VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID Buzz

Inlägg av PapaD »

Ja, eller hur? Passar mig bra som bor på landet och har strömavbrott ofta. Problemet är bara att de inte säger vilken infrastruktur som man behöver. En frånskiljare enligt lag, men vilken? Finns ingen att köpa mig veterligen. Sedan en inverter som pratar VW. Vilken då?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
dbj
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 01 mar 2019 09:10

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dbj »

Kanske lite mer info här…

https://youtu.be/m3dC79L_vb4
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

PapaD skrev:
Ja, eller hur? Passar mig bra som bor på landet och har strömavbrott ofta. Problemet är bara att de inte säger vilken infrastruktur som man behöver. En frånskiljare enligt lag, men vilken? Finns ingen att köpa mig veterligen. Sedan en inverter som pratar VW. Vilken då?
Det som har kommunicerats tidigare är att det krävs en speciell laddbox från VW. V2G ska ju alla ID-bilar få så småningom. Det är nog ingen alltför vågad gissning om man antar att det inte kommer bli direkt gratis att få den funktionen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dd88 »

Om överhänget för den långa varianten är detsamma men enbart hjulbas skiljer så är det på tok för kort. 25cm längre skåp gör varken från eller till.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

dbj skrev:
Kanske lite mer info här…

https://youtu.be/m3dC79L_vb4
Tack! Betydligt mer informativ än eventet. Det senare erbjud ju exakt noll nya information med undantag för själva designen och mindre relevanta tillval som säkert kostar mycket pengar.

Förutom pris så är det ju mest intressanta när andra säteskonfigurationer och den längre hjulbasen kommer. Den längre hjulbasen har väl ryktats om ska komma ett år efter den första och dessutom vara den enda som kommer i tex Amerika.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Maw »

Jag är helt förstummad över att den inte kommer med 7-sits från början. Olika inredningsbilder har ju t o m visat mugghållare och armstöd för tredje raden :?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

Maw skrev:
Jag är helt förstummad över att den inte kommer med 7-sits från början. Olika inredningsbilder har ju t o m visat mugghållare och armstöd för tredje raden :?
Tycker också det är ett märkligt drag.
Kan ligga en del i att de kommer få svårt att ens producera bilen alls närmsta tiden, då linjerna för 3/4/5 står still en hel del pga komponentbrister.

Skall bli spännande att se när och vad som hamnar i konfiguration när den släpps.

Jag vill iallafall ha en som komplement till ID4:an som följebil på mina event. :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Jag hade ju kunnat tänka mig en Buzz som långfärdsbil och för att dra husvagnen och så. Alltså det jag använder Ioniq 5 för idag. Bara att en Buzz bjuder på betydligt mer plats, t.ex. för hundar och bagage.
Tyvärr så är det helt ointressant med den låga dragvikten. Även om det ryktas att den får 1800kg så småningom så handlar det såklart om någon performance-modell med AWD och allt. Priset lär hamna på en motsvarande nivå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Blipblop »

dd88 skrev:
Om överhänget för den långa varianten är detsamma men enbart hjulbas skiljer så är det på tok för kort. 25cm längre skåp gör varken från eller till.
25cm är 25cm. Med tanke på hur länge VW har tillverkat bärplockarbussar så tror jag nog att dom har koll på marknaden.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dd88 »

Blipblop skrev:
dd88 skrev:
Om överhänget för den långa varianten är detsamma men enbart hjulbas skiljer så är det på tok för kort. 25cm längre skåp gör varken från eller till.
25cm är 25cm. Med tanke på hur länge VW har tillverkat bärplockarbussar så tror jag nog att dom har koll på marknaden.
Om 25cm innebär 25cm längre skåp (utan att trolla på insidan) så innebär det ett kortare skåp än en Transporter.

Funkar säkert jättebra för paketleveranser men nu verkar det som att man inte ens skulle få in en gipsskiva.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID Buzz

Inlägg av SwedishAdvocate »

flipmac skrev:
Ja Stellantis finns, men varför syns de inte oftare? Kanske kombinationen 50kWh och priset 675 000. /...
Finns tydligen med 75 kWh-batteri också. Både från Citroën, Peugeot och Opel...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

SwedishAdvocate skrev:
flipmac skrev:
Ja Stellantis finns, men varför syns de inte oftare? Kanske kombinationen 50kWh och priset 675 000. /...
Finns tydligen med 75 kWh-batteri också. Både från Citroën, Peugeot och Opel...
Fast skall vi klassa dem som ”riktiga” elbilar??

Toyota har sin variant kallad ProAce också.
Med stora 75kWh batteriet har den en WLTP på 33mil, lilla typ 22-23mil.

Så visst finns det minibussar som går på el…men de är ju knappast lämpliga att använda för en familj eller som laståsna. :roll:

Skulle hyra en sådan till ett av våra event men med lite last räknade de med att ett fulladdat batteri tog sig 20-25mil med det stora batteriet.
Så en dags användning skulle innebära 60-70min laddning för att komma hem igen.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Ja precis, Stellantis-bilarna finns med större batteri men har fortfarande dålig räckvidd och ännu högre pris. Vi har ju även Mercedes MPV men den kostar väl nästan som en model x.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Känns bra att VW själva bekräftar att det kommer andra varianter på hemsidan åtminstone!
Screenshot_20220310-185335.jpg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID Buzz

Inlägg av dd88 »

Står även att Cargo inte kommer med långt axelavstånd men det har ju VW redan bekräftat på annat håll
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID Buzz

Inlägg av R_Edvinsson »

flipmac skrev:
Ja precis, Stellantis-bilarna finns med större batteri men har fortfarande dålig räckvidd och ännu högre pris. Vi har ju även Mercedes MPV men den kostar väl nästan som en model x.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.
1121liter bagage.

Så bra mycket större än allt i Kombi eller SUV väg.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

R_Edvinsson skrev:
flipmac skrev:
Ja precis, Stellantis-bilarna finns med större batteri men har fortfarande dålig räckvidd och ännu högre pris. Vi har ju även Mercedes MPV men den kostar väl nästan som en model x.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.
1121liter bagage.

Så bra mycket större än allt i Kombi eller SUV väg.
Exakt!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

På hemsidan står det fortfarande: "Priset avslöjas i samband med försäljningsstarten, som också förväntas ske under maj månad."

Någon som hört något mer om detta från sin försäljare? Hos mig är det knäpptyst.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Samma här. Jag är förvisso inte intresserad längre, men det vet ju inte min försäljare. Jag har inte hört ett dyft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Andersen »

VW på Twitter igår:

@VWGroup
Ready, set, go! The #VWIDBuzz pre-sale will start this Friday in Germany and most EU markets. Get your electrified VW icon! The first deliveries will be done in autumn this year.
6:37 em · 18 maj

Fick detta mejl från svensk återförsäljare (Möller Bil i Uppsala) ikväll:

"Hej, det är med tråkiga nyheter vi behöver meddela att försäljningsstarten på ID buzz kommer att bli framskjuten till eventuellt slutet av året. När exakt den kommer släppas för beställning vet vi inte i nuläget, vi återkommer när och om vi får mer information."

Det sistnämnda låter ärligt hakat helknasigt. Sen när har Sverige INTE varit ett prioriterat land vid lansering av nya modeller?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

Tidigast 2023 då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Andersen »

martinot skrev:
Tidigast 2023 då.
Jag har mejlat VW:s svenska pressavdelning - återkommer när jag får svar!
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Andersen skrev:
Det sistnämnda låter ärligt hakat helknasigt. Sen när har Sverige INTE varit ett prioriterat land vid lansering av nya modeller?
Just när det kommer till elbilar har Sverige inte varit en prioriterad marknad de senaste åren tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Andersen »

Så här skrev Alexander Dahlin, PR & Marketing, Volkswagen Transportbilar/ Commercial Vehicles:

"Vi hoppas att ha en lösning klar för kunder som vill beställa ID. Buzz inom några veckor, och att kundleveranser kan komma igång runt årsskiftet som planerat."

Och på min följdfråga varför Sverige är sent:

 "Vi kan tyvärr inte kommentera varför vår försäljning startar lite senare, men vi räknar fortfarande med att ligga i ”första våg” när det gäller leveranser av bilar. Att vissa marknader startat försäljningen i dagarna, innebär inte att dom har bilar att visa hos sina återförsäljare. Sverige är en prioriterad marknad för ID. Buzz och vår tilldelning av bilar kommer bli bland det högsta av de europeiska marknaderna."

Tyska sidan kan man ju kika på så länge:

https://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de ... people.app
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID Buzz

Inlägg av HelectriC »

Ok,
WLTP 418km
0-100 på >10sek
Ingen awd
Bara 5 sits
Ingen värmepump
Max hastighet 145km/h

Undrar om det bli kö utanför ÅF :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar