Straffavgift på snabbladdning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av tor-ake »

På vilket sätt är avgiften orättvis? Den gäller väl alla?

Nätägaren vill att kunderna skall anpassa sina användningsmönster och installationer för att hålla nere effekttoppar, men samtidigt ge möjligheten för de som vill och behöver, att dra stora effekter. När det börjar röra sig om hundralappar i månaden då lönar det sig att installera en eller ett par lastvakter som håller maxförbrukningen i schack.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

Klintan skrev:
Göteborg Energi lägger på en ny avgift, 33,50 kr * månadens högsta timmedeleffekt i kW. Har du laddat 11 kW och så har samtidigt värmepumpen dragit 5 kW blir det 16*33,50, 536 kr.
Fast då räknar du med att tidigare topp i hushållet varit 0kW.
Om man istället ser hur många laddar så är det nattetid, och många kan ställa ner laddningen till hälften och ändå få fullt.
Laddar man nattetid så laddar man inte under husets normala peak där man t.ex lagar mat, har disk eller tvättmaskin på etc. Det blir inte många tior extra om ens några om man bara ser till att inte blåsa på onödigt mycket på laddningen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

tor-ake skrev:
På vilket sätt är avgiften orättvis? Den gäller väl alla?

Nätägaren vill att kunderna skall anpassa sina användningsmönster och installationer för att hålla nere effekttoppar, men samtidigt ge möjligheten för de som vill och behöver, att dra stora effekter.
Om man styr sin användning till natten då nätet i övrigt är lågt belastat borde effektavgiften vara lägre eller inte alls finnas. Där har Göteborg Energi inga toppar de måste kapa. Att t.ex inte ha en effektavgift mellan 23-5 vore vettigt om man verkligen vill styra om folks användning till en tid där belastningen är låg.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Black skrev:
Det är ju en väldigt konstig och orättvis avgift.
Om du råkar toppa en gång på en månad tex på natten en mild dag när det finns överskott blir du straffad.
Men om du ligger konstant ganska högt en smällkall vinter på alla vardagsmorgnar då slipper du straff.
Det verkar ju vara en riktigt korkad idé? Iofs det är ju Göteborg så man blir ju inte förvånad…
De har bara hittat ytterligare ett sätt att suga ut sina kunder.
Hade det bara varit under tider med generellt hög effektuttag så hade det varit motiverat men nu liknar det ocker.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Klintan »

joel80 skrev:
Klintan skrev:
Göteborg Energi lägger på en ny avgift, 33,50 kr * månadens högsta timmedeleffekt i kW. Har du laddat 11 kW och så har samtidigt värmepumpen dragit 5 kW blir det 16*33,50, 536 kr.
Fast då räknar du med att tidigare topp i hushållet varit 0kW.
Om man istället ser hur många laddar så är det nattetid, och många kan ställa ner laddningen till hälften och ändå få fullt.
Laddar man nattetid så laddar man inte under husets normala peak där man t.ex lagar mat, har disk eller tvättmaskin på etc. Det blir inte många tior extra om ens några om man bara ser till att inte blåsa på onödigt mycket på laddningen.
Varmvattenberedaren kan köra legionellaprogrammet eller värmen slår på, diskmaskin kör åtminstone vi på natten. Har styrning av VVP, laddboxar och avfuktare för att köras max vid lågpris. Någon timme per månad lär det bli maxeffekt.
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror på att överlåta till elbolaget att starta laddning under natten så kan dom reglera. Man sätter bara en färdigtid. Kanske kan man låta dom reglera även andra saker, typ värme och varmvatten. Naturligtvis med målsättningen att det inte ska märkas och att det delas ut morötter.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Lacho »

Gäller samma sak brf och om man har laddstolpe i gemensamt garage? Alla har varsin tagg och stolpe och får egen elräkning
Edward123
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 jan 2020 10:05

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Edward123 »

Lacho skrev:
Gäller samma sak brf och om man har laddstolpe i gemensamt garage? Alla har varsin tagg och stolpe och får egen elräkning
Vår elleverantör (tror det är E.on) till vår Brf har samma avgift. Vi är en liten förening (ca 15 lägenheter) och än så länge är jag enda med elbil. Jag installerade en laddbox i gemensamma garaget och blev lite snack om att jag bara skulle få ladda vissa tider osv. för att inte trigga kostnader. Nu blev det inga sådana begränsningar (och jag laddar ändå bara på natten) men om fler går över till elbil så kommer det sannolikt införas restriktioner.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

Jag kan ju tycka att jag redan betalar för en effekt topp på 14 kW, dvs min huvudsäkring är på 20 amp. Om de blir samma månads avgift för en 20 amp säkring som som 14 kW på en timme så vore de ok för då kan jag ju optimera månad för månad vad jag behöver, typ vintern så behövs mina 20 amp men på sommaren klarar jag mig med betydligt mindre.

Men så lär de inte bli, de ska ju suga ur mer pengar såklart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Jag tror på att överlåta till elbolaget att starta laddning under natten så kan dom reglera. Man sätter bara en färdigtid. Kanske kan man låta dom reglera även andra saker, typ värme och varmvatten. Naturligtvis med målsättningen att det inte ska märkas och att det delas ut morötter.
Jo, det vore bra men Göteborgsenergi har valt att helt struntar när maxeffekten tas ut. Gissar att det bara handlar om att kunna höja avgifterna för kunderna.
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av para »

chaffis75 skrev:
Jag kan ju tycka att jag redan betalar för en effekt topp på 14 kW, dvs min huvudsäkring är på 20 amp. Om de blir samma månads avgift för en 20 amp säkring som som 14 kW på en timme så vore de ok för då kan jag ju optimera månad för månad vad jag behöver, typ vintern så behövs mina 20 amp men på sommaren klarar jag mig med betydligt mindre.

Men så lär de inte bli, de ska ju suga ur mer pengar såklart.
I Göteborg har den fasta avgiften alltid varit samma oavsett 16/20/25/32/63 A
Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av ChristerSjo »

para skrev:

I Göteborg har den fasta avgiften alltid varit samma oavsett 16/20/25/32/63 A
Det förklarar ju en del.

Men med dessa effektavgifter måste det bli lite bättre att räkna hem en batteriinvestering om man med hjälp av detta kan hålla en konstant effektnivå. Har man rörligt el pris försvåras det dock att räkna på det.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

para skrev:
chaffis75 skrev:
Jag kan ju tycka att jag redan betalar för en effekt topp på 14 kW, dvs min huvudsäkring är på 20 amp. Om de blir samma månads avgift för en 20 amp säkring som som 14 kW på en timme så vore de ok för då kan jag ju optimera månad för månad vad jag behöver, typ vintern så behövs mina 20 amp men på sommaren klarar jag mig med betydligt mindre.

Men så lär de inte bli, de ska ju suga ur mer pengar såklart.
I Göteborg har den fasta avgiften alltid varit samma oavsett 16/20/25/32/63 A
Oj wow.. Ja så är de ju knappast med eon.. Här kostar de en ordentlig slant varje månad mellan varje säkring steg..
Helt ärligt kan jag ju förstå om de vill ha mer betalt för 63amp än 16 amp men om de gör på rätt sätt kan jag ju låta vara osagt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
para
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 maj 2019 20:26

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av para »

Till försvar har dom (gbg energi) också sänkt fasta avgiften och överföringsavgiften när straffskatten infördes så många kommer få lägre avgift.
För mig som förbrukar ca 500kwh på sommarmånaderna och 1000kwh på vintermånaderna innebär det break-even vid effekttopp på ca 3.5kw resp 4.5kw.
Svårt att laddabilen alltså utan att få höjd kostnad.
11E8C815-AFC8-42F8-AE38-B6A9902CBE5A.png
Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av TiborBlomhall »

para skrev:
chaffis75 skrev:
Jag kan ju tycka att jag redan betalar för en effekt topp på 14 kW, dvs min huvudsäkring är på 20 amp. Om de blir samma månads avgift för en 20 amp säkring som som 14 kW på en timme så vore de ok för då kan jag ju optimera månad för månad vad jag behöver, typ vintern så behövs mina 20 amp men på sommaren klarar jag mig med betydligt mindre.

Men så lär de inte bli, de ska ju suga ur mer pengar såklart.
I Göteborg har den fasta avgiften alltid varit samma oavsett 16/20/25/32/63 A
Vänta nu... med det här så blir det en bättre deal än jag har idag!

Jag har 20A huvudsäkring hemma. Det skulle ju vara najs att uppgradera till 32A så jag skulle kunna ladda bilen med full fjång nån gång jag verkligen skulle behöva det. Typ ladda med 10A för det mesta - men ibland när det är panik kunna brassa på.

Men det kan jag inte idag för att uppgradera till 32A skulle kosta mig massa extra varje månad, även de månader jag snålladdar med 10A.
Med Göteborg Energis prisplan skulle jag kunna ladda med 10A och betala lite. Sen nån gång när det är panik och jag måste ladda full fart kan jag göra det, även om spargrisen skulle bli spräckt för den månaden. Den optionen har jag inte idag. Fan det här är ju en bättre deal! Förstår plötsligt inte längre varför panikrubriker?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

TiborBlomhall skrev:
para skrev:
chaffis75 skrev:
Jag kan ju tycka att jag redan betalar för en effekt topp på 14 kW, dvs min huvudsäkring är på 20 amp. Om de blir samma månads avgift för en 20 amp säkring som som 14 kW på en timme så vore de ok för då kan jag ju optimera månad för månad vad jag behöver, typ vintern så behövs mina 20 amp men på sommaren klarar jag mig med betydligt mindre.

Men så lär de inte bli, de ska ju suga ur mer pengar såklart.
I Göteborg har den fasta avgiften alltid varit samma oavsett 16/20/25/32/63 A
Vänta nu... med det här så blir det en bättre deal än jag har idag!

Jag har 20A huvudsäkring hemma. Det skulle ju vara najs att uppgradera till 32A så jag skulle kunna ladda bilen med full fjång nån gång jag verkligen skulle behöva det. Typ ladda med 10A för det mesta - men ibland när det är panik kunna brassa på.

Men det kan jag inte idag för att uppgradera till 32A skulle kosta mig massa extra varje månad, även de månader jag snålladdar med 10A.
Med Göteborg Energis prisplan skulle jag kunna ladda med 10A och betala lite. Sen nån gång när det är panik och jag måste ladda full fart kan jag göra det, även om spargrisen skulle bli spräckt för den månaden. Den optionen har jag inte idag. Fan det här är ju en bättre deal! Förstår plötsligt inte längre varför panikrubriker?
Det är ju även en sänkning av överföringsavgiften som gör det billigare per kWh. Blir ju lite pengar för den som gör av med mycket.
Säljer inte lika mycket lösnummer att göra faktariktiga jämförelser gissar jag.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Teslas
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 nov 2020 21:38

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Teslas »

Om du uppgraderar din säkring Tibor till 32A och kan ladda då med 22 kw så får du ju en *straffavgift* på 33,5kr*22kw = 737kr på din nästkommande elfaktura. Känns som dyra kilowatt för att bara kanske full gas någon enstaka gång. Även om man har hyfsat gott om pengar så känns det lagom surt att betala då 737kr för säger vi 50kw.

På en villa som använder ca 20000 kwh per år sparar man med Gbg energis nya tariffer ca 190kr per månad men ifall ni vid ett enda tillfälle under en timme går över då 5.75kw så går ni i back den månaden. För 5,75*33,5 = 192kr

Och de bryr sig inte om man under 99.9% av månaden är duktig och belastar elnätet minimalt och då är duktig och sprider ut sin elkonsumtion över hela dygnet för som sagt ifall ni vid en enda timme under månaden råkar behöva mycket el, vi säger 14 kw på en timme så får ni ändå en *straffavgift* på 33,5kr * 14 = 469kr på er elräkning.

Och ifall vi spekulerar att alla villor som är ca 2 miljoner i Sverige förbrukar ca 10Kw under en enda timme över en hel månad så blir det 335kr extra för varje hus och ifall man drar av 190 kr från 335kr så får de ändå in ca 150kr mer varje månad från varenda villa än vad de får idag. så räknar vi 2 miljoner villor * 150kr så blir det 300 miljoner extra in varje månad.


Förstår att detta är en mycket grov kalkyl och hoppas verkligen att de inte får in så mycket men tror föga att de bara tänker så snällt om alla oss konsumenter och vill vårt och elnätets bästa. Varför försöka finna andra lösningar på elbristen när man istället kan försöka få alla att anpassa sina liv timme för timme varje dygn och även få in lite extra kulor. Detta är den enklaste lösningen tyvärr för Svensken klagar sällan mer än till närmsta släkten och diverse forum *mig själv inkluderad*

Det verkar som 20 st olika elbolag kör denna typ av effektavgift enligt artiklar men vet inte vilka de andra är men förmodligen bara en tidsfråga innan samtliga kör samma grej.
Senast redigerad av Teslas, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av LarsL »

Men det viktigaste vad heter enheten man betalar för? Det borde väl bli kronor per kW/h eller?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

Teslas skrev:
Om du uppgraderar din säkring Tibor till 32A och kan ladda då med 22 kw så får du ju en *straffavgift* på 33,5kr*22kw = 737kr på din nästkommande elfaktura.

På en villa som använder ca 20000 kwh per år sparar man med Gbg energis nya tariffer ca 190kr per månad men ifall ni vid ett enda tillfälle under en timme går över då 5.75kw så går ni i back den månaden. För 5,75*33,5 = 192kr
Fast nu förutsatte du väl att man i övrigt haft 0kW i högsta effekt, eller?

Med 190kr, räknade du då med den minskning av överföringsavgiften plus moms på det samt månadssänkningen?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Teslas
Inlägg: 13
Blev medlem: 03 nov 2020 21:38

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Teslas »

joel80 skrev:
Teslas skrev:
Om du uppgraderar din säkring Tibor till 32A och kan ladda då med 22 kw så får du ju en *straffavgift* på 33,5kr*22kw = 737kr på din nästkommande elfaktura.

På en villa som använder ca 20000 kwh per år sparar man med Gbg energis nya tariffer ca 190kr per månad men ifall ni vid ett enda tillfälle under en timme går över då 5.75kw så går ni i back den månaden. För 5,75*33,5 = 192kr
Fast nu förutsatte du väl att man i övrigt haft 0kW i högsta effekt, eller?

Med 190kr, räknade du då med den minskning av överföringsavgiften plus moms på det samt månadssänkningen?

Kika lite på deras hemsida och du/ni får gärna rätta mig om jag har fel.

https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift


Vad jag förstår så är förändringarna från den 1 Augusti att de sänker Elnätsavtal avgiften från 173,75kr till 111,25kr och sänker Elöverföringsavgiften från 28öre per kwh till 19,25öre per kwh. Priserna ska vara inkl moms. Förstår såklart att mina kalkyler inte är exakta men ville räkna på det lite grovt.

Jag räknade bara lite snabbt på en villa som har en årsförbrukning på ca 20000kwh och behöll tarifferna som de skrivit för en som sagt grov kalkyl.

Oavsett hur man än räknar så sätter jag mina marker på att dessa ändringar kommer att generera mer pengar in till elbolagen och såklart nu när elbrist har skapats i Sverige pga de högt uppsatta personer som styr Sverige så ska förändringarna såklart ske på folkets bekostnad. Bara att svälja undan :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av TiborBlomhall »

Jämför mot e.on som jag har idag:
20A huvudsäkring kostar 396:- per månad i abonnemangsavgift
35A kostar 848:-

Skulle jag säkra upp kåken skulle jag behöva betala 452 kronor extra varje månad - även de månader då jag laddade försiktigt och inte utnyttjade mina säkringars fulla kapacitet!

Ju mer jag läser och räknar kring detta desto bättre verkar Göteborg Energis "domedagsreform" vara för oss elbilister.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Jämför mot e.on som jag har idag:
20A huvudsäkring kostar 396:- per månad i abonnemangsavgift
35A kostar 848:-

Skulle jag säkra upp kåken skulle jag behöva betala 452 kronor extra varje månad - även de månader då jag laddade försiktigt och inte utnyttjade mina säkringars fulla kapacitet!

Ju mer jag läser och räknar kring detta desto bättre verkar Göteborg Energis "domedagsreform" vara för oss elbilister.
De var billigt, jag betalar 556 kr /månad för 20 amp i villa för eon i region syd.

Behöver man ladda 22kw så krävs ju 35 amp abb, så går de på 1056 kr i månaden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror på att överlåta till elbolaget att starta laddning under natten så kan dom reglera. Man sätter bara en färdigtid. Kanske kan man låta dom reglera även andra saker, typ värme och varmvatten. Naturligtvis med målsättningen att det inte ska märkas och att det delas ut morötter.
Jo, det vore bra men Göteborgsenergi har valt att helt struntar när maxeffekten tas ut. Gissar att det bara handlar om att kunna höja avgifterna för kunderna.
Exakt. Detta har inget med nätoptimering att göra.

Laddar man med 11kW på natten under de få timmarna med absolut lägst priser/lägst nätnyttjande, så hade det gynnat elnäten. Nu styrs man att ladda långsammare på lägre effekt, men över timmar då elnäten har större användning och större effektuttag.

Crazy tänkt bakom detta koncept.

Men det är klart; det ökar säkert inkomsterna för nätbolagen (även om det kanske bara är en "oturlig" bieffekt av det hela feltänket i övrigt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av martinot »

Teslas skrev:
Om du uppgraderar din säkring Tibor till 32A och kan ladda då med 22 kw så får du ju en *straffavgift* på 33,5kr*22kw = 737kr på din nästkommande elfaktura. Känns som dyra kilowatt för att bara kanske full gas någon enstaka gång. Även om man har hyfsat gott om pengar så känns det lagom surt att betala då 737kr för säger vi 50kw.

På en villa som använder ca 20000 kwh per år sparar man med Gbg energis nya tariffer ca 190kr per månad men ifall ni vid ett enda tillfälle under en timme går över då 5.75kw så går ni i back den månaden. För 5,75*33,5 = 192kr

Och de bryr sig inte om man under 99.9% av månaden är duktig och belastar elnätet minimalt och då är duktig och sprider ut sin elkonsumtion över hela dygnet för som sagt ifall ni vid en enda timme under månaden råkar behöva mycket el, vi säger 14 kw på en timme så får ni ändå en *straffavgift* på 33,5kr * 14 = 469kr på er elräkning.

Och ifall vi spekulerar att alla villor som är ca 2 miljoner i Sverige förbrukar ca 10Kw under en enda timme över en hel månad så blir det 335kr extra för varje hus och ifall man drar av 190 kr från 335kr så får de ändå in ca 150kr mer varje månad från varenda villa än vad de får idag. så räknar vi 2 miljoner villor * 150kr så blir det 300 miljoner extra in varje månad.


Förstår att detta är en mycket grov kalkyl och hoppas verkligen att de inte får in så mycket men tror föga att de bara tänker så snällt om alla oss konsumenter och vill vårt och elnätets bästa. Varför försöka finna andra lösningar på elbristen när man istället kan försöka få alla att anpassa sina liv timme för timme varje dygn och även få in lite extra kulor. Detta är den enklaste lösningen tyvärr för Svensken klagar sällan mer än till närmsta släkten och diverse forum *mig själv inkluderad*

Det verkar som 20 st olika elbolag kör denna typ av effektavgift enligt artiklar men vet inte vilka de andra är men förmodligen bara en tidsfråga innan samtliga kör samma grej.
Jo, detta är väldigt kontraproduktiva styrmedel om man vill få en bättre optimalisering av elnätens användning.

Det bästa hade ju givetvis vara styrmedlet att ha olika pris per kW per timme beroende på belastningen på elnäten. Mycket rättvisare och effektivare.

Om det är helt "tomt" och extremt mycket ledig kapacitet, både på elnätssidan, men även på producentsidan (tex. vindkraft på nätterna), varför inte uppmuntra alla att förskjuta sin elkonsumtion dit?

Varför begränsa "effekttoppar", om det finns massor av ledig kapacitet under de timmarna?

Ren och skär idioti som kommer vara kontraproduktivt för samhället och elnäten. Även negativt för oss med elbilar.

Sedan kan jag hålla med Tibor att man borde ta bort "avsäkringsavgiften" som beror på vilken storlek man har på inkommande huvudsäkring.

Men varför ersätta ett suboptimalt system med ett annat suboptimalt system?

Sloppa bägge varianterna av dumheter, och styr enbar med elnätspris per dygnstimme.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
Jämför mot e.on som jag har idag:
20A huvudsäkring kostar 396:- per månad i abonnemangsavgift
35A kostar 848:-

Skulle jag säkra upp kåken skulle jag behöva betala 452 kronor extra varje månad - även de månader då jag laddade försiktigt och inte utnyttjade mina säkringars fulla kapacitet!

Ju mer jag läser och räknar kring detta desto bättre verkar Göteborg Energis "domedagsreform" vara för oss elbilister.

35A är extremt mycket för en vanlig villa. Räcker bra med 20A. Eller 25A som jag valt av bekvämlighet. Med 25A kan man nästan alltid ladda med 16A och ändå inte bränna någon huvudsäkring. Med 20A hände det lite då och då.

Jag tycker Göteborg Energi borde frånta låglastperioder från sin modell. Dvs nätter, helger och helgdagar. Det gör de flesta andra som anammar samma strategi.
Skriv svar