av PhR34k »

Nu börjas det.

”Kommunala Göteborg Energi har sedan augusti en effektavgift där villaägare betalar 33,5 kronor gånger månadens högsta timmeldeleffekt i kW. För den som har en laddbox med 22 kW innebär det en avgift på 737 kronor för att ladda bilen i en timme – oavsett när på dygnet den laddas.”

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ef ... k3l9DC902g


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

Du kanske ska lära dig skillnaden på snabbladdning och destinationsladdning före du delar nått sånt?

Det där påverkar nästan ingenting faktiskt. De flesta kan ladda nattetid med lägre effekt än de toppar man har när man lagar mat etc.

Artikeln är på gränsen till FUD. Nästan inga bilar har 22kW AC-laddning, och så gott som ingen har 32A hemma och kan ladda med 22kW.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av PhR34k »

Visserligen är inte 22kW snabbladdning men det är snabbladdning om man pratar om vanlig laddning i hemmet. Och jag vet att normalt laddar man Max runt 11kW i hemmet men sen tar dom upp 22kW laddning som ett exempel, står inte att det inte kommer att straffa även 11kW laddning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

PhR34k skrev:
Visserligen är inte 22kW snabbladdning men det är snabbladdning om man pratar om vanlig laddning i hemmet. Och jag vet att normalt laddar man Max runt 11kW i hemmet men sen tar dom upp 22kW laddning som ett exempel, står inte att det inte kommer att straffa även 11kW laddning.
De flesta behöver inte och laddar nog inte med 11kW. Jag har kört 1500 mil på knappt 4 månader och sätter bilen på laddning kanske 2 dagar i veckan normalt. Och då med ca 10A så ca 6.5kW.

Skulle jag bo i Göteborg skulle det knappt påverka mitt pris, då jag laddar nattetid där min övrig förbrukning är låg.
Topparna jag har dagtid vid matlagning och om samtidigt ugnen är på och vi kört igång en tvättmaskin är högre än om jag laddar bilen under natten.

Det är en riktigt usel artikel som inte tar hänsyn till hur övrig förbrukning ser ut, hur normal laddning funkar, att 32A är extremt ovanligt i hus och att man enkelt kan komma undan den större delen av avgiften.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av LasseTM »

Set man ändå bör reagera på är att det inte gäller vissa tider.
Vill man få bort effekt topparna är det ju utmärkt om vi med elbil nattladdar och gör detta snabbt så vi inte förbrukar på kvällar eller morgon men så har man inte lagt upp det.
Rimligt vore ju om man enbart mäter effekt toppen vardagar mellan 06:00 och 22:00.
Utanför dessa tider så är det ju bara ren vinst om du krämar på allt vad du kan när du laddar din bil, du höjer ju dessutom verkningsgraden när du laddar om du maxar.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Dinsdale »

LasseTM skrev:
Set man ändå bör reagera på är att det inte gäller vissa tider.
Vill man få bort effekt topparna är det ju utmärkt om vi med elbil nattladdar och gör detta snabbt så vi inte förbrukar på kvällar eller morgon men så har man inte lagt upp det.
Rimligt vore ju om man enbart mäter effekt toppen vardagar mellan 06:00 och 22:00.
Utanför dessa tider så är det ju bara ren vinst om du krämar på allt vad du kan när du laddar din bil, du höjer ju dessutom verkningsgraden när du laddar om du maxar.
Problemet som Göteborgs energi möjligen sett framför sig är att alla då ställer in bilen på att börja ladda kl 22:00, alltså exakt samtidigt. Då får man två problem, dels ett kraftigt ökat strömuttag exakt kl 22:00 och dels då hög last därefter. Idag är problemet med ökat effektuttag lite mer utspritt över tid. Det är säkert koncentrerat till de tidpunkter folk kommer hem från jobbet, men det blir ändå en viss slumpmässig spridning pga att alla har olika långt till jobbet, det kan bli köer för nån men inte för nån annan, nån kanske stannar och handlar på vägen hem osv osv.

Vet inte hur pass långt fram i tiden som de där problemen kommer börja manifestera sig, men det är nog klokt av nätägaren att ta höjd för det redan nu så man slipper göra om prisplanen en gång till senare (när elbilar blivit verkligt populärt).
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av LarsL »

PhR34k skrev:
Visserligen är inte 22kW snabbladdning men det är snabbladdning om man pratar om vanlig laddning i hemmet. Och jag vet att normalt laddar man Max runt 11kW i hemmet men sen tar dom upp 22kW laddning som ett exempel, står inte att det inte kommer att straffa även 11kW laddning.
Snabbladdning är DC och har laddaren utanför bilen. Visserligen säger EU standarden att snabbladdning börjar efter 22kW men jag skulle nog säga att du ska upp till 40 eller 50 kW för att räknas som snabbladdning. Upp till 22 kW är det normalladdning där laddaren sitter i bilen.

Ja, de försöker skrämmas locka till klick. Tyvärr går ”vanligt folk” på detta och tror att en elbil måste ha 22kW. Sanningen är ju att man förmodligen kan klara sig med en maxladdningen som är på lägre effekt än tex matlagningen, fast under längre tid.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av PhR34k »

Återigen så tolkade jag det som att 22kW var ett exempel och att de skulle kunna lika bra vara 11kW vilket väldigt många har sina billaddare inställda på. Men det kanske är bara jag som tolkar det så.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Klintan »

Göteborg Energi lägger på en ny avgift, 33,50 kr * månadens högsta timmedeleffekt i kW. Har du laddat 11 kW och så har samtidigt värmepumpen dragit 5 kW blir det 16*33,50, 536 kr.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Black »

Det är ju en väldigt konstig och orättvis avgift.
Om du råkar toppa en gång på en månad tex på natten en mild dag när det finns överskott blir du straffad.
Men om du ligger konstant ganska högt en smällkall vinter på alla vardagsmorgnar då slipper du straff.
Det verkar ju vara en riktigt korkad idé? Iofs det är ju Göteborg så man blir ju inte förvånad…
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av tor-ake »

På vilket sätt är avgiften orättvis? Den gäller väl alla?

Nätägaren vill att kunderna skall anpassa sina användningsmönster och installationer för att hålla nere effekttoppar, men samtidigt ge möjligheten för de som vill och behöver, att dra stora effekter. När det börjar röra sig om hundralappar i månaden då lönar det sig att installera en eller ett par lastvakter som håller maxförbrukningen i schack.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

Klintan skrev:
Göteborg Energi lägger på en ny avgift, 33,50 kr * månadens högsta timmedeleffekt i kW. Har du laddat 11 kW och så har samtidigt värmepumpen dragit 5 kW blir det 16*33,50, 536 kr.
Fast då räknar du med att tidigare topp i hushållet varit 0kW.
Om man istället ser hur många laddar så är det nattetid, och många kan ställa ner laddningen till hälften och ändå få fullt.
Laddar man nattetid så laddar man inte under husets normala peak där man t.ex lagar mat, har disk eller tvättmaskin på etc. Det blir inte många tior extra om ens några om man bara ser till att inte blåsa på onödigt mycket på laddningen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

tor-ake skrev:
På vilket sätt är avgiften orättvis? Den gäller väl alla?

Nätägaren vill att kunderna skall anpassa sina användningsmönster och installationer för att hålla nere effekttoppar, men samtidigt ge möjligheten för de som vill och behöver, att dra stora effekter.
Om man styr sin användning till natten då nätet i övrigt är lågt belastat borde effektavgiften vara lägre eller inte alls finnas. Där har Göteborg Energi inga toppar de måste kapa. Att t.ex inte ha en effektavgift mellan 23-5 vore vettigt om man verkligen vill styra om folks användning till en tid där belastningen är låg.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Black skrev:
Det är ju en väldigt konstig och orättvis avgift.
Om du råkar toppa en gång på en månad tex på natten en mild dag när det finns överskott blir du straffad.
Men om du ligger konstant ganska högt en smällkall vinter på alla vardagsmorgnar då slipper du straff.
Det verkar ju vara en riktigt korkad idé? Iofs det är ju Göteborg så man blir ju inte förvånad…
De har bara hittat ytterligare ett sätt att suga ut sina kunder.
Hade det bara varit under tider med generellt hög effektuttag så hade det varit motiverat men nu liknar det ocker.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Klintan »

joel80 skrev:
Klintan skrev:
Göteborg Energi lägger på en ny avgift, 33,50 kr * månadens högsta timmedeleffekt i kW. Har du laddat 11 kW och så har samtidigt värmepumpen dragit 5 kW blir det 16*33,50, 536 kr.
Fast då räknar du med att tidigare topp i hushållet varit 0kW.
Om man istället ser hur många laddar så är det nattetid, och många kan ställa ner laddningen till hälften och ändå få fullt.
Laddar man nattetid så laddar man inte under husets normala peak där man t.ex lagar mat, har disk eller tvättmaskin på etc. Det blir inte många tior extra om ens några om man bara ser till att inte blåsa på onödigt mycket på laddningen.
Varmvattenberedaren kan köra legionellaprogrammet eller värmen slår på, diskmaskin kör åtminstone vi på natten. Har styrning av VVP, laddboxar och avfuktare för att köras max vid lågpris. Någon timme per månad lär det bli maxeffekt.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror på att överlåta till elbolaget att starta laddning under natten så kan dom reglera. Man sätter bara en färdigtid. Kanske kan man låta dom reglera även andra saker, typ värme och varmvatten. Naturligtvis med målsättningen att det inte ska märkas och att det delas ut morötter.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Lacho »

Gäller samma sak brf och om man har laddstolpe i gemensamt garage? Alla har varsin tagg och stolpe och får egen elräkning
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Edward123 »

Lacho skrev:
Gäller samma sak brf och om man har laddstolpe i gemensamt garage? Alla har varsin tagg och stolpe och får egen elräkning
Vår elleverantör (tror det är E.on) till vår Brf har samma avgift. Vi är en liten förening (ca 15 lägenheter) och än så länge är jag enda med elbil. Jag installerade en laddbox i gemensamma garaget och blev lite snack om att jag bara skulle få ladda vissa tider osv. för att inte trigga kostnader. Nu blev det inga sådana begränsningar (och jag laddar ändå bara på natten) men om fler går över till elbil så kommer det sannolikt införas restriktioner.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

Jag kan ju tycka att jag redan betalar för en effekt topp på 14 kW, dvs min huvudsäkring är på 20 amp. Om de blir samma månads avgift för en 20 amp säkring som som 14 kW på en timme så vore de ok för då kan jag ju optimera månad för månad vad jag behöver, typ vintern så behövs mina 20 amp men på sommaren klarar jag mig med betydligt mindre.

Men så lär de inte bli, de ska ju suga ur mer pengar såklart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Jag tror på att överlåta till elbolaget att starta laddning under natten så kan dom reglera. Man sätter bara en färdigtid. Kanske kan man låta dom reglera även andra saker, typ värme och varmvatten. Naturligtvis med målsättningen att det inte ska märkas och att det delas ut morötter.
Jo, det vore bra men Göteborgsenergi har valt att helt struntar när maxeffekten tas ut. Gissar att det bara handlar om att kunna höja avgifterna för kunderna.
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av para »

chaffis75 skrev:
Jag kan ju tycka att jag redan betalar för en effekt topp på 14 kW, dvs min huvudsäkring är på 20 amp. Om de blir samma månads avgift för en 20 amp säkring som som 14 kW på en timme så vore de ok för då kan jag ju optimera månad för månad vad jag behöver, typ vintern så behövs mina 20 amp men på sommaren klarar jag mig med betydligt mindre.

Men så lär de inte bli, de ska ju suga ur mer pengar såklart.
I Göteborg har den fasta avgiften alltid varit samma oavsett 16/20/25/32/63 A
Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av ChristerSjo »

para skrev:

I Göteborg har den fasta avgiften alltid varit samma oavsett 16/20/25/32/63 A
Det förklarar ju en del.

Men med dessa effektavgifter måste det bli lite bättre att räkna hem en batteriinvestering om man med hjälp av detta kan hålla en konstant effektnivå. Har man rörligt el pris försvåras det dock att räkna på det.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

para skrev:
chaffis75 skrev:
Jag kan ju tycka att jag redan betalar för en effekt topp på 14 kW, dvs min huvudsäkring är på 20 amp. Om de blir samma månads avgift för en 20 amp säkring som som 14 kW på en timme så vore de ok för då kan jag ju optimera månad för månad vad jag behöver, typ vintern så behövs mina 20 amp men på sommaren klarar jag mig med betydligt mindre.

Men så lär de inte bli, de ska ju suga ur mer pengar såklart.
I Göteborg har den fasta avgiften alltid varit samma oavsett 16/20/25/32/63 A
Oj wow.. Ja så är de ju knappast med eon.. Här kostar de en ordentlig slant varje månad mellan varje säkring steg..
Helt ärligt kan jag ju förstå om de vill ha mer betalt för 63amp än 16 amp men om de gör på rätt sätt kan jag ju låta vara osagt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av para »

Till försvar har dom (gbg energi) också sänkt fasta avgiften och överföringsavgiften när straffskatten infördes så många kommer få lägre avgift.
För mig som förbrukar ca 500kwh på sommarmånaderna och 1000kwh på vintermånaderna innebär det break-even vid effekttopp på ca 3.5kw resp 4.5kw.
Svårt att laddabilen alltså utan att få höjd kostnad.
11E8C815-AFC8-42F8-AE38-B6A9902CBE5A.png
Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av TiborBlomhall »

para skrev:
chaffis75 skrev:
Jag kan ju tycka att jag redan betalar för en effekt topp på 14 kW, dvs min huvudsäkring är på 20 amp. Om de blir samma månads avgift för en 20 amp säkring som som 14 kW på en timme så vore de ok för då kan jag ju optimera månad för månad vad jag behöver, typ vintern så behövs mina 20 amp men på sommaren klarar jag mig med betydligt mindre.

Men så lär de inte bli, de ska ju suga ur mer pengar såklart.
I Göteborg har den fasta avgiften alltid varit samma oavsett 16/20/25/32/63 A
Vänta nu... med det här så blir det en bättre deal än jag har idag!

Jag har 20A huvudsäkring hemma. Det skulle ju vara najs att uppgradera till 32A så jag skulle kunna ladda bilen med full fjång nån gång jag verkligen skulle behöva det. Typ ladda med 10A för det mesta - men ibland när det är panik kunna brassa på.

Men det kan jag inte idag för att uppgradera till 32A skulle kosta mig massa extra varje månad, även de månader jag snålladdar med 10A.
Med Göteborg Energis prisplan skulle jag kunna ladda med 10A och betala lite. Sen nån gång när det är panik och jag måste ladda full fart kan jag göra det, även om spargrisen skulle bli spräckt för den månaden. Den optionen har jag inte idag. Fan det här är ju en bättre deal! Förstår plötsligt inte längre varför panikrubriker?
Skriv svar