Straffavgift på snabbladdning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.
Och vi klarar oss med 16A säkringar och två model S :) kör med bergvärme och inga barn här längre så vi
lever nog elsnålt jämfört med många andra tror jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av 12man »

Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
De flesta villor/radhus har bara en servis som duger till max 3x 25A, vill man ha mer är nästa steg 3x 35A och det kräver byte av div komponenter, oftast byte av kabeln mellan centralen och skåpet ute på gatan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
De flesta villor/radhus har bara en servis som duger till max 3x 25A, vill man ha mer är nästa steg 3x 35A och det kräver byte av div komponenter, oftast byte av kabeln mellan centralen och skåpet ute på gatan
Exakt så är det här, frågade för några år sedan… samtidigt så har vi väldigt stora steg i kostnaden för att
gå upp i storlek på säkringar här, när jag frågade då så skiljde det 400kr/mån att bara gå upp till 20A, så jag
tänkte att vi struntar i det och det har funkat bra hittills iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Exakt så är det här, frågade för några år sedan… samtidigt så har vi väldigt stora steg i kostnaden för att
gå upp i storlek på säkringar här, när jag frågade då så skiljde det 400kr/mån att bara gå upp till 20A, så jag
tänkte att vi struntar i det och det har funkat bra hittills iaf :)
Det blir ju fördelen för konsumenten med att ha effektavgift istället för fast avgift. Om man har behov av högre säkring under några få vintermånader så är det bara att ösa på med 25A och betala 400kr/mån men sedan kan man gå tillbaka till 16A under resten av året. Att växla så nu med den fasta avgiften skulle bli dyrt då en elektriker skulle behöva åka ut och byta propp två gånger om året tex.
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.
Och vi klarar oss med 16A säkringar och två model S :) kör med bergvärme och inga barn här längre så vi
lever nog elsnålt jämfört med många andra tror jag…
Vad laddar du dina bilar med ? (Ampere) och brukar du ladda en bil och gången?

Har själv 16A huvudsäkring med fjärrvärme, och funderar hur bökigt det skulle bli med två elbilar som behöver laddas :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av LarsL »

Nect skrev:
Vad laddar du dina bilar med ? (Ampere) och brukar du ladda en bil och gången?

Har själv 16A huvudsäkring med fjärrvärme, och funderar hur bökigt det skulle bli med två elbilar som behöver laddas :)
Jag har 20A i huvudsäkring och bergvärme med två elbilar som kör 7-8 mil per dag.

Tidigare körde jag med 1-fas laddning på bägge bilarna. Jag hade satt upp det så att bilarna hade var sin fas och huset en egen… eller ja i teorin i alla fall. Bilarna hade jag då på 10A var så det fanns alltså 10A för andra 3-fas förbrukare. 10A är ju mer än nog för att återladda om man har hela natten på sig.

Sedan hade jag under en kort tid 3 bilar men då gick ju inte någon av dem särskilt långt. Då flyttade jag över det jag kunde så att huset förbrukade jämnare på alla faser (det jag kan flytta alltså) och hade alla bilar på 1-fas.

Sedan körde jag två bilar på 3-fas och begränsade då till 6A i bilarna.

Nu har jag Watty som begränsar laddningsströmmen. Tyvärr hade jag lite problem med Watty då den har tappat kontakten med WiFi några gånger och då maxar Easee boxen och skjuter säkringarna. Det var lite irriterande och jag funderade starkt på att gå tillbaka till manuella inställningar. Men nu lyckades jag få fram en kabelanslutning till internet och sedan dess har det funkat.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

Någon som vet vad de kostar att gå upp eller ner ett steg på sin huvudsäkring? Jag tänker på engångs kostnader och inte på eletrikerns jobb eller månads avgiften.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

chaffis75 skrev:
Någon som vet vad de kostar att gå upp eller ner ett steg på sin huvudsäkring? Jag tänker på engångs kostnader och inte på eletrikerns jobb eller månads avgiften.
Olika hos olika nätägare.
Jag har Gävle energi och där kostar 20A 4445kr/år och 25A 6040kr/år. Så inte ens 150kr extra i månaden.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

joel80 skrev:
chaffis75 skrev:
Någon som vet vad de kostar att gå upp eller ner ett steg på sin huvudsäkring? Jag tänker på engångs kostnader och inte på eletrikerns jobb eller månads avgiften.
Olika hos olika nätägare.
Jag har Gävle energi och där kostar 20A 4445kr/år och 25A 6040kr/år. Så inte ens 150kr extra i månaden.
Jag var ute efter engångs kostnaden, inte rörliga..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

Hm.. är osäker på om jag skulle ha nån engångskostnad. Tror att jag bara skulle kunna byta till 25A-säkringsar.. (Observera "tror".)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.
Och vi klarar oss med 16A säkringar och två model S :) kör med bergvärme och inga barn här längre så vi
lever nog elsnålt jämfört med många andra tror jag…
Vad laddar du dina bilar med ? (Ampere) och brukar du ladda en bil och gången?

Har själv 16A huvudsäkring med fjärrvärme, och funderar hur bökigt det skulle bli med två elbilar som behöver laddas :)
Bara en box här som är ställd på 13A men vi laddar oftast med 8A (sen laddar vi ibland på Scandic också, tex vid en
frukost eller när jag är på gymmet där)...
Jag jobbar dock hemifrån som många andra nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
koded
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2020 15:42

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av koded »

joel80 skrev:
Hm.. är osäker på om jag skulle ha nån engångskostnad. Tror att jag bara skulle kunna byta till 25A-säkringsar.. (Observera "tror".) Bild
Det är (oftast) ingen engångskostnad att byta. Däremot ”måste” en elektriker anmäla det till ditt elnätsbolag + att hon/han måste komma och byta bricka så du kan få in större säkringar. Ett 20 minuters jobb. + resa. Så det blir ju en engångsavgift till en elektriker om du inte känner någon .
[*]M3P FSD -19[*]
MY LR -21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4863
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

koded skrev:
joel80 skrev:
Hm.. är osäker på om jag skulle ha nån engångskostnad. Tror att jag bara skulle kunna byta till 25A-säkringsar.. (Observera "tror".) Bild
Det är (oftast) ingen engångskostnad att byta. Däremot ”måste” en elektriker anmäla det till ditt elnätsbolag + att hon/han måste komma och byta bricka så du kan få in större säkringar. Ett 20 minuters jobb. + resa. Så det blir ju en engångsavgift till en elektriker om du inte känner någon .
Toppen tack..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av ChristerSjo »

Byter du upp till 32A blir det en engångskostnad för ny kabel måste dras mellan central och anslutningen utomhus. Normalt är det bara gjort för max 25A in i huset.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av ChristerSjo »

En fundering. De som kör med effektavgift är det bara när man förbrukar? Tänkte på vad som händer när man säljer el på sommaren och kommer upp ganska skapligt i Ampere.

EDIT: Det är ju en form av belastning även när man säljer el.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar