VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

PapaD skrev:
Får du tillbaka handpenning på den beställningen?
Ja, när jag beställde var det 15000 i handpenning som är fullt återbetalningsbara. Nu är det väl en tusenlapp som man inte får tillbaka om man ångrar sig.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

mati skrev:
jonasl skrev:
Återstår att se om Model Y-beställningen skrotas eller inte.. :)
Ganska spännande att man nu plötsligt är intresserad av en minibuss när man egentligen bara behöver en riktig kombi. Bilarna har verkligen inte utvecklats åt rätt hål. Åtminstone inte för mina behov.
Min ena granne har precis skaffat en jättefin Volvo 240 i nästan nyskick. Jösses vilket bagageutrymme dessa bilar hade. Det är så det ska se ut. Då behöver man ingen buss.
Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

jonasl skrev:
Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

Ja, håller med. Någon annan liknande bil skulle inte vara aktuell.

Och precis som för dig så har det ju trots allt inte blivit en sådan. Har räknat lite och det blir dyrt, dyrare än en Model Y och i många lägen bara bökigt med en såpass stor bil. Bara skatten på en fossilbil av den digniteten idag är gigantisk.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

mati skrev:
jonasl skrev:
Jag håller med. Behöver bara en lite rymligare bil med dragkrok och helst möjlighet till takräcke. Hade det inte varit så att vi velat köra elbil hade vi antagligen kört Multivan idag, men det hade å andra sidan varit onödigt värre.
Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Sen kan det ju såklart bli så (troligen blir det så) att Buzz blir alldeles för dyr för mig, att räckvidden är obefintlig och/eller att dragvikten återigen är för låg, det är ju en MEB-bil trots allt.
Jo, behöver man inte specifikt en minibuss så är troligen en kombi oftast en mycket energieffektivare, säkrare och bättre körkänsla.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mickep »

Anledningen är väl mer att man kan ta bra betalt för en SUV än vad man kan ta för en kombi. (alltså rejält mycket mer betalt)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Jo, behöver man inte specifikt en minibuss så är troligen en kombi oftast en mycket energieffektivare, säkrare och bättre körkänsla.
Jag bryr mig inte om körkänslan. Förutsatt att bilen uppfyller ett specifikt behov såklart. En ID Buzz gör ju det på sätt och vis. Förutsatt att den får bra dragvikt så fungerar den säkert ypperligt som laståsna och att dra husvagnen med. Och plats för hundar och katter finns dessutom gott om. Vi har sedan några månader tillbaka utöver hundarna en bengal-katt, och den vill/kan inte heller stanna hemma när man skulle åka iväg med husvagnen. Dessa katter är lite som hundar, de vill följa med husse och matte överallt. Vi har alltså två stora hundar och en kattbur som måste få plats i bilen/husvagnen. Det är uppenbart att det skulle bli mycket lättare med en ID Buzz. Vi får se.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 136
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Rasmussen »

Såg i ett fb-inlagg att cargon verkar får tre platser iaf! Sugen på att byta upp kangoon..
9657C410-9253-42DB-8166-2AEE3AC1CB57.jpeg
8CBFB4B2-B285-4715-9292-50B10A06DBD4.jpeg
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID Buzz

Inlägg av HelectriC »

är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

mati skrev:
HelectriC skrev:
är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.
Du har tittat för lite på Harry Potter :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID Buzz

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
är det bara synvilla eller är den betydligt mindre inuti än dagens Transporter/Caravelle?
Det måste den rimligen vara eftersom den är betydligt mindre utvändigt också.
ok, vilka dimensioner har den? Vi har reserverat en Cargo i firman, men om den är så liten, så vet i sjutton :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

Den är inte liten på den här jämförelsen med ID4. Bilderna är skalade med däckomkrets för 20". Ser ungefär ut som en T7/T6/T5. Jag har haft en T5 multivan själv för övrigt. Min drömbil. Men vi drömde bara, åkte inget nästan. Skaffade husbil istället, den har vi haft större nytta av.
downloadfile(1).jpg
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

Är inte ID Buzz i standardlängd och ID Cargo olika stora eller åtminstone olika långa?

Edit:

Hittade dimensionerna för ID.BUZZ
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_ID._Buzz
Screenshot_20220127-140121_Chrome.jpg
Dimensionerna för ID BUZZ Cargo concept
https://www.volkswagen-vans.co.uk/en/el ... cargo.html
The ID. Buzz Cargo concept vehicle has a payload of 800kg, is 5,048 mm long, 1,976 mm wide, 1,963 mm tall and has a wheelbase of 3,300 mm.
Knappt någon skillnad enligt de två källorna, men visst skulle den komma i två olika längder med olika axelavstånd?
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

Den info jag läst är det en storlek först, därefter kommer det en lång version.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dd88 »

Ja en längre cargo skulle väl komma till hösten, är den som är intressant för min del.

Grymt att tre platser fram är bekräftat dock.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

https://insideevs.com/news/563634/vw-id ... or-photos/
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: VW ID Buzz

Inlägg av DanneLKPG »

PapaD skrev:
https://insideevs.com/news/563634/vw-id ... or-photos/
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!
Förstår inte problemet att den även finns i 5-sits? Finns ju andra bilder där det är tre säten fram också så det är väl bara olika konfigurationer?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

Det är väl samma på T-bilarna, de enklare varanterna finns med soffa fram (transporter, caravelle) men Multivan och California har 2 säten fram och lite valfritt bak (vilket jag hoppas på även på denna!).

Men den ser ut att vara någonstans mellan Sharan och T7 i storlek?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

PapaD skrev:
https://insideevs.com/news/563634/vw-id ... or-photos/
Men vad i hela...? En femsistig? Vad tänker de med? Min T5 Multivan var ju överlägsen denna disposition av passagerarutrymme!
Den kommer nog med 3 rader också, det ser ju ut att finnas inredning i bagaget för en tredje rad.
Screenshot_20220127-194120_Chrome.jpg
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

Jag tycker det ser ut att vara tänkt för en tredje rad om man ser till hur sidorna ser ut. Golvet är ju bara för att få plan yta som man kan sova på precis som redan finns på nuvarande Multivan?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

PapaD skrev:
Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
Jag tycker tvärtom att panelerna är gjorda för en tredje rad. Det är ju t o m mugghållare (eller nåt sånt) och orange panel i bagaget
Screenshot_20220127-194120_Chrome.jpg
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

PapaD skrev:
Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
Både fönster och armstöd för tredje rad.
Så självklart kommer den i olika konfigurationer.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dodde »

R_Edvinsson skrev:
PapaD skrev:
Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
Både fönster och armstöd för tredje rad.
Så självklart kommer den i olika konfigurationer.
Jaja! 3 rader helt klart.
Skriv svar