VW ID Buzz
Moderator: Redaktion
Re: VW ID Buzz
Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Jag tycker det ser ut att vara tänkt för en tredje rad om man ser till hur sidorna ser ut. Golvet är ju bara för att få plan yta som man kan sova på precis som redan finns på nuvarande Multivan?
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Jag tycker tvärtom att panelerna är gjorda för en tredje rad. Det är ju t o m mugghållare (eller nåt sånt) och orange panel i bagagetPapaD skrev:Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
-
- elbilist
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID Buzz
Både fönster och armstöd för tredje rad.PapaD skrev:Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
Så självklart kommer den i olika konfigurationer.
Re: VW ID Buzz
Jaja! 3 rader helt klart.R_Edvinsson skrev:Både fönster och armstöd för tredje rad.PapaD skrev:Ja, men titta på panelerna bak, det är inte tänkt för tre rader. Gud så dåligt. Vem vill ha en femsitsig buss? Vi köpte ju vår för att ungarna skullefå med kompisar!
Så självklart kommer den i olika konfigurationer.
Re: VW ID Buzz
Ok, jag kanske misstolkar bilden. En smalare tvåsitsig rad bak? Nedvikt på bilden. Ja, kanske. Hoppas det. Annars har de byggt världens märkligaste kombi. För stelopererade?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
Haha, det är ju efterfrågan på kombis på det här forumet, så varför intePapaD skrev:Ok, jag kanske misstolkar bilden. En smalare tvåsitsig rad bak? Nedvikt på bilden. Ja, kanske. Hoppas det. Annars har de byggt världens märkligaste kombi. För stelopererade?
Ja, det är nog bara två platser längst bak.
Just det här exemplaret kan nog dessutom vara 5-sitsigt, det ser inte riktigt ut som nedfällda stolar bakom rad 2.
Re: VW ID Buzz
mati skrev:Jag har alltid gillat VW:s bussar, multivan och vad de nu heter. På något sätt tycker jag att de är fina, men jag skulle aldrig komma på tanken att ens titta på en skåpbil från konkurrenterna. Det är just VW-bussen jag gillar. Men jag behöver ju ingen sådan. Det har aldrig funnits skäl för mig att ens överväga köpet av en VW-buss. För vad, liksom? En vanlig kombi fungerar ju mycket bättre till vardags och den uppfyller alla mina krav, plus att den såklart är billigare i drift och allt.
Anledningen varför jag har börjat kika på en Buzz är dels att den ändå inte är så hiskeligt stor, och som redan diskuterat att det inte finns några eldrivna kombibilar med stort bagage och hög dragvikt.
Jo, vill man ha en minibuss/skåpbil, så är det ju utmärkt att det numera även finns elektriska sådana.mati skrev:Jag bryr mig inte om körkänslan. Förutsatt att bilen uppfyller ett specifikt behov såklart. En ID Buzz gör ju det på sätt och vis. Förutsatt att den får bra dragvikt så fungerar den säkert ypperligt som laståsna och att dra husvagnen med. Och plats för hundar och katter finns dessutom gott om. Vi har sedan några månader tillbaka utöver hundarna en bengal-katt, och den vill/kan inte heller stanna hemma när man skulle åka iväg med husvagnen. Dessa katter är lite som hundar, de vill följa med husse och matte överallt. Vi har alltså två stora hundar och en kattbur som måste få plats i bilen/husvagnen. Det är uppenbart att det skulle bli mycket lättare med en ID Buzz. Vi får se.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Läste i en grupp på Facebook att det lilla skåpet som kommer 2022 bara kommer vara 220cm djupt. I regel så förlorar man även 10-15cm pga sluttande innervägg.
Det långa skåpet dröjer ett år…
Det långa skåpet dröjer ett år…
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW ID Buzz
Och vad jag kunde se på bilderna så verkar golvet väldigt högt. Så jag antar att skåpsstorlek blir jämförbar med caddy maxi.dd88 skrev:Läste i en grupp på Facebook att det lilla skåpet som kommer 2022 bara kommer vara 220cm djupt. I regel så förlorar man även 10-15cm pga sluttande innervägg.
Det långa skåpet dröjer ett år…
Re: VW ID Buzz
Det tänkte jag inte ens på. Surt, hade räknat med att kunna lasta in hojar i den utan att det skulle bli för krångligt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: VW ID Buzz
Jag undrar mest var rälsen på golvet har tagit vägen som man såg på prototyp-bilarna.dd88 skrev:Det tänkte jag inte ens på. Surt, hade räknat med att kunna lasta in hojar i den utan att det skulle bli för krångligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Five seater. "... Created The roamiest estate car.." Som jag fruktade. Inget för hyrbilsfirmir alltså, eller fyrbarnsföräldrar. Tror det är en miss av dem att göra den femsitsig. Vi får se.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID Buzz
Björn Nyland testar en förproduktionsmodell av skåpbilen ID Buzz.
"VW ID Buzz pre-production test drive part 1"
"VW ID Buzz pre-production test drive part 2"
"VW ID Buzz pre-production test drive part 1"
"VW ID Buzz pre-production test drive part 2"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Suck, hoppas verkligen de inte väntar länge med 3:e raden..PapaD skrev:
Five seater. "... Created The roamiest estate car.." Som jag fruktade. Inget för hyrbilsfirmir alltså, eller fyrbarnsföräldrar. Tror det är en miss av dem att göra den femsitsig. Vi får se.
Den som provkörs i klippet verkar dock ha 3 säten på första raden vilket inte hade varit dumt. Med 6 platser på 2 rader skulle man kunna åka med 2 vuxna, 4 ungar och massor av bagage
Re: VW ID Buzz
De verkar som det blir två olika bilar:Maw skrev:Suck, hoppas verkligen de inte väntar länge med 3:e raden..PapaD skrev:
Five seater. "... Created The roamiest estate car.." Som jag fruktade. Inget för hyrbilsfirmir alltså, eller fyrbarnsföräldrar. Tror det är en miss av dem att göra den femsitsig. Vi får se.
Den som provkörs i klippet verkar dock ha 3 säten på första raden vilket inte hade varit dumt. Med 6 platser på 2 rader skulle man kunna åka med 2 vuxna, 4 ungar och massor av bagage
* ID Cargo - Hantverksbuss. kommer med 3-sits fram och stort ”bagage”
* ID Buzz - Familjebilen. Kommer med 2-sits fram och baksäte för 3. I filmen ovan när Björn kör så säger de att den kommer komma i 6-sits också.
Så känns som att de inte riktigt verkar fatta målgruppen… 6-säten i 3 rader är ju säkert luftigt och bra men inte så mycket människor. Jag tror många hade hoppats på att Buzz skulle vara som en ”elektrisk VW Multivan” men så verkar det inte bli åtminstone inte initialt. Ska ju komma en längre version som jag fattat det längre fram. Rimligtvis så får den fler säten.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 13 aug 2020 11:58
Re: VW ID Buzz
Har nu skummat igenom ett gäng av dagens videos av tester.
I Björns video nämns 170kw topphastighet för laddning på 77kwh batteri och uppåt. Även för Id3 (77kwh) men inte för Id4, lite märkligt. Olika batteri kemi?
I The late brake show eller i carwow pratar de om stt 7sitsig är beställningsbar men 5 är standard.
Pratas även om lite nya funktioner i mjukvara 3.1 där bilarna skall börja lära sig av varandra på vissa vägpartier?
Det nämns även att dragvikt är 1000kg på realese modellen men att det kan komma en modell med dragkapacitet på 1800kg
Pris i UK ca 50.000£
Förbrukning
Björns blandade test ca 2,1kwh/mil
Carwow ink lite motorväg och någon 0-100 ca 2,3kwh/mil
Något som förvånda mig lite är att nästan alla som testar den, vill ha en egen.
Många av testarna verksr hoppas på att detta är nya trenden istället för SUV
Känns som att med ett batteri pack på ca 85-95kwh netto skulle passa bilen bättre för just oss men kanske om man håller sig till landsvägarna ”take the senic route” så duger den.
Aja. Inte fullt så cool som conceptet från 2017 men kanske kan blir ett köp ändå..
Hänger mycket på pris och vilken utrustning som kommer med vilken prislapp.
I Björns video nämns 170kw topphastighet för laddning på 77kwh batteri och uppåt. Även för Id3 (77kwh) men inte för Id4, lite märkligt. Olika batteri kemi?
I The late brake show eller i carwow pratar de om stt 7sitsig är beställningsbar men 5 är standard.
Pratas även om lite nya funktioner i mjukvara 3.1 där bilarna skall börja lära sig av varandra på vissa vägpartier?
Det nämns även att dragvikt är 1000kg på realese modellen men att det kan komma en modell med dragkapacitet på 1800kg
Pris i UK ca 50.000£
Förbrukning
Björns blandade test ca 2,1kwh/mil
Carwow ink lite motorväg och någon 0-100 ca 2,3kwh/mil
Något som förvånda mig lite är att nästan alla som testar den, vill ha en egen.
Många av testarna verksr hoppas på att detta är nya trenden istället för SUV
Känns som att med ett batteri pack på ca 85-95kwh netto skulle passa bilen bättre för just oss men kanske om man håller sig till landsvägarna ”take the senic route” så duger den.
Aja. Inte fullt så cool som conceptet från 2017 men kanske kan blir ett köp ändå..
Hänger mycket på pris och vilken utrustning som kommer med vilken prislapp.
-
- Inlägg: 39
- Blev medlem: 13 aug 2020 11:58
Re: VW ID Buzz
Om ni vill se mer av interören så rekommenderars norskelbilsförening på tuben.
Undrar om VW är lite sura då ingen annan har fått visa interören bakom framstolarna.
Undrar om VW är lite sura då ingen annan har fått visa interören bakom framstolarna.
Re: VW ID Buzz
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID Buzz
Lite synd att detta i nuläget inte ser ut att bli mer än en elektrisk Sharan, typ. Om det med dragvikten på 1000kg stämmer så är det ändå kört. Vi som trodde att ID. Buzz skulle bli ungefär som konceptbilen som visades 2017 får nog vänta tills California-modellen lanseras. Och det sker väl inte förrän om två år om jag minns rätt. Än så länge är det ganska mycket av en antiklimax får jag tyvärr säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID Buzz
Tyvärr måste jag säga att jag får lite samma känsla som med ID.3 när det begav sig. Först gav VW intrycket av att detta blir en riktigt bra bil på alla sätt och vis, så när den väl kommer så är ena punkten efter den andra en besvikelse
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3589
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: VW ID Buzz
Konstigt att de inte har ett lite mer flexibelt baksäte, i Touran kunde man skjuta alla stolar fram o bak och det var även isofix i mitten.
Norska elbilföreningens video riskerar nog är försvinna, de andra fick som sagt inte visa så mycket!
Norska elbilföreningens video riskerar nog är försvinna, de andra fick som sagt inte visa så mycket!
Model Y LR AWD 2022
Re: VW ID Buzz
Om det ändå hade varit en elektrisk Sharan... individuellt justerbara och fällbara säten i 2:a raden, plats för sju fullvuxna med en del bagageutrymme kvar och 2200 kg dragvikt var det i de två Sharanerna som vi har haftmati skrev:Lite synd att detta i nuläget inte ser ut att bli mer än en elektrisk Sharan, typ. Om det med dragvikten på 1000kg stämmer så är det ändå kört. Vi som trodde att ID. Buzz skulle bli ungefär som konceptbilen som visades 2017 får nog vänta tills California-modellen lanseras. Och det sker väl inte förrän om två år om jag minns rätt. Än så länge är det ganska mycket av en antiklimax får jag tyvärr säga.
Re: VW ID Buzz
Hoppas den finns redan vid lansering med större batteri 84 kWh netto (nämns i Tesla Bjorns video) samt med sex säten (snurrbara kaptensstolar).
Känns lite trist som fem-sittsig, inte ens individuella säten (60/40 fällning) och med 77 kWh batteri kan man nog räkna med max 40 mil under bästa tänkbara omständigheter.
Verklig räckvidd lär nog snarare landa på 25-35 mil (Kanske ännu värre om ingen värmepump....)
Känns lite trist som fem-sittsig, inte ens individuella säten (60/40 fällning) och med 77 kWh batteri kan man nog räkna med max 40 mil under bästa tänkbara omständigheter.
Verklig räckvidd lär nog snarare landa på 25-35 mil (Kanske ännu värre om ingen värmepump....)
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: VW ID Buzz
Jag förstår vad du menar. Jag tänkte lite mer i riktningen minivan vs folkabuss. Men när jag tänker efter så verkar ID.Buzz vara mer en ID4 med för hög BMI än en praktisk minibuss. Just nu känns det som att min Ioniq5 med sitt skjutbara baksäte bjuder på större flexibilitet. Till och med hjulbasen är längre i Ioniq5.Maw skrev:Om det ändå hade varit en elektrisk Sharan... individuellt justerbara och fällbara säten i 2:a raden, plats för sju fullvuxna med en del bagageutrymme kvar och 2200 kg dragvikt var det i de två Sharanerna som vi har haftmati skrev:Lite synd att detta i nuläget inte ser ut att bli mer än en elektrisk Sharan, typ. Om det med dragvikten på 1000kg stämmer så är det ändå kört. Vi som trodde att ID. Buzz skulle bli ungefär som konceptbilen som visades 2017 får nog vänta tills California-modellen lanseras. Och det sker väl inte förrän om två år om jag minns rätt. Än så länge är det ganska mycket av en antiklimax får jag tyvärr säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14