Finns tydligen med 75 kWh-batteri också. Både från Citroën, Peugeot och Opel...flipmac skrev:Ja Stellantis finns, men varför syns de inte oftare? Kanske kombinationen 50kWh och priset 675 000. /...
VW ID Buzz
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5434
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW ID Buzz
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID Buzz
Fast skall vi klassa dem som ”riktiga” elbilar??SwedishAdvocate skrev:Finns tydligen med 75 kWh-batteri också. Både från Citroën, Peugeot och Opel...flipmac skrev:Ja Stellantis finns, men varför syns de inte oftare? Kanske kombinationen 50kWh och priset 675 000. /...
Toyota har sin variant kallad ProAce också.
Med stora 75kWh batteriet har den en WLTP på 33mil, lilla typ 22-23mil.
Så visst finns det minibussar som går på el…men de är ju knappast lämpliga att använda för en familj eller som laståsna.
Skulle hyra en sådan till ett av våra event men med lite last räknade de med att ett fulladdat batteri tog sig 20-25mil med det stora batteriet.
Så en dags användning skulle innebära 60-70min laddning för att komma hem igen.
Re: VW ID Buzz
Ja precis, Stellantis-bilarna finns med större batteri men har fortfarande dålig räckvidd och ännu högre pris. Vi har ju även Mercedes MPV men den kostar väl nästan som en model x.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Känns bra att VW själva bekräftar att det kommer andra varianter på hemsidan åtminstone!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Står även att Cargo inte kommer med långt axelavstånd men det har ju VW redan bekräftat på annat håll
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID Buzz
1121liter bagage.flipmac skrev:Ja precis, Stellantis-bilarna finns med större batteri men har fortfarande dålig räckvidd och ännu högre pris. Vi har ju även Mercedes MPV men den kostar väl nästan som en model x.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.
Så bra mycket större än allt i Kombi eller SUV väg.
Re: VW ID Buzz
Exakt!R_Edvinsson skrev:1121liter bagage.flipmac skrev:Ja precis, Stellantis-bilarna finns med större batteri men har fortfarande dålig räckvidd och ännu högre pris. Vi har ju även Mercedes MPV men den kostar väl nästan som en model x.
Så på det viset är ju Id Buzz revolutionerande on räckvidden är ok och priser hamnar lägre.
Jag tyckte ändå att bagageutrymmet och utrymmet i kupén såg riktigt bra ut. Mycket större bagage än riktigt stora suvar och ännu större än mellanstora bilar som id4 och co.
Så bra mycket större än allt i Kombi eller SUV väg.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
På hemsidan står det fortfarande: "Priset avslöjas i samband med försäljningsstarten, som också förväntas ske under maj månad."
Någon som hört något mer om detta från sin försäljare? Hos mig är det knäpptyst.
Någon som hört något mer om detta från sin försäljare? Hos mig är det knäpptyst.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Samma här. Jag är förvisso inte intresserad längre, men det vet ju inte min försäljare. Jag har inte hört ett dyft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
VW på Twitter igår:
@VWGroup
Ready, set, go! The #VWIDBuzz pre-sale will start this Friday in Germany and most EU markets. Get your electrified VW icon! The first deliveries will be done in autumn this year.
6:37 em · 18 maj
Fick detta mejl från svensk återförsäljare (Möller Bil i Uppsala) ikväll:
"Hej, det är med tråkiga nyheter vi behöver meddela att försäljningsstarten på ID buzz kommer att bli framskjuten till eventuellt slutet av året. När exakt den kommer släppas för beställning vet vi inte i nuläget, vi återkommer när och om vi får mer information."
Det sistnämnda låter ärligt hakat helknasigt. Sen när har Sverige INTE varit ett prioriterat land vid lansering av nya modeller?
@VWGroup
Ready, set, go! The #VWIDBuzz pre-sale will start this Friday in Germany and most EU markets. Get your electrified VW icon! The first deliveries will be done in autumn this year.
6:37 em · 18 maj
Fick detta mejl från svensk återförsäljare (Möller Bil i Uppsala) ikväll:
"Hej, det är med tråkiga nyheter vi behöver meddela att försäljningsstarten på ID buzz kommer att bli framskjuten till eventuellt slutet av året. När exakt den kommer släppas för beställning vet vi inte i nuläget, vi återkommer när och om vi får mer information."
Det sistnämnda låter ärligt hakat helknasigt. Sen när har Sverige INTE varit ett prioriterat land vid lansering av nya modeller?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: VW ID Buzz
Tidigast 2023 då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Jag har mejlat VW:s svenska pressavdelning - återkommer när jag får svar!martinot skrev:Tidigast 2023 då.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: VW ID Buzz
Just när det kommer till elbilar har Sverige inte varit en prioriterad marknad de senaste åren tyvärr.Andersen skrev:Det sistnämnda låter ärligt hakat helknasigt. Sen när har Sverige INTE varit ett prioriterat land vid lansering av nya modeller?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Så här skrev Alexander Dahlin, PR & Marketing, Volkswagen Transportbilar/ Commercial Vehicles:
"Vi hoppas att ha en lösning klar för kunder som vill beställa ID. Buzz inom några veckor, och att kundleveranser kan komma igång runt årsskiftet som planerat."
Och på min följdfråga varför Sverige är sent:
"Vi kan tyvärr inte kommentera varför vår försäljning startar lite senare, men vi räknar fortfarande med att ligga i ”första våg” när det gäller leveranser av bilar. Att vissa marknader startat försäljningen i dagarna, innebär inte att dom har bilar att visa hos sina återförsäljare. Sverige är en prioriterad marknad för ID. Buzz och vår tilldelning av bilar kommer bli bland det högsta av de europeiska marknaderna."
Tyska sidan kan man ju kika på så länge:
https://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de ... people.app
"Vi hoppas att ha en lösning klar för kunder som vill beställa ID. Buzz inom några veckor, och att kundleveranser kan komma igång runt årsskiftet som planerat."
Och på min följdfråga varför Sverige är sent:
"Vi kan tyvärr inte kommentera varför vår försäljning startar lite senare, men vi räknar fortfarande med att ligga i ”första våg” när det gäller leveranser av bilar. Att vissa marknader startat försäljningen i dagarna, innebär inte att dom har bilar att visa hos sina återförsäljare. Sverige är en prioriterad marknad för ID. Buzz och vår tilldelning av bilar kommer bli bland det högsta av de europeiska marknaderna."
Tyska sidan kan man ju kika på så länge:
https://www.volkswagen-nutzfahrzeuge.de ... people.app
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Re: VW ID Buzz
Ok,
WLTP 418km
0-100 på >10sek
Ingen awd
Bara 5 sits
Ingen värmepump
Max hastighet 145km/h
Undrar om det bli kö utanför ÅF
WLTP 418km
0-100 på >10sek
Ingen awd
Bara 5 sits
Ingen värmepump
Max hastighet 145km/h
Undrar om det bli kö utanför ÅF
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3621
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Det övergår mitt förstånd att de gjort en så oflexibel inredning. De har ju både Touran och Sharan i familjen att plocka ideer från, de båda är väldigt väl genomtänkta bilar. Separata stolar i andra raden som går att skjuta framåt/bakåt och fälla individuellt är verkligen guld t.ex, och båda modellerna är sjusitsiga dessutom.
Nä, jag är faktiskt inte ett dugg intresserad som det ser ut nu.
Nä, jag är faktiskt inte ett dugg intresserad som det ser ut nu.
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Och inte tala om dragvikten som borde vara den dubbla för en bil i den klassen.HelectriC skrev:Ok,
WLTP 418km
0-100 på >10sek
Ingen awd
Bara 5 sits
Ingen värmepump
Max hastighet 145km/h
Undrar om det bli kö utanför ÅF
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 13 aug 2020 11:58
Re: VW ID Buzz
Mycket besvikelse kring denna bil, det kunde blivit så bra… suck.
Konfigurerade ihop en på den tyska sidan med det man typ vill ha, ”fina”inredningen, travel assist, teknikpaket, dragkrok, retro fälgarna, pris ca 78.000 EUR.
Ja, vad säger man, känns som det kunde blivit bra mycket bättre än så här..
Konfigurerade ihop en på den tyska sidan med det man typ vill ha, ”fina”inredningen, travel assist, teknikpaket, dragkrok, retro fälgarna, pris ca 78.000 EUR.
Ja, vad säger man, känns som det kunde blivit bra mycket bättre än så här..
Re: VW ID Buzz
Det är sällan att jag tappat intresset för en bil såhär brutalt som för Buzz. Jag har varit supersugen sedan den visades för första gången. Men nu är det bara besvikelse på alla fronter. Det känns som att VW har gjort allt fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
I tisdags var jag och tittade på ID Buzz i VWs showroom i Stockholm. Jag var lite kluven inför besöket men tyckte den imponerande på flera sätt. Upplevdes helt klart större i verkligheten än på bilder och filmer. Jag tror t.ex. definitivt att de kan få in en tredje sätesrad även i den här kortare versionen om de bara vill. Den är mycket större än både Touran och Tiguan allspace och definitivt i par med Sharan.
Övriga intryck var att det var riktig busskänsla på förarplatsen. Lägsta position på sätet är med andra ord högt. Jag tyckte infotainment-systemet kändes rappt men kör inte ID-bil till vardags och har därför bara sporadiska erfarenheter av äldre versioner. Givetvis var det svårt att få något vettigt ur personalen men de pratade en del om nya försäljningsmodellen med agenter.
För egen del kunde jag konstatera att en kort modell med 7 säten skulle funka trots 1000kg i dragvikt. Annars känns ju nya ID4 4motion som en lovande kompromiss som inte borde behöva dra iväg allt för mycket i pris. Om motsvarande kommer till ID Buzz också vill säga.
För er som bor i Stockholm så går de att se både Buzz och Cargo i showroom idag också.
Övriga intryck var att det var riktig busskänsla på förarplatsen. Lägsta position på sätet är med andra ord högt. Jag tyckte infotainment-systemet kändes rappt men kör inte ID-bil till vardags och har därför bara sporadiska erfarenheter av äldre versioner. Givetvis var det svårt att få något vettigt ur personalen men de pratade en del om nya försäljningsmodellen med agenter.
För egen del kunde jag konstatera att en kort modell med 7 säten skulle funka trots 1000kg i dragvikt. Annars känns ju nya ID4 4motion som en lovande kompromiss som inte borde behöva dra iväg allt för mycket i pris. Om motsvarande kommer till ID Buzz också vill säga.
För er som bor i Stockholm så går de att se både Buzz och Cargo i showroom idag också.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Tack för rapporteringen. Som du säger, med 7 säten och ett rimligt pris vore den intressant. Nu blir det varken eller, tyvärr.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
Jag såg en ”in the wild” på en gata i Linköping igår. Men det måste alltså varit en demo-bil då antar jag.
Re: VW ID Buzz
625 000 kr var ändå en bra bit under vad jag trodde priset skulle landa på!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: VW ID Buzz
Ja, det låter inte så farligt. Men om de måste skylta med att basbilen har så enkla grejer som regnsensor, navigator och blåtand så är jag rädd att man måste betala extra om man vill ha dörrar och hjul, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID Buzz
Ja det var t.o.m. mycket lägre än vad jag trodde också…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19