Nu bokade jag en, blev en mörkblå med vit/blå inredning. Så gott som all utrustning förutom komfortplus då det enda som var extra var höjt lastgolv i bagaget samt ett bagagerumsnät!
Blev tillslut 5,15% rabatt vilket ändå är helt ok.
Kul, grattis! Hur mycket extra kostade komfort plus?
Också nyfiken på hur du resonerar kring att köpa en elbil utan värmepump? Jag satt redo med färdig offert och tänkte beställa när min säljare plötsligt ringde och sa att värmepump inte ingår, så jag avbröt köpet.
Är samtidigt så sugen och känns tråkigt att vänta till 2024. Kanske går att leva utan i mellansverige med våra relativt milda vintrar?
Tack
Komfortplus gick på 16680:-
Skulle aldrig köpt en elbil utan värmepump och säljaren säger även via Mail när jag fråga honom om det att den kommer med värmepump.
Hade han varit osäker så tror jag inte han skulle skrivit så.
Spännande med så olika besked om leverans!
Jag var i Norrköping igår och tittade på för-serie-bilarna som var där över dagen. De sa att det var 1050 som var öronmärkta till Sverige av de som ska produceras i år. Av dessa var 300 demobilar. Men kanske att det är olika siffror för varför respektive bussen?
Hur som beställde vi idag. Blev också helblå exteriör men endast dragkrok och assistans bas som tillägg. Vår säljare trodde inte på leverans i år men däremot början av nästa år, typ första kvartalet.
Har ni andra fått bekräftelse från generalagenr/fabrik än eller hur lång tid tar det?
Spännande med så olika besked om leverans!
Jag var i Norrköping igår och tittade på för-serie-bilarna som var där över dagen. De sa att det var 1050 som var öronmärkta till Sverige av de som ska produceras i år. Av dessa var 300 demobilar. Men kanske att det är olika siffror för varför respektive bussen?
Hur som beställde vi idag. Blev också helblå exteriör men endast dragkrok och assistans bas som tillägg. Vår säljare trodde inte på leverans i år men däremot början av nästa år, typ första kvartalet.
Har ni andra fått bekräftelse från generalagenr/fabrik än eller hur lång tid tar det?
Tror du har bättre minne än jag. 1050 låter rimligt. Men ändå. Jag beställde den första i Norrköping. Nu igår hade de sålt 5 st. Känns inte omöjligt att få den reggad före årsskiftet. Cargo ska komma före minibussen, baklucka ska komma före sidodörrar. Jag valde det snabbaste i dessa två fall. Sidodörrarna hade enorma gångjärn som stack ut massor. Inte så aerodynamiskt direkt.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Tack
Komfortplus gick på 16680:-
Skulle aldrig köpt en elbil utan värmepump och säljaren säger även via Mail när jag fråga honom om det att den kommer med värmepump.
Hade han varit osäker så tror jag inte han skulle skrivit så.
Märkligt! Läst i två olika id-grupper på Facebook där flera påstått att vw gått ut med att det kommer först 2024. Samt då min säljare på Vw Hammarby Sjöstad. Gäller även i Norge.
Så vi får hoppas att din säljare har rätt men om jag var du skulle jag dubbelkolla det, bör stå specat på din offert.
sparar man så mycket på värmepump? Kör nu en Model 3 utan värmepump.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Står varken bu eller bä om värmepump på min offert. Blir spännande att se hur det är med den saken.
Angående leveranserna tänker jag att det skulle kunna vara rimligt att cargo kommer först. Hörde också det där om bakluckan och sidodörrarna.
Jag försökte även få ur säljaren om det skulle släppas en ID Charger med bidirectional charging. Han kunde inte svara säkert men trodde att det var på gång eftersom VW pratat om att ID Buzz ska vara först med V2G. Så förhoppningsvis kommer det under 2023 (min förhoppning/killgissning!).
sparar man så mycket på värmepump? Kör nu en Model 3 utan värmepump.
Har också haft en Model 3 utan värmepump och reflekterade inte över det vid tillfället.
Visst det är lite effektivare med, men ingen dealbreaker för mig.
De Buzz som byggs nu i början och kommer till Sverige är utan värmepump. (Produktionen av Buzz med värmepump startar senare)
Värmepump gör mindre skillnad än många tror. På elbilar har de i regel avsevärt sämre verkningsgrad än en modern värmepump i hus. Det beror dessutom på värmepumpens konstruktion, vald gas osv. (Buzz använder CO2 som gas)
Model S/X och de första årens Model 3 saknar för övrigt värmepump. Många har ändå varit nöjda med deras räckvidd genom åren.
Säg t ex förenklat att en värmepump ”reducerar” genomsnittliga värmebehovet med 1kW på en genomsnittlig resa med viss kyla. Du kör t ex 80km/h i hastighet. Bilens genomsnittliga förbrukning är då kanske 1,8kWh/mil MED värmepump.
Utan värmepump ökar alltså effektbehovet för kupevärmen med 1kW. På en timme har vi kommit 8mil. Så 1kW effekt extra krävs under den timmen då vi samtidigt kört 8mil. Det innebär då en ökad genomsnittlig förbrukning med 0,125kWh/mil.
Dvs MED värmepump 1,8kWh/mil.
UTAN värmepump 1,925kWh/mil.
Så i det här exemplet 6,5% lägre genomsnittlig förbrukning med värmepump på en lite längre resa. =De fallen där räckvidden är mest intressant.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
jag förstår ärligt talat inte varför en del fokuserar så mycket på värmepump. Jag har haft elbilar utan (bland annat Model S och Polestar 2) och elbilar med (bland annat Model 3, ioniq5, BMW i4), men jag märker ingen praktisk skillnad. Vad är ni så rädda för att missa?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då
jag förstår ärligt talat inte varför en del fokuserar så mycket på värmepump. Jag har haft elbilar utan (bland annat Model S och Polestar 2) och elbilar med (bland annat Model 3, ioniq5, BMW i4), men jag märker ingen praktisk skillnad. Vad är ni så rädda för att missa?
Jag håller med, och angående förbrukning/räckvidd så är det främst variationer i många faktorer (temperatur, vind, nedebörd) som man inte kan styra ändå som är avgörande för hur långt man kommer en viss dag på året.
Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då
Uppvärmingen av kupén tar ändå väldigt lite relativt till drivlinan.
Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då
det sa ju VW om ID.4(?) också, men fick senare betala tillbaka till kunderna eftersom VP knappt gjorde någon skillnad.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fick svar av min säljare när jag ställde honom mot väggen att det kan dröja upp till ett år innan där är värmepump på id buzz
Kommer avbeställa min bil, blir till att avvakta tills när den långa kommer med 6säten, panorama samt awd…….. och värmepump då
Jag behåller min och beställer ny så fort värmepump, fler säten och lite annat är tillgängligt. Hoppas göra vinst eller åtminstone ingen större förlust på den jag nu väntar på.
Där var redan så mycket jag hade jämkat med, inget armstöd bak, inte kunna rulla ner rutorna bak, inte tillräckligt med mugghållare bak, ingen ventilation bak, har två barn 5,7 år som ska åka där och att bara ha mugghållare i brickbordet är sådär, sen ingen HUD heller. Värmepumpen tippa över vågen.
Hur mycket luft ska värmas upp i en buzz jämfört med en model 3? Dubbel så mycket säkert så ännu viktigare att ha värmepump då i min mening.
Fan det glömde jag att kolla i min iver att beställa... E-tron blev ju totalsågad av barnen just på grund av brist av mugghållare, så de kommer inte att godkänna id.buzz heller är jag rädd...
Kanske kan USB uttag i dörren väga upp?
Fan det glömde jag att kolla i min iver att beställa... E-tron blev ju totalsågad av barnen just på grund av brist av mugghållare, så de kommer inte att godkänna id.buzz heller är jag rädd...
Kanske kan USB uttag i dörren väga upp?
Det första jag kolla när jag köpte E-tron men nu när du säger det, undrar hur det blev i IX.
Någon som har koll på hur Buzz Cargo kan väga 2420kg tjänstevikt? Bilen är 470 lång och helt tom bak, en E-tron väger typ samma vilket är helt sjukt?
ID4 väger typ 2150, tänker att cargo borde vara lättare men är nästan 300kg tyngre? Förstod inte riktigt att den gjorde 0-100 på 10 sekunder med 205 hästar men det är ju vikten som spökar.
Mvh
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Någon som har koll på hur Buzz Cargo kan väga 2420kg tjänstevikt? Bilen är 470 lång och helt tom bak, en E-tron väger typ samma vilket är helt sjukt?
ID4 väger typ 2150, tänker att cargo borde vara lättare men är nästan 300kg tyngre? Förstod inte riktigt att den gjorde 0-100 på 10 sekunder med 205 hästar men det är ju vikten som spökar.
Mvh
Även om längden är samma som id4 så är den 20cm bredare och mycket högre. Det är mycket plåt runt om som jag gissar är anledningen till den höga vikten.
Tja har beställt en Cargo till firman. Ska bli kul att se hur det fungerar... TCO är ju inge vidare jmf. med andra små skåpbilar men jag kommer köra den här mycket själv så kul med något nytt. Bra standardutrustning också med trådlös Carplay mm. Man får ju va glad för radio i transportbilar annars. Enda extra kryssen jag satte i listan var backkamera, drag och trägolv i lastutrymmet. Fick 4,5% rabatt utan att fråga. Priset landade då på 483500:- (exkl moms). Hoppas på billig märkesförsäkring från VAG på denna också.
Någon som har koll på hur Buzz Cargo kan väga 2420kg tjänstevikt? Bilen är 470 lång och helt tom bak, en E-tron väger typ samma vilket är helt sjukt?
ID4 väger typ 2150, tänker att cargo borde vara lättare men är nästan 300kg tyngre? Förstod inte riktigt att den gjorde 0-100 på 10 sekunder med 205 hästar men det är ju vikten som spökar.
Mvh
Även om längden är samma som id4 så är den 20cm bredare och mycket högre. Det är mycket plåt runt om som jag gissar är anledningen till den höga vikten.
Det står även 3000 kg totalvikt, borde då innebära max 580 kg lastförmåga, vilket inte är så mycket för en transportbil. (I Sverige räknas dock föraren på 80 kg in i tjänstevikten).
Trägolv i lastutrymmet står även med i standardutrustningen, vet du vad skillnaden är?
Kul att se hur dessa bilar är när de kommer ut på marknaden.
Trägolvet i standardutrustningen är inte godkänt för att fästa hyllor och verkstadsinredning. Brukar ju va enkelt att sätta in ett riktigt trägolv i efterhand men va osäker då det sitter ett jäkla batteri under golvet haha.