VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

mAERSK
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 sep 2022 17:56

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mAERSK »

Macki skrev:
Nu bokade jag en, blev en mörkblå med vit/blå inredning. Så gott som all utrustning förutom komfortplus då det enda som var extra var höjt lastgolv i bagaget samt ett bagagerumsnät!
Blev tillslut 5,15% rabatt vilket ändå är helt ok.
Kul, grattis! Hur mycket extra kostade komfort plus?

Också nyfiken på hur du resonerar kring att köpa en elbil utan värmepump? Jag satt redo med färdig offert och tänkte beställa när min säljare plötsligt ringde och sa att värmepump inte ingår, så jag avbröt köpet.
Är samtidigt så sugen och känns tråkigt att vänta till 2024. Kanske går att leva utan i mellansverige med våra relativt milda vintrar?
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Macki »

Tack 8-)
Komfortplus gick på 16680:-
Skulle aldrig köpt en elbil utan värmepump och säljaren säger även via Mail när jag fråga honom om det att den kommer med värmepump.
Hade han varit osäker så tror jag inte han skulle skrivit så.
74E218A0-2590-447E-9F1B-BDD80C66A2F8.jpeg
DBFE03B4-69AF-4284-BA61-1104A2B5EEF2.jpeg
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Spännande med så olika besked om leverans!
Jag var i Norrköping igår och tittade på för-serie-bilarna som var där över dagen. De sa att det var 1050 som var öronmärkta till Sverige av de som ska produceras i år. Av dessa var 300 demobilar. Men kanske att det är olika siffror för varför respektive bussen?

Hur som beställde vi idag. Blev också helblå exteriör men endast dragkrok och assistans bas som tillägg. Vår säljare trodde inte på leverans i år men däremot början av nästa år, typ första kvartalet.
Har ni andra fått bekräftelse från generalagenr/fabrik än eller hur lång tid tar det?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: VW ID Buzz

Inlägg av AGCF »

flipmac skrev:
Spännande med så olika besked om leverans!
Jag var i Norrköping igår och tittade på för-serie-bilarna som var där över dagen. De sa att det var 1050 som var öronmärkta till Sverige av de som ska produceras i år. Av dessa var 300 demobilar. Men kanske att det är olika siffror för varför respektive bussen?

Hur som beställde vi idag. Blev också helblå exteriör men endast dragkrok och assistans bas som tillägg. Vår säljare trodde inte på leverans i år men däremot början av nästa år, typ första kvartalet.
Har ni andra fått bekräftelse från generalagenr/fabrik än eller hur lång tid tar det?
Tror du har bättre minne än jag. 1050 låter rimligt. Men ändå. Jag beställde den första i Norrköping. Nu igår hade de sålt 5 st. Känns inte omöjligt att få den reggad före årsskiftet. Cargo ska komma före minibussen, baklucka ska komma före sidodörrar. Jag valde det snabbaste i dessa två fall. Sidodörrarna hade enorma gångjärn som stack ut massor. Inte så aerodynamiskt direkt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
mAERSK
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 sep 2022 17:56

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mAERSK »

Macki skrev:
Tack 8-)
Komfortplus gick på 16680:-
Skulle aldrig köpt en elbil utan värmepump och säljaren säger även via Mail när jag fråga honom om det att den kommer med värmepump.
Hade han varit osäker så tror jag inte han skulle skrivit så.
Märkligt! Läst i två olika id-grupper på Facebook där flera påstått att vw gått ut med att det kommer först 2024. Samt då min säljare på Vw Hammarby Sjöstad. Gäller även i Norge.
Så vi får hoppas att din säljare har rätt men om jag var du skulle jag dubbelkolla det, bör stå specat på din offert.
B9821F63-B5F9-4848-B58D-6E45758EC4BC.jpeg
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: VW ID Buzz

Inlägg av AGCF »

sparar man så mycket på värmepump? Kör nu en Model 3 utan värmepump.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Står varken bu eller bä om värmepump på min offert. Blir spännande att se hur det är med den saken.
Angående leveranserna tänker jag att det skulle kunna vara rimligt att cargo kommer först. Hörde också det där om bakluckan och sidodörrarna.

Jag försökte även få ur säljaren om det skulle släppas en ID Charger med bidirectional charging. Han kunde inte svara säkert men trodde att det var på gång eftersom VW pratat om att ID Buzz ska vara först med V2G. Så förhoppningsvis kommer det under 2023 (min förhoppning/killgissning!).
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

Håller också på att trycka igenom en beställning, får se om den går igenom kvarnarna.

Notearde att det går att bygga/konfigurera ID Buzz hos vw-transportbilar (https://www.volkswagen-transportbilar.s ... -buzz.html)
men inte ännu via vw.se, för er som (liksom mig) vill testa lite.

edit 2:

För er runt gbg så kommer ID Buzz att finnas att kika på nu på lördag (17 sept) mellan 11-15 hos VW Sisjön. Dock ej provkörning.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

AGCF skrev:
sparar man så mycket på värmepump? Kör nu en Model 3 utan värmepump.
Har också haft en Model 3 utan värmepump och reflekterade inte över det vid tillfället.
Visst det är lite effektivare med, men ingen dealbreaker för mig.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Leo »

De Buzz som byggs nu i början och kommer till Sverige är utan värmepump. (Produktionen av Buzz med värmepump startar senare)

Värmepump gör mindre skillnad än många tror. På elbilar har de i regel avsevärt sämre verkningsgrad än en modern värmepump i hus. Det beror dessutom på värmepumpens konstruktion, vald gas osv. (Buzz använder CO2 som gas)

Model S/X och de första årens Model 3 saknar för övrigt värmepump. Många har ändå varit nöjda med deras räckvidd genom åren.

Säg t ex förenklat att en värmepump ”reducerar” genomsnittliga värmebehovet med 1kW på en genomsnittlig resa med viss kyla. Du kör t ex 80km/h i hastighet. Bilens genomsnittliga förbrukning är då kanske 1,8kWh/mil MED värmepump.

Utan värmepump ökar alltså effektbehovet för kupevärmen med 1kW. På en timme har vi kommit 8mil. Så 1kW effekt extra krävs under den timmen då vi samtidigt kört 8mil. Det innebär då en ökad genomsnittlig förbrukning med 0,125kWh/mil.

Dvs MED värmepump 1,8kWh/mil.
UTAN värmepump 1,925kWh/mil.

Så i det här exemplet 6,5% lägre genomsnittlig förbrukning med värmepump på en lite längre resa. =De fallen där räckvidden är mest intressant.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID Buzz

Inlägg av HelectriC »

jag förstår ärligt talat inte varför en del fokuserar så mycket på värmepump. Jag har haft elbilar utan (bland annat Model S och Polestar 2) och elbilar med (bland annat Model 3, ioniq5, BMW i4), men jag märker ingen praktisk skillnad. Vad är ni så rädda för att missa?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Macki »

Av allt jag har läst mig till så gör värmepump stor skillnad!

Detta är från vw egna sida

Effektbehovet för att värma upp interiören vid yttre temperaturer under 0 ° C är upp till 40% mindre än i en bil utan en energieffektiv värmepump.

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... epump.html
E81E82E6-D6AC-4954-B5EA-ADCEDE36EA63.jpeg
Denna texten kan de ju även ändra nu!

Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då ;)
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

HelectriC skrev:
jag förstår ärligt talat inte varför en del fokuserar så mycket på värmepump. Jag har haft elbilar utan (bland annat Model S och Polestar 2) och elbilar med (bland annat Model 3, ioniq5, BMW i4), men jag märker ingen praktisk skillnad. Vad är ni så rädda för att missa?
Jag håller med, och angående förbrukning/räckvidd så är det främst variationer i många faktorer (temperatur, vind, nedebörd) som man inte kan styra ändå som är avgörande för hur långt man kommer en viss dag på året.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID Buzz

Inlägg av taliz »

Macki skrev:
Av allt jag har läst mig till så gör värmepump stor skillnad!

Detta är från vw egna sida

Effektbehovet för att värma upp interiören vid yttre temperaturer under 0 ° C är upp till 40% mindre än i en bil utan en energieffektiv värmepump.

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... epump.html
E81E82E6-D6AC-4954-B5EA-ADCEDE36EA63.jpeg
Denna texten kan de ju även ändra nu!

Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då ;)
Uppvärmingen av kupén tar ändå väldigt lite relativt till drivlinan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID Buzz

Inlägg av HelectriC »

Macki skrev:
Av allt jag har läst mig till så gör värmepump stor skillnad!

Detta är från vw egna sida

Effektbehovet för att värma upp interiören vid yttre temperaturer under 0 ° C är upp till 40% mindre än i en bil utan en energieffektiv värmepump.

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... epump.html
E81E82E6-D6AC-4954-B5EA-ADCEDE36EA63.jpeg
Denna texten kan de ju även ändra nu!

Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då ;)
det sa ju VW om ID.4(?) också, men fick senare betala tillbaka till kunderna eftersom VP knappt gjorde någon skillnad.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Macki skrev:
Av allt jag har läst mig till så gör värmepump stor skillnad!

Detta är från vw egna sida

Effektbehovet för att värma upp interiören vid yttre temperaturer under 0 ° C är upp till 40% mindre än i en bil utan en energieffektiv värmepump.

https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... epump.html
E81E82E6-D6AC-4954-B5EA-ADCEDE36EA63.jpeg
Denna texten kan de ju även ändra nu!

Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då ;)
Jag behåller min och beställer ny så fort värmepump, fler säten och lite annat är tillgängligt. Hoppas göra vinst eller åtminstone ingen större förlust på den jag nu väntar på. :)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Macki »

Där var redan så mycket jag hade jämkat med, inget armstöd bak, inte kunna rulla ner rutorna bak, inte tillräckligt med mugghållare bak, ingen ventilation bak, har två barn 5,7 år som ska åka där och att bara ha mugghållare i brickbordet är sådär, sen ingen HUD heller. Värmepumpen tippa över vågen.

Hur mycket luft ska värmas upp i en buzz jämfört med en model 3? Dubbel så mycket säkert så ännu viktigare att ha värmepump då i min mening.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dfa »

Macki skrev:
inte tillräckligt med mugghållare bak
Fan det glömde jag att kolla i min iver att beställa... E-tron blev ju totalsågad av barnen just på grund av brist av mugghållare, så de kommer inte att godkänna id.buzz heller är jag rädd...
Kanske kan USB uttag i dörren väga upp? :lol:
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dafro »

dfa skrev:
Macki skrev:
inte tillräckligt med mugghållare bak
Fan det glömde jag att kolla i min iver att beställa... E-tron blev ju totalsågad av barnen just på grund av brist av mugghållare, så de kommer inte att godkänna id.buzz heller är jag rädd...
Kanske kan USB uttag i dörren väga upp? :lol:
Det första jag kolla när jag köpte E-tron men nu när du säger det, undrar hur det blev i IX. :shock:
27,8 kWp solceller
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av current »

Någon som har koll på hur Buzz Cargo kan väga 2420kg tjänstevikt? Bilen är 470 lång och helt tom bak, en E-tron väger typ samma vilket är helt sjukt?

ID4 väger typ 2150, tänker att cargo borde vara lättare men är nästan 300kg tyngre? Förstod inte riktigt att den gjorde 0-100 på 10 sekunder med 205 hästar men det är ju vikten som spökar.

Mvh
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

current skrev:
Någon som har koll på hur Buzz Cargo kan väga 2420kg tjänstevikt? Bilen är 470 lång och helt tom bak, en E-tron väger typ samma vilket är helt sjukt?

ID4 väger typ 2150, tänker att cargo borde vara lättare men är nästan 300kg tyngre? Förstod inte riktigt att den gjorde 0-100 på 10 sekunder med 205 hästar men det är ju vikten som spökar.

Mvh
Även om längden är samma som id4 så är den 20cm bredare och mycket högre. Det är mycket plåt runt om som jag gissar är anledningen till den höga vikten.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

Tja har beställt en Cargo till firman. Ska bli kul att se hur det fungerar... TCO är ju inge vidare jmf. med andra små skåpbilar men jag kommer köra den här mycket själv så kul med något nytt. Bra standardutrustning också med trådlös Carplay mm. Man får ju va glad för radio i transportbilar annars. Enda extra kryssen jag satte i listan var backkamera, drag och trägolv i lastutrymmet. Fick 4,5% rabatt utan att fråga. Priset landade då på 483500:- (exkl moms). Hoppas på billig märkesförsäkring från VAG på denna också.
Utrustning.jpg
Offert.jpg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

Trägolv i lastutrymmet står även med i standardutrustningen, vet du vad skillnaden är?

Kul att se hur dessa bilar är när de kommer ut på marknaden.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Off Grid Byggaren »

flipmac skrev:
current skrev:
Någon som har koll på hur Buzz Cargo kan väga 2420kg tjänstevikt? Bilen är 470 lång och helt tom bak, en E-tron väger typ samma vilket är helt sjukt?

ID4 väger typ 2150, tänker att cargo borde vara lättare men är nästan 300kg tyngre? Förstod inte riktigt att den gjorde 0-100 på 10 sekunder med 205 hästar men det är ju vikten som spökar.

Mvh
Även om längden är samma som id4 så är den 20cm bredare och mycket högre. Det är mycket plåt runt om som jag gissar är anledningen till den höga vikten.
Det står även 3000 kg totalvikt, borde då innebära max 580 kg lastförmåga, vilket inte är så mycket för en transportbil. (I Sverige räknas dock föraren på 80 kg in i tjänstevikten).
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

jonasl skrev:
Trägolv i lastutrymmet står även med i standardutrustningen, vet du vad skillnaden är?

Kul att se hur dessa bilar är när de kommer ut på marknaden.
Trägolvet i standardutrustningen är inte godkänt för att fästa hyllor och verkstadsinredning. Brukar ju va enkelt att sätta in ett riktigt trägolv i efterhand men va osäker då det sitter ett jäkla batteri under golvet haha.
Skriv svar