VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

gregerdenandre
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 jul 2021 19:52

Re: VW ID Buzz

Inlägg av gregerdenandre »

Fick nedan på mailen igår efter att ha lagt beställning 8sept till Åf. Hoppas på leverans innan årsskiftet, även om sannolikheten känns liten. Hur ligger ni andra till?

”Tack för att du har valt att reservera en ID. Buzz, vår nya ikon. En bil full med innovationer och ny spännande teknik och som även erbjuder högsta säkerhet för såväl förare som passagerare.

Vi har nu lagt en reservation mot fabrik enligt den offert som din Återförsäljare har skickat in till oss. Har du frågor som rör din reservation ber vi dig att kontakta din Återförsäljare.”
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

gregerdenandre skrev:
Fick nedan på mailen igår efter att ha lagt beställning 8sept till Åf. Hoppas på leverans innan årsskiftet, även om sannolikheten känns liten. Hur ligger ni andra till?

”Tack för att du har valt att reservera en ID. Buzz, vår nya ikon. En bil full med innovationer och ny spännande teknik och som även erbjuder högsta säkerhet för såväl förare som passagerare.

Vi har nu lagt en reservation mot fabrik enligt den offert som din Återförsäljare har skickat in till oss. Har du frågor som rör din reservation ber vi dig att kontakta din Återförsäljare.”
Skönt med bekräftelsen! Jag har inte fått någon än men är några dagar efter dig så den kommer väl nästa vecka.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Är det bara jag eller har VW uppdaterat en del priser? Jag har inget minne av att infotainmentsystem plus bara kostade 1300kr? Endast 12” skärm i skillnad om jag läser rätt.
Och komfort plus för ~7000 istället. Det är ju mer rimligt än 20k för multi board.

Hur som gissar jag att det är svårt att ändra när beställningen redan är skickad till fabrik?
DD09A188-EB31-493C-9871-574D3C52CDDE.jpeg
9843C51B-FD6C-4B8A-A008-8D2A225746F3.jpeg
6A61A6DC-F737-414C-8946-A24BE8782BBB.jpeg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av OvePaHornet »

flipmac skrev:
Hur som gissar jag att det är svårt att ändra när beställningen redan är skickad till fabrik?
Inga problem att ändra specen fram till 5 veckor innan produktion :)
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

flipmac skrev:
Är det bara jag eller har VW uppdaterat en del priser? Jag har inget minne av att infotainmentsystem plus bara kostade 1300kr? Endast 12” skärm i skillnad om jag läser rätt.
Och komfort plus för ~7000 istället. Det är ju mer rimligt än 20k för multi board.

Hur som gissar jag att det är svårt att ändra när beställningen redan är skickad till fabrik?
Stämmer att de sänkt priset för 12" skärm rejält från fabrik - från typ 12.000 till 1.100kr, enligt min säljare.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

dfa skrev:
flipmac skrev:
Är det bara jag eller har VW uppdaterat en del priser? Jag har inget minne av att infotainmentsystem plus bara kostade 1300kr? Endast 12” skärm i skillnad om jag läser rätt.
Och komfort plus för ~7000 istället. Det är ju mer rimligt än 20k för multi board.

Hur som gissar jag att det är svårt att ändra när beställningen redan är skickad till fabrik?
Stämmer att de sänkt priset för 12" skärm rejält från fabrik - från typ 12.000 till 1.100kr, enligt min säljare.
Dvs de har inga 10” skärmar kvar i lager. :lol:
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

R_Edvinsson skrev:
dfa skrev:
flipmac skrev:
Är det bara jag eller har VW uppdaterat en del priser? Jag har inget minne av att infotainmentsystem plus bara kostade 1300kr? Endast 12” skärm i skillnad om jag läser rätt.
Och komfort plus för ~7000 istället. Det är ju mer rimligt än 20k för multi board.

Hur som gissar jag att det är svårt att ändra när beställningen redan är skickad till fabrik?
Stämmer att de sänkt priset för 12" skärm rejält från fabrik - från typ 12.000 till 1.100kr, enligt min säljare.
Dvs de har inga 10” skärmar kvar i lager. :lol:
Haha ja men allt som skyndar på leveransen är ju värt! Så den uppgraderingen känns given. Den stora frågan är om multiboard är värd 7250kr? Det som lockar mig mest med den är möjligheten att enkelt få helt plant bak för att lägga in madrass och sova i bilen. Absolut inte värt 20k men 7k är nog precis under smärtgränsen.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

flipmac skrev:
Det som lockar mig mest med den är möjligheten att enkelt få helt plant bak för att lägga in madrass och sova i bilen. Absolut inte värt 20k men 7k är nog precis under smärtgränsen.
Har exakt samma tanke, men tänker nog bygga något själv i typ plywood.
Finns en del kul på YT som man söker på "camper box".
Dessutom såg jag i videorna från CPH att det finns ett tillbehör från ett företag som heter "Ququq" men de verkar ligga på nästan 3000 EUR
Mer här
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

dfa skrev:
flipmac skrev:
Det som lockar mig mest med den är möjligheten att enkelt få helt plant bak för att lägga in madrass och sova i bilen. Absolut inte värt 20k men 7k är nog precis under smärtgränsen.
Har exakt samma tanke, men tänker nog bygga något själv i typ plywood.
Finns en del kul på YT som man söker på "camper box".
Dessutom såg jag i videorna från CPH att det finns ett tillbehör från ett företag som heter "Ququq" men de verkar ligga på nästan 3000 EUR
Mer här
Jag har också varit inne på att ev bygga något! Fint med pris på camping-grejen men den blir inte aktuell för oss.
Ska kontakta säljaren nu och be om att få lägga till multiflex och 12”.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

flipmac skrev:
dfa skrev:
flipmac skrev:
Det som lockar mig mest med den är möjligheten att enkelt få helt plant bak för att lägga in madrass och sova i bilen. Absolut inte värt 20k men 7k är nog precis under smärtgränsen.
Har exakt samma tanke, men tänker nog bygga något själv i typ plywood.
Finns en del kul på YT som man söker på "camper box".
Dessutom såg jag i videorna från CPH att det finns ett tillbehör från ett företag som heter "Ququq" men de verkar ligga på nästan 3000 EUR
Mer här
Jag har också varit inne på att ev bygga något! Fint med pris på camping-grejen men den blir inte aktuell för oss.
Ska kontakta säljaren nu och be om att få lägga till multiflex och 12”.
Finns det någon info vad man får för de där 7K när man beställer Multi-Flex?

För det är väl det enda som skiljer vanliga paketet med Plus.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

R_Edvinsson skrev:
flipmac skrev:
dfa skrev:
flipmac skrev:
Det som lockar mig mest med den är möjligheten att enkelt få helt plant bak för att lägga in madrass och sova i bilen. Absolut inte värt 20k men 7k är nog precis under smärtgränsen.
Har exakt samma tanke, men tänker nog bygga något själv i typ plywood.
Finns en del kul på YT som man söker på "camper box".
Dessutom såg jag i videorna från CPH att det finns ett tillbehör från ett företag som heter "Ququq" men de verkar ligga på nästan 3000 EUR
Mer här
Nej det är multiplex board, två lådor under bakre boarden och möjligtvis bagagenät tror jag?
Jag har också varit inne på att ev bygga något! Fint med pris på camping-grejen men den blir inte aktuell för oss.
Ska kontakta säljaren nu och be om att få lägga till multiflex och 12”.
Finns det någon info vad man får för de där 7K när man beställer Multi-Flex?

För det är väl det enda som skiljer vanliga paketet med Plus.
Ja det är väl bara multi-flex board och bagagenät. Och så de två lådorna under bakre boarden.

Komfortpaket
Standardutrustning
— 2 USB-C portar instrumentpanel, 1 USB-C "laddning" fram och 4 USB-C "laddning" bak
— ID. Buzz Box, löstagbar centerkonsol, förvaringsutrymmen och fästpunkter mellan framsätena
— Multifunktionsratt i konstläder, uppvärmbar
— Spolarmunstycken fram automatiskt uppvärmda (svensk standard)
— Säkerhetsinnerspegel, automatiskt avbländbar
— Sätervärme för framsäten, separat reglerbara
— Uppvärmbar vindruta i värmeskyddsglas
— Vindrutetorkare fram med intervallfunktion och regnsensor

Komfortpaket Plus
— 2 USB-C portar instrumentpanel, 1 USB-C "laddning" fram och 4 USB-C "laddning" bak
— Bagagerumsnät
— ID. Buzz Box, löstagbar centerkonsol, förvaringsutrymmen och fästpunkter mellan framsätena
— Multi-flex bord i lastutrymme ink 2 st ihopfällbara lådor
— Multifunktionsratt i konstläder, uppvärmbar
— Spolarmunstycken fram automatiskt uppvärmda (svensk standard)
— Säkerhetsinnerspegel, automatiskt avbländbar
— Sätervärme för framsäten, separat reglerbara
— Uppvärmbar vindruta i värmeskyddsglas
— Vindrutetorkare fram med intervallfunktion och regnsensor
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

Macki skrev:
Från ”min” säljare

”Alla våra elbilar har värmepump som standard i Sverige”
Macki skrev:
Tack 8-)
Komfortplus gick på 16680:-
Skulle aldrig köpt en elbil utan värmepump och säljaren säger även via Mail när jag fråga honom om det att den kommer med värmepump.
Hade han varit osäker så tror jag inte han skulle skrivit så.
Macki skrev:
Där var redan så mycket jag hade jämkat med, inget armstöd bak, inte kunna rulla ner rutorna bak, inte tillräckligt med mugghållare bak, ingen ventilation bak, har två barn 5,7 år som ska åka där och att bara ha mugghållare i brickbordet är sådär, sen ingen HUD heller. Värmepumpen tippa över vågen.

Hur mycket luft ska värmas upp i en buzz jämfört med en model 3? Dubbel så mycket säkert så ännu viktigare att ha värmepump då i min mening.
Efter att bytt bilmodell (M3 -19 till M3 -21) så skulle jag aldrig köpa en elbil/elbuss utan värmepump. Är grymt stor skillnad i att inte få så stora räckviddstapp på vinterhalvåret. Tidigare så hade jag i snitt en ökning av energiåtgången på 20-30% på vintern, men nu med VP (exakt samma bilmodell i övrigt) så är ökning av energiåtgången endast på 10-15% på vintern. Dvs. i princip en halvering mot tidigare bil utan VP.

Detta på en sedan/kupé som M3. På en minibuss som denna så blir skillnaden troligen ännu större som du är inne på.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Zalman3 »

I Norge har 56st VOLKSWAGEN ID. BUZZ PRO registrerats.
https://elbilstatistikk.no/
Men inga i Sverige, varför?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Bjelke »

För att Norge går före oss antar jag…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

Zalman3 skrev:
I Norge har 56st VOLKSWAGEN ID. BUZZ PRO registrerats.
https://elbilstatistikk.no/
Men inga i Sverige, varför?
De skall komma demobilar till Sverige under oktober (enligt ÅF) så jag gissar att det bara är en tidsfråga.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Det kommer säkert när som helst. Leveranser till kunder ska väl börja sen i november på vissa marknader. Säkert Tyskland och Norge först. Kanske Nederländerna också.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Har det varit 3 registrerade i Sverige tidigare? Gissar att Södertälje så klart är Volkswagen så det borde väl bekräfta att de är på gång demobilar även till ÅF i Sverige!

https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... 567385/map
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: VW ID Buzz

Inlägg av AGCF »

flipmac skrev:
Har det varit 3 registrerade i Sverige tidigare? Gissar att Södertälje så klart är Volkswagen så det borde väl bekräfta att de är på gång demobilar även till ÅF i Sverige!

https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... 567385/map
I alla fall den ena av de som åkte runt på turné var tyskreggad. Minibussversionen kollade jag aldrig. Så det är nog inte de i alla fall.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

AGCF skrev:
flipmac skrev:
Har det varit 3 registrerade i Sverige tidigare? Gissar att Södertälje så klart är Volkswagen så det borde väl bekräfta att de är på gång demobilar även till ÅF i Sverige!

https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... 567385/map
I alla fall den ena av de som åkte runt på turné var tyskreggad. Minibussversionen kollade jag aldrig. Så det är nog inte de i alla fall.
Både cargo och people som jag såg i Norrköping på turnén var tyskreggade. Så även alla de som varit i Köpenhamn. Så detta borde vara riktiga. Men jag trodde nog att antalet skulle öka från 3 vilket det ännu inte gjort. Men men, plötsligt händer det väl.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Hoppsan_84 »

Såg en Svenskregistrerad Buzz i Södertälje nyss.
Står massor av dom i Södertälje hamn. Syns från motorvägen.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Hoppsan_84 skrev:
Såg en Svenskregistrerad Buzz i Södertälje nyss.
Står massor av dom i Södertälje hamn. Syns från motorvägen.
Spännande! 4 registrerade nu enligt car.info. Hoppas de snart kommer till återförsäljarna så det går att provköra 8-)

https://www.car.info/sv-se/volkswagen/i ... h-26567373
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
gregerdenandre
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 jul 2021 19:52

Re: VW ID Buzz

Inlägg av gregerdenandre »

Min åf säger att första bilarna kommer till konsument under våren. Man kan hoppas på vintern, men det ser ut att vara omöjligt att få på denna sida årsskiftet. De bilar som kommer nu är för ÅF och demosyften men ägs av VW själva. Kommer inte säljas till konsument i förtid.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

gregerdenandre skrev:
Min åf säger att första bilarna kommer till konsument under våren. Man kan hoppas på vintern, men det ser ut att vara omöjligt att få på denna sida årsskiftet. De bilar som kommer nu är för ÅF och demosyften men ägs av VW själva. Kommer inte säljas till konsument i förtid.
Ja det låter ungefär som min när jag pratat om drömmar om denna sida årsskiftet. Det jag fått fram är att Sverige ändå ska ha öronmärkt en viss summa bilar av årets produktion. Och budskapet är ju att Åf runt om europa ska få sina bilar nu i oktober och sedan ska de flesta till kunder börja i november. Detta lär dock inte gälla Sverige utan andra mer prioriterade marknader som Tyskland, Nederländerna, Norge och kanske Storbritannien. Alla länder vars orderböcker öppnades före Sveriges. Likväl bör de sista säg 1500(- Sveriges år-bilar) av årets produktion produceras före årsskiftet och skulle därmed kunna levereras i början av året. Gissar att allt som kommer q1 2023 får räknas som vinst.

Bonus är att jag idag fick reklam från åf om lunch och elbilsföreläsning nästa fredag. Då ska de även ha premiärvisning av Id Buzz så det är säkert fler åf som får hem bilar till nästa helg!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Zalman3 »


Volkswagen ID. Buzz ska komma både med fyrhjulsdrift och som en förlängd version med sju sittplatser.
Antagligen någon gång under nästa år och möjligtvis i samband med en lansering i USA.

Nu har har de första bilderna på den sjusitsiga och längre ID. Buzz dykt upp.
Det via en presentation som Volkswagen Commercial Vehicles tagit fram riktad till investerare.
https://alltomelbil.se/forsta-bilderna- ... ttplatser/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID Buzz

Inlägg av GustavE »

Zalman3 skrev:

Volkswagen ID. Buzz ska komma både med fyrhjulsdrift och som en förlängd version med sju sittplatser.
Antagligen någon gång under nästa år och möjligtvis i samband med en lansering i USA.

Nu har har de första bilderna på den sjusitsiga och längre ID. Buzz dykt upp.
Det via en presentation som Volkswagen Commercial Vehicles tagit fram riktad till investerare.
https://alltomelbil.se/forsta-bilderna- ... ttplatser/
GTX fyrhjulsdriven med 111 kWh-batteri. Vilken fin äventyrs/campingbil!


Kan tipsa om att Björn Nyland just nu gör 100-milstestet med ID Buzz. Han sänder det på sin speciella livekanal (kommer i förkortad version på vanliga kanalen senare). För riktiga elbilsentusiaster boende på västkusten finns chans att både få en skymt av ID Buzz och den största stjärnan? inom elbilstestning på samma gång. Detta då han verkar vara på väg i rasande fart mot Sverige på E6an (syns i liveposition på Chargefinder)

Skriv svar