VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Förstår dig helt och känner igen mig. Ibland så sliter jag också med att finna/hitta på något rationellt argument för att skaffa en cool sak som jag innerst inne vet att jag egentligen inte behöver eller som inte riktigt uppfyller mina verkliga funktionella krav. Men man blir ju lite kreativ med sin inre argumentation i den processen ivf. (och ibland slutar det tyvärr med ett lägre saldo på kontot). :D
Jag har kört med YOLO-argumentet alldeles för länge. Men det är ju bara att ljuga för sig själv. Den där ursäkten "det får väl gå på nåt vis" är ju bara korkad. Man blir inte gladare av att skaffa nånting som man jättegärna vill ha, men som innebär att man inte längre har råd med annat som man faktiskt behöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: VW ID Buzz

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
Kanske en dum fråga. Men vad är det för luftspalt du pratar om?
” Det ska finnas en luftspalt mellan förarhytt och skåp. Om skåpet däremot är sammanbyggt med hytten, det vill säga luftspalt saknas, så räknas fordonet som en personbil och momsen är inte avdragsgill.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... ar_GV11687

Om du undrar varför alla åker omkring i Dodge RAM för en miljon :)

-Fullt avdragsgill moms
-Miljöbil, årsskatt 2485kr (ej malus)
Känns som det finns 'en hel del utrymme' för att justera lite regler här om man vill ha en fordonsflotta med mindre miljöpåverkan...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jag har kört med YOLO-argumentet alldeles för länge. Men det är ju bara att ljuga för sig själv. Den där ursäkten "det får väl gå på nåt vis" är ju bara korkad. Man blir inte gladare av att skaffa nånting som man jättegärna vill ha, men som innebär att man inte längre har råd med annat som man faktiskt behöver.
Instämmer helt med vad du säger ovan. Jag är själv långt ifrån fläckfri, men börjar som tur är bli lite bättre på att låta den logiska delen av hjärnhalvan vinna allt oftare numera. Speciellt när det har att göra med ekonomisk trygghet och liknande som kan stå på spel i osäkrare tider (köper man någon enstaka gång ett biltillbehör för en 1000-lapp som man brinner för så är det lite annorlunda, då det inte är riktigt lika allvarlig konsekvens som ett felaktigt/onödigt bilköp för en halv mille).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
mati skrev:
Jag har kört med YOLO-argumentet alldeles för länge. Men det är ju bara att ljuga för sig själv. Den där ursäkten "det får väl gå på nåt vis" är ju bara korkad. Man blir inte gladare av att skaffa nånting som man jättegärna vill ha, men som innebär att man inte längre har råd med annat som man faktiskt behöver.
Instämmer helt med vad du säger ovan. Jag är själv långt ifrån fläckfri, men börjar som tur är bli lite bättre på att låta den logiska delen av hjärnhalvan vinna allt oftare numera. Speciellt när det har att göra med ekonomisk trygghet och liknande som kan stå på spel i osäkrare tider (köper man någon enstaka gång ett biltillbehör för en 1000-lapp som man brinner för så är det lite annorlunda, då det inte är riktigt lika allvarlig konsekvens som ett felaktigt/onödigt bilköp för en halv mille).
Skönt när det bara landar vid en halv mille. Är ju inte så att jag inte skulle klara mig utan min IX50, tror jag… men visst behöver nog inte försaka så mycket viktigt för det.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:

Skönt när det bara landar vid en halv mille. Är ju inte så att jag inte skulle klara mig utan min IX50, tror jag… men visst behöver nog inte försaka så mycket viktigt för det.
Tja, det var bara ett exempel. Ta det inte så bokstavligt. :)

(Har själv länge sneglat på ett V8-fullblod från Maranello bara för skoj skull och som 100% ren leksak, men lyckats hålla mig lite.)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:

Skönt när det bara landar vid en halv mille. Är ju inte så att jag inte skulle klara mig utan min IX50, tror jag… men visst behöver nog inte försaka så mycket viktigt för det.
Tja, det var bara ett exempel. Ta det inte så bokstavligt. :)

(Har själv länge sneglat på ett V8-fullblod från Maranello bara för skoj skull och som 100% ren leksak, men lyckats hålla mig lite.)
Jag fatta, men för mig ör det min spec att komma till stugan utan och ladda och få med mig hund och familj. Sonen börjar prata om någon vintage bil, visst en Porsche vore kul. :D Men IX50 är ju min måste a-b bil. :lol:
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:

Skönt när det bara landar vid en halv mille. Är ju inte så att jag inte skulle klara mig utan min IX50, tror jag… men visst behöver nog inte försaka så mycket viktigt för det.
Tja, det var bara ett exempel. Ta det inte så bokstavligt. :)

(Har själv länge sneglat på ett V8-fullblod från Maranello bara för skoj skull och som 100% ren leksak, men lyckats hålla mig lite.)
Jag fatta, men för mig ör det min spec att komma till stugan utan och ladda och få med mig hund och familj. Sonen börjar prata om någon vintage bil, visst en Porsche vore kul. :D Men IX50 är ju min måste a-b bil. :lol:
Köper du rätt gammelbil/modell så är det mer eller mindre gratis ägande och mycket kul.

-skattebefriad
-besiktningsbefriad
-entusiastförsäkring 1800kr/år
-stabilt värde över tid
-roligare än pengar på banken
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

Hej!

Min bil ska tillverkas denna vecka 46. Återstår att se, och när den dyker upp.
Om jag förstått rätt så har Sverige blivit tilldelade plast i fabriken till alla tidiga förbokningar som specades i sep drygt 3-400st.
dock hinner nog inte alla komma i år, min förhoppning är att få innan nyår och få 70k i bonus oavsett vad dom skickat ut för dokument till kunder.
Det vill till att ni samlar bevis och skickar in med er bonus ansökan att det är en beställning i rätt tid och inte en reservation.

Är inte helt säker men dom som får bilarna snabbast är dom som valt en färgade bilar. Ungefär som tesla matade ut vita och svarta. är ju en process med dom 2 färgade med maskering och så.
Ni som valt bort IQ Light gör nog ett stort misstag enl mig, påverkar inte lev då jag valt detta.
Vänta inte heller med att lägga till 12" skärm för 1300kr och dubbelgolv bak 7250kr.
Klart sämre andrahandsvärde utan dessa tillval i mitt tycke.
Enda man kan köpa till av dessa är Flexboard bak och det blir dyrt, 2*6124kr, plus lastnätet, var dyrt minns inte priset men liknande, 2* boxarna ca 400kr/st
Jag gjorde ändring på 12" skärmen när dom fick rätt på tokpriserna, när jag skulle lägga till flexboard (dubbelgolv bak)7nov var bilen låst i fabrik.

Någon här hade fått svar att VW lagt en reservation mot fabrik, medan jag fick samma text men med skillnaden "Beställning" istället, viktig skillnad i sammanhanget.

Har skickat ett långt mail till VW som jobbar med frågan om bekräftelse. Det kunde dom gjort den 8nov till alla som bokat tidigt istället för att sicka ut det dom gjorde för att ha ryggen fri.
Säkrade upp med köpeavtal den 8nov förutom deras bekräftelse med beställning mot fabrik med beställnings nummer. Och svaret den 8nov att Buzz var låst i systemet,
när skulle den annars vara beställd om inte innan just det 8e

Så stå på er, än finns det hopp?
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

Mr Q skrev:
Hej!

Min bil ska tillverkas denna vecka 46. Återstår att se, och när den dyker upp.
Om jag förstått rätt så har Sverige blivit tilldelade plast i fabriken till alla tidiga förbokningar som specades i sep drygt 3-400st.
dock hinner nog inte alla komma i år, min förhoppning är att få innan nyår och få 70k i bonus oavsett vad dom skickat ut för dokument till kunder.
Det vill till att ni samlar bevis och skickar in med er bonus ansökan att det är en beställning i rätt tid och inte en reservation.

Är inte helt säker men dom som får bilarna snabbast är dom som valt en färgade bilar. Ungefär som tesla matade ut vita och svarta. är ju en process med dom 2 färgade med maskering och så.
Ni som valt bort IQ Light gör nog ett stort misstag enl mig, påverkar inte lev då jag valt detta.
Vänta inte heller med att lägga till 12" skärm för 1300kr och dubbelgolv bak 7250kr.
Klart sämre andrahandsvärde utan dessa tillval i mitt tycke.
Enda man kan köpa till av dessa är Flexboard bak och det blir dyrt, 2*6124kr, plus lastnätet, var dyrt minns inte priset men liknande, 2* boxarna ca 400kr/st
Jag gjorde ändring på 12" skärmen när dom fick rätt på tokpriserna, när jag skulle lägga till flexboard (dubbelgolv bak)7nov var bilen låst i fabrik.

Någon här hade fått svar att VW lagt en reservation mot fabrik, medan jag fick samma text men med skillnaden "Beställning" istället, viktig skillnad i sammanhanget.

Har skickat ett långt mail till VW som jobbar med frågan om bekräftelse. Det kunde dom gjort den 8nov till alla som bokat tidigt istället för att sicka ut det dom gjorde för att ha ryggen fri.
Säkrade upp med köpeavtal den 8nov förutom deras bekräftelse med beställning mot fabrik med beställnings nummer. Och svaret den 8nov att Buzz var låst i systemet,
när skulle den annars vara beställd om inte innan just det 8e

Så stå på er, än finns det hopp?
Tack för dessa positiva upplysningar! Det är ju fortfarande väldigt fascinerande med så olika besked från olika åf. Jag var på min den 8 nov och bad om att få lägga handpenning eller vad som helst för att säkra upp. Var även på veckan innan när jag läst att dfa fått låst beställning och tillverkning denna vecka.
Min beställning är enfärgad blå utan id Matrix som lades den 13 sep. Veckan efter la vi till flexboard och 12” så det borde ju då inre påverka köplats eller leveranstid om du fått tillverkning denna vecka. Håller fortfarande tummarna för snar leverans, kanske till och med detta år.

Angående vad som krävs för att bevisa beställning så fick jag följande svar idag från miljödepartementet. Så vi får se vad de kommer för besked i januari. Men om vi andra annars håller tummarna att du får igenom Mr Q så kanske vi kan hänvisa till ditt ärende sen?
065DEA2A-9251-49F3-969A-C45AE79A09F5.jpeg
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Mr Q
Inlägg: 32
Blev medlem: 18 nov 2022 18:39

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Mr Q »

flipmac skrev:

Tack för dessa positiva upplysningar! Det är ju fortfarande väldigt fascinerande med så olika besked från olika åf. Jag var på min den 8 nov och bad om att få lägga handpenning eller vad som helst för att säkra upp. Var även på veckan innan när jag läst att dfa fått låst beställning och tillverkning denna vecka.
Min beställning är enfärgad blå utan id Matrix som lades den 13 sep. Veckan efter la vi till flexboard och 12” så det borde ju då inre påverka köplats eller leveranstid om du fått tillverkning denna vecka. Håller fortfarande tummarna för snar leverans, kanske till och med detta år.

Angående vad som krävs för att bevisa beställning så fick jag följande svar idag från miljödepartementet. Så vi får se vad de kommer för besked i januari. Men om vi andra annars håller tummarna att du får igenom Mr Q så kanske vi kan hänvisa till ditt ärende sen?
Tack!

Tycker synd om ÅF då dom inte vet mycket mer än vi, förbokningarna skickades till Södertälje och order mot fabrik mm sköts där ifrån i detta nya system som Sverige är pilotprojekt för, helkorkat enligt mig,
då säljarna inte vet något och kundkontakten uteblir, men hoppas på att detta blir bättre 1dec när åf ska få tillgång till systemet fullt ut, och då kunna se bygg vecka, ändringar och när den är på väg,
som innan. Båda åf och jag hade ingen aning om lev så tidigt, han trodde till sommaren. Hade faktiskt en beställd ID5 GTX som kom 2dag innan bonus stopp som jag tänkte ha till buzz kom, när jag fick reda på Buzz var planerad i fabrik dagen innan så släppte jag ID5 den 8e, den blev såld 3min senare ;-) Var kaos den dagen minst sagt.
Har säkrat upp med MYP som verkade närma sig för en tid sen, vet inte om jag tar den med räntehöjningar hela tiden, men vill absolut ha den i silver om jag ska, hade vit men ändrade med tillägg bara för lack.

Jaha, då vill det till att få in pappren så fort man tagit lev av Buzz, kanske hjälper ytterligare innan dom ändrar förordningen. Tack för info.

Blir beskedet ingen bonus(tror jag inte) så blir det att försöka göra en peng på Buzz i brist på tillgång. och ta ut Teslan.
Men Buzz är fantastik i många avseenden, lånade hem den övernatten häromdagen, ända är väl räckvidd vid vinter på långkörning, men den laddar ju snabbt.
MYP Quicksilver Beställd 26/5-22 RN1172 pausad
VW ID5 GTX-23
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID Buzz

Inlägg av jonasl »

I nuläget vet ingen hur ansökan ska gå till framöver.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/

Transportstyrelsen analyserar vilka förändringar som behöver göras i och med att klimatbonusen ska upphöra. Vi kommer att återkomma till dem som köpt eller beställt en klimatbonusbil med information om vad fordonsägaren behöver göra för att få bonus och vilka handlingar som behöver bifogas. I nuläget ska fordonsägaren inte skicka in något till oss.

Vi får verkligen hoppas att det blir en vettig lösning. De kan i rimlighetens namn inte komma med massa speciella formkrav i efterhand - tycker jag. Och vad jag tycker lär de inte bry sig om!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

Vi får se eventuell bonus som en BONUS helt enkelt :lol:

Jag har börjat kolla lite efter värmelösningar i skåpet men det verkar inte finnas något ännu. Skulle ju kännas lite bakvänt att installera en dieselvärmare…
gregerdenandre
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 jul 2021 19:52

Re: VW ID Buzz

Inlägg av gregerdenandre »

Otroligt dåligt att det fortfarande inte finns tydlighet i reglerna. Man hoppas verkligen att vw ligger på för att vi konsumenter ska få besked. Det är ju orimligt att varje enskild bilköpare ska behöva ligga på och spekulera..
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

LarsOJ skrev:
Vi får se eventuell bonus som en BONUS helt enkelt :lol:

Jag har börjat kolla lite efter värmelösningar i skåpet men det verkar inte finnas något ännu. Skulle ju kännas lite bakvänt att installera en dieselvärmare…
En dubbel-bonus helt enkelt! Komplett hattrick blir det om alla vi som beställt tidigt får besked 1 dec att bilarna redan är tillverkade 8-)
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
mAERSK
Inlägg: 6
Blev medlem: 07 sep 2022 17:56

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mAERSK »

Provkört både Cargo och Buzz nu.
Alltså Buzzen… vilken bil! Väldigt tyst och behaglig på motorväg trots 21tummare. Allting känns väldigt premium för att vara en id-bil. (Dålig erfarenhet innan)

Speciell vy när man kör, får känslan av att man kör ett tåg. A och B stolpe är ju lite ivägen men en vanesak. Älskar elektriska sidodörrarna kommer vara prerfekt för mina småbarn.
Lastutrymmet kommer funka kanon i mitt jobb som servicetekniker. Har en vision om att sätta in typ Worksystem draglådor i samma höjd som Vw’s dubbelgolv, så kan man fälla sätena för längre grejer.

Ha begäret är stort men kommer inte bli någon beställning förns den kommer med värmepump.
Min säljare säger förhoppningsvis årsskiftet 23/24 så den som väntar på nåt gott..
Kommer vara jobbigt å se första ägarna rulla ute på vägarna i vår!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Du får se det så att de första ägarna får ta barnsjukdomarna. Det är inte alltid bäst att vara först.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

mati skrev:
Du får se det så att de första ägarna får ta barnsjukdomarna. Det är inte alltid bäst att vara först.
Men det är alltid tråkigt att vara sist :?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Du får se det så att de första ägarna får ta barnsjukdomarna. Det är inte alltid bäst att vara först.
Borde vara hyggligt utsorterat det är ju en MEB bil rakt igenom. Men klart de kan ha missat något mindre men jag tror inget major.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Det kan ju för den delen också komma nya grejer efter en viss inkörningstid av modellen. V2L eller V2G skulle sitta väldigt fint i en Buzz. Får den det så blir den plötsligt intressant.
Det ryktas ju även om en facelift för ID3 där kanske touch-knapparna ersätts med riktiga knappar. Det hade inte varit helt fel, och i så fall skulle dessa ändringar ju hamna även i de andra ID modellerna så småningom.
Jag har haft tre bilar i följd som var helt nya av sitt slag. Model S med AP2. Kändes kul att få nåt helt nytt. Men i själva verket fick jag en bil som inte var färdig och som saknade grundfunktionalitet.
Sen e-tron. En helt ny bilmodell. Barnsjukdomarna var många. Verkstadsbesök följde verkstadsbesök. Samtidigt fick man världens törstigaste elbil. Det fixades inte förrän två år senare.
Och nu Ioniq 5. Återigen en helt ny bil på en ny plattform. Mjukvaran är så buggig att det är pinsamt. Inte lika många fel på självs bilen som i e-tron, men ändå så upplever man den som lite halvhastigt ihopkompilerad.
Så nej, man vill nog egentligen inte vara först.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Det kan ju för den delen också komma nya grejer efter en viss inkörningstid av modellen. V2L eller V2G skulle sitta väldigt fint i en Buzz. Får den det så blir den plötsligt intressant.
Det ryktas ju även om en facelift för ID3 där kanske touch-knapparna ersätts med riktiga knappar. Det hade inte varit helt fel, och i så fall skulle dessa ändringar ju hamna även i de andra ID modellerna så småningom.
Jag har haft tre bilar i följd som var helt nya av sitt slag. Model S med AP2. Kändes kul att få nåt helt nytt. Men i själva verket fick jag en bil som inte var färdig och som saknade grundfunktionalitet.
Sen e-tron. En helt ny bilmodell. Barnsjukdomarna var många. Verkstadsbesök följde verkstadsbesök. Samtidigt fick man världens törstigaste elbil. Det fixades inte förrän två år senare.
Och nu Ioniq 5. Återigen en helt ny bil på en ny plattform. Mjukvaran är så buggig att det är pinsamt. Inte lika många fel på självs bilen som i e-tron, men ändå så upplever man den som lite halvhastigt ihopkompilerad.
Så nej, man vill nog egentligen inte vara först.
Nä finns aldrig fördelar med första årsmodellen när det gäller driftsäkerhet och funktionalitet.

För min egen del så är jag inte speciellt orolig för den Buzz Cargo jag beställt (till firman). Basverision utan någon extra utrustning (förutom backkamera). Resten är bara plast och plåt och det brukar de ha bra koll på hos VW på transportsidan. Batteri/drivlina är ju beprövad ID 3,4,5,6, Cupra, Skoda teknik.

Jag hoppas även att bilen INTE har värmepump. Resistiv värmare är bulletproof i alla väder och jag behöver inte räckvidden i mitt use case.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID Buzz

Inlägg av mati »

Fast även med värmepumpen finns ju en resistiv värmare också. Den kickar in när värmepumpen inte räcker till eller är trasig. Jag ser ingen nackdel i att ha en värmepump, såvida den inte är tillval som kostar skjortan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID Buzz

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Fast även med värmepumpen finns ju en resistiv värmare också. Den kickar in när värmepumpen inte räcker till eller är trasig. Jag ser ingen nackdel i att ha en värmepump, såvida den inte är tillval som kostar skjortan.
Håller med. Personligen så skulle jag här i våra nordiska klimat inte köpa en bil utan värmepump. Det gör mycket för att minska tappet i räckvidd när det är kallt och gör vinterhalvåret mycket mer ekonomiskt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: VW ID Buzz

Inlägg av flipmac »

För er som inte minns så finns den tidigare diskussionen om värmepump i denna tråd på sidan 14-15. Alla verkar ha samma åsikter som då… :D
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: VW ID Buzz

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
Fast även med värmepumpen finns ju en resistiv värmare också. Den kickar in när värmepumpen inte räcker till eller är trasig. Jag ser ingen nackdel i att ha en värmepump, såvida den inte är tillval som kostar skjortan.
Nackdelen i det här fallet kan ju vara att få vänta ett år till på bilen. Men vi får se.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Det kan ju för den delen också komma nya grejer efter en viss inkörningstid av modellen. V2L eller V2G skulle sitta väldigt fint i en Buzz. Får den det så blir den plötsligt intressant.
Det ryktas ju även om en facelift för ID3 där kanske touch-knapparna ersätts med riktiga knappar. Det hade inte varit helt fel, och i så fall skulle dessa ändringar ju hamna även i de andra ID modellerna så småningom.
Jag har haft tre bilar i följd som var helt nya av sitt slag. Model S med AP2. Kändes kul att få nåt helt nytt. Men i själva verket fick jag en bil som inte var färdig och som saknade grundfunktionalitet.
Sen e-tron. En helt ny bilmodell. Barnsjukdomarna var många. Verkstadsbesök följde verkstadsbesök. Samtidigt fick man världens törstigaste elbil. Det fixades inte förrän två år senare.
Och nu Ioniq 5. Återigen en helt ny bil på en ny plattform. Mjukvaran är så buggig att det är pinsamt. Inte lika många fel på självs bilen som i e-tron, men ändå så upplever man den som lite halvhastigt ihopkompilerad.
Så nej, man vill nog egentligen inte vara först.
Har snart haft min e-tron -19 i ett år och enda problemet är att 12 v inte funkar nu, men har väl skjutit en säkring men USB fungerar så det gör inget.
27,8 kWp solceller
Skriv svar