Straffavgift på snabbladdning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av TiborBlomhall »

Jämför mot e.on som jag har idag:
20A huvudsäkring kostar 396:- per månad i abonnemangsavgift
35A kostar 848:-

Skulle jag säkra upp kåken skulle jag behöva betala 452 kronor extra varje månad - även de månader då jag laddade försiktigt och inte utnyttjade mina säkringars fulla kapacitet!

Ju mer jag läser och räknar kring detta desto bättre verkar Göteborg Energis "domedagsreform" vara för oss elbilister.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev:
Jämför mot e.on som jag har idag:
20A huvudsäkring kostar 396:- per månad i abonnemangsavgift
35A kostar 848:-

Skulle jag säkra upp kåken skulle jag behöva betala 452 kronor extra varje månad - även de månader då jag laddade försiktigt och inte utnyttjade mina säkringars fulla kapacitet!

Ju mer jag läser och räknar kring detta desto bättre verkar Göteborg Energis "domedagsreform" vara för oss elbilister.
De var billigt, jag betalar 556 kr /månad för 20 amp i villa för eon i region syd.

Behöver man ladda 22kw så krävs ju 35 amp abb, så går de på 1056 kr i månaden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av martinot »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror på att överlåta till elbolaget att starta laddning under natten så kan dom reglera. Man sätter bara en färdigtid. Kanske kan man låta dom reglera även andra saker, typ värme och varmvatten. Naturligtvis med målsättningen att det inte ska märkas och att det delas ut morötter.
Jo, det vore bra men Göteborgsenergi har valt att helt struntar när maxeffekten tas ut. Gissar att det bara handlar om att kunna höja avgifterna för kunderna.
Exakt. Detta har inget med nätoptimering att göra.

Laddar man med 11kW på natten under de få timmarna med absolut lägst priser/lägst nätnyttjande, så hade det gynnat elnäten. Nu styrs man att ladda långsammare på lägre effekt, men över timmar då elnäten har större användning och större effektuttag.

Crazy tänkt bakom detta koncept.

Men det är klart; det ökar säkert inkomsterna för nätbolagen (även om det kanske bara är en "oturlig" bieffekt av det hela feltänket i övrigt).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av martinot »

Teslas skrev:
Om du uppgraderar din säkring Tibor till 32A och kan ladda då med 22 kw så får du ju en *straffavgift* på 33,5kr*22kw = 737kr på din nästkommande elfaktura. Känns som dyra kilowatt för att bara kanske full gas någon enstaka gång. Även om man har hyfsat gott om pengar så känns det lagom surt att betala då 737kr för säger vi 50kw.

På en villa som använder ca 20000 kwh per år sparar man med Gbg energis nya tariffer ca 190kr per månad men ifall ni vid ett enda tillfälle under en timme går över då 5.75kw så går ni i back den månaden. För 5,75*33,5 = 192kr

Och de bryr sig inte om man under 99.9% av månaden är duktig och belastar elnätet minimalt och då är duktig och sprider ut sin elkonsumtion över hela dygnet för som sagt ifall ni vid en enda timme under månaden råkar behöva mycket el, vi säger 14 kw på en timme så får ni ändå en *straffavgift* på 33,5kr * 14 = 469kr på er elräkning.

Och ifall vi spekulerar att alla villor som är ca 2 miljoner i Sverige förbrukar ca 10Kw under en enda timme över en hel månad så blir det 335kr extra för varje hus och ifall man drar av 190 kr från 335kr så får de ändå in ca 150kr mer varje månad från varenda villa än vad de får idag. så räknar vi 2 miljoner villor * 150kr så blir det 300 miljoner extra in varje månad.


Förstår att detta är en mycket grov kalkyl och hoppas verkligen att de inte får in så mycket men tror föga att de bara tänker så snällt om alla oss konsumenter och vill vårt och elnätets bästa. Varför försöka finna andra lösningar på elbristen när man istället kan försöka få alla att anpassa sina liv timme för timme varje dygn och även få in lite extra kulor. Detta är den enklaste lösningen tyvärr för Svensken klagar sällan mer än till närmsta släkten och diverse forum *mig själv inkluderad*

Det verkar som 20 st olika elbolag kör denna typ av effektavgift enligt artiklar men vet inte vilka de andra är men förmodligen bara en tidsfråga innan samtliga kör samma grej.
Jo, detta är väldigt kontraproduktiva styrmedel om man vill få en bättre optimalisering av elnätens användning.

Det bästa hade ju givetvis vara styrmedlet att ha olika pris per kW per timme beroende på belastningen på elnäten. Mycket rättvisare och effektivare.

Om det är helt "tomt" och extremt mycket ledig kapacitet, både på elnätssidan, men även på producentsidan (tex. vindkraft på nätterna), varför inte uppmuntra alla att förskjuta sin elkonsumtion dit?

Varför begränsa "effekttoppar", om det finns massor av ledig kapacitet under de timmarna?

Ren och skär idioti som kommer vara kontraproduktivt för samhället och elnäten. Även negativt för oss med elbilar.

Sedan kan jag hålla med Tibor att man borde ta bort "avsäkringsavgiften" som beror på vilken storlek man har på inkommande huvudsäkring.

Men varför ersätta ett suboptimalt system med ett annat suboptimalt system?

Sloppa bägge varianterna av dumheter, och styr enbar med elnätspris per dygnstimme.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av MWall »

TiborBlomhall skrev:
Jämför mot e.on som jag har idag:
20A huvudsäkring kostar 396:- per månad i abonnemangsavgift
35A kostar 848:-

Skulle jag säkra upp kåken skulle jag behöva betala 452 kronor extra varje månad - även de månader då jag laddade försiktigt och inte utnyttjade mina säkringars fulla kapacitet!

Ju mer jag läser och räknar kring detta desto bättre verkar Göteborg Energis "domedagsreform" vara för oss elbilister.

35A är extremt mycket för en vanlig villa. Räcker bra med 20A. Eller 25A som jag valt av bekvämlighet. Med 25A kan man nästan alltid ladda med 16A och ändå inte bränna någon huvudsäkring. Med 20A hände det lite då och då.

Jag tycker Göteborg Energi borde frånta låglastperioder från sin modell. Dvs nätter, helger och helgdagar. Det gör de flesta andra som anammar samma strategi.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av 12man »

>>> Göteborgsandan TM <<< slår till igen
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Skaman
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 sep 2019 14:55

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Skaman »

Teslas skrev:
joel80 skrev:
Teslas skrev:
Om du uppgraderar din säkring Tibor till 32A och kan ladda då med 22 kw så får du ju en *straffavgift* på 33,5kr*22kw = 737kr på din nästkommande elfaktura.

På en villa som använder ca 20000 kwh per år sparar man med Gbg energis nya tariffer ca 190kr per månad men ifall ni vid ett enda tillfälle under en timme går över då 5.75kw så går ni i back den månaden. För 5,75*33,5 = 192kr
Fast nu förutsatte du väl att man i övrigt haft 0kW i högsta effekt, eller?

Med 190kr, räknade du då med den minskning av överföringsavgiften plus moms på det samt månadssänkningen?

Kika lite på deras hemsida och du/ni får gärna rätta mig om jag har fel.

https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgift

Vad jag förstår så är förändringarna från den 1 Augusti att de sänker Elnätsavtal avgiften från 173,75kr till 111,25kr och sänker Elöverföringsavgiften från 28öre per kwh till 19,25öre per kwh. Priserna ska vara inkl moms. Förstår såklart att mina kalkyler inte är exakta men ville räkna på det lite grovt.

Jag räknade bara lite snabbt på en villa som har en årsförbrukning på ca 20000kwh och behöll tarifferna som de skrivit för en som sagt grov kalkyl.

Oavsett hur man än räknar så sätter jag mina marker på att dessa ändringar kommer att generera mer pengar in till elbolagen och såklart nu när elbrist har skapats i Sverige pga de högt uppsatta personer som styr Sverige så ska förändringarna såklart ske på folkets bekostnad. Bara att svälja undan :D
Självklart kommer de att tjäna pengar, mycket pengar. Inget seriöst företag gör en stor ändring utan att tjäna pengar på det i slutändan. Även om det är paketerat som "för kundens bästa", så gör de fina pengar på det sen finns det folk som blir mer eller mindre drabbade... Men de räknar inte på individ-nivå som vi, utan som räknat ovan på hela kundregistret... Men de som blir drabbade får tänka att om de "spräckt taket" en gång så kan man elda på den månaden ostraffat...:)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Remuz »

TiborBlomhall skrev:
Jämför mot e.on som jag har idag:
20A huvudsäkring kostar 396:- per månad i abonnemangsavgift
35A kostar 848:-

Skulle jag säkra upp kåken skulle jag behöva betala 452 kronor extra varje månad - även de månader då jag laddade försiktigt och inte utnyttjade mina säkringars fulla kapacitet!

Ju mer jag läser och räknar kring detta desto bättre verkar Göteborg Energis "domedagsreform" vara för oss elbilister.

Bara för er som kan ladda lååååååångsamt. Jag måste ladda dagtid så snabbt det går då jag blockerar infarten till 5 grannar. Klart man vill trycka på med 11kW då. Hade jag haft nattladdning hade jag lätt kört 3x5A eller vad nu lägsta inställningen är i bilen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av ChristerSjo »

Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Bjelke »

ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.
Och vi klarar oss med 16A säkringar och två model S :) kör med bergvärme och inga barn här längre så vi
lever nog elsnålt jämfört med många andra tror jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av 12man »

Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
De flesta villor/radhus har bara en servis som duger till max 3x 25A, vill man ha mer är nästa steg 3x 35A och det kräver byte av div komponenter, oftast byte av kabeln mellan centralen och skåpet ute på gatan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Bjelke »

12man skrev:
Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
De flesta villor/radhus har bara en servis som duger till max 3x 25A, vill man ha mer är nästa steg 3x 35A och det kräver byte av div komponenter, oftast byte av kabeln mellan centralen och skåpet ute på gatan
Exakt så är det här, frågade för några år sedan… samtidigt så har vi väldigt stora steg i kostnaden för att
gå upp i storlek på säkringar här, när jag frågade då så skiljde det 400kr/mån att bara gå upp till 20A, så jag
tänkte att vi struntar i det och det har funkat bra hittills iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Exakt så är det här, frågade för några år sedan… samtidigt så har vi väldigt stora steg i kostnaden för att
gå upp i storlek på säkringar här, när jag frågade då så skiljde det 400kr/mån att bara gå upp till 20A, så jag
tänkte att vi struntar i det och det har funkat bra hittills iaf :)
Det blir ju fördelen för konsumenten med att ha effektavgift istället för fast avgift. Om man har behov av högre säkring under några få vintermånader så är det bara att ösa på med 25A och betala 400kr/mån men sedan kan man gå tillbaka till 16A under resten av året. Att växla så nu med den fasta avgiften skulle bli dyrt då en elektriker skulle behöva åka ut och byta propp två gånger om året tex.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.
Och vi klarar oss med 16A säkringar och två model S :) kör med bergvärme och inga barn här längre så vi
lever nog elsnålt jämfört med många andra tror jag…
Vad laddar du dina bilar med ? (Ampere) och brukar du ladda en bil och gången?

Har själv 16A huvudsäkring med fjärrvärme, och funderar hur bökigt det skulle bli med två elbilar som behöver laddas :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av LarsL »

Nect skrev:
Vad laddar du dina bilar med ? (Ampere) och brukar du ladda en bil och gången?

Har själv 16A huvudsäkring med fjärrvärme, och funderar hur bökigt det skulle bli med två elbilar som behöver laddas :)
Jag har 20A i huvudsäkring och bergvärme med två elbilar som kör 7-8 mil per dag.

Tidigare körde jag med 1-fas laddning på bägge bilarna. Jag hade satt upp det så att bilarna hade var sin fas och huset en egen… eller ja i teorin i alla fall. Bilarna hade jag då på 10A var så det fanns alltså 10A för andra 3-fas förbrukare. 10A är ju mer än nog för att återladda om man har hela natten på sig.

Sedan hade jag under en kort tid 3 bilar men då gick ju inte någon av dem särskilt långt. Då flyttade jag över det jag kunde så att huset förbrukade jämnare på alla faser (det jag kan flytta alltså) och hade alla bilar på 1-fas.

Sedan körde jag två bilar på 3-fas och begränsade då till 6A i bilarna.

Nu har jag Watty som begränsar laddningsströmmen. Tyvärr hade jag lite problem med Watty då den har tappat kontakten med WiFi några gånger och då maxar Easee boxen och skjuter säkringarna. Det var lite irriterande och jag funderade starkt på att gå tillbaka till manuella inställningar. Men nu lyckades jag få fram en kabelanslutning till internet och sedan dess har det funkat.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

Någon som vet vad de kostar att gå upp eller ner ett steg på sin huvudsäkring? Jag tänker på engångs kostnader och inte på eletrikerns jobb eller månads avgiften.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

chaffis75 skrev:
Någon som vet vad de kostar att gå upp eller ner ett steg på sin huvudsäkring? Jag tänker på engångs kostnader och inte på eletrikerns jobb eller månads avgiften.
Olika hos olika nätägare.
Jag har Gävle energi och där kostar 20A 4445kr/år och 25A 6040kr/år. Så inte ens 150kr extra i månaden.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

joel80 skrev:
chaffis75 skrev:
Någon som vet vad de kostar att gå upp eller ner ett steg på sin huvudsäkring? Jag tänker på engångs kostnader och inte på eletrikerns jobb eller månads avgiften.
Olika hos olika nätägare.
Jag har Gävle energi och där kostar 20A 4445kr/år och 25A 6040kr/år. Så inte ens 150kr extra i månaden.
Jag var ute efter engångs kostnaden, inte rörliga..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av joel80 »

Hm.. är osäker på om jag skulle ha nån engångskostnad. Tror att jag bara skulle kunna byta till 25A-säkringsar.. (Observera "tror".)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av Bjelke »

Nect skrev:
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Bjelke skrev:
ChristerSjo skrev:
Att ladda i 32A skulle med största sannolikhet innebära att man måste uppgradera kabeln mellan centralen och laddboxen.
Ja vi har 25A maximalt här tex och det är väl väldigt vanligt har jag för mig…
Jag har delvis eluppvärmt hus (Elelement och luftvärmepump) klarar mig med 20A trots elbil. Laddar oftast på natten men behöver jag på dagtid har laddaren effektvakt.
Och vi klarar oss med 16A säkringar och två model S :) kör med bergvärme och inga barn här längre så vi
lever nog elsnålt jämfört med många andra tror jag…
Vad laddar du dina bilar med ? (Ampere) och brukar du ladda en bil och gången?

Har själv 16A huvudsäkring med fjärrvärme, och funderar hur bökigt det skulle bli med två elbilar som behöver laddas :)
Bara en box här som är ställd på 13A men vi laddar oftast med 8A (sen laddar vi ibland på Scandic också, tex vid en
frukost eller när jag är på gymmet där)...
Jag jobbar dock hemifrån som många andra nu...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
koded
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 12 apr 2020 15:42

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av koded »

joel80 skrev:
Hm.. är osäker på om jag skulle ha nån engångskostnad. Tror att jag bara skulle kunna byta till 25A-säkringsar.. (Observera "tror".) Bild
Det är (oftast) ingen engångskostnad att byta. Däremot ”måste” en elektriker anmäla det till ditt elnätsbolag + att hon/han måste komma och byta bricka så du kan få in större säkringar. Ett 20 minuters jobb. + resa. Så det blir ju en engångsavgift till en elektriker om du inte känner någon .
[*]M3P FSD -19[*]
MY LR -21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av chaffis75 »

koded skrev:
joel80 skrev:
Hm.. är osäker på om jag skulle ha nån engångskostnad. Tror att jag bara skulle kunna byta till 25A-säkringsar.. (Observera "tror".) Bild
Det är (oftast) ingen engångskostnad att byta. Däremot ”måste” en elektriker anmäla det till ditt elnätsbolag + att hon/han måste komma och byta bricka så du kan få in större säkringar. Ett 20 minuters jobb. + resa. Så det blir ju en engångsavgift till en elektriker om du inte känner någon .
Toppen tack..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Straffavgift på snabbladdning

Inlägg av ChristerSjo »

Byter du upp till 32A blir det en engångskostnad för ny kabel måste dras mellan central och anslutningen utomhus. Normalt är det bara gjort för max 25A in i huset.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar