En Volvo 240 måste väl nästan räknas som självmord om man tänker åka mycket med den. Jag skulle ldrig åka med en sådan gammal bil till vardags pga krocksäkerheten.mati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.jonasl skrev:Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
VW ID Buzz
Moderator: Redaktion
Re: VW ID Buzz
Re: VW ID Buzz
http://www.240.se/litteratur/MSPV561.pdfmati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Om nu efterfrågan på stora kombibilar hade varit så stor som vissa påstår så skulle det funnits ett större utbud av just dessa bilar, eller?
Re: VW ID Buzz
Absolut.Dodde skrev:Om nu efterfrågan på stora kombibilar hade varit så stor som vissa påstår så skulle det funnits ett större utbud av just dessa bilar, eller?
Kombi är populära i Norden och Tyskland (kanske några fler länder i norra Europa), men däremot inte alls på stora marknader som USA och Kina.
Det är ingen slump att det är Volvo och tyska biltillverkare som haft kombi på modellprogrammet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Det gör han inte. Han kör V90 till vardags.LarsL skrev:En Volvo 240 måste väl nästan räknas som självmord om man tänker åka mycket med den. Jag skulle ldrig åka med en sådan gammal bil till vardags pga krocksäkerheten.mati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.jonasl skrev:Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Vem säger att efterfrågan är stor? Tydligen är den ju inte det eftersom det är andra marknader än Sverige som bestämmer. Men det är synd, för det innebär att jag måste i slutändan köra omkring i en bil som en kines eller en amerikan vill ha, dvs en SUV. Jag föredrar nånting annat. Nu är Buzz förvisso en kul skapelse. Men det är trots allt en buss, ingen praktisk personbil.Dodde skrev:Om nu efterfrågan på stora kombibilar hade varit så stor som vissa påstår så skulle det funnits ett större utbud av just dessa bilar, eller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Kombimarknaden är stor. Bara fr att det inte finns någon kombi som elbil betyder det inte att det inte finns efterfrågan. Se på fossilmarknaden.
Kombis är jättestort. men för mig symboliserar den familjens förtryck och fängelse (+ risk för dörruppslag) så jag är inte kundgruppen.
Kombis är jättestort. men för mig symboliserar den familjens förtryck och fängelse (+ risk för dörruppslag) så jag är inte kundgruppen.
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: VW ID Buzz
Läser ingressen med Christer Glennings röst...martinot skrev:http://www.240.se/litteratur/MSPV561.pdfmati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
Re: VW ID Buzz
Finns ju stora märken som planerar att sluta tillverka kombi, måste finnas en anledning till det, efterfrågan?
Re: VW ID Buzz
Jo, marknaden går (tyvärr) mer mot höga SUV:ar än smidiga kombibilar.Dodde skrev:Finns ju stora märken som planerar att sluta tillverka kombi, måste finnas en anledning till det, efterfrågan?
Det är en global trend, men även en som sker här i Norden och Tyskland (som är klassiska kombimarknader) som går mer mot SUV. Men mest styrs detta hos biltillverkarna för att anpassa modellprogrammen till de globalt största bilmarknaderna USA och Kina. Där är efterfrågan på kombibilar i princip noll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Ja, när jag beställde var det 15000 i handpenning som är fullt återbetalningsbara. Nu är det väl en tusenlapp som man inte får tillbaka om man ångrar sig.PapaD skrev:Får du tillbaka handpenning på den beställningen?
Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.mati skrev:Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.jonasl skrev:Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte..
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.jonasl skrev:Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Ja, håller med. Någon annan liknande bil skulle inte vara aktuell.
Och precis som för dig så har det ju trots allt inte blivit en sådan. Har räknat lite och det blir dyrt, dyrare än en Model Y och i många lägen bara bökigt med en såpass stor bil. Bara skatten på en fossilbil av den digniteten idag är gigantisk.
Och precis som för dig så har det ju trots allt inte blivit en sådan. Har räknat lite och det blir dyrt, dyrare än en Model Y och i många lägen bara bökigt med en såpass stor bil. Bara skatten på en fossilbil av den digniteten idag är gigantisk.
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Jo, behöver man inte specifikt en minibuss så är troligen en kombi oftast en mycket energieffektivare, säkrare och bättre körkänsla.mati skrev:Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.jonasl skrev:Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Anledningen är väl mer att man kan ta bra betalt för en SUV än vad man kan ta för en kombi. (alltså rejält mycket mer betalt)
Re: VW ID Buzz
Jag bryr mig inte om körkänslan. Förutsatt att bilen uppfyller ett specifikt behov såklart. En ID Buzz gör ju det på sätt och vis. Förutsatt att den får bra dragvikt så fungerar den säkert ypperligt som laståsna och att dra husvagnen med. Och plats för hundar och katter finns dessutom gott om. Vi har sedan några månader tillbaka utöver hundarna en bengal-katt, och den vill/kan inte heller stanna hemma när man skulle åka iväg med husvagnen. Dessa katter är lite som hundar, de vill följa med husse och matte överallt. Vi har alltså två stora hundar och en kattbur som måste få plats i bilen/husvagnen. Det är uppenbart att det skulle bli mycket lättare med en ID Buzz. Vi får se.martinot skrev:Jo, behöver man inte specifikt en minibuss så är troligen en kombi oftast en mycket energieffektivare, säkrare och bättre körkänsla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Såg i ett fb-inlagg att cargon verkar får tre platser iaf! Sugen på att byta upp kangoon..
Re: VW ID Buzz
är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID Buzz
Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.HelectriC skrev:är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Du har tittat för lite på Harry Pottermati skrev:Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.HelectriC skrev:är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Re: VW ID Buzz
ok, vilka dimensioner har den? Vi har reserverat en Cargo i firman, men om den är så liten, så vet i sjuttonmati skrev:Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.HelectriC skrev:är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID Buzz
Den är inte liten på den här jämförelsen med ID4. Bilderna är skalade med däckomkrets för 20". Ser ungefär ut som en T7/T6/T5. Jag har haft en T5 multivan själv för övrigt. Min drömbil. Men vi drömde bara, åkte inget nästan. Skaffade husbil istället, den har vi haft större nytta av.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
Är inte ID Buzz i standardlängd och ID Cargo olika stora eller åtminstone olika långa?
Edit:
Hittade dimensionerna för ID.BUZZ
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID._Buzz Dimensionerna för ID BUZZ Cargo concept
https://www.volkswagen-vans.co.uk/en/el ... cargo.html
Edit:
Hittade dimensionerna för ID.BUZZ
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID._Buzz Dimensionerna för ID BUZZ Cargo concept
https://www.volkswagen-vans.co.uk/en/el ... cargo.html
Knappt någon skillnad enligt de två källorna, men visst skulle den komma i två olika längder med olika axelavstånd?The ID. Buzz Cargo concept vehicle has a payload of 800kg, is 5,048 mm long, 1,976 mm wide, 1,963 mm tall and has a wheelbase of 3,300 mm.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW ID Buzz
Den info jag läst är det en storlek först, därefter kommer det en lång version.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...