VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Kubi skrev:


Tänk om dom erbjöd den färgen.. storsäljare!
Coolt. Hur kallas den där färgen tro? Magic Zebra Pride eller nåt sånt kanske. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Bjelke »

Man skulle ju synas iaf :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Hok
Inlägg: 365
Blev medlem: 13 jan 2015 17:37

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Hok »

Björn Nyland fick syn på en ID Buzz i Norge.

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dd88 »

Kan bli riktigt vettig. Hoppas att det långa skåpet inte dröjer för länge bara.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Fan vad jag hade försökt att mjölka VW-mannen på information, utan kamera såklart. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID Buzz

Inlägg av HelectriC »

ser ganska smal ut och inte så lång heller. Känns spontant som en Caravelle T6 er betydligt större.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Lacho »

mati skrev:
Fan vad jag hade försökt att mjölka VW-mannen på information, utan kamera såklart. :)
Jag försökte när jag stod och laddade bredvid en. Dom skrattar åt en bara :D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mickep »

Undrar hur mycket den kommer dra...
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Thed75 »

dom där ska ju ha den klassiska lacken och en surfingbräda på köpet :D
Farsan hade en av den gamla sorten m tvåtonslack som vi brukade campa och vindsurfa med.
Raggare höll på välta hela bussen när vi vildcampade på gotland en gång. Det var tider det!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Lacho skrev:
mati skrev:
Fan vad jag hade försökt att mjölka VW-mannen på information, utan kamera såklart. :)
Jag försökte när jag stod och laddade bredvid en. Dom skrattar åt en bara :D
Det hjälper kanske när jag berättar för dem att bilen är registrerad i min födelsestad. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

mati skrev:
Lacho skrev:
mati skrev:
Fan vad jag hade försökt att mjölka VW-mannen på information, utan kamera såklart. :)
Jag försökte när jag stod och laddade bredvid en. Dom skrattar åt en bara :D
Det hjälper kanske när jag berättar för dem att bilen är registrerad i min födelsestad. ;)
BS? :mrgreen:
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

Braunschweig. Men trodde den byggs i Hannover?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Braunschweig. Men trodde den byggs i Hannover?
De flesta av VW:s testbilar och prototyper registreras av någon anledning i Braunschweig. Det finns ju VW där också, fast ingen bilfabrik. Lite konstigt faktiskt att den inte har BS - ID xxxE som nummerskylt. De brukar ju vara lite påhittiga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

Här är någon som gör lite journalistiskt arbete och faktiskt lyckas prata med VW-folket och inte bara smygfilmar. Teslabjörnens bil syns också i bild så det är samma laddstation :)

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagen ID. Buzz på ett besök i Norge
Nu har vi kollat in den nya kollektivtrafikbussen med egna ögon. Nu vet vi också när den når norska kunder!

DELKLÄDD: Förväntningar på nytt ID. Buzzen är stor. Elbil24 fick ett litet smakprov på den nya kollektivtrafikbussen i huvudstaden, en och en halv månad innan den officiella lanseringen.

(Elbil24): VW ID. Buzz närmar sig lansering och nyligen har Volkswagen släppt ett antal småprover på den elektriska kollektivtrafikbussen – något vi bland annat nämnde i det här fallet:

Officiell lansering är den 9 mars. Vi testar bilen redan från 15 februari, ett test kan du läsa här på Elbil24.no 21 februari.
På turné i Norge
Men i praktiken har bilen testats och testats och testats under lång tid. Den här veckan har den synts på olika ställen på norsk mark och vi har nästan kunnat följa den i takt med att bilder har delats i sociala medier.
Elbil24 hörde idag att bilarna var i Oslo, och träffade ett gäng från VW när vi i morse med kort varsel flyttade ut till Frognerparken, även känd som Vigelandsparken. Vi måste erkänna att vi var exalterade, för vad är det med den här bilen som har gjort den till en sådan "hype" av dimensioner?
Och angående hajpen: Se bara på de tidiga upplagorna av kollektivtrafikbussen, och hur priserna på dessa har skjutit i höjden.
ID. Buzz blandar den gamla filosofin med den allra senaste tekniken. För bilen är förstås en ren elbil, samtidigt som denna är inlindad i en medveten klassisk design, varvat med morgondagens element.
Två versioner
Bussen kommer i två versioner, även om den ena i princip inte kan definieras som en buss. Det är nämligen inget annat än framsäten, och det är utan fönster. Det här är en skåpbil, men heter fortfarande ID. Buzz Cargo, trots att det inte är en buss. Om det går att få en Cargo-version med fönster är ännu inte officiellt, men valet finns på de andra skåpbilarna från företaget, så låt oss hoppas.

Samtidigt kan vi nämna att både skåpbilen och bilen anländer samtidigt. I slutet av året kan vi fortfarande förvänta oss att de flesta väljer bil, om sätena lätt kan tas bort.
Det beror förstås på att det inte finns några skatter eller moms på elbilar, så varför välja den billigaste versionen, när bilen inte kostar betydligt mer?
Det är också lätt att tro att sådana skåpbilar kommer att säljas marginellt, men sanningen är att det finns ett skriande behov av elbilar som också har en viss räckvidd. Och det sistnämnda är viktigt, eftersom det redan finns en hel del elbilar på marknaden sedan tidigare, men den gemensamma nämnaren är att de inte har så stor räckvidd – särskilt inte på vintern. Här kommer ID. Buzz gör skillnad och vi tar för givet att bilen levereras med värmepump som standard.
Flera upplagor
Sätt i ögonen på en skåpbilsförare kommer inte att ID. Buzz kan vara väldigt lång, men som familjebil kommer nog den nästan fem meter långa bilen att verka stor. Axelavståndet är också längre än på de andra bilarna i ID-serien, för här är det hela 3,3 meter. Detta beror på att ID. Buzz är byggt på den längsta av de tre planerade MEB-plattformarna.
ID.3 och ID.4 har en känd hjulbas på 2,76 meter, medan konceptbilen ID.Life som visas har en kortare hjulbas kvar.
Många SUV-ägare kommer nog att erkänna att SUV:en inte erbjöd utrymme som man hoppats, för sanningen är att en SUV vanligtvis har mindre innerutrymme än en kombi. Det många är ute efter är nog mer en multifunktionsbil, och det är just denna klass av ID.Buzz finns.
Den långa längden mellan hjulen ger även plats för ett ännu större batteri än vad vi ser i ID.3 och ID.4. Därför sägs det att ID. Buzz kommer att ha ett batteri på 111 kWh för den fyrhjulsdrivna versionen och 82 kWh för den bakhjulsdrivna.
Det är ännu inte känt om det på sikt kommer att finnas möjlighet till tvåhjulsdrift med störst batteri, eller åtminstone fyrhjulsdrift.
För övrigt kan vi förvänta oss att versionen med 82 kWh batteri kommer att ha samma laddningshastighet som ID.4 med samma batteri, som nu uppgraderats till 135 kW.
Det som är lika intressant på ett ID. Buzz är interiören längre bak. Prototypen vi ser här är utrustad med två säten framför och tre säten i andra raden. Längre bak kommer en tredje rad som alternativ, men vi vet inte om detta är en tvåsitsig eller en tresitsig. Därmed kan vi inte heller säga om bilen blir en sju- eller åttasitsig.
Vi har inte kunnat bekräfta om Cargo-versionen kommer att ha två eller tre framsäten heller, men bortser inte från att båda kan vara ett alternativ.
Tillgången till interiören är också ganska intressant, eftersom alla varianter kommer att ha skjutdörrar på båda sidor, medan bakluckan på denna var topphängd.
Om hantverkaren kan få tillval med delade dörrar som är sidogångjärn, eller om det blir en stor sidogångjärn bakdörr, ja det återstår att se.
Och när vi väl är innanför bakluckan ska det sägas att VW har uppnått en mycket låg lasthöjd från marken och upp till golvet i bagageutrymmet – ett golv som förstås är helt plant. Hela vägen till torpedväggen.
Framför har bilen ett mycket kort överhäng, och en relativt trubbig nos. I fronten har VW placerat en rejäl VW-logga, som på de gamla. Det finns faktiskt ingen huv att öppna, men det finns en servicelucka man kan fälla ner, där man kommer till 12-voltsbatteriet, spolarvätska och sånt grundläggande.
LADDLUCKAN: ... sitter på höger sida, längst bak. Foto: Fred Magne Skillebæk
VW har redan öppnat för bokning av ID. Buzz, både som skåpbil och bil. Själva beställningsprocessen öppnar först under våren, då även bilarna har fått ett pris.
Några tips som ingen från VW har vågat ge oss, men låt oss gissa – och det är rena gissningar – att man måste gå ut med runt 550 000 kronor för en välutrustad version med minsta batteri och tvåhjulsdrift. Detta är baserat på vad man måste gå ut för en välutrustad ID.4 med samma batteri och tvåhjulsdrift, plus lite till.
Du kan göra bokningarna nu medan beställningarna tas under våren. De första kunderna kan räkna med att ha bilen hemma i sitt eget garage någon gång i september.


https://www.elbil24.no/nyheter/volkswag ... t/75223851

https://www.elbil24.no/video/iHMt0sYX
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

Maw skrev:
Här är någon som gör lite journalistiskt arbete och faktiskt lyckas prata med VW-folket och inte bara smygfilmar. Teslabjörnens bil syns också i bild så det är samma laddstation :)

Vet inte om jag håller med egentligen, det var ju vara undanglidande ickesvar på samtliga frågor :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

jonasl skrev:
Vet inte om jag håller med egentligen, det var ju vara undanglidande ickesvar på samtliga frågor :-)
Nej, tyvärr kom inga nya avslöjanden fram, vi får nog vänta några veckor till den 9/3 :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte.. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

jonasl skrev:
Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte.. :)
Får du tillbaka handpenning på den beställningen?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte.. :)
Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
jonasl skrev:
Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte.. :)
Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
En Volvo 240 måste väl nästan räknas som självmord om man tänker åka mycket med den. Jag skulle ldrig åka med en sådan gammal bil till vardags pga krocksäkerheten.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
http://www.240.se/litteratur/MSPV561.pdf
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dodde »

Om nu efterfrågan på stora kombibilar hade varit så stor som vissa påstår så skulle det funnits ett större utbud av just dessa bilar, eller?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
Om nu efterfrågan på stora kombibilar hade varit så stor som vissa påstår så skulle det funnits ett större utbud av just dessa bilar, eller?
Absolut.

Kombi är populära i Norden och Tyskland (kanske några fler länder i norra Europa), men däremot inte alls på stora marknader som USA och Kina.

Det är ingen slump att det är Volvo och tyska biltillverkare som haft kombi på modellprogrammet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
jonasl skrev:
Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte.. :)
Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
En Volvo 240 måste väl nästan räknas som självmord om man tänker åka mycket med den. Jag skulle ldrig åka med en sådan gammal bil till vardags pga krocksäkerheten.
Det gör han inte. Han kör V90 till vardags.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar