Inte riktigt så. Det kommer du märka den dagen du själv skaffar elbil.dd88 skrev:
Sen är det klart, trasiga laddare och köer kan ställa till det, men det gäller oavsett bil.
I praktiken så även om det kan förekomma trasiga laddpunkter hos Tesla, så är det extremt sällan. De har även en annan arkitektur på sitt laddsystem så att enskilda laddare som går sönder inte skall påverka att några laddpunkter går ner (hela anläggningen kanske dock får några % lägre maxeffekt). Ofta repareras de dessutom ganska snabbt jämfört med Ionity, Circle K och andra som jag passerat med ofta någon trasig laddare.
Dels verkar Tesla SuC ha bättre fjärrövervakning (även om jag inte har insikt i hur det fungerar på Ionity, så verkar det inte fungera i praktiken) så att Tesla själva vet när något är trasigt, istället på att förlita sig att folk ringer in och rapporterar felen. Dels så har Tesla flera team med egna direktanställda elektriker och specialister som konstant åker runt och reparerar och underhåller systemen.
Så tekniskt och organisatoriskt så hjälper det mycket med att Tesla har bättre upptid på sina laddpunkter än de flesta andra laddnät.
Sedan hjälper det ju även en del att de oftast har fler laddpunkter, och mer marginal i kapacitet, än Ionity och andra konkurrenter. Postade nyss en observation i Ionity-tråden baserat på att jag laddade i Norge vid Rygge i förra veckan. 6 laddpunkter hos Ionity, som alla var upptagna och 3-4 bilar på kö som väntade på sin tur att få en laddplats. Som jämförelse så var det 42 laddpunkter hos Tesla SuC, och varav ca. 27-29 upptagna.