Ja, när jag beställde var det 15000 i handpenning som är fullt återbetalningsbara. Nu är det väl en tusenlapp som man inte får tillbaka om man ångrar sig.PapaD skrev:Får du tillbaka handpenning på den beställningen?
VW ID Buzz
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.mati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.jonasl skrev:Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.jonasl skrev:Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Ja, håller med. Någon annan liknande bil skulle inte vara aktuell.
Och precis som för dig så har det ju trots allt inte blivit en sådan. Har räknat lite och det blir dyrt, dyrare än en Model Y och i många lägen bara bökigt med en såpass stor bil. Bara skatten på en fossilbil av den digniteten idag är gigantisk.
Och precis som för dig så har det ju trots allt inte blivit en sådan. Har räknat lite och det blir dyrt, dyrare än en Model Y och i många lägen bara bökigt med en såpass stor bil. Bara skatten på en fossilbil av den digniteten idag är gigantisk.
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Jo, behöver man inte specifikt en minibuss så är troligen en kombi oftast en mycket energieffektivare, säkrare och bättre körkänsla.mati skrev:Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.jonasl skrev:Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Anledningen är väl mer att man kan ta bra betalt för en SUV än vad man kan ta för en kombi. (alltså rejält mycket mer betalt)
Re: VW ID Buzz
Jag bryr mig inte om körkänslan. Förutsatt att bilen uppfyller ett specifikt behov såklart. En ID Buzz gör ju det på sätt och vis. Förutsatt att den får bra dragvikt så fungerar den säkert ypperligt som laståsna och att dra husvagnen med. Och plats för hundar och katter finns dessutom gott om. Vi har sedan några månader tillbaka utöver hundarna en bengal-katt, och den vill/kan inte heller stanna hemma när man skulle åka iväg med husvagnen. Dessa katter är lite som hundar, de vill följa med husse och matte överallt. Vi har alltså två stora hundar och en kattbur som måste få plats i bilen/husvagnen. Det är uppenbart att det skulle bli mycket lättare med en ID Buzz. Vi får se.martinot skrev:Jo, behöver man inte specifikt en minibuss så är troligen en kombi oftast en mycket energieffektivare, säkrare och bättre körkänsla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Såg i ett fb-inlagg att cargon verkar får tre platser iaf! Sugen på att byta upp kangoon..
Re: VW ID Buzz
är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID Buzz
Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.HelectriC skrev:är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Du har tittat för lite på Harry Pottermati skrev:Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.HelectriC skrev:är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Re: VW ID Buzz
ok, vilka dimensioner har den? Vi har reserverat en Cargo i firman, men om den är så liten, så vet i sjuttonmati skrev:Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.HelectriC skrev:är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID Buzz
Den är inte liten på den här jämförelsen med ID4. Bilderna är skalade med däckomkrets för 20". Ser ungefär ut som en T7/T6/T5. Jag har haft en T5 multivan själv för övrigt. Min drömbil. Men vi drömde bara, åkte inget nästan. Skaffade husbil istället, den har vi haft större nytta av.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
Är inte ID Buzz i standardlängd och ID Cargo olika stora eller åtminstone olika långa?
Edit:
Hittade dimensionerna för ID.BUZZ
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID._Buzz Dimensionerna för ID BUZZ Cargo concept
https://www.volkswagen-vans.co.uk/en/el ... cargo.html
Edit:
Hittade dimensionerna för ID.BUZZ
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID._Buzz Dimensionerna för ID BUZZ Cargo concept
https://www.volkswagen-vans.co.uk/en/el ... cargo.html
Knappt någon skillnad enligt de två källorna, men visst skulle den komma i två olika längder med olika axelavstånd?The ID. Buzz Cargo concept vehicle has a payload of 800kg, is 5,048 mm long, 1,976 mm wide, 1,963 mm tall and has a wheelbase of 3,300 mm.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW ID Buzz
Den info jag läst är det en storlek först, därefter kommer det en lång version.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
Ja en längre cargo skulle väl komma till hösten, är den som är intressant för min del.
Grymt att tre platser fram är bekräftat dock.
Grymt att tre platser fram är bekräftat dock.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW ID Buzz
https://insideevs.com/news/563634/vw-id ... or-photos/
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
Förstår inte problemet att den även finns i 5-sits? Finns ju andra bilder där det är tre säten fram också så det är väl bara olika konfigurationer?PapaD skrev:https://insideevs.com/news/563634/vw-id ... or-photos/
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Det är väl samma på T-bilarna, de enklare varanterna finns med soffa fram (transporter, caravelle) men Multivan och California har 2 säten fram och lite valfritt bak (vilket jag hoppas på även på denna!).
Men den ser ut att vara någonstans mellan Sharan och T7 i storlek?
Men den ser ut att vara någonstans mellan Sharan och T7 i storlek?
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Den kommer nog med 3 rader också, det ser ju ut att finnas inredning i bagaget för en tredje rad.PapaD skrev:https://insideevs.com/news/563634/vw-id ... or-photos/
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!
Re: VW ID Buzz
Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3616
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Jag tycker det ser ut att vara tänkt för en tredje rad om man ser till hur sidorna ser ut. Golvet är ju bara för att få plan yta som man kan sova på precis som redan finns på nuvarande Multivan?
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Jag tycker tvärtom att panelerna är gjorda för en tredje rad. Det är ju t o m mugghållare (eller nåt sånt) och orange panel i bagagetPapaD skrev:Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID Buzz
Både fönster och armstöd för tredje rad.PapaD skrev:Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
Så självklart kommer den i olika konfigurationer.
Re: VW ID Buzz
Jaja! 3 rader helt klart.R_Edvinsson skrev:Både fönster och armstöd för tredje rad.PapaD skrev:Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
Så självklart kommer den i olika konfigurationer.