VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
Fast även med värmepumpen finns ju en resistiv värmare också. Den kickar in när värmepumpen inte räcker till eller är trasig. Jag ser ingen nackdel i att ha en värmepump, såvida den inte är tillval som kostar skjortan.
Nackdelen i det här fallet kan ju vara att få vänta ett år till på bilen. Men vi får se.
Skippade du inte din oavsett detta och ändå får vänta?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Har snart haft min e-tron -19 i ett år och enda problemet är att 12 v inte funkar nu, men har väl skjutit en säkring men USB fungerar så det gör inget.
Som du själv säger har du inte haft din e-tron när den var ny. Det kan du nog vara glad för. Jag får medge att min e-tron - när den var ny - var minst lika frekvent på verkstan som min Tesla som jag hade innan. Det var allt från mekaniska fel över mjukvarufel till elektronikproblem. Helt bisarra saker, laddluckan som inte gick att stänga, bakljus som inte släcktes, skrammel, lösa detaljer, läckage i laddluckan, bakluckan som öppnades helt random osv osv. Allt under första året. Sen blev det avsevärt mindre. Och som jag förstod så var min bil ändå tämligen felfri jämfört med andra e-trons. Verkstadsfolket sa varje gång att bilen hade lanserats för snabbt. Den var inte färdig helt enkelt.
Så sett väntar jag gärna lite längre innan jag bestämmer mig för att byta bil igen, vilken bilmodell det än blir. Den får gärna ha mognat lite.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
mati skrev:
Fast även med värmepumpen finns ju en resistiv värmare också. Den kickar in när värmepumpen inte räcker till eller är trasig. Jag ser ingen nackdel i att ha en värmepump, såvida den inte är tillval som kostar skjortan.
Nackdelen i det här fallet kan ju vara att få vänta ett år till på bilen. Men vi får se.
Skippade du inte din oavsett detta och ändå får vänta?
Jag har inte skippat någonting. Men nu ryktas det ju om att första årsmodellen inte får vp. Spelar ingen roll för mig. Ingen har fått leverans ännu. Har heller inte bråttom. Ganska trist bil faktiskt.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Dafro skrev:
Har snart haft min e-tron -19 i ett år och enda problemet är att 12 v inte funkar nu, men har väl skjutit en säkring men USB fungerar så det gör inget.
Som du själv säger har du inte haft din e-tron när den var ny. Det kan du nog vara glad för. Jag får medge att min e-tron - när den var ny - var minst lika frekvent på verkstan som min Tesla som jag hade innan. Det var allt från mekaniska fel över mjukvarufel till elektronikproblem. Helt bisarra saker, laddluckan som inte gick att stänga, bakljus som inte släcktes, skrammel, lösa detaljer, läckage i laddluckan, bakluckan som öppnades helt random osv osv. Allt under första året. Sen blev det avsevärt mindre. Och som jag förstod så var min bil ändå tämligen felfri jämfört med andra e-trons. Verkstadsfolket sa varje gång att bilen hade lanserats för snabbt. Den var inte färdig helt enkelt.
Så sett väntar jag gärna lite längre innan jag bestämmer mig för att byta bil igen, vilken bilmodell det än blir. Den får gärna ha mognat lite.
Håller helt med om att bilar kommer ut för tidigt, men jag har svårt för att vänta. :D Buzz vore intressant för mig om den kom med ett 100 kWh batteri, vill ha riktig räckvidd över 40 mil.
27,8 kWp solceller
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

Dafro skrev:
mati skrev:
Dafro skrev:
Har snart haft min e-tron -19 i ett år och enda problemet är att 12 v inte funkar nu, men har väl skjutit en säkring men USB fungerar så det gör inget.
Som du själv säger har du inte haft din e-tron när den var ny. Det kan du nog vara glad för. Jag får medge att min e-tron - när den var ny - var minst lika frekvent på verkstan som min Tesla som jag hade innan. Det var allt från mekaniska fel över mjukvarufel till elektronikproblem. Helt bisarra saker, laddluckan som inte gick att stänga, bakljus som inte släcktes, skrammel, lösa detaljer, läckage i laddluckan, bakluckan som öppnades helt random osv osv. Allt under första året. Sen blev det avsevärt mindre. Och som jag förstod så var min bil ändå tämligen felfri jämfört med andra e-trons. Verkstadsfolket sa varje gång att bilen hade lanserats för snabbt. Den var inte färdig helt enkelt.
Så sett väntar jag gärna lite längre innan jag bestämmer mig för att byta bil igen, vilken bilmodell det än blir. Den får gärna ha mognat lite.
Håller helt med om att bilar kommer ut för tidigt, men jag har svårt för att vänta. :D Buzz vore intressant för mig om den kom med ett 100 kWh batteri, vill ha riktig räckvidd över 40 mil.
Då får du hålla dig till den längre versionen kommer med ca111kw.
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Och förmodligen ökar priset med lika mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Och förmodligen ökar priset med lika mycket.
Ändå något billigare än ix50 får jag anta. Verkar ganska törstig och får ta och provköra när den kommer och avvakta räckvidds test med värmepump, misstänker att den inte är tystare än Id4 och sitter man bak i den så hör man inte särskilt bra vad som sägs där fram.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Här är ett Reg.nr. från en Id Buzz People om någon vill kolla upp försäkring eller liknande. YEB69S. Noterar också på car.info att det tog två månader från produktion tills bilen var påställd. Så leverans före årsskiftet känns svårt även för er vars bilar redan tillverkats…
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

flipmac skrev:
Här är ett Reg.nr. från en Id Buzz People om någon vill kolla upp försäkring eller liknande. YEB69S. Noterar också på car.info att det tog två månader från produktion tills bilen var påställd. Så leverans före årsskiftet känns svårt även för er vars bilar redan tillverkats…
Om logistiken flyter på skall det ta runt 5 veckor från fabrik till leverans enligt ÅF, men visst är det tight att hinna i år.
Det som jag oroar mig mest för är om det blir någon bonus öht och hur det påverkar min kostnad (ej privatköp), det kan bli så att jag "av-reserverar" om det blir markant mycket dyrare vilket det tyvärr verkar som.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

dfa skrev:
flipmac skrev:
Här är ett Reg.nr. från en Id Buzz People om någon vill kolla upp försäkring eller liknande. YEB69S. Noterar också på car.info att det tog två månader från produktion tills bilen var påställd. Så leverans före årsskiftet känns svårt även för er vars bilar redan tillverkats…
Om logistiken flyter på skall det ta runt 5 veckor från fabrik till leverans enligt ÅF, men visst är det tight att hinna i år.
Det som jag oroar mig mest för är om det blir någon bonus öht och hur det påverkar min kostnad (ej privatköp), det kan bli så att jag "av-reserverar" om det blir markant mycket dyrare vilket det tyvärr verkar som.
Ja utan bonus (som jag tror) så är det inte en chans längre att kalkylen går ihop jmf liten fossil skåpbil för oss. Men kan fortfarande vara kul att prova :)
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

flipmac skrev:
Här är ett Reg.nr. från en Id Buzz People om någon vill kolla upp försäkring eller liknande. YEB69S. Noterar också på car.info att det tog två månader från produktion tills bilen var påställd. Så leverans före årsskiftet känns svårt även för er vars bilar redan tillverkats…
Dom har byggt Buzz sedan i våras, allt för att få ut till Europas ÅF snabbt när det väl var dax, annars hade inte denna lansering funkat. Så det ska man nog inte ta så allvarligt på, finns antagligen bilar tillverkade tidigare än så.

Och det tar inte lång tid förrän säljaren har reg nr på bilen efter den byggs, innan den når Sverige. Så då är det fritt fram att betala kontant insatsen och ställa på den. Om man har en bra kontakt/dialog med sin säljare.
Så byggs den första el andra veckan i dec så är det inte kört. Tror helt klart på bonus (för min del iaf).
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

dfa skrev:
flipmac skrev:
Här är ett Reg.nr. från en Id Buzz People om någon vill kolla upp försäkring eller liknande. YEB69S. Noterar också på car.info att det tog två månader från produktion tills bilen var påställd. Så leverans före årsskiftet känns svårt även för er vars bilar redan tillverkats…
Om logistiken flyter på skall det ta runt 5 veckor från fabrik till leverans enligt ÅF, men visst är det tight att hinna i år.
Det som jag oroar mig mest för är om det blir någon bonus öht och hur det påverkar min kostnad (ej privatköp), det kan bli så att jag "av-reserverar" om det blir markant mycket dyrare vilket det tyvärr verkar som.
Beror på om dom kommer med en båt i tid eller får vänta på nästa, 2st ID5 som vi väntade på, som jag hoppade av pga Buzz kom snabbare än väntat tog 4 resp 2,5 veckor.
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
dfa skrev:
flipmac skrev:
Här är ett Reg.nr. från en Id Buzz People om någon vill kolla upp försäkring eller liknande. YEB69S. Noterar också på car.info att det tog två månader från produktion tills bilen var påställd. Så leverans före årsskiftet känns svårt även för er vars bilar redan tillverkats…
Om logistiken flyter på skall det ta runt 5 veckor från fabrik till leverans enligt ÅF, men visst är det tight att hinna i år.
Det som jag oroar mig mest för är om det blir någon bonus öht och hur det påverkar min kostnad (ej privatköp), det kan bli så att jag "av-reserverar" om det blir markant mycket dyrare vilket det tyvärr verkar som.
Ja utan bonus (som jag tror) så är det inte en chans längre att kalkylen går ihop jmf liten fossil skåpbil för oss. Men kan fortfarande vara kul att prova :)
Därav att jag inte förstår att du hoppade av beställningen som du hade innan bonusen upphörde?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
dfa skrev:
flipmac skrev:
Här är ett Reg.nr. från en Id Buzz People om någon vill kolla upp försäkring eller liknande. YEB69S. Noterar också på car.info att det tog två månader från produktion tills bilen var påställd. Så leverans före årsskiftet känns svårt även för er vars bilar redan tillverkats…
Om logistiken flyter på skall det ta runt 5 veckor från fabrik till leverans enligt ÅF, men visst är det tight att hinna i år.
Det som jag oroar mig mest för är om det blir någon bonus öht och hur det påverkar min kostnad (ej privatköp), det kan bli så att jag "av-reserverar" om det blir markant mycket dyrare vilket det tyvärr verkar som.
Ja utan bonus (som jag tror) så är det inte en chans längre att kalkylen går ihop jmf liten fossil skåpbil för oss. Men kan fortfarande vara kul att prova :)
Därav att jag inte förstår att du hoppade av beställningen som du hade innan bonusen upphörde?
Vad snackar du om? Jag har inte hoppat av någon Buzz beställning. Bonus eller inte handlar om att VW inte skickat några beställningsbekräftelser utan bara reservationsbekräftelser som de själva skickat ut mail om att det kan bli svårt att få bonus. Finns info tidigare i tråden.
85574C7F-9BCC-403A-A048-08782D120C2E.jpeg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

LarsOJ skrev:
martinot skrev:
Maltino skrev:
Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper! :D
Bättre komfort i en skåpbil från VW än Tesla M3 talar väl för sig själv :lol:
Bättre komfort i en biofotölj än i en Ferrari - talar för... inget. :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Jag skrev ett långt mail till den adress som skickat ut bekräftelsen för att komma i kontakt med de som sitter på information om beställningar osv. Fick ett autosvar att adressen endast är till för beställningar. Det jag bad om var information om vår beställning samt om de skulle kunna skicka ett meddelande som bekräftade att vår bil är låst mot fabrik och att reservationen därmed omvandlats till en beställning. Men jag antar att jag får vänta till 1 december och försöka få vår ÅF att be dem göra detta i stället. Vet någon om det är ÅF i Södertälje som är själva generalagenten? Eller finns det något moder-/koncernbolag bakom som sitter på själva ordrarna?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

martinot skrev:
LarsOJ skrev:
martinot skrev:
Maltino skrev:
Skulle gärna byta min M3 rwd mot en buzz, men svårt att motivera då jag inte behöver större bil i nuläget. Det blir spännande att se hur utbudet och priserna kommer utvecklas för buzzen!
Det var ju två synnerligen totalt olika extremer gällande fordonstyper! :D
Bättre komfort i en skåpbil från VW än Tesla M3 talar väl för sig själv :lol:
Bättre komfort i en biofotölj än i en Ferrari - talar för... inget. :lol:
Beror på vilken Ferrari du syftar på? Deras GT vagnar är faktiskt jäkligt komfortabla. Skulle du köpa en Ferrari eller? Vilken modell?
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Kan meddela att även jag nu fått besked om att bilen är låst mot fabrik med produktionsstart v 46. Så nu lever hoppet på alla sätt!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

flipmac skrev:
Kan meddela att även jag nu fått besked om att bilen är låst mot fabrik med produktionsstart v 46. Så nu lever hoppet på alla sätt!
Kul!! Men V46 har varit ;-) hade det också, sen blev det preliminärt denna vecka 47 enl mail från Södertälje. Ska kolla igen på fredag.
Alla som beställt får hålla oss uppdaterade :)
Inga nya registrerade på carinfo sedan demobilarna(307st).
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

307 (!!) demobilar säger ju lite om försäljningsambitionen. Hur många demobilar har Tesla totalt tro? 20?

Å andra sidan så provkörde jag inte Model 3 innan köp och jag provkörde Model Y långt efter beställning.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

jonasl skrev:
307 (!!) demobilar säger ju lite om försäljningsambitionen. Hur många demobilar har Tesla totalt tro? 20?

Å andra sidan så provkörde jag inte Model 3 innan köp och jag provkörde Model Y långt efter beställning.
Tja Caddy är ju VW’s näst bäst säljande bil i Sverige efter ID4 i år. Sen har de sålt nästan 3000st Transporter hittils i år också.

Buzz har ju potential att kunna ersätta bägge dessa modeller för de flesta hantverkare.

https://www.car.info/sv-se/volkswagen/s ... tered&tci=
76E11BC2-72E5-460D-9187-B010FC3A0309.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Bjelke »

Såg en på trailer här i Bollnäs häromdagen, tror den åkte mot dalarna, jäkla kul/trevlig bil alltså :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

De har 138 återförsäljare så om alla de ska ha två var så är det inte så långt kvar till 307 sen.

@Mr Q - jag hoppas givetvis att produktionen är påbörjad 8-) Även om min åf var tydlig med att produktionsstart är en sak men att det sen kan bli förseningar på grund av saknade delar t.ex. Så det kanske är nu som vi får se hur det är med ID Matrix som jag inte beställt... Givetvis fortsätter vi uppdatera varandra om minsta lilla!

Någon som förresten börjat fundera på det här med vinterdäck, fälgar etc?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

flipmac skrev:
De har 138 återförsäljare så om alla de ska ha två var så är det inte så långt kvar till 307 sen.

@Mr Q - jag hoppas givetvis att produktionen är påbörjad 8-) Även om min åf var tydlig med att produktionsstart är en sak men att det sen kan bli förseningar på grund av saknade delar t.ex. Så det kanske är nu som vi får se hur det är med ID Matrix som jag inte beställt... Givetvis fortsätter vi uppdatera varandra om minsta lilla!

Någon som förresten börjat fundera på det här med vinterdäck, fälgar etc?
Får jag bilen nu i vinter så åker dubbdäck på orginal plåtisar. Sen kan man i lugn och ro köpa roligare fälgar till våren. Gillar alltid att köpa däck/fälg separat så man kan dra hela momsen.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

LarsOJ skrev:
flipmac skrev:
De har 138 återförsäljare så om alla de ska ha två var så är det inte så långt kvar till 307 sen.

@Mr Q - jag hoppas givetvis att produktionen är påbörjad 8-) Även om min åf var tydlig med att produktionsstart är en sak men att det sen kan bli förseningar på grund av saknade delar t.ex. Så det kanske är nu som vi får se hur det är med ID Matrix som jag inte beställt... Givetvis fortsätter vi uppdatera varandra om minsta lilla!

Någon som förresten börjat fundera på det här med vinterdäck, fälgar etc?
Får jag bilen nu i vinter så åker dubbdäck på orginal plåtisar. Sen kan man i lugn och ro köpa roligare fälgar till våren. Gillar alltid att köpa däck/fälg separat så man kan dra hela momsen.
Given lösning för Cargo som köps på firma. För privatköp med lättmetallfälgar är jag dock inte lika säker.. :)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Skriv svar