BMW i4 - hur ser ni på den?
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Alltid gillat och kört BMW bilar mycket på grund av körglädjen. Gillar Tesla av samma anledning, de är också riktigt kul att köra (oavsett ICE eller elmotor).
Riktigt kul att BMW släpper en bil i "mellan segmentet" 500-750k och som kan fungera som familjebil (takbox och drag).
Fördelar:
Konkurrenskraftigt grundpris
Räckvidd/laddhastighet
Körglädje (burkar vara så) möjlighet koppla ur antisladd/antispinn.
Utrymme (halvkombi lucka 470l)
Sen tycker jag BMW's M-stolar ofta är grymma.
Upplevd kvalitet, material ljuddämpning etc. (brukar vara det)
Utseende (Ser ut som en BMW)
Nackdelar:
Pris med extrautrustning
Prestanda (jmf med Tesla)
ICE-plattform (vikt)
Framkomlighet endast bakhjulsdrift (i4e40),
Laddnätverk, (Ionity i dagsläget)
Utseende (bävertänderna.... "Korta" bakdörrar)
Det som återstår att se är så klart verklig förbrukning, BMW har en hel del erfarenhet (I3 b.la) blir intressant.
Riktigt kul att BMW släpper en bil i "mellan segmentet" 500-750k och som kan fungera som familjebil (takbox och drag).
Fördelar:
Konkurrenskraftigt grundpris
Räckvidd/laddhastighet
Körglädje (burkar vara så) möjlighet koppla ur antisladd/antispinn.
Utrymme (halvkombi lucka 470l)
Sen tycker jag BMW's M-stolar ofta är grymma.
Upplevd kvalitet, material ljuddämpning etc. (brukar vara det)
Utseende (Ser ut som en BMW)
Nackdelar:
Pris med extrautrustning
Prestanda (jmf med Tesla)
ICE-plattform (vikt)
Framkomlighet endast bakhjulsdrift (i4e40),
Laddnätverk, (Ionity i dagsläget)
Utseende (bävertänderna.... "Korta" bakdörrar)
Det som återstår att se är så klart verklig förbrukning, BMW har en hel del erfarenhet (I3 b.la) blir intressant.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Enkelt...
Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.
MVH
Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.
MVH
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Ngt tillspetsat. Går utmärkt att göra långresor med andra elbilar än tesla. Om du hela tiden är på långresa så är det så klart en relativt sett större fördel med SuC. Om inte väger ju i mina ögon fördelarna med många andra märken väl upp. Gillar man I4 bättre som bil är det ju en självklarhet att välja den.NiklasTesla skrev:Enkelt...
Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.
MVH
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Lite för enkelt kanske... Även om SuC är oslagbart beroende på behov.NiklasTesla skrev:Enkelt...
Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.
MVH
Krav är helt klart laddmöjlighet hemma, men lång resa bara någon gång kan man nog hantera med Ionity (trotts tillgänglighet och prisbild just).
Däremot om man regelbundet åker på långresor (fler än 1 gång per kvartal) eller mycket "off-grid" då har men ett enkelt val
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Ngt tillspetsat. Går utmärkt att göra långresor med andra elbilar än tesla. Om du hela tiden är på långresa så är det så klart en relativt sett större fördel med SuC. Om inte väger ju i mina ögon fördelarna med många andra märken väl upp. Gillar man I4 bättre som bil är det ju en självklarhet att välja den.NiklasTesla skrev:Enkelt...
Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.
MVH
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Hmm, undrar hur jag lyckats genomföra alla mina långresor, jag som inte kör Tesla.NiklasTesla skrev:Enkelt...
Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.
MVH
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
konstigt, vi har ju åkt på mängder av långresor med Polestar, i-Pace, ioniq5. Men det går alltså inte menar du?NiklasTesla skrev:Enkelt...
Skall du bara åka fram och tillbaka till jobbet och kan ladda hemma så kan du fundera på BMW men om du planerar långresor med bil någon gång så går allt bort utom Tesla pga SuC-Nätverket.
MVH
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Kollade den vanliga ruten jag brukar köra ner till kontinenten på en annan elbil än Tesla för ca 1vecka sedan och då rekommenderade bilens navigation ombord att ladda på flera 50kw laddare (max två per laddplats) och hela resan skulle ta betydligt längre tid än med Teslan.
Självklart kan man åka elbil utanför Teslas SuC-Nätverk på längre avstånd men det tar mycket längre tid samt laddinfrastrukturen är inte lika tillgänglig/mer osäker och långsammare. Vet själv hur det var innan jag hade Tesla och kom fram till laddare som var ur funktion, upptagna med lång kö osv.
MVH
Självklart kan man åka elbil utanför Teslas SuC-Nätverk på längre avstånd men det tar mycket längre tid samt laddinfrastrukturen är inte lika tillgänglig/mer osäker och långsammare. Vet själv hur det var innan jag hade Tesla och kom fram till laddare som var ur funktion, upptagna med lång kö osv.
MVH
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Kollade "min" rutt (Göteborg - Makarska). En kvarts skillnad på en resa över 26h till Teslas fördel.NiklasTesla skrev:Kollade den vanliga ruten jag brukar köra ner till kontinenten på en annan elbil än Tesla för ca 1vecka sedan och då rekommenderade bilens navigation ombord att ladda på flera 50kw laddare (max två per laddplats) och hela resan skulle ta betydligt längre tid än med Teslan.
Självklart kan man åka elbil utanför Teslas SuC-Nätverk på längre avstånd men det tar mycket längre tid samt laddinfrastrukturen är inte lika tillgänglig/mer osäker och långsammare. Vet själv hur det var innan jag hade Tesla och kom fram till laddare som var ur funktion, upptagna med lång kö osv.
MVH
Sen är det klart, trasiga laddare och köer kan ställa till det, men det gäller oavsett bil.
Oavsett så är det surt att lägga 4h extra restid för att behöva ladda.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
BMW i4 - hur ser ni på den?
Du stannar aldrig för att äta, gå på toa, sova?dd88 skrev:Oavsett så är det surt att lägga 4h extra restid för att behöva ladda.
26 timmar bilfärd skulle iaf för mig innebära betydligt mer än 4h totalt för pauser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Inte riktigt så. Det kommer du märka den dagen du själv skaffar elbil.dd88 skrev:
Sen är det klart, trasiga laddare och köer kan ställa till det, men det gäller oavsett bil.
I praktiken så även om det kan förekomma trasiga laddpunkter hos Tesla, så är det extremt sällan. De har även en annan arkitektur på sitt laddsystem så att enskilda laddare som går sönder inte skall påverka att några laddpunkter går ner (hela anläggningen kanske dock får några % lägre maxeffekt). Ofta repareras de dessutom ganska snabbt jämfört med Ionity, Circle K och andra som jag passerat med ofta någon trasig laddare.
Dels verkar Tesla SuC ha bättre fjärrövervakning (även om jag inte har insikt i hur det fungerar på Ionity, så verkar det inte fungera i praktiken) så att Tesla själva vet när något är trasigt, istället på att förlita sig att folk ringer in och rapporterar felen. Dels så har Tesla flera team med egna direktanställda elektriker och specialister som konstant åker runt och reparerar och underhåller systemen.
Så tekniskt och organisatoriskt så hjälper det mycket med att Tesla har bättre upptid på sina laddpunkter än de flesta andra laddnät.
Sedan hjälper det ju även en del att de oftast har fler laddpunkter, och mer marginal i kapacitet, än Ionity och andra konkurrenter. Postade nyss en observation i Ionity-tråden baserat på att jag laddade i Norge vid Rygge i förra veckan. 6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
beror ju helt på vart man ska, Danmark, Tyskland, Østerrike tex har ju gott om >150kW laddare.NiklasTesla skrev:Kollade den vanliga ruten jag brukar köra ner till kontinenten på en annan elbil än Tesla för ca 1vecka sedan och då rekommenderade bilens navigation ombord att ladda på flera 50kw laddare (max två per laddplats) och hela resan skulle ta betydligt längre tid än med Teslan.
Självklart kan man åka elbil utanför Teslas SuC-Nätverk på längre avstånd men det tar mycket längre tid samt laddinfrastrukturen är inte lika tillgänglig/mer osäker och långsammare. Vet själv hur det var innan jag hade Tesla och kom fram till laddare som var ur funktion, upptagna med lång kö osv.
MVH
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Vanligtvis så stannar vi bara för att tanka, 5-10 minuter sen iväg igen.taliz skrev:Du stannar aldrig för att äta, gå på toa, sova?dd88 skrev:Oavsett så är det surt att lägga 4h extra restid för att behöva ladda.
26 timmar bilfärd skulle iaf för mig innebära betydligt mer än 4h totalt för pauser.
I år stannade vi i bergen i Schweiz och grillade, det hade vi inte gjort på en nerpissad mack så det hade inte gett möjlighet till laddning om vi kört elbil.
En övernattning dock, det ger ju teoretiskt möjlighet till 100% batteri dagen därpå. Sen hur mycket man hade tjänat på det kan man ju alltid räkna på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
På samma sätt som tex Ionity inte prioriterar den lilla promille av elbilsförarna som kör i inre Norrland, så prioriteras nog inte de som kör 26 timmar i sträck enbart med 5min paus var 5 timme eftersom det antagligen är extremt få med det behovet. Jag är inte ens säker på att du har det behovet, verkar mest vara en grej att skriva så för att göra det omöjligt för elbilar att passa in i ens bild av hur elbil (inte) funkar.dd88 skrev:Vanligtvis så stannar vi bara för att tanka, 5-10 minuter sen iväg igen.taliz skrev:Du stannar aldrig för att äta, gå på toa, sova?dd88 skrev:Oavsett så är det surt att lägga 4h extra restid för att behöva ladda.
26 timmar bilfärd skulle iaf för mig innebära betydligt mer än 4h totalt för pauser.
I år stannade vi i bergen i Schweiz och grillade, det hade vi inte gjort på en nerpissad mack så det hade inte gett möjlighet till laddning om vi kört elbil.
En övernattning dock, det ger ju teoretiskt möjlighet till 100% batteri dagen därpå. Sen hur mycket man hade tjänat på det kan man ju alltid räkna på.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Man kör givetvis inte 22h i sträck, är som sagt en övernattning. Dagen vi kör elbil så anpassar man sig efter det, det jag vill få fram är att den extra kvarten i en icke-Tesla är lite skitsamma om man redan tappat flera timmar jämfört med idag. Långkörning har avhandlats i lite för många trådar redan så släpper det här och nu.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
dd88 skrev:Man kör givetvis inte 22h i sträck, är som sagt en övernattning. Dagen vi kör elbil så anpassar man sig efter det, det jag vill få fram är att den extra kvarten i en icke-Tesla är lite skitsamma om man redan tappat flera timmar jämfört med idag. Långkörning har avhandlats i lite för många trådar redan så släpper det här och nu.
Jag personligen tycker inte det är tiden som är problemet utan att det blir krångligare. Visst, det finns säkert snabba laddare längs vägen. Men hur hittar man dem? Hur planerar man resan? Hur betalar man? Vilka taggar, kort, konton behöver man?
Med en Tesla är det bara att sätta sig i bilen och köra. Jag har fortfarande efter över 4 år med Tesla _aldrig_ laddat min bil på en icke-Tesla snabbladdare. Min i3 har vi efter 4,5 år _aldrig_ snabbladdat öht.
Dvs jag har inga som helst konton, medlemskap, kort eller taggar. Jag bara kör. Dessutom har man med Tesla tusentals hotell och andra inrättningar som erbjuder gratis (mestadels) destinationsladdning primärt till Teslas bilar. Den gemenskapen är inte dum alltså.
Nu slipper jag fundera så mycket då i4 ändå är för liten. Men ändå, hade nog haft svårt att göra mig av med min S...
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Som jag förstår det så har i varje fall Merca och BMW ganska bra ruttplanerare som löser rutten på samma sätt som Tesla, man får upp var man ska ladda och hur länge, samt det går att sortera på olika nätverk om man vill det. Även i senaste SW i Polestar så funkar detta. Så skillnaderna är inte så stora längre. Har man dessutom ett roamingkort från producenten så behöver man inte tänka på olika appar, taggar etc.MWall skrev:dd88 skrev:Man kör givetvis inte 22h i sträck, är som sagt en övernattning. Dagen vi kör elbil så anpassar man sig efter det, det jag vill få fram är att den extra kvarten i en icke-Tesla är lite skitsamma om man redan tappat flera timmar jämfört med idag. Långkörning har avhandlats i lite för många trådar redan så släpper det här och nu.
Jag personligen tycker inte det är tiden som är problemet utan att det blir krångligare. Visst, det finns säkert snabba laddare längs vägen. Men hur hittar man dem? Hur planerar man resan? Hur betalar man? Vilka taggar, kort, konton behöver man?
Med en Tesla är det bara att sätta sig i bilen och köra. Jag har fortfarande efter över 4 år med Tesla _aldrig_ laddat min bil på en icke-Tesla snabbladdare. Min i3 har vi efter 4,5 år _aldrig_ snabbladdat öht.
Dvs jag har inga som helst konton, medlemskap, kort eller taggar. Jag bara kör. Dessutom har man med Tesla tusentals hotell och andra inrättningar som erbjuder gratis (mestadels) destinationsladdning primärt till Teslas bilar. Den gemenskapen är inte dum alltså.
Nu slipper jag fundera så mycket då i4 ändå är för liten. Men ändå, hade nog haft svårt att göra mig av med min S...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Teslas laddnätverk är fortfarande en stor fördel men för "många" räcker nog flera av de andras. Polestars Google maps föreslår laddställen och det följer med en bricka som fungerar på en massa olika stationer inklusive Ionity med hygglig taxa. Sedan precis som dd88 säger, är det den sista kvarten som spelar roll eller är det timmarna innan dess?HelectriC skrev:Som jag förstår det så har i varje fall Merca och BMW ganska bra ruttplanerare som löser rutten på samma sätt som Tesla, man får upp var man ska ladda och hur länge, samt det går att sortera på olika nätverk om man vill det. Även i senaste SW i Polestar så funkar detta. Så skillnaderna är inte så stora längre. Har man dessutom ett roamingkort från producenten så behöver man inte tänka på olika appar, taggar etc.MWall skrev:dd88 skrev:Man kör givetvis inte 22h i sträck, är som sagt en övernattning. Dagen vi kör elbil så anpassar man sig efter det, det jag vill få fram är att den extra kvarten i en icke-Tesla är lite skitsamma om man redan tappat flera timmar jämfört med idag. Långkörning har avhandlats i lite för många trådar redan så släpper det här och nu.
Jag personligen tycker inte det är tiden som är problemet utan att det blir krångligare. Visst, det finns säkert snabba laddare längs vägen. Men hur hittar man dem? Hur planerar man resan? Hur betalar man? Vilka taggar, kort, konton behöver man?
Med en Tesla är det bara att sätta sig i bilen och köra. Jag har fortfarande efter över 4 år med Tesla _aldrig_ laddat min bil på en icke-Tesla snabbladdare. Min i3 har vi efter 4,5 år _aldrig_ snabbladdat öht.
Dvs jag har inga som helst konton, medlemskap, kort eller taggar. Jag bara kör. Dessutom har man med Tesla tusentals hotell och andra inrättningar som erbjuder gratis (mestadels) destinationsladdning primärt till Teslas bilar. Den gemenskapen är inte dum alltså.
Nu slipper jag fundera så mycket då i4 ändå är för liten. Men ändå, hade nog haft svårt att göra mig av med min S...
Anekdotiskt: Jag och en kompis skulle ta en tur över dagen ~60 mil enkel resa, jag har en Polestar 2, han har en Tesla Model X Raven Performance, vårt val blev en Mercedes GLE 350de vilket passade just oss två då vi på ett tankstopp a 10 minuter per resa kunde företa turen.
On topic, jag ser fram emot att provköra i4, tycker den ser ut att ticka de flesta av mina boxar. Nedan graf är också något jag gärna sett hos fler elbilstillverkare så man får ett någorlunda hum om hur långt man kommer med en viss körstil. Jag kommer ca 30 mil på sommaren med min Polestar, 18 mindre än WLTP och procentuellt inte helt off det som BMW räknar ut
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
För mig handlar det inte om att det inte skulle gå att ladda på andra nät generellt. Det fungerar bevisligen.johanh skrev:Teslas laddnätverk är fortfarande en stor fördel men för "många" räcker nog flera av de andras. Polestars Google maps föreslår laddställen och det följer med en bricka som fungerar på en massa olika stationer inklusive Ionity med hygglig taxa. Sedan precis som dd88 säger, är det den sista kvarten som spelar roll eller är det timmarna innan dess?
För mig handlar det om att jag;
1. Inte vill stå i kö i en halvtimme, eller mer, för att få en laddplats, för att först därefter själv kunna börja ladda. Hade jag valt Ionity istället för SuC i förra veckan så hade jag fått vänta ett bra tag på att ens få en plats. Hos SuC var det en ca. 14 lediga platser (av 42 totalt).
2. Slippa att komma fram till trasiga laddare som inte fungerar.
3. Slippa att krångla med appar, brickor, och i vilken ordning som allt måste utföras i för att laddningen skall starta att fungera.
4. Inte behöva "tänka" så mycket när jag kör, utan överlåta mycket av behovet för laddning till bilens egna kartor. Även om jag använder ABRP för att planera större semesterresor och dylikt, så låter jag bilen hantera detta i realtid när man väl kör och ändrar upplägg/rutter spontant. Denna enkla spontanitet leder till (nästan) lika stor frihet med en Tesla som med en fossilbil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Början av nästa år var det senaste jag hörde
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Jag gillar i4 och den är absolut en aspirant till andrabil för mig.
Gällande SUC så är en minst lika stor fördel som tillgängligheten tillförlitligheten. SUC är "aldrig" trasiga. Många verkar inte tänka på detta men när man får lägre laddhastighet vid en SUC så beror det ofta på att en eller flera "underladdare" är trasiga. Dvs laddningen fungerar, om än långsammare, även när laddaren delvis är trasig. Mig veterligen så funkar det inte så på Ionity mm, de levererar den effekt de ska, eller så är de trasiga och levererar inte alls.
Sen beror det såklart på var man reser. Ska man åka från Sthlm till Tyskland så funkar säkert Ionity alldeles utmärkt oftast. Men tyvärr är ju stora delar av Europa i princip svarta fläckar. Exempelvis mina vanligaste resmål, Finland och Spanien så är Ionity nästan icke-existerande. Samma sak om man reser i central och östeuropa.
Gällande SUC så är en minst lika stor fördel som tillgängligheten tillförlitligheten. SUC är "aldrig" trasiga. Många verkar inte tänka på detta men när man får lägre laddhastighet vid en SUC så beror det ofta på att en eller flera "underladdare" är trasiga. Dvs laddningen fungerar, om än långsammare, även när laddaren delvis är trasig. Mig veterligen så funkar det inte så på Ionity mm, de levererar den effekt de ska, eller så är de trasiga och levererar inte alls.
Sen beror det såklart på var man reser. Ska man åka från Sthlm till Tyskland så funkar säkert Ionity alldeles utmärkt oftast. Men tyvärr är ju stora delar av Europa i princip svarta fläckar. Exempelvis mina vanligaste resmål, Finland och Spanien så är Ionity nästan icke-existerande. Samma sak om man reser i central och östeuropa.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Var hos BMW idag och kollade slots.
I4 40 kan levereras i februari, I4 M50 höst 2022
IX3 facelift April/Maj
I4 40 kan levereras i februari, I4 M50 höst 2022
IX3 facelift April/Maj
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Höst 2022.
Well då är det då ingen brådska att beställa en, på ett år hinner det hända mycket.
I somras fick jag höra februari om man beställde en M50 men misstänker allt har skjutit tillbaks rejält.
Well då är det då ingen brådska att beställa en, på ett år hinner det hända mycket.
I somras fick jag höra februari om man beställde en M50 men misstänker allt har skjutit tillbaks rejält.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4 - hur ser ni på den?
Nu när jag tänker på det så funderar jag på om det inte var infon jag fick för IX 40 och 50, dubbelkollar det imorgon.ObscureEconomist skrev:Höst 2022.
Well då är det då ingen brådska att beställa en, på ett år hinner det hända mycket.
I somras fick jag höra februari om man beställde en M50 men misstänker allt har skjutit tillbaks rejält.
Edit: Det gällde i4
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.