Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.Bjelke skrev:Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…ChristerSjo skrev:Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Straffavgift på snabbladdning
Moderator: Redaktion
Re: Straffavgift på snabbladdning
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Straffavgift på snabbladdning
Och vi klarar oss med 16A säkringar och två model S kör med bergvärme och inga barn här längre så vijoel80 skrev:Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.Bjelke skrev:Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…ChristerSjo skrev:Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
lever nog elsnålt jämfört med många andra tror jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Straffavgift på snabbladdning
De flesta villor/radhus har bara en servis som duger till max 3x 25A, vill man ha mer är nästa steg 3x 35A och det kräver byte av div komponenter, oftast byte av kabeln mellan centralen och skåpet ute på gatanBjelke skrev:Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…ChristerSjo skrev:Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Straffavgift på snabbladdning
Exakt så är det här, frågade för några år sedan… samtidigt så har vi väldigt stora steg i kostnaden för att12man skrev:De flesta villor/radhus har bara en servis som duger till max 3x 25A, vill man ha mer är nästa steg 3x 35A och det kräver byte av div komponenter, oftast byte av kabeln mellan centralen och skåpet ute på gatanBjelke skrev:Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…ChristerSjo skrev:Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
gå upp i storlek på säkringar här, när jag frågade då så skiljde det 400kr/mån att bara gå upp till 20A, så jag
tänkte att vi struntar i det och det har funkat bra hittills iaf
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Straffavgift på snabbladdning
Det blir ju fördelen för konsumenten med att ha effektavgift istället för fast avgift. Om man har behov av högre säkring under några få vintermånader så är det bara att ösa på med 25A och betala 400kr/mån men sedan kan man gå tillbaka till 16A under resten av året. Att växla så nu med den fasta avgiften skulle bli dyrt då en elektriker skulle behöva åka ut och byta propp två gånger om året tex.Bjelke skrev:Exakt så är det här, frågade för några år sedan… samtidigt så har vi väldigt stora steg i kostnaden för att
gå upp i storlek på säkringar här, när jag frågade då så skiljde det 400kr/mån att bara gå upp till 20A, så jag
tänkte att vi struntar i det och det har funkat bra hittills iaf
Re: Straffavgift på snabbladdning
Vad laddar du dina bilar med ? (Ampere) och brukar du ladda en bil och gången?Bjelke skrev:Och vi klarar oss med 16A säkringar och två model S kör med bergvärme och inga barn här längre så vijoel80 skrev:Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.Bjelke skrev:Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…ChristerSjo skrev:Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
lever nog elsnålt jämfört med många andra tror jag…
Har själv 16A huvudsäkring med fjärrvärme, och funderar hur bökigt det skulle bli med två elbilar som behöver laddas
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Straffavgift på snabbladdning
Jag har 20A i huvudsäkring och bergvärme med två elbilar som kör 7-8 mil per dag.Nect skrev:Vad laddar du dina bilar med ? (Ampere) och brukar du ladda en bil och gången?
Har själv 16A huvudsäkring med fjärrvärme, och funderar hur bökigt det skulle bli med två elbilar som behöver laddas
Tidigare körde jag med 1-fas laddning på bägge bilarna. Jag hade satt upp det så att bilarna hade var sin fas och huset en egen… eller ja i teorin i alla fall. Bilarna hade jag då på 10A var så det fanns alltså 10A för andra 3-fas förbrukare. 10A är ju mer än nog för att återladda om man har hela natten på sig.
Sedan hade jag under en kort tid 3 bilar men då gick ju inte någon av dem särskilt långt. Då flyttade jag över det jag kunde så att huset förbrukade jämnare på alla faser (det jag kan flytta alltså) och hade alla bilar på 1-fas.
Sedan körde jag två bilar på 3-fas och begränsade då till 6A i bilarna.
Nu har jag Watty som begränsar laddningsströmmen. Tyvärr hade jag lite problem med Watty då den har tappat kontakten med WiFi några gånger och då maxar Easee boxen och skjuter säkringarna. Det var lite irriterande och jag funderade starkt på att gå tillbaka till manuella inställningar. Men nu lyckades jag få fram en kabelanslutning till internet och sedan dess har det funkat.
Re: Straffavgift på snabbladdning
Någon som vet vad de kostar att gå upp eller ner ett steg på sin huvudsäkring? Jag tänker på engångs kostnader och inte på eletrikerns jobb eller månads avgiften.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Straffavgift på snabbladdning
Olika hos olika nätägare.chaffis75 skrev:Någon som vet vad de kostar att gå upp eller ner ett steg på sin huvudsäkring? Jag tänker på engångs kostnader och inte på eletrikerns jobb eller månads avgiften.
Jag har Gävle energi och där kostar 20A 4445kr/år och 25A 6040kr/år. Så inte ens 150kr extra i månaden.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Straffavgift på snabbladdning
Jag var ute efter engångs kostnaden, inte rörliga..joel80 skrev:Olika hos olika nätägare.chaffis75 skrev:Någon som vet vad de kostar att gå upp eller ner ett steg på sin huvudsäkring? Jag tänker på engångs kostnader och inte på eletrikerns jobb eller månads avgiften.
Jag har Gävle energi och där kostar 20A 4445kr/år och 25A 6040kr/år. Så inte ens 150kr extra i månaden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Straffavgift på snabbladdning
Hm.. är osäker på om jag skulle ha nån engångskostnad. Tror att jag bara skulle kunna byta till 25A-säkringsar.. (Observera "tror".)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Straffavgift på snabbladdning
Bara en box här som är ställd på 13A men vi laddar oftast med 8A (sen laddar vi ibland på Scandic också, tex vid enNect skrev:Vad laddar du dina bilar med ? (Ampere) och brukar du ladda en bil och gången?Bjelke skrev:Och vi klarar oss med 16A säkringar och två model S kör med bergvärme och inga barn här längre så vijoel80 skrev:Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.Bjelke skrev:Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…ChristerSjo skrev:Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
lever nog elsnålt jämfört med många andra tror jag…
Har själv 16A huvudsäkring med fjärrvärme, och funderar hur bökigt det skulle bli med två elbilar som behöver laddas
frukost eller när jag är på gymmet där)...
Jag jobbar dock hemifrån som många andra nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Straffavgift på snabbladdning
Det är (oftast) ingen engångskostnad att byta. Däremot ”måste” en elektriker anmäla det till ditt elnätsbolag + att hon/han måste komma och byta bricka så du kan få in större säkringar. Ett 20 minuters jobb. + resa. Så det blir ju en engångsavgift till en elektriker om du inte känner någon .joel80 skrev:Hm.. är osäker på om jag skulle ha nån engångskostnad. Tror att jag bara skulle kunna byta till 25A-säkringsar.. (Observera "tror".)
[*]M3P FSD -19[*]
MY LR -21
MY LR -21
Re: Straffavgift på snabbladdning
Toppen tack..koded skrev:Det är (oftast) ingen engångskostnad att byta. Däremot ”måste” en elektriker anmäla det till ditt elnätsbolag + att hon/han måste komma och byta bricka så du kan få in större säkringar. Ett 20 minuters jobb. + resa. Så det blir ju en engångsavgift till en elektriker om du inte känner någon .joel80 skrev:Hm.. är osäker på om jag skulle ha nån engångskostnad. Tror att jag bara skulle kunna byta till 25A-säkringsar.. (Observera "tror".)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Straffavgift på snabbladdning
Byter du upp till 32A blir det en engångskostnad för ny kabel måste dras mellan central och anslutningen utomhus. Normalt är det bara gjort för max 25A in i huset.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Straffavgift på snabbladdning
En fundering. De som kör med effektavgift är det bara när man förbrukar? Tänkte på vad som händer när man säljer el på sommaren och kommer upp ganska skapligt i Ampere.
EDIT: Det är ju en form av belastning även när man säljer el.
EDIT: Det är ju en form av belastning även när man säljer el.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%