BMW i4 - hur ser ni på den?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Man kör givetvis inte 22h i sträck, är som sagt en övernattning. Dagen vi kör elbil så anpassar man sig efter det, det jag vill få fram är att den extra kvarten i en icke-Tesla är lite skitsamma om man redan tappat flera timmar jämfört med idag. Långkörning har avhandlats i lite för många trådar redan så släpper det här och nu.

Jag personligen tycker inte det är tiden som är problemet utan att det blir krångligare. Visst, det finns säkert snabba laddare längs vägen. Men hur hittar man dem? Hur planerar man resan? Hur betalar man? Vilka taggar, kort, konton behöver man?

Med en Tesla är det bara att sätta sig i bilen och köra. Jag har fortfarande efter över 4 år med Tesla _aldrig_ laddat min bil på en icke-Tesla snabbladdare. Min i3 har vi efter 4,5 år _aldrig_ snabbladdat öht.

Dvs jag har inga som helst konton, medlemskap, kort eller taggar. Jag bara kör. Dessutom har man med Tesla tusentals hotell och andra inrättningar som erbjuder gratis (mestadels) destinationsladdning primärt till Teslas bilar. Den gemenskapen är inte dum alltså.

Nu slipper jag fundera så mycket då i4 ändå är för liten. Men ändå, hade nog haft svårt att göra mig av med min S...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
dd88 skrev:
Man kör givetvis inte 22h i sträck, är som sagt en övernattning. Dagen vi kör elbil så anpassar man sig efter det, det jag vill få fram är att den extra kvarten i en icke-Tesla är lite skitsamma om man redan tappat flera timmar jämfört med idag. Långkörning har avhandlats i lite för många trådar redan så släpper det här och nu.

Jag personligen tycker inte det är tiden som är problemet utan att det blir krångligare. Visst, det finns säkert snabba laddare längs vägen. Men hur hittar man dem? Hur planerar man resan? Hur betalar man? Vilka taggar, kort, konton behöver man?

Med en Tesla är det bara att sätta sig i bilen och köra. Jag har fortfarande efter över 4 år med Tesla _aldrig_ laddat min bil på en icke-Tesla snabbladdare. Min i3 har vi efter 4,5 år _aldrig_ snabbladdat öht.

Dvs jag har inga som helst konton, medlemskap, kort eller taggar. Jag bara kör. Dessutom har man med Tesla tusentals hotell och andra inrättningar som erbjuder gratis (mestadels) destinationsladdning primärt till Teslas bilar. Den gemenskapen är inte dum alltså.

Nu slipper jag fundera så mycket då i4 ändå är för liten. Men ändå, hade nog haft svårt att göra mig av med min S...
Som jag förstår det så har i varje fall Merca och BMW ganska bra ruttplanerare som löser rutten på samma sätt som Tesla, man får upp var man ska ladda och hur länge, samt det går att sortera på olika nätverk om man vill det. Även i senaste SW i Polestar så funkar detta. Så skillnaderna är inte så stora längre. Har man dessutom ett roamingkort från producenten så behöver man inte tänka på olika appar, taggar etc.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av johanh »

HelectriC skrev:
MWall skrev:
dd88 skrev:
Man kör givetvis inte 22h i sträck, är som sagt en övernattning. Dagen vi kör elbil så anpassar man sig efter det, det jag vill få fram är att den extra kvarten i en icke-Tesla är lite skitsamma om man redan tappat flera timmar jämfört med idag. Långkörning har avhandlats i lite för många trådar redan så släpper det här och nu.

Jag personligen tycker inte det är tiden som är problemet utan att det blir krångligare. Visst, det finns säkert snabba laddare längs vägen. Men hur hittar man dem? Hur planerar man resan? Hur betalar man? Vilka taggar, kort, konton behöver man?

Med en Tesla är det bara att sätta sig i bilen och köra. Jag har fortfarande efter över 4 år med Tesla _aldrig_ laddat min bil på en icke-Tesla snabbladdare. Min i3 har vi efter 4,5 år _aldrig_ snabbladdat öht.

Dvs jag har inga som helst konton, medlemskap, kort eller taggar. Jag bara kör. Dessutom har man med Tesla tusentals hotell och andra inrättningar som erbjuder gratis (mestadels) destinationsladdning primärt till Teslas bilar. Den gemenskapen är inte dum alltså.

Nu slipper jag fundera så mycket då i4 ändå är för liten. Men ändå, hade nog haft svårt att göra mig av med min S...
Som jag förstår det så har i varje fall Merca och BMW ganska bra ruttplanerare som löser rutten på samma sätt som Tesla, man får upp var man ska ladda och hur länge, samt det går att sortera på olika nätverk om man vill det. Även i senaste SW i Polestar så funkar detta. Så skillnaderna är inte så stora längre. Har man dessutom ett roamingkort från producenten så behöver man inte tänka på olika appar, taggar etc.
Teslas laddnätverk är fortfarande en stor fördel men för "många" räcker nog flera av de andras. Polestars Google maps föreslår laddställen och det följer med en bricka som fungerar på en massa olika stationer inklusive Ionity med hygglig taxa. Sedan precis som dd88 säger, är det den sista kvarten som spelar roll eller är det timmarna innan dess?
Anekdotiskt: Jag och en kompis skulle ta en tur över dagen ~60 mil enkel resa, jag har en Polestar 2, han har en Tesla Model X Raven Performance, vårt val blev en Mercedes GLE 350de vilket passade just oss två då vi på ett tankstopp a 10 minuter per resa kunde företa turen.

On topic, jag ser fram emot att provköra i4, tycker den ser ut att ticka de flesta av mina boxar. Nedan graf är också något jag gärna sett hos fler elbilstillverkare så man får ett någorlunda hum om hur långt man kommer med en viss körstil. Jag kommer ca 30 mil på sommaren med min Polestar, 18 mindre än WLTP och procentuellt inte helt off det som BMW räknar ut :)
i4 long range.png
i4 short range.png
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av martinot »

johanh skrev:
Teslas laddnätverk är fortfarande en stor fördel men för "många" räcker nog flera av de andras. Polestars Google maps föreslår laddställen och det följer med en bricka som fungerar på en massa olika stationer inklusive Ionity med hygglig taxa. Sedan precis som dd88 säger, är det den sista kvarten som spelar roll eller är det timmarna innan dess?
För mig handlar det inte om att det inte skulle gå att ladda på andra nät generellt. Det fungerar bevisligen.

För mig handlar det om att jag;

1. Inte vill stå i kö i en halvtimme, eller mer, för att få en laddplats, för att först därefter själv kunna börja ladda. Hade jag valt Ionity istället för SuC i förra veckan så hade jag fått vänta ett bra tag på att ens få en plats. Hos SuC var det en ca. 14 lediga platser (av 42 totalt).

2. Slippa att komma fram till trasiga laddare som inte fungerar.

3. Slippa att krångla med appar, brickor, och i vilken ordning som allt måste utföras i för att laddningen skall starta att fungera.

4. Inte behöva "tänka" så mycket när jag kör, utan överlåta mycket av behovet för laddning till bilens egna kartor. Även om jag använder ABRP för att planera större semesterresor och dylikt, så låter jag bilen hantera detta i realtid när man väl kör och ändrar upplägg/rutter spontant. Denna enkla spontanitet leder till (nästan) lika stor frihet med en Tesla som med en fossilbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
flukke
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 jul 2016 08:24

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av flukke »

Någon som fått svar om när de kan börja levereras till Sverige?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av dd88 »

Början av nästa år var det senaste jag hörde
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10079
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av Legato »

Jag gillar i4 och den är absolut en aspirant till andrabil för mig.

Gällande SUC så är en minst lika stor fördel som tillgängligheten tillförlitligheten. SUC är "aldrig" trasiga. Många verkar inte tänka på detta men när man får lägre laddhastighet vid en SUC så beror det ofta på att en eller flera "underladdare" är trasiga. Dvs laddningen fungerar, om än långsammare, även när laddaren delvis är trasig. Mig veterligen så funkar det inte så på Ionity mm, de levererar den effekt de ska, eller så är de trasiga och levererar inte alls.

Sen beror det såklart på var man reser. Ska man åka från Sthlm till Tyskland så funkar säkert Ionity alldeles utmärkt oftast. Men tyvärr är ju stora delar av Europa i princip svarta fläckar. Exempelvis mina vanligaste resmål, Finland och Spanien så är Ionity nästan icke-existerande. Samma sak om man reser i central och östeuropa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av dd88 »

Var hos BMW idag och kollade slots.

I4 40 kan levereras i februari, I4 M50 höst 2022

IX3 facelift April/Maj
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av ObscureEconomist »

Höst 2022.
Well då är det då ingen brådska att beställa en, på ett år hinner det hända mycket.

I somras fick jag höra februari om man beställde en M50 men misstänker allt har skjutit tillbaks rejält.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av dd88 »

ObscureEconomist skrev:
Höst 2022.
Well då är det då ingen brådska att beställa en, på ett år hinner det hända mycket.

I somras fick jag höra februari om man beställde en M50 men misstänker allt har skjutit tillbaks rejält.
Nu när jag tänker på det så funderar jag på om det inte var infon jag fick för IX 40 och 50, dubbelkollar det imorgon.

Edit: Det gällde i4
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av HelectriC »

ObscureEconomist skrev:
Höst 2022.
Well då är det då ingen brådska att beställa en, på ett år hinner det hända mycket.

I somras fick jag höra februari om man beställde en M50 men misstänker allt har skjutit tillbaks rejält.
Fast det är bara höst 2022 för de som beställer nu. Jag beställde första dagen och har förmodlig leverans Q1-22. Väntar du ändå längre så lär det bli ändå senare än höst -22.
BMW i4 M50-22/Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Agathorn
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 27 jan 2021 12:38

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av Agathorn »

Jag sneglar själv lite åt i4. Har en M3P -21 men skramlande inredning. inlämnad 4 ggr hos Tesla och varje gång de fixar något så tillkommer antingen nya missljud eller blir det som de fixade bara ännu värre. Nu senast var de rejält nonchalanta på SC i Malmö också. De jag träffat tidigare har i alla fall varit trevliga, men dessa var några nya.
Börjar tröttna då missljudet som uppstått nu efter en "fix" vi inte ens begärt är otroligt irriterande.
Jag har mobile service inbokat för att kika på luckan bak som inte fungerar som tänkt så de får väl kika på missljuden då också om de har möjlighet. Vågar knappt skriva in missljuden i ärendet för då ber de väl en att boka tid i Malmö igen. Varpå bilen blir ännu värre... som vanligt.

Nej lite BMW kvalite på inredningen ligger högt i kurs hos mig just nu. Synd bara att man ska gå miste om så mycket bra med Tesla om man byter bil. SC-nätverket, all teknik, appen osv osv. Samt ett billigare pris för motsvarande ungefär prestanda i bilen med Teslan. Och lägre vikt.
Jag kommer dock inte köpa något utan att ha provkört det ändå. Så det kommer ju dröja läänge innan det blir aktuellt. Nu kör jag runt med bose-hörlurar i bilen samt radion på i bakgrunden för att dränka missljuden. Det tar i alla fall bort 90% av det.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av Dafro »

Så får man väl inte säga om sin bil som Teslaägare :D är själv sjukt nöjd med min X5 och känner lite oro i att byta till E-tron. BMWn är grym.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW i4 - hur ser ni på den?

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
Så får man väl inte säga om sin bil som Teslaägare :D är själv sjukt nöjd med min X5 och känner lite oro i att byta till E-tron. BMWn är grym.

En bekant har just X5 45e och E-Tron 55. Samtidigt. Han kör BMW i veckorna och Audin på helgerna. Dock verkar han mer förtjust i X5:an så du kanske ska känna lite oro? :lol:
Skriv svar