VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: VW ID Buzz

Inlägg av FredrikR »

taliz skrev:
flipmac skrev:
Att ID Buzz ska tillverkas i Hannover är ju känt sedan länge. https://via.tt.se/pressmeddelande/volks ... Id=3281092

Men var kommer bilden från Taliz? Om VW själva använder benämningen California så är ju det väldigt intressant.
Kommer från VW.
Så det är mer eller mindre bekräftat att den kommer. Frågan är bara när.
Jaha, ifall den är officiell så är det ju intressant att de skriver California.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av OvePaHornet »

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Fattar inte riktigt varför det tar sån tid.
Finns ju flera andra tillverkare ute med eldrivna minibussar nu.
Tex Mercedes EQV och Peugeot e-Traveller.
MEB-plattformen har dom ju levererat många bilmodeller på nu liksom. Drivlina och alla viktiga komponenter har masstillverkats länge nu och det verkar ju inte vara något revolutionerande med denna. Bara lite annan plåt typ.
Kan det vara så enkelt att produktionslinan inte är färdig? Buzz ska byggas i Hannover, i samma fabrik där de andra folkabussarna tillverkas. Jag antar att det krävs en del ombyggnation så att man kan tillverka elbilar där.
Varför skulle det ta så lång tid?
Dom tillverkad ju MEB-bilar på massvis med ställen nu, i flera olika länder dessutom.
Kanske en följd av den interna striden mellan Diess och facket?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av OvePaHornet »

https://insideevs.com/news/553626/vw-in ... emobility/


” Volkswagen Commercial Vehicles’ Hanover site will go all-electric in the medium term and will get to build Audi’s first Artemis vehicle, the bodywork of a new Bentley model, and the VW ID. California all-electric camper van based on the upcoming ID. Buzz. The site will also built MOIA autonomous shuttles and the self-driving ID. Buzz AD.”
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

taliz skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
Fattar inte riktigt varför det tar sån tid.
Finns ju flera andra tillverkare ute med eldrivna minibussar nu.
Tex Mercedes EQV och Peugeot e-Traveller.
MEB-plattformen har dom ju levererat många bilmodeller på nu liksom. Drivlina och alla viktiga komponenter har masstillverkats länge nu och det verkar ju inte vara något revolutionerande med denna. Bara lite annan plåt typ.
Kan det vara så enkelt att produktionslinan inte är färdig? Buzz ska byggas i Hannover, i samma fabrik där de andra folkabussarna tillverkas. Jag antar att det krävs en del ombyggnation så att man kan tillverka elbilar där.
Varför skulle det ta så lång tid?
Dom tillverkad ju MEB-bilar på massvis med ställen nu, i flera olika länder dessutom.
Fabriken börjar byggas om för detta ändamål redan sommaren 2020 så den biten borde väl vara klar vid det här laget?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Idag fick jag reklam via mail från VW om ID Buzz. Presentationen verkar spikad till slutet av Q1 nu. Men visst har det ryktats om priser och lite mer info redan tidigare? Eller var det v12-14 det skrev som kanske?

Jag la föreställning för ett par veckor sedan men har inte fått någon respons på den än.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Min säljare sa nu att han kommer veta mer om priserna och andra detaljer i februari.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Walker »

Skulle komma info mitten av dec. Och, ja, det fick vi. I början av mailet står det under ”första kvartalet”, men när man klickar sig fram står det plötsligt ”under första halvåret”.
Börjar låta som Neo (I.D 3) som skulle nå ut till kund under 2019….
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Skulle komma info mitten av dec. Och, ja, det fick vi. I början av mailet står det under ”första kvartalet”, men när man klickar sig fram står det plötsligt ”under första halvåret”.
Börjar låta som Neo (I.D 3) som skulle nå ut till kund under 2019….
Jag tror det också. Det är därför jag har förbokat en ID Buzz. Den kommer nog lagom tills leasingen på Ioniq går ut om tre år.
Först ska den visas officiellt. Det sker nog i maj enligt vad vi vet idag. Men det kan ju bli senare som vi alla vet. När ska man kunna beställa sen? Sker det samtidigt? Kan alla varianter beställas från dag ett? Troligen inte.
Och sen ska den naturligtvis byggas också. Leveranstiderna lär knappast bli kortare framöver. Och jag gissar att ID.Buzz inte får största prioritet om det fattas batterier eller andra komponenter för MEB-bilarna. Man lär vilja prioritera massmarknadsbilarna, som ID4.
En vild gissning från min sida är att de första Buzzarna levereras tidigast sommarn 2023.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Walker skrev:
Skulle komma info mitten av dec. Och, ja, det fick vi. I början av mailet står det under ”första kvartalet”, men när man klickar sig fram står det plötsligt ”under första halvåret”.
Börjar låta som Neo (I.D 3) som skulle nå ut till kund under 2019….
Lansering slutet av första kvartalet och leverans hösten 2022 läser jag.
Fick ni också mailet idag med märkliga undersökningen? Är det för att de bara vill hålla intresset vid liv eller samlar de på riktigt in underlag för att avgöra vilka varianter de ska prioritera först?
Screenshot_20211221-105128.jpg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

flipmac skrev:
Walker skrev:
Skulle komma info mitten av dec. Och, ja, det fick vi. I början av mailet står det under ”första kvartalet”, men när man klickar sig fram står det plötsligt ”under första halvåret”.
Börjar låta som Neo (I.D 3) som skulle nå ut till kund under 2019….
Lansering slutet av första kvartalet och leverans hösten 2022 läser jag.
Fick ni också mailet idag med märkliga undersökningen? Är det för att de bara vill hålla intresset vid liv eller samlar de på riktigt in underlag för att avgöra vilka varianter de ska prioritera först?
Screenshot_20211221-105128.jpg
Man kan ju alltid hoppas på det senare och att det innebär att de från början lanserar AWD och 100+ kWh batteri :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID Buzz

Inlägg av taliz »

Jag skrev California på sista.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Walker »

flipmac skrev:
Walker skrev:
Skulle komma info mitten av dec. Och, ja, det fick vi. I början av mailet står det under ”första kvartalet”, men när man klickar sig fram står det plötsligt ”under första halvåret”.
Börjar låta som Neo (I.D 3) som skulle nå ut till kund under 2019….
Lansering slutet av första kvartalet och leverans hösten 2022 läser jag.
Fick ni också mailet idag med märkliga undersökningen? Är det för att de bara vill hålla intresset vid liv eller samlar de på riktigt in underlag för att avgöra vilka varianter de ska prioritera först?
Bilagan Screenshot_20211221-105128.jpg finns inte längre
D8C19D8F-C446-478D-B970-2170B99F5524.jpeg
Lite längre in i informationen hittar du detta = Q2
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Walker skrev:
flipmac skrev:
Walker skrev:
Skulle komma info mitten av dec. Och, ja, det fick vi. I början av mailet står det under ”första kvartalet”, men när man klickar sig fram står det plötsligt ”under första halvåret”.
Börjar låta som Neo (I.D 3) som skulle nå ut till kund under 2019….
Lansering slutet av första kvartalet och leverans hösten 2022 läser jag.
Fick ni också mailet idag med märkliga undersökningen? Är det för att de bara vill hålla intresset vid liv eller samlar de på riktigt in underlag för att avgöra vilka varianter de ska prioritera först?
Bilagan Screenshot_20211221-105128.jpg finns inte längre
Bilagan D8C19D8F-C446-478D-B970-2170B99F5524.jpeg finns inte längre
Lite längre in i informationen hittar du detta = Q2
Ja det är ju fullt rimligt att priset presenteras i samband med försäljningsstarten under första halvåret. Troligtvis redan vid presentationen i slutet av Q1. Det jag menade var att leveranserna verkar bli först andra halvåret. Eller tänker du att försäljningsstart första halvåret också är lika med leverans första halvåret?
Screenshot_20211221-132705.jpg
Screenshot_20211221-132709.jpg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Walker »

Leverans 2022???
Nä, det tror jag inte ett smack på. Har man tur får man kanske en 2023.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Walker skrev:
Leverans 2022???
Nä, det tror jag inte ett smack på. Har man tur får man kanske en 2023.
Haha! Jag tror nog första bilarna levereras någon gång under 2022. Kanske inga volymer dock.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Walker »

flipmac skrev:
Walker skrev:
Leverans 2022???
Nä, det tror jag inte ett smack på. Har man tur får man kanske en 2023.
Haha! Jag tror nog första bilarna levereras någon gång under 2022. Kanske inga volymer dock.
Tror du på tomten också? :lol: :lol: :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Walker skrev:
flipmac skrev:
Walker skrev:
Leverans 2022???
Nä, det tror jag inte ett smack på. Har man tur får man kanske en 2023.
Haha! Jag tror nog första bilarna levereras någon gång under 2022. Kanske inga volymer dock.
Tror du på tomten också? :lol: :lol: :lol:
Haha! Nej där går gränsen. Men jag jobbar inom kyrkan så tro och hopp finns det gott om! :D
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Albin »

Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Kom ihåg att tyskarna skriver datumet dag-månad-år. Så när Diess skriver 03/09/22 finns en inte försumbar risk att han menar 3 september och inte 9 mars. Just sayin'...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

mati skrev:
Kom ihåg att tyskarna skriver datumet dag-månad-år. Så när Diess skriver 03/09/22 finns en inte försumbar risk att han menar 3 september och inte 9 mars. Just sayin'...
Sant, men väldigt mycket hittills har ju pekat på presentation q1 i år så jag väljer att tro på detta :)
Sen låter ju tillverkning i slutet av året i både Europa och USA mer åt det pessimistiska hållet gällande leverans.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Otter
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 sep 2021 15:52

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Otter »

flipmac skrev:
mati skrev:
Kom ihåg att tyskarna skriver datumet dag-månad-år. Så när Diess skriver 03/09/22 finns en inte försumbar risk att han menar 3 september och inte 9 mars. Just sayin'...
Sant, men väldigt mycket hittills har ju pekat på presentation q1 i år så jag väljer att tro på detta :)
Sen låter ju tillverkning i slutet av året i både Europa och USA mer åt det pessimistiska hållet gällande leverans.
Screenshot_20220106-191453.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Bra, då var det utrett. Tur att det fanns fler som hade samma tanke. :)
Då ser vi alltså fram emot 9 mars då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Walker »

flipmac skrev:
mati skrev:
Kom ihåg att tyskarna skriver datumet dag-månad-år. Så när Diess skriver 03/09/22 finns en inte försumbar risk att han menar 3 september och inte 9 mars. Just sayin'...
Sant, men väldigt mycket hittills har ju pekat på presentation q1 i år så jag väljer att tro på detta :)
Sen låter ju tillverkning i slutet av året i både Europa och USA mer åt det pessimistiska hållet gällande leverans.
mati har, liksom jag och några till, varit med förr. Utfästelser om tider och priser brukar behövas ta med ett par skopor salt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Bjelke »

Om det stämmer att två stycken stod och laddade i Gävle, kan det vara vintertest på G isf tro? :mrgreen:
Tönnebro var det men ändå :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar